PDA

View Full Version : Stevie Ray Vaughn sound op een Tele?



SaferSephy
9 april 2007, 13:31
Ik heb een jaar terug een G&L ASAT Tribute classic (Telecaster model) tweedehands voor een klein prijsje kunnen overnemen en ben er altijd zeer tevreden over geweest. Voelt lekker zwaar aan en een lekker geluid voor een gitaar uit die prijsklasse.

Ik begin echter steeds meer Texas blues te spelen en dan vooral Stevie Ray Vaughn "Hangblues".

Nu wil ik proberen om met mijn gitaar een sound te krijgen die de SRV sound zo dicht mogelijk benaderd. Is dit mogelijk, het is en blijft een tele. Daarnaast heb ik geen supergroot budget. Ik heb zitten kijken naar Texas Special Fender pickups voor een tele...zou dit een goede stap zijn?


Dus eigenlijk de vraag, hoe kan ik met een Telecaster toch een lekkere Strat SRV sound krijgen?

Squier4ever
9 april 2007, 13:39
voornamelijk op het hals element spelen, daar komt met goeie versterkersettings echt een lekker blues soundje uit.

E-J
9 april 2007, 13:40
It's all in the fingers boy :)

Ik denk dat iets hottere pickups je wel kunnen helpen, evenals een versterker die je d.m.v. een booster (Tubescreamer) wel boost zodat je een lichte crunch krijgt!

Squier4ever
9 april 2007, 13:44
hottere pups is niet in eerste instantie nodig denk ik...
je moet vooral zorgen dat je niet al teveel gain in je sound draait, dan vermoordt je je bluessound IMO.
vooral texas blues hoort imo clean met een erg vet randje te zijn, meer niet.

Chris Winsemius
9 april 2007, 13:46
Ff 'n side-note:

check of je hals-element-pooltjes onder de "virtuele" 24e fret-positie zitten. Bij "normale" Telecasters is dat niet zo (meer richting de hals) waardoor je 'n bepaalde sparkle mist.

Op "The House is rocking" gebruikte SRV naar mijn weten 'n Esquire of Telecaster.

SaferSephy
9 april 2007, 14:22
hmm dus die Texas Special pickups zijn niet nodig?...ik heb nu die standaard pickups erin zitten. Heb ook zo'n pedaaltje waar zo'n tubescreamer chip inzit gekregen van m'n vriendin :D . Zit nu alleen met een armzalig roland microcube 16w versterkertje...heb inmiddels gereageerd op een Line6 Flextone III XL voor rond de 400,-

E-J
9 april 2007, 15:11
Speel je nog andere muziekstijlen?

Anders kan ik je echt een Fender buizencombo aanraden...

Squier4ever
9 april 2007, 15:29
idd, liever een fender buizenbak dan een flextone met 100.000 sounds waarvan je er maybe 2 kunt gebruiken.

Bluesbreaker
9 april 2007, 16:12
Inderdaad, als je dat geluid wilt hebben kun je voor 400 ballen ook wel wat anders leuks vinden waar je naast SRV overigens ook nog heel wat andere dingen op kunt spelen.

SaferSephy
9 april 2007, 16:44
Okay de versterker verdient dus heroverweging hoewel ik die line6 erg geschikt vind...tuurlijk kan het niet tippen aan een buizenbak...maar ik wil eigenlijk nog niet aan een buizenversterker...maar nog even over die pickups...zijn die G&L Tribute stock pickups niet beetje karig? Zat zelf te denken aan of die Texas Specials of

Squier4ever
9 april 2007, 16:48
Die G&L schijnen erg lekkere gitaartjes te zijn, dus denk niet dat je de pups hoeft te vervangen. momenteel ligt het echt bij je amp, als je de gitaar al hebt. een amp maakt veel meer sound dan andere pups, deze zorgen alleen voor nuances in je sound.

Bluesbreaker
9 april 2007, 17:42
Die G&L schijnen erg lekkere gitaartjes te zijn, dus denk niet dat je de pups hoeft te vervangen. momenteel ligt het echt bij je amp, als je de gitaar al hebt. een amp maakt veel meer sound dan andere pups, deze zorgen alleen voor nuances in je sound.

Gibsons schijnen ook leuke gitaren te zijn, maar als je naar een Dire Straits geluid zoekt zou ik toch even verder zoeken...

Squier4ever
9 april 2007, 18:43
ja maar daar gaat het hier helemaal niet om....

ik denk dat tele sound echt wel goed is van zo'n G&L.
is ontwikkelde door Ome Leo toch?

Bluesbreaker
9 april 2007, 18:45
ja maar daar gaat het hier helemaal niet om....

ik denk dat tele sound echt wel goed is van zo'n G&L.
is ontwikkelde door Ome Leo toch?

Ik weet niet of je het al wist, maar ome Leo was drummer.....

Negative K3 fan
9 april 2007, 18:58
Gibsons schijnen ook leuke gitaren te zijn, maar als je naar een Dire Straits geluid zoekt zou ik toch even verder zoeken...

dus jij speelt money for nothing op een strat?

Squier4ever
9 april 2007, 19:10
en wie had het hier over dire straits sound?
SRV wil de TS

Bluesbreaker
9 april 2007, 19:38
en wie had het hier over dire straits sound?
SRV wil de TS

Ik speel geen dire straits lieve mensen, het was slechts een vergelijking.

Nog maar even de quote van je naar aanleiding waarvan ik over de dire straits begon.


Die G&L schijnen erg lekkere gitaartjes te zijn, dus denk niet dat je de pups hoeft te vervangen.

Dat kan kloppen, misschien hoef je de pickups niet te vervangen omdat ze slecht zijn, maar wel omdat je een ander geluid wilt.

Je kunt misschien een Gibson kopen, zijn goede gitaren. Maar dat wil niet zeggen dat je er een Dire Straits geluid uit kunt halen.
De pickups die nu in de G&L zitten zijn misschien wel heel goed, maar dat wil niet zeggen dat je er een SRV geluid uit kunt halen.

Negative K3 fan
9 april 2007, 19:40
dus je bedoelt dus dat het hem in de vingers zit?

Bluesbreaker
9 april 2007, 19:44
dus je bedoelt dus dat het hem in de vingers zit?

Ik bedoel dus dat de elementen misschien wel heel goed zijn, maar dat hij door ze te vervangen misschien toch makkelijker / dichter bij het tele geluid kan komen.

jorrit
9 april 2007, 19:56
gewoon een flextone kopen, als je thuis speelt heb je zo weinig aan een gemiddelde buizen bak.. koop dan een klein buizenbakkie... want die fender gaat ook pas lekker klinken als je hm ver open kan draaien..
Je gaat iig. een stuk dichterbijer komen met die flextone dan met de versterker die je nu hebt... heb het idee dat je nog geen jaren speelt en ook niet in band verband?

Bluesbreaker
9 april 2007, 20:18
gewoon een flextone kopen, als je thuis speelt heb je zo weinig aan een gemiddelde buizen bak.. koop dan een klein buizenbakkie... want die fender gaat ook pas lekker klinken als je hm ver open kan draaien..

Koop een klein buizenbakje inderdaad, geen fextone.....

SaferSephy
9 april 2007, 20:27
gewoon een flextone kopen, als je thuis speelt heb je zo weinig aan een gemiddelde buizen bak.. koop dan een klein buizenbakkie... want die fender gaat ook pas lekker klinken als je hm ver open kan draaien..
Je gaat iig. een stuk dichterbijer komen met die flextone dan met de versterker die je nu hebt... heb het idee dat je nog geen jaren speelt en ook niet in band verband?

Speel pas 2 jaar en in die tijd eigenlijk voornamelijk acoustisch...wel al wat Tommy Emmanuel spullen dus ben het "het is een nacht" stadium wel voorbij. Speel ook nog niet in een band inderdaad, maar is wel ooit de bedoeling.

Antoon
9 april 2007, 22:09
sommige mensen besteden hun hele leven aan het proberen te imiteren van SRV's geluid dus zo makkelijk kom je er niet. Om enigzins in de buurt te komen heb je echt geen Texas Specials nodig (verder prima elementen hoor). Deze hebben wat meer output zodat je een versterker wat eerder kan oversturen. SRV bleek echter eerder met 'underwound' elementen te spelen, met minder output en meer hoog. Het tegenovergestelde dus.

Ratdawg
9 april 2007, 22:27
Was eerder zijn manier van spelen en kabels van snaren. 013'tjes en halve noot lager gestemd.

Bluesbreaker
10 april 2007, 07:54
SRV bleek echter eerder met 'underwound' elementen te spelen, met minder output en meer hoog. Het tegenovergestelde dus.

Zou best waar kunnen zijn, maar waar haal je deze info vandaan?

Helter Skelter
10 april 2007, 09:36
hottere pups is niet in eerste instantie nodig denk ik...
je moet vooral zorgen dat je niet al teveel gain in je sound draait, dan vermoordt je je bluessound IMO.
vooral texas blues hoort imo clean met een erg vet randje te zijn, meer niet.


+1

voor 'dichte' solo's kan je met behoorlijk wat gain nog wel weg komen maar voor die typische Texas open string licks is het rampzalig, dan lijkt het echt nergens meer op

maar om in te haken op de Texas Special/Tubescreamer/kleine Fender amp, hier is een Texas style clipje van mij met precies zo'n set up. De tubescreamer is bijna dicht, op 9 uur of zoiets ===> http://www.youtube.com/watch?v=uOj7PPvH4Gw

bert k
10 april 2007, 10:21
Buizensound is erg mooi, maar met een Flextone lukt het ook prima. Ik heb er jaren eentje gehad, en vooral voor thuis zijn ze erg handig. Veel verschillende goeie sounds, en opnemen is een eitje met twee spreakersim uitgangen. Maar het moet wel goedkoper kunnen.

Antoon
10 april 2007, 10:56
Ik heb verschillende keren gelezen dat dat bij tenminste 1 van zijn Strats zo was. Misschien eens op 'Underwound' en 'SRV' zoeken in de archieven van het trpi forum. Een andere Strat had geloof ik Danelectro lipstick elementen. Die hadden een nog lagere output. Qua geluid vind ik het ook kloppen als je bedenkt dat de dikke snaren en de TS veel compenseerde. SRV heeft vind ik niet zoveel bas- en midden-'punch' (beetje typisch voor 'overwound' of humbuckers), eerder twangy