PDA

View Full Version : Iemand in bezit van een Lakewood?



Jedeel
9 april 2007, 01:30
Ik heb ongeveer een half jaar geleden een Lakewood M14 aangeschaft bij Kees Dee. (Akoestische western)

Ik loop nu met het idee om bij Kees de gitaar semi-akoestisch te laten maken.
Ik heb in dit forum al wel wat discussies gelezen over div. soorten elementen voor akoestische gitaren.

Waar het mij om gaat; heeft de gitaar akoestisch te "lijden" van b.v. inbouwen van een systeem waarbij de bediening (volume, EQ etc..) bovenop de klankkast komt?
Is er verandering in de akoestische klank waarneembaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Picker
9 april 2007, 01:37
In theorie natuurlijk wel, in de praktijk niet. Niemand zal verschil horen door een batterijtje of wat electronica in de klankkast. Ook een piezo strip onder het brugzadel zal niemand opvallen (al zoui ik nooit voor piezo gaan, want ik houd niet van dat knetterende geluid).

Alleen vinden sommige mensen het jammer een gat in hun gitaar te zagen. Ik zou daar niet niet moeilijk over doen, mits het maar vakkundig gebeurt.

ReinoutV
9 april 2007, 11:19
Daarnaast zijn er ook systemen waarbij de controls in het klankgat zitten, zodat je niet in de zijkant van je gitaar hoeft te zagen. Ik geloof dat AER een goed inbouw systeem heeft. Of je een (standaard) piëzo element met een microfoon wil mixen is nog de vraag, bij iets meer lawaai op het podium is dat systeem al onbruikbaar vanwege feedback en overspraak.

Picker
9 april 2007, 17:59
Ik had een Martin met een Fishman Ellipse erin. Inderdaad met regelaars in het klankgat. Elegant en simpel, en beschadigt de gitaar niet. Alleen was ik niet zo gecharmeerd van het piezo geluid. Piezo is m.i. fundamenteel fout.

Daniël_san
9 april 2007, 18:46
Ik heb een Lakewood M1 CP, ze heeft vanuit de fabriek al een systeem erin. Ik hoorde zelf geen verschil met een gitaar zonder systeem.
Verder moet je gewoon zelf weten en op je oren af gaan wat jij goed vind klinken in je gitaar ;)

shidan
10 april 2007, 19:23
Jedeel lakewood's electrificeren is een weinig zaligmakend proces, gelukkig met een erg simpel antwoord als je het toch niet laten kunt.
Ik heb een zestal lakewood gitaren A en M corpussen. Daar ik het geluk heb heel dicht verwant aan de keten te zijn. Zijn de lakewood gitaren die ik heb briljant klinkend.

Inbouw ervaringen.

Schertler blue-stick heeft als hol buisje zijnd letterlijk en figuurlijk de identiteit van een esdoorn M en een Pallisander A om zeep geholpen. Versterkt een zeer goed resultaat maar akoestich een drama.

De vraag is natuurlijk wanneer je echt versterking nodig hebt.

Piezo is out of the question. Dus ook de Aer 15+ dit is schandalig ouderwetse techniek.


K en K geeft vooral bij de kleinere A corpussen tevredenstellende resultaten
Voordeel is tevens dat het geen under saddler is.

Het beste resultaat op een lakewood heb ik met een simpele b-band transducer dit is in verhouding tenminste een ultra dun stripje dat weinig c.q. geen akoustische consequenties heeft.
Wel goed vlak laten inbedden bij de inbouw.
De BBand heeft als nadeel wel een wat zachter uitsturend signaal dan andere transducers te hebben.

Nog een belangrijke vraag. Heb je een gekantelde brug of nog een rechte. Omdat je hem bij kees weg hebt gekocht vraag ik me af van welk bouwjaar deze is. De rest partij van lakewood (Nederland) zijn naar Kees gegaan en heden ten dage is lakewood in nederland zo goed als dood. Terwijl de nieuwere bouwjaren schandalig goed zijn voor wie een instrument technisch kan aanspreken en diverse verdiepingen kan aanboren. Dat is natuurlijk tevens de make.

bert k
10 april 2007, 22:25
Aanvullend: ik heb een K&K Pure in mijn Lakewood M32. De voordelen zijn: geen gaten in de gitaar, alleen een nieuwe endpin/output. Een prima geluid zonder batterijtje, dus geen rommel binnenin en nooit zonder stroom. Het ding bevalt me tot nu toe prima. Ze hebben ook een gecombineerd systeem, dus plak-elementen plus een condensatormicrofoontje. Nooit gehoord, maar het geeft meer mogelijkheden. Tenslotte is het niet duur, ik was 95 dollar kwijt.
Andere merken heb ik geen ervaring mee, maar K&K is wat mij betreft een aanrader.

Liefhebber
10 april 2007, 23:34
Het is inderdaad zo dat piezo een vrij primitieve oplossing is! Plakstrookjes zijn zeker momenteel de beste oplossing om de trillingen van het bovenblad goed te registreren(want daar gaat het echt alleen maar om)! Is in het laboratorium al lang bewezen! Alleen praktisch-technisch gezien zijn er grote problemen! Hoeveel moet je er gebruiken? Waar moet je ze plaatsen? Je moet ze voor een optimaal resultaat plaatsen op een zo glad mogelijk oppervlak! Dus op de bovenzijde van het bovenblad! Misschien zou je het hele bovenblad gewoon moeten beplakken met een trillingsgevoelig folie! Heb je weer andere problemen! Dan moet je het signaal weer gaan versterken. Hoe doe je dat?
Het versterken van een akoestische gitaar met het doel om versterkt hetzelfde geluid te krijgen als puur akoestisch blijft een interessant probleem.
Waarschijnlijk is het nog steeds zo dat je het beste een akoestische gitaar versterkt door hele goede microfoons ervoor en de signalen doorzendt naar een hele goede voorversterker en van hieruit weer door naar een heel goede eindversterker. Dan moet je het signaal ook nog weergeven voor het menselijk oor, dus lucht in trilling brengen!
Kijk zo'n puur akoestisch instrument is echt een wonder. Alles zit er namelijk al in!

Jedeel
10 april 2007, 23:48
Ik heb een Lakewood M1 CP, ze heeft vanuit de fabriek al een systeem erin.
Daniël-san, als ik vragen mag, welk systeem heeft jouw M1CP?

Jedeel
11 april 2007, 00:02
Nog een belangrijke vraag. Heb je een gekantelde brug of nog een rechte. Omdat je hem bij kees weg hebt gekocht vraag ik me af van welk bouwjaar deze is.

Als je met een gekantelde brug bedoeld of de 'bone' (het witte been waarover de snaren lopen) achterover helt? Hij staat niet verticaal, maar helt iets achterover richting de pins.

Het bouwjaar kan ik niet op de sticker binnenin aflezen. Ik zie wel dat het serie nummer 14508 is.
Misschien dat jij (omdat je er "dichtbij" zat) iets kan concluderen uit het serienummer?

shidan
11 april 2007, 21:13
Als je met een gekantelde brug bedoeld of de 'bone' (het witte been waarover de snaren lopen) achterover helt? Hij staat niet verticaal, maar helt iets achterover richting de pins.

Het bouwjaar kan ik niet op de sticker binnenin aflezen. Ik zie wel dat het serie nummer 14508 is.
Misschien dat jij (omdat je er "dichtbij" zat) iets kan concluderen uit het serienummer?

Jedeel in iedergeval na 2002. Dat nummer wat je noemt kan niet (Martin's pootje is erg cursief en tutonisch) het is waarschijnlijk een 'ringel' 8 oftewel een 3 (kan ook nog een 6 zijn). Het wordt dan toch een deductieve aanname luidend 14 mei 2003 (goed jaar voor Bordeaux en Lakewood's). Als hij toch zo vers is dat het een 2006 is kan ik je waarschijnlijk met recht feliciteren! (een nog beter jaar voor Lakewood's)

Naar de gegeven informatie nogmaals beken te hebben.Kom ik tot de aanname dat je in oktober 2006 de gitaar heb aangeschaft. Dit betekent dat hij in principe in mei van dat jaar gebouwd kan zijn (bestellingen en bouwopdrachten duren tegenwoordig 2 maanden). Daarnaast heeft een 6 meer gelijkenis met een 8. Zeer waarschijnlijk is het dus toch een verse.
You lucky B.

Jedeel
14 april 2007, 15:13
Naar de gegeven informatie nogmaals beken te hebben.Kom ik tot de aanname dat je in oktober 2006 de gitaar heb aangeschaft. Dit betekent dat hij in principe in mei van dat jaar gebouwd kan zijn (bestellingen en bouwopdrachten duren tegenwoordig 2 maanden). Daarnaast heeft een 6 meer gelijkenis met een 8. Zeer waarschijnlijk is het dus toch een verse.
You lucky B.

Ik heb nog even gekeken met een vergrootglas, maar er staat toch echt een 8
(geen 6 of 3). Of die Martin moet wel erg slecht schrijven ;-)
Dus moet het toch echt 14508 zijn.

Wat bedoel jij, Shidan (in je vorige reactie) met 'gekantelde brug'?

shidan
14 april 2007, 17:40
Vanaf 2002 zijn alle benen kammen 18 graden g.m. gekanteld om extra druk op het bovenblad te krijgen. Ik heb bouwjaar vergeleken met mijn modellen. Op mijn exemplaren plaats hij eerst voluit geschreven het jaartal en dan een nummeriek getal en nog wat toevoegingen . Als ik jouw nummer met mijn nummers vergelijk komt er een logische doortelling uit (per jaar maakt hij er ongeveer 1000) en gaat het in dit geval om het unieke nummeren . Dit is natuurlijk een makkelijk en een praktisch systeem elke gitaar heeft een uniek en opvolgend nummer. Maar omdat het hier om een basisuitvoering gaat vermeld hij waarschijnlijk sec het bouwnummer.
Je kunt Martin rustig mailen en vragen omtrent het bouwjaar van jouw gitaar. Daar krijg je meestal erg snel een antwoord op. :hippie:

Het lijkt er op dat het hier toch om een recent exemplaar gaat. Maar Martin kan je zekerheid hier omtrent geven.

Jedeel
20 april 2007, 00:06
De rest partij van lakewood (Nederland) zijn naar Kees gegaan en heden ten dage is lakewood in nederland zo goed als dood.
Dat is dan zeker ook de reden dat het (toch al niet druk bezochte) Lakewood-forum al ongeveer een maand 'under construction' is?

Ik vrees dat het forum niet eens meer terug komt. :sneaky:

shidan
20 april 2007, 07:39
Jedeel,

Je moet Martin ook direct mailen via de mail van Lakewood. Niet via het Forum.

Ik weet niet of je het ook opgevallen is maar het Lakewood Forum werdt altijd lastig gevallen met inbreng van vunzigheid. Structureel elke dag (geen idee wat of wie of welk belang in ieder geval erg vervelend). Dit probeert Martin nu op te lossen.

Lakewood gaat heel erg goed trouwens alleen is de verkoop energie verlegd naar Engeland en Italie ipv. Nederland .(Lijkt me een erg intelligente zet trouwens. Zonder hier een relaas te doen over Nederland 'Muziekland')
Personen in Nederland die een Lakewood willen kunnen maatwerk bestellen (Een gitaar op MAAT vanaf 1580,- Euro. Rationeel snap ik de aankoop van fabrieks Amerikanen niet ) via een goede gitaarwinkel in Nederland.(De berg blijft staan waar hij staat en Mohammed blijft in Nederland) :hippie:

bert k
20 april 2007, 09:42
Toch jammer. Ik heb mijn Lakewood destijd via Ron Houben, die ook de import deed. Hij is er blijkbaar mee gestopt.

Zonder actieve importeur kan een merk nog zo goed zijn, je bereikt niets.

Einzeln
20 april 2007, 09:52
Het is inderdaad zo dat piezo een vrij primitieve oplossing is! Plakstrookjes zijn zeker momenteel de beste oplossing om de trillingen van het bovenblad goed te registreren(want daar gaat het echt alleen maar om)! Is in het laboratorium al lang bewezen! Alleen praktisch-technisch gezien zijn er grote problemen! Hoeveel moet je er gebruiken? Waar moet je ze plaatsen? Je moet ze voor een optimaal resultaat plaatsen op een zo glad mogelijk oppervlak! Dus op de bovenzijde van het bovenblad! Misschien zou je het hele bovenblad gewoon moeten beplakken met een trillingsgevoelig folie! Heb je weer andere problemen! Dan moet je het signaal weer gaan versterken. Hoe doe je dat?
Het versterken van een akoestische gitaar met het doel om versterkt hetzelfde geluid te krijgen als puur akoestisch blijft een interessant probleem.
Waarschijnlijk is het nog steeds zo dat je het beste een akoestische gitaar versterkt door hele goede microfoons ervoor en de signalen doorzendt naar een hele goede voorversterker en van hieruit weer door naar een heel goede eindversterker. Dan moet je het signaal ook nog weergeven voor het menselijk oor, dus lucht in trilling brengen!
Kijk zo'n puur akoestisch instrument is echt een wonder. Alles zit er namelijk al in!

De genoemde plakstrookjes zijn volgens mij ook pizo's trouwens.
Het versterken van een acoustische blijft kiezen tussen kwaden. Ik ben na een AKG c 411 plak mic overgestapt naar een lr baggs element active. Inclusief electronica 100 euro. Klinkt verbazend goed voor een piezo. Blijft een piezo. Volgende stap wordt een auro stompboxje dat dit jaar uitkomt voor geloof ik 200 euro.

Jedeel
20 april 2007, 10:12
Jedeel,

Je moet Martin ook direct mailen via de mail van Lakewood. Niet via het Forum.

Ik weet niet of je het ook opgevallen is maar het Lakewood Forum werdt altijd lastig gevallen met inbreng van vunzigheid. Structureel elke dag (geen idee wat of wie of welk belang in ieder geval erg vervelend). Dit probeert Martin nu op te lossen.

Weet ik Shidan, ik heb zojuist een berichtje gestuurd met de 'bouwjaar- vraag'.
En ik heb inderdaad regelmatig berichtjes gezien van een zieke geest die het forum moest vervuilen met vunzige zaken.
Ik heb ze tevens gevraagd wanneer ze denken dat het forum weer 'up and go' is.

Ik meld mij hier zodra ik de antwoorden heb.

Jedeel
20 april 2007, 10:18
Volgende stap wordt een auro stompboxje dat dit jaar uitkomt voor geloof ik 200 euro.
Wat ik online lees, Nico, is dat een soort van een 'effect-unit'?
(Of een software pakket?)

Einzeln
20 april 2007, 10:23
Wat ik online lees, Nico, is dat een soort van een 'effect-unit'?
(Of een software pakket?)

The aura is een modeller. Hij mengt je geluid met een modulatie van een gitaar die lijkt op het model van de jouwe. Wat er vervolgenms feitelijk gebeurd is dat het nare van de piezo wordt gewijzigd in het geluid van een met een mic opgenomen gitaar. De video's zijn erg overtuigend en ik ga het zeker een keer proberen. Ik denk dat de puristen onder ons weerstand hebben. Maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt met mic's en piezo's denk ik dat het (in een band situatie) waanzinnig klinkt. http://www.fishmanaura.com/learn/listenindex.asp
http://www.musicgadgets.net/wp-content/uploads/2007/04/aura_pedal_web4.jpg

bert k
20 april 2007, 11:22
De genoemde plakstrookjes zijn volgens mij ook pizo's trouwens.
Het versterken van een acoustische blijft kiezen tussen kwaden. Ik ben na een AKG c 411 plak mic overgestapt naar een lr baggs element active. Inclusief electronica 100 euro. Klinkt verbazend goed voor een piezo. Blijft een piezo. Volgende stap wordt een auro stompboxje dat dit jaar uitkomt voor geloof ik 200 euro.
De plakstroken zijn idd piezo's, maar wat meestal bedoeld wordt is een piezo stripje onder het benen kammetje in de brug. Die hebben het bekende piezo-geluid. Een plakstrookje in de body klinkt meestal een stuk aangenamer.
Feit blijft dat niets kan tippen aan een goede microfoon, maar dat is voor live vaak geen optie.

RubioD
20 april 2007, 11:54
Waar het mij om gaat; heeft de gitaar akoestisch te "lijden" van b.v. inbouwen van een systeem waarbij de bediening (volume, EQ etc..) bovenop de klankkast komt?


Ik wil deze zomer in mijn washburn ook een element laten inbouwen, maar wie kent er in regio Zwolle bouwers die dat goed kunnen?

Harald
20 april 2007, 13:35
Ik zou eens bij 't Speelthuygh in Zwolle langsgaan.

Jedeel
20 april 2007, 13:39
Weet ik Shidan, ik heb zojuist een berichtje gestuurd met de 'bouwjaar- vraag'.

Ik heb ze tevens gevraagd wanneer ze denken dat het forum weer 'up and go' is.

Martin heeft reeds snel gereageerd.
Mijn Lakewood is in 2005 gebouwd.

Zijn antwoord m.b.t. het forum;
---------------------------------
"The forum will not be opened again soon, unfortunately.
We received many spam threads and were forced to close it."
---------------------------------
Dat 'soon' moeten de Lakewood-eigenaren dan maar afwachten. :)

shidan
20 april 2007, 16:41
Jedeel,

Het geeft wel aan dat je direct met de 'source' kunt communiceren. Probeer dat eens met Christiaan Frederic de III of zo.

Deze korte directe lijn heeft veel voordelen. Dit maakt dat je met nieuwe technieken zolals internet. Heel dicht bij de ontwikkeling van je gitaar kunt gaan staan. Het 'Dell' effect geeft de Bouwer en de winkelier meer lucht.
Maar het grootste voordeel is dat de'machine' niet op volle toeren draait in massa productie. Maar dat er rustig en vooral goed wordt gebouwd in een duurzaam proces aan Lakewood gitaren.


Trouwens gefeliciteerd met je bouwjaar. Ik neem bijna blind aan dat het hier om een heel geraffineerd exemplaar zal gaan.

Daniël_san
20 april 2007, 21:25
Daniël-san, als ik vragen mag, welk systeem heeft jouw M1CP?

B-band A3, volgens mij met AST. (normaal UST, maar de mijne is een beetje lang verhaal)