PDA

View Full Version : topkam



Crash
9 april 2007, 19:19
Hey,

Ik zit eve met een probleempje. Mijn topkam is aan 1 sleuf iets te diep uitgeveild. Nu probeert een gitaarwinkel de gitaar enigzins nog een beetje goed af te stellen aan de hand van de trekstang. Maar als dat niet lukt, dan moet er waarschijnlijk een nieuwe topkam in.

Waar kan ik het beste topkammen halen? Kant en klaren? Of moeten deze op maat o.i.d. gemaakt worden. Het gaat om de topkam van een Fender Strat.

Alvast bedankt. :)

wietse
9 april 2007, 19:36
Hey,

Ik zit eve met een probleempje. Mijn topkam is aan 1 sleuf iets te diep uitgeveild. Nu probeert een gitaarwinkel de gitaar enigzins nog een beetje goed af te stellen aan de hand van de trekstang. Maar als dat niet lukt, dan moet er waarschijnlijk een nieuwe topkam in.

Waar kan ik het beste topkammen halen? Kant en klaren? Of moeten deze op maat o.i.d. gemaakt worden. Het gaat om de topkam van een Fender Strat.

Alvast bedankt. :)
wat voor gitaarwinkel is dat?
weg gaan en nooit weer komen, de halspen draaien om een foute topkam te compenseren, wat een mongolen.
topkammen kan je op maat kopen en ook wel voorgevijld maar als de diepte niet klopt dan heb je nog hetzelfde probleem, gewoon nieuwe op laten zetten.

The Underdog
9 april 2007, 19:39
Wat je kan doen is een beetje lijm in de gleuf doen, wachten tot die droog is en met een stukje schuurpapier weer de gewenste hoogte van de snaar instellen.

bert k
9 april 2007, 21:11
Die gitaarwinkel moet verboden worden om gitaren aan te raken, wat een prutsers! Topkam is niet zo duur, euro of 5- 10, maar hij moet op diepte gevijld worden. Een goeie gitaartech doet dat in vijf minuten voor je, maar die heb je dus niet...

Crash
9 april 2007, 23:01
Oke dit klinkt niet al te best. Is er nu zeg maar een kans dat er iets beschadigt is aan mn gitaar o.i.d. ? Ik bedoel, ze stellen de halspen alleen bij. Hij is er voor gemaakt om bij te stellen, toch?

Weet iemand nog een winkel waar je topkammen kan halen of heeft elke standaard gitaarwinkel wel die op voorraad?

Ik ben nu wel een beetje ongerust over mn gitaar :eek:

Spitfire
9 april 2007, 23:08
Oke dit klinkt niet al te best. Is er nu zeg maar een kans dat er iets beschadigt is aan mn gitaar o.i.d. ? Ik bedoel, ze stellen de halspen alleen bij. Hij is er voor gemaakt om bij te stellen, toch?
Dat is het probleem niet, de halspen is niet bedoelt om fouten op de topkam te compenseren.

Rinze
9 april 2007, 23:37
De halspen dient om de curve van je hals in te stellen, de topkam moet gewoon goed ingevijld worden. Een drup superlijm en opnieuw invijlen, klaar. Op mijn site (zie beneden) staat een handleiding, tenzij je twee linkerhanden hebt moet het te doen zijn.

frekie
10 april 2007, 11:01
Een benen topkam kost je 5 euri, dat is het probleem niet. Maar het invijlen is een precies karweitje. Ook het verwijderen van de oude topkam moet je voorzichtig doen. Bestel er maar gelijk 2 als je het zelf wilt doen, de eerste gaat geheid fout. Speciale topkamvijlen zijn erg duur. Ik gebruik gewoon een klein 3 hoekig vijltje voor de 3 lage snaren en een ijzerzaagje voor de 3 hoge. Als je het niet aandurft en je hebt een mooie/dure gitaar, naar een gitaarbouwer gaan.

Crash
10 april 2007, 14:42
Dat is het probleem niet, de halspen is niet bedoelt om fouten op de topkam te compenseren.
Oke thanks! *phew*

Crash
11 april 2007, 15:45
Nou ik ben dus flink een poot uitgedraaid want hij ratelt nog steeds. Alleen als je zachtjes aanslaat dan niet maar dat is logisch.

Iemand een manier van hoe ik het zelf kan doen?
Ik zal binnenkort foto's plaatsen van hoe en wat alles staat.

Crash
11 april 2007, 16:23
Oke. Hier onder de foto's. Klik op de afbeelding voor vergroting. Ik hoop dat jullie het kunnen zien.

http://img1.putfile.com/thumb/4/10010142443.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5199474)
Fender Toronado. Zoals je kunt zien staan de snaren en vooral de lage E te dicht op de fret.

http://img1.putfile.com/thumb/4/10010142477.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5199475)
Fender Toronado. Stelboutjes van brug zijn helemaal omhooggeschroefd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

http://img1.putfile.com/thumb/4/10010142547.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5199476)
Mijn Fender Strat. Zelfde snaren en standaard afstelling en daar lopen de snaren niet aan.

http://img1.putfile.com/thumb/4/10010142546.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5199477)
Mijn Fender Strat. Stelboutjes van brug staan niet helemaal omhooggeschroefd maar verdeeld. (standaard instelling)

Hoe krijg ik mn Toronado net zo als mn Strat afgesteld. Zou het aan de topkam liggen o.i.d.?

AgileGhost
11 april 2007, 16:26
Het lijkt er op, je lage E ligt wel erg plat in verhouding met de andere snaren.

Crash
11 april 2007, 16:31
Het lijkt er op, je lage E ligt wel erg plat in verhouding met de andere snaren.

Jah ik snap er ook geen fuck meer van. Die kerel zegt dat hij hem afgesteld heeft en dat heeft me 46 Euro gekost. Maar dat ding ratelt nog steeds.

Hoe krijg ik dit zelf goed dan? Is mn topkam te diep uitgeveild?

Rinze
11 april 2007, 16:32
Kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html). Het is de handleiding voo rhet vervangen van een topkam, maar je kunt voor de hoogt ervan kijken vanaf punt 5. Om de diepte van de sleuven te checken: wanneer je de snaar indrukt voor de tweede fret moet hij de eerste fret net niet raken. Werk je topkam met superlijm een een vijltje goed af, als je gitaar verder goed is kun je hem dan standaard afstellen en is alles prima. Voor het afstellen kun je eventueel hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) kijken.

jimihattricks
11 april 2007, 16:42
Jah ik snap er ook geen fuck meer van. Die kerel zegt dat hij hem afgesteld heeft en dat heeft me 46 Euro gekost. Maar dat ding ratelt nog steeds.

Hoe krijg ik dit zelf goed dan? Is mn topkam te diep uitgeveild?

ik weet hoe je je voelt, dergelijke shit kan je echt tot wanhoop drijven.. ik heb zelf ook een gitaar gehad die maar bleef ratelen, toen maar s op zoek gegaan naar een pro reparateur, en niet 1 of andere gast in een gitaarzaak die tussen het verkopen van snaren door nog wat aan topkammen ligt te prutsen..

en t is nu mn lievelingsgitaar geworden.. er is dus hoop!

bert k
11 april 2007, 16:55
Jah ik snap er ook geen fuck meer van. Die kerel zegt dat hij hem afgesteld heeft en dat heeft me 46 Euro gekost. Maar dat ding ratelt nog steeds.

Hoe krijg ik dit zelf goed dan? Is mn topkam te diep uitgeveild?
Klein vraagje? Ratelt hij alleen met de losse snaar of ook als je de snaar indrukt? Als het alleen de losse E is, en bij de F geen problemen, dan is het de topkam. Als hij ook bij een F of een G ratelt staat waarschijnlijk je hals te vlak. (Of je brug te laag, maar je zegt zelf al van niet.)

Rinze
11 april 2007, 17:18
46 euro is idioot voor een afstelbeurt, welke "expert" heeft dat gedaan? Volg de handleidingen op mijn site, koop voor een tientje aan spullen en je bent nooit meer afhankelijk van dat soort prutsers. Bovendien leer je veel over hoe een gitaar funktioneert en hoe de verschillende onderdelen zich tot elkaar verhouden.

FruscianteFan
11 april 2007, 17:19
Jah ik snap er ook geen fuck meer van. Die kerel zegt dat hij hem afgesteld heeft en dat heeft me 46 Euro gekost. Maar dat ding ratelt nog steeds.

Hoe krijg ik dit zelf goed dan? Is mn topkam te diep uitgeveild?Je hebt hem geen €46 betaald om te zeggen dat hij is afgesteld toch? Naar mijn mening moet hij het dan wel goed doen. Als ik jou was, zou ik teruggaan.

Crash
11 april 2007, 17:28
46 euro is idioot voor een afstelbeurt, welke "expert" heeft dat gedaan? Volg de handleidingen op mijn site, koop voor een tientje aan spullen en je bent nooit meer afhankelijk van dat soort prutsers. Bovendien leer je veel over hoe een gitaar funktioneert en hoe de verschillende onderdelen zich tot elkaar verhouden. Jouw site houd ik in gedachten.

En dat over die 46 Euro.

Reparatienummer: 17687

http://www.musicallin.nl/images/klaar.gif

Uw reparatie is klaar!
U kunt uw gerepareerde instrument afhalen in onze winkel op vertoon van uw reparatiekaart met het bovengenoemde reparatienummer.

Omschrijving werkzaamheden: Snaren + opzetten, afstellen hals + actie

Snaren wilde ik geneens er op omdat ik die zelf had maargoed. dit bovenstaande kost blijkbaar 46 Euro

bert k
11 april 2007, 20:55
Hm, tijd om de naam van die winkel met grote boze letters te posten. Maar die vraag die ik in mijn vorige post stelde? Dat maakt nogal verschil namelijk.

drap
11 april 2007, 21:06
Waar heb je dit in godsnaam laten doen, want ik heb veel prutsers meegemaakt, maar ik heb echt nog nooit zo'n idioot verhaal gelezen. De man die jouw gitaar zogenaamd heeft afgesteld heeft er net zo mee in de rondte lopen prusten alsdat ik deed toen ik net een gitaar had.

Crash
11 april 2007, 22:52
Hm, tijd om de naam van die winkel met grote boze letters te posten. Maar die vraag die ik in mijn vorige post stelde? Dat maakt nogal verschil namelijk.

Ow sorry, daar heb ik overheen gelezen. Hij ratelt bij een losse E en bij een F en een G.

En de naam van de winkel is: Musicallin in Noordwijk
www.musicallin.nl

Wat is overigens de normale prijs van het afstellen van een gitaar dan? Ik voel me echt belazerd.

bert k
11 april 2007, 23:01
Als hij ook bij F en G ratelt heeft het niets met je topkam te maken. Oorzaken kunnen zijn een te laag afgestelde brug (nee dus) of een te vlakke hals. Misschien zijn er een paar frets versleten, maar dat betwijfel ik. Ik denk dat de stelpen nog een slagje moet hebben.

Je kan natuurlijk gewoon teruggaan naar de winkel en zeggen dat ze er nog niet zijn, maar of dat nou zo'n goed idee is...

Kijk even op de site van Rinze http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html hoe het met je snaarhoogte en relief zit, dan weet je meer.

Chris Winsemius
11 april 2007, 23:47
@TopicStarter:

ga ajb voor jezelf en je gitaar naar 'n echte/serieuze/prof. gitaarbouwer en laat die winkel even weten dat het niet naar tevredenheid was en of ze wat aan de prijs kunnen doen en/of aan de kosten van 'n echte prof-klus.

Laat anders weten in welke omgeving je woont zodat mensen hier wat adressen aan kunnen dragen.

Crash
12 april 2007, 09:42
@TopicStarter:

ga ajb voor jezelf en je gitaar naar 'n echte/serieuze/prof. gitaarbouwer en laat die winkel even weten dat het niet naar tevredenheid was en of ze wat aan de prijs kunnen doen en/of aan de kosten van 'n echte prof-klus.

Laat anders weten in welke omgeving je woont zodat mensen hier wat adressen aan kunnen dragen.

@ Bert K:
Fretten zijn in orde. Gitaar is vrijwel nieuw.

@ Chris:
Ik woon in Katwijk aan Zee. Omgeving: Leiden/Den Haag/ enz enz


Ik ben van plan om vandaag die winkel te bellen en te zeggen dat ze een slechte service hebben geleverd. Denken jullie dat ik em alsnog daar naartoe moet brengen voor een 2e poging of iets van de prijs proberen af te halen?

Rinze
12 april 2007, 10:12
Ik ben van plan om vandaag die winkel te bellen en te zeggen dat ze een slechte service hebben geleverd. Denken jullie dat ik em alsnog daar naartoe moet brengen voor een 2e poging of iets van de prijs proberen af te halen?

Ik zou dezelfde persoon niet weer in de buurt van mijn gitaar willen hebben, hij heeft de vorige keer geen goed werk afgeleverd, de kans is miniem dat ie dat nu wel gaat doen, om de doodeenvoudige reden dat ie niet weet wat ie doet.

Wat er ook met je gitaar aan de hand is, wanneer er iemand naar kijkt die er verstand van heeft krijg je óf een goed afgestelde gitaar zonder problemen terug óf je krijg te horen dat er wat met je gitaar mis is waardoor de gitaar niet perfect kan worden afgesteld en dan vertellen ze je ook meteen wat er aan gedaan kan/moet worden en wat dat kost. Zo niet, dan weten ze niet waar ze mee bezig zijn en kun je het echt veel beter zelf doen.

Een gitaar afstellen is niet meer dan je aan een vrij simpele procedure houden en nauwkeurig werken. Als je je aan de procedure houdt zoals op mijn site staat heb je daarna een gitaar die voor standaardgebruik heel goed speelt en goed klinkt. Van daaruit kun je altijd gaan experimenteren, je kunt immers altijd weer terug. Sommige mensen vinden net wat meer of minder curve prettiger spelen en/of beter klinken. Hetzelfde geldt voor de snaarhoogte: ieder heeft zo zijn voorkeur.

Ik heb echt jaren lang van alles uitgeprobeerd, en ik ben uiteindelijk terugegekomen op een min of meer standaardinstelling. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bijvoorbeeld een Fender met die instelling de fabriek uit hoort te gaan. Ik zou er niet bang voor zijn om het te gaan doen, er kan echt niet veel mis gaan. Wat wel grappig is dat ik twintig jaar geleden eigenlijk om dezelfde reden ben begonnen dit soort karweitjes zelf te doen: ik was nooit tevreden over het werk dat door de Groninger muziekzaken destijds werd geleverd. Door steeds wat bij te leren ben ik steeds beter gaan begrijpen hoe een gitaar eigenlijk werkt en hoe je hem zo goed mogelijk laat werken.

De meeste muziekzaken die nog aan afstelwerk doen stellen je gitaar trouwens ook volgens hun standaardmanier af, ik heb maar weinig mensen gezien die echt maatwerk leveren. Voor de meeste mensen voldoet dat prima, meestal is de snaarhoogte het enige waar speciale wensen over komen.

Crash
12 april 2007, 10:21
Ik zou dezelfde persoon niet weer in de buurt van mijn gitaar willen hebben, hij heeft de vorige keer geen goed werk afgeleverd, de kans is miniem dat ie dat nu wel gaat doen, om de doodeenvoudige reden dat ie niet weet wat ie doet.

Wat er ook met je gitaar aan de hand is, wanneer er iemand naar kijkt die er verstand van heeft krijg je óf een goed afgestelde gitaar zonder problemen terug óf je krijg te horen dat er wat met je gitaar mis is waardoor de gitaar niet perfect kan worden afgesteld en dan vertellen ze je ook meteen wat er aan gedaan kan/moet worden en wat dat kost. Zo niet, dan weten ze niet waar ze mee bezig zijn en kun je het echt veel beter zelf doen.

Een gitaar afstellen is niet meer dan je aan een vrij simpele procedure houden en nauwkeurig werken. Als je je aan de procedure houdt zoals op mijn site staat heb je daarna een gitaar die voor standaardgebruik heel goed speelt en goed klinkt. Van daaruit kun je altijd gaan experimenteren, je kunt immers altijd weer terug. Sommige mensen vinden net wat meer of minder curve prettiger spelen en/of beter klinken. Hetzelfde geldt voor de snaarhoogte: ieder heeft zo zijn voorkeur.

Ik heb echt jaren lang van alles uitgeprobeerd, en ik ben uiteindelijk terugegekomen op een min of meer standaardinstelling. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bijvoorbeeld een Fender met die instelling de fabriek uit hoort te gaan. Ik zou er niet bang voor zijn om het te gaan doen, er kan echt niet veel mis gaan. Wat wel grappig is dat ik twintig jaar geleden eigenlijk om dezelfde reden ben begonnen dit soort karweitjes zelf te doen: ik was nooit tevreden over het werk dat door de Groninger muziekzaken destijds werd geleverd. Door steeds wat bij te leren ben ik steeds beter gaan begrijpen hoe een gitaar eigenlijk werkt en hoe je hem zo goed mogelijk laat werken.

De meeste muziekzaken die nog aan afstelwerk doen stellen je gitaar trouwens ook volgens hun standaardmanier af, ik heb maar weinig mensen gezien die echt maatwerk leveren. Voor de meeste mensen voldoet dat prima, meestal is de snaarhoogte het enige waar speciale wensen over komen.

Hmm oke. Maar ik ben echt bang dat ik wat verkloot als ik het zelf gaat doen. Ik bedoel, ik ben enigzins wel een beetje technisch maar dit is een instrument. Je handleiding ziet er echt top uit en dat meen ik ook echt maar ik ben bang dat ik de gitaar zodanig verprutst dat ie niet meer zuiver klinkt o.i.d.

Ken jij toevallig niemand in de buurt van Katwijk/Leiden/Den Haag/Rotterdam/Amsterdam die het zeg maar wel goed kan doen?

Denk je dat Feedback in Rotterdam het goed kan? Daar heb ik mn eerste gitaar ook gekocht btw.

Iemand nog tips naast het zelf doen? En kan ik de gitaar als amateur zodanig verprutsen dat ie niet meer zuiver klinkt? (mits ik het zelf ga doen)

sickpunk
12 april 2007, 10:25
het is zoiets wat elke gitarist/bassist moet kunnen/leren vind ik... het is altijd handig, er kan bar weinig fout gaan... ja je hals pen, maar daar moet je gewoon rustig mee doen, beetje voor beetje en kijken wat het doet...
snaren omhoog/omlaag/intoneren/topkam plaatsen dat kan iedereen wel, gewoon met beleid en als je het echt nergens meer oplijkt, dna kan je het altijd nog naar ene winkel brengen...

hell no dat mijn bassjes nog naar ene winkel gana om te laten afstellen, zonde van me geld!

sickpunk
12 april 2007, 10:27
Iemand nog tips naast het zelf doen? En kan ik de gitaar als amateur zodanig verprutsen dat ie niet meer zuiver klinkt? (mits ik het zelf ga doen)

ja dat kan, is het op te lossen? ja, kan je dat zelf? ja...

ne als het echt niet lutk kan je hem altijd naar ene winkel brengen... maar er kan echt weinig tot niets mis gaan hoor! 1e x is wat spannend, maar het s een kwestie van doen, dnek niet dta je blij wor dals je elke X dta ding binnen moet brenegn en geld moet neer leggen voor zoiets... en als je het eenmaal een keer hebt gedaan, dan snap je ook niet waarom mensen er uberhaubt geld voor betalen... het is zo simpel!(gewoon met beleid doen en er even de tijd voor nemen)

Rinze
12 april 2007, 10:49
Wanneer je geen twee linkerhanden hebt en je verstand gebruikt kan er weinig misgaan. Gebruik goed passend gereedschap, gebruik niet te veel geweld bij de halspen. Zelfs ik kan het en ik ben niet met een doe-het-zelf-uitrusting in de wieg gelegd.

Maar goed, je vraagt of ik iemand weet bij jou in de buurt, dat weet ik zo niet. Ik zou er dan mee naar een goeie gitaarbouwer gaan, daar heb ik toch meer vertrouwen in dan in muziekwinkels.

Chris Winsemius
12 april 2007, 11:27
@ Chris:
Ik woon in Katwijk aan Zee. Omgeving: Leiden/Den Haag/ enz enz


Ik ben van plan om vandaag die winkel te bellen en te zeggen dat ze een slechte service hebben geleverd. Denken jullie dat ik em alsnog daar naartoe moet brengen voor een 2e poging of iets van de prijs proberen af te halen?

Misschien Piet Visser als ik me niet vergis, ik dacht in Egmond aan zee.

Pak het vooral DIPLOMATIEK aan bij die winkel!

Leg rustig het probleem voor en vraag om 'n oplossing. Als ze voorstellen om 'm nog 'n keer te checken/bewerken/etc. vraag dan rustig wie dat doet.

bert k
12 april 2007, 11:59
Niet echt in de buurt... Zit Peer Dellen nog in Den Haag?

drap
12 april 2007, 12:10
Als je je gitaar had laten afstellen daar waar je 'm gekocht hebt, had je dat waarschijnlijk €46,- gescheeld. De meeste gitaarzaken doen een eerste afstelbeurt bij een nieuwe aankoop namelijk gratis. Het lijkt me in ieder geval handig om weer naar de zaak te gaan waar je de gitaar gekocht hebt. Gratis zullen ze het niet meer doen vrees ik voor je, omdat je al aan je gitaar hebt laten rommelen, maar €46,- gaat het in ieder geval zeker niet kosten.

Chris Winsemius
12 april 2007, 12:16
Niet echt in de buurt... Zit Peer Dellen nog in Den Haag?

Oeps, die bedoelde ik dus!!! Naar mijn weten zit hij in ieder geval in de juiste omgeving.

Crash
12 april 2007, 12:38
Die bouwer uit Den Haag ga ik in iedergeval onthouden.

Ik heb zojuist de winkel gebeld en de "baas" gesproken. Hij wist er (natuurlijk) niets van af omdat hij het niet gevolgd had (het hele "reparatie/afstellingsproces). De persoon die daar (blijkbaar) gitaren e.d. afstelt en repareert was op dat moment niet aanwezig.

Dus die moet ik morgen terugbellen. Wat ik wel heel vreemd vond is dat de baas van het bedrijf meteen op een smaakverschil gooide. Ik vertelde hem dat het daar niets mee te maken had want snaren horen niet aan te lopen op de fretten. Maargoed, hij verzekerde mij ervan dat hij in iedergeval de persoon die er verantwoordelijk voor was op aan ging spreken.

En, voor dat ik het vergeet. Hij zat onwijs te piepen over dat er hele dikke snaren op zaten .012 Klopt ook wel maar ik vind dat prettig om te spelen en als mijn Strat daar op afgesteld kan worden dan deze Toronado dat zeker.

Ik kreeg een klein beetje het idee dat hij het probleem op mij probeerde af te schuiven.

Nog opmerkingen of iets dat ik duidelijk tegen die persoon moet zeggen? Behalve dat hij pruts werk heeft afgeleverd. Nog een verhaal over onderdelen o.i.d. beginnen?

(onwijs fijn dat jullie mij helpen! bedankt mensen) :)

sickpunk
12 april 2007, 12:49
je moet niet zeggen dat hij pruts wek heeft geleverd... dat bedoeld cris met diplomatiek... je zou beter kunnen zeggen dat niet tevreden bent, dan zeggen het is pruts werkt... dingen denken en dingen zeggen zijn verschillende dingen... als jij netjes blijft dan(meestal) blijven zij dat ook.

tuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dingen horen inderdaad niet aan te lopen, laat je vooral niet afschepen met een argument als dat...

Crash
12 april 2007, 13:01
je moet niet zeggen dat hij pruts wek heeft geleverd... dat bedoeld cris met diplomatiek... je zou beter kunnen zeggen dat niet tevreden bent, dan zeggen het is pruts werkt... dingen denken en dingen zeggen zijn verschillende dingen... als jij netjes blijft dan(meestal) blijven zij dat ook.

tuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dingen horen inderdaad niet aan te lopen, laat je vooral niet afschepen met een argument als dat...

Nee oke dat is wel ook zo. Toen ik de baas aan de lijn had heb ik ook wel gezegd dat ik niet tevreden over zn overlevering was. Maar stel dat ze moeilijk gaan doen..

Naah eve snel wat opgenomen (klinkt wat houterig btw kon eve niet anders), het rammelt dus zo:
Click here to watch --9-95 (http://media.putfile.com/--9-95)

*kan zo zijn dat het volumeniveau wat omhooggekrikt moet worden. (moest ik bij mijn pcspeakers ook)

sickpunk
12 april 2007, 13:05
tering dat rammelt echt fucking irritant!
gewoon naar de winkel gaan, gitaar in een versterker prikken daar en laten horen... hij kan wel moeilijk gaan doen, maar je kan gewoon aantonen dat het kut is! gewoon bij je mening blijven wat ze ook zeggen... je hebt je gitaar daar laten afstellen, de zadels staan op hun hoogst en nog rateld et als een debiel, een balle afstelling dus... ze kunnen hoog en laag springen maar het is gewoon gaar...

Rinze
12 april 2007, 13:05
Een halspen op een Fender kan zeker op .012 ingesteld worden. Als die Pipo die je gesproken hebt ook maar iets van verstand van gitaren zou hebben dan wist ie dat je juist met dikkere snaren minder last van aanlopen hoort te hebben. Immers: de snaarspanning is hoger dan bij dunnere snaren, waardoor de uitslag van de snaren minder snel te groot wordt. Dan moet je wel heel hard raggen.

Ik heb ook wel met .012 gespeeld op twee van mijn Fenderachtigen, nooit een probleem gehad. De halzen waren keurig af te stellen.

Maar zo gaat dat tegenwoordig vaak: eerst de boel verklooien en dan met het eerste het beste kutargument dat je kunt verzinnen proberen te voorkomen dat je toe moet geven dat je het verkloot hebt.

EDIT: je hebt puur akoestisch opgenomen, of niet? Aanlopen wordt normaliter beoordeeld bij elektrisch spelen, akoestisch is er eigenlijk altijd wel wat gerammel te horen, het gaat er om dat je het elektrisch niet hoort.

Crash
12 april 2007, 13:08
Een halspen op een Fender kan zeker op .012 ingesteld worden. Als die Pipo die je gesproken hebt ook maar iets van verstand van gitaren zou hebben dan wist ie dat je juist met dikkere snaren minder last van aanlopen hoort te hebben. Immers: de snaarspanning is hoger dan bij dunnere snaren, waardoor de uitslag van de snaren minder snel te groot wordt. Dan moet je wel heel hard raggen.

Ik heb ook wel met .012 gespeeld op twee van mijn Fenderachtigen, nooit een probleem gehad. De halzen waren keurig af te stellen.

Maar zo gaat dat tegenwoordig vaak: eerst de boel verklooien en dan met het eerste het beste kutargument dat je kunt verzinnen proberen te voorkomen dat je toe moet geven dat je het verkloot hebt.

Ja ik wil net zeggen, ik had al eerder vermeld dat ik een strat heb met dezelfde instelling en daar speel ik echt heel lekker op. En ik rag zeker niet op mn gitaar. Ik hou wel van een stevige slag maar niet asociaal hard o.i.d.

sickpunk
12 april 2007, 13:10
ik heb ooit in een duister verleden ook gitaar gespeeld en ook met 0.12 op een strat.. kan perfect ja...

maar inderdaad is dit akoestisch?

Crash
12 april 2007, 13:35
ik heb ooit in een duister verleden ook gitaar gespeeld en ook met 0.12 op een strat.. kan perfect ja...

maar inderdaad is dit akoestisch?

Nee is niet akoestisch. Elektrisch. Maar ik liet het eve zonder versterker horen omdat je het dan duidelijker hoort.

sickpunk
12 april 2007, 13:53
ja, maar daar moet je niet op oordelen, dat zullen ze in de winkel ook doen... mijn bass rammelt ook lichtelijk, maar als ik op ene versterker speel, dan hoor je dat niet... en in de winkel zullen ze denk ik oordelen als je gitaar in de versterker zit...

Rinze
12 april 2007, 14:58
Nee is niet akoestisch. Elektrisch. Maar ik liet het eve zonder versterker horen omdat je het dan duidelijker hoort.

Dat bedoelde ik dus met akoestisch... :satisfie:

Crash
12 april 2007, 16:52
Ow sorry, ik had je "edit" niet gelezen.
Kijk dat ie ietjes aanloopt oke, dat doet mn strat ook. Heeel lichtjes. Maar dat is te verwaarlozen.

Ik heb het nu met versterker opgenomen. Mic staat zo'n 30cm van de speaker af. Ik heb het idee dat ik het (soms) nog hoor. Of het zit in mn hoofd dat ik er helemaal gefocused op ben ofzo want op de opname hoor ik het vrijwel niet terug.

Click here to watch Toronado-2 (http://media.putfile.com/Toronado-2)

Is dit ook te verwaarlozen? Ook al staat mn toronado "slapper" afgesteld dan mn strat?

bert k
12 april 2007, 19:22
Ik vind het wel meevallen. Als hij verder lekker speelt zou ik het zo laten. Lekker twang-geluid.

FruscianteFan
12 april 2007, 19:25
Ik zou dat best irritant vinden, zeker als je er eenmaal op let.

Crash
12 april 2007, 22:38
Wat is een twang-geluid?