PDA

View Full Version : Hoe Buizenversterker starten? tips?



Nils Veen
8 april 2007, 22:33
Sinds vandaag ben ik in het bezit van een Mesa Boogie 20/20 stereo eindversterker. Ik ben weinig bekend met buizen en mijns inziens wordt de 'startprocedure' in de handleiding (versterker aanzetten op gewenste manier) onduidelijk uitgelegd. Ik zit met wat vragen.

Staat de de standby, wanneer ik de standbyknop naar beneden doe, uit? En welke volgorde moet ik aanhouden wanneer ik de versterker aanzet? Standby naar beneden, ON/OFF knop naar boven, en na dertig seconden pas standby naar boven? Of is de standbystand pas nodig wanneer ik een kwartiertje stop met spelen bijv.

Kan iemand me uitleggen wat ik met het FUSE knopje in het midden kan?

Alle tips wat buizengebruik en mesa's betreft zijn trouwens van harte welkom! :satisfie:

p604p603
8 april 2007, 22:36
Maakt niets uit. Je kan gelijk spelen als de versterker opgewarmd is. Er wordt heel veel gezegd dat de standby bij het opstarten op uit moet staan maar anderen bestrijden dit. Standby is enkel voor versterker op het podium standby te hebben en direct te kunnen spelen

kirk601
8 april 2007, 22:41
Maakt niets uit. Je kan gelijk spelen als de versterker opgewarmd is. Er wordt heel veel gezegd dat de standby bij het opstarten op uit moet staan maar anderen bestrijden dit. Standby is enkel voor versterker op het podium standby te hebben en direct te kunnen spelen

je zegt: wanneer de versterker opgewarmd is....

Ik denk dat de schrijver van dit topic ook wel graag weten na hoeveel minuten de versterker klaar is voor gebruik!

Bij mijn versterker zei de verkoper dat hij minimaal 1 minuut opgewarmd moet worden, voordat ik hem van standby kan afhalen (Marshall).

Bl44t44p
8 april 2007, 22:42
Ik geloof dat er altijd een kleine discussie is rond de vraag wat nou de beste manier is om een buizenversterker aan en uit te zetten, maar ik houd altijd deze volgorde aan en ik ben vooralsnog niet overtuigd dat daar ook maar iets mis mee is :)

Aanzetten: standby & power zijn uit (ik neem aan bij alle versterkers 'naar beneden') -> power aan -> 30 seconden opwarmen* -> standby-schakelaar aan, d.w.z. van standby 'af' halen -> spelen.

* Dit hangt af van hoe snel je wilt spelen. Na 20 seconden kan ik al redelijk op mijn versterker spelen, maar ik geloof dat een buizenversterker pas echt 'volle bak' kan gaan werken na minuut of 5-10.

Uitzetten: standby-schakelaar uit, dus 'op' standby zetten -> even wachten, geen idee waarom maar ik doe het wel altijd, seconde of 30 -> power uit. Na flink gebruik altijd 10-15 minuten laten afkoelen vóór het vervoeren :)

p604p603
8 april 2007, 22:43
Dat af laten koelen is het belangrijkste waar je bij een buizenversterker aan moet denken

kirk601
8 april 2007, 22:46
ik denk dat dat een prima uitleg is, ipv 30 seconden houd ik 1 minuut aan, maar dat verschil is minimaal :)

veel plezier met je versterker!

Nils Veen
8 april 2007, 23:05
Bedankt voor jullie sneller reacties! Wat moet ik doen als ik bijvoorbeeld een kwartiertje pauze neem? Kan ik mn amp dan aan laten? Moet ik de standbyschakelaar dan omlaag doen?

Iemand nog wat zinnigs te melden over de fuse functie?

kirk601
8 april 2007, 23:16
daar is de standby functie dus voor.

Je buizen blijven warm en na het kwartiertje pauze kuneer vol aan de slag.
Btw aan laten staan kan ook, maar dat zal waarschijn wat meer stroom kosten dan in de stby stand.

Nils Veen
8 april 2007, 23:58
Op deze link is een plaats van de achterkant van de 20/20
http://dane.lauda-audio.pl/prod/5351/20-20-Rear-LG.jpg

In welke ingang moet de plug tussen een 4x12 of een 2x12 cabinet met 8 ohm speakers? boven 2e van links?

FC Spoiler
9 april 2007, 01:51
POWER & STANDBY: These two toggles located next to the 20/20’s left and right channel VOLUME Controls deliver A.C. Mains voltage and D.C. filament voltage. When powering up cold - make sure the STANDBY switch is in the Standby position when flipping the POWER switch to the ON position. Wait at least 30 seconds before flipping the STANDBY switch to the ON position. This procedure reduces shock on cold tubes and prolongs their toneful tube life. Remembering to use the STANDBY switch on set breaks also prolongs tube life.


SPEAKERS: These six jacks deliver the 20/20’S incredible tone to your favorite speaker cabinets. One eight Ohm and two four Ohm jacks per channel are provided. Use one eight Ohm cabinet in the eight Ohm jack of each channel and two eight Ohm cabinets into the two four Ohm jacks per channel. Use one four Ohm cabinet into one four Ohm jack (each channel). Ue one sixteen Ohm cabinet into the eight hm jack (each channel). Two ixteen Ohm cabinets connected with a “Y” able works even better in the eight ohm jack,once again this would be the same for each channel.
Don’t forget: Duplicate the proper load for both channels: Turn its VOLUME Control to zero and its PRESENCE Control all the Way up. It’s also best not to send signal to the unused channel input.

In principe moet je 2 cabs gebruiken (of 1 stereocab), voor elk kanaal 1. Het is mogelijk om 1 kanaal niet te gebruiken zoals hierboven staat, maar dat zou ik niet aanraden... 1 foutje en je trafo fikt op :(

Klik (http://www.mesaboogie.com/manuals/20-20%20Manual.pdf) (Pdf gebruiksaanwijzing)

Franc
9 april 2007, 07:17
De FUSE is geen knopje en ook geen functie. Daar zit je zekering.
In principe afblijven dus.

Squier4ever
9 april 2007, 14:44
ik doe met uitzetten altijd eerst de power uit en daarna pas de standby weer op "aan". dit word door veel techs aangeraden.

FC Spoiler
9 april 2007, 14:51
Voor het uitzetten op standby, dan als de amp uit is even van standby af om de caps leeg te laten lopen. Dan de knoppen weer op stanby voor de volgende keer dat de amp aan gaat. ;-)

Squier4ever
9 april 2007, 14:55
mja ik zet hem meteen uit en daarna weer op standby..
de caps lopen alleen leeg als je door blijft spelen

FC Spoiler
9 april 2007, 14:58
Je moet hem wel eerst op standby zetten voordat je hem uit zet...
Als de Amp uitstaat en je zet hem van standby af, hoor je de caps leeglopen. Je hoeft niet te spelen ;-)

Squier4ever
9 april 2007, 15:02
er zijn eigenlijk twee kampen:

mensen die vinden dat de amp eerst op standby moet en mensen die dat niet vinden, laten we het daar maar bij houden want de discussie is al heel vaak gevoerd en niemand geeft ook maar een beetje toe (ikzelf ook niet)

Fumi SG
9 april 2007, 15:45
Je moet hem wel eerst op standby zetten voordat je hem uit zet...
Als de Amp uitstaat en je zet hem van standby af, hoor je de caps leeglopen. Je hoeft niet te spelen ;-)

Hoe hoor jij dat in godsnaam??

FC Spoiler
9 april 2007, 16:02
Goed luisteren :-)
Je hoort een tikje als je de standby switch(es) omzet en een zachte ruis die zachter wordt totdat er geen stroom meer in de caps zit (heel kort)
Ik weet niet 100% zeker of het beter is om de versterker eerst op stanby te zetten (bij het uitzetten) Maar heb gelezen dat het de beste methode is. In de Mesa gebruiksaanwijzing staat hier niks over...

Braindead
9 april 2007, 19:54
Volgens mij moet je je amp juist bij het uitzetten van het standby afhebben . dus niet op stand by zetten voor de power off omdat anders stroom achterblijft ? Net zoals Squier4ever zegt......

Squier4ever
9 april 2007, 20:14
zoals ik al zei, de meningen zijn verdeeld wat dat betreft.

Franc
9 april 2007, 20:19
Het uitzetten maakt gewoon geen fluit uit.
Zodra je de on/off op uit zet gaat alle spanning weg en is je amp uit.
Laat je hem op standby staan dan lopen de elko's leeg, maar als je niet van plan bent om daarna in je amp te gaan zitten rommelen, dan heeft dit helemaal geen nut en kun je dus de standby ook gelijk weer op standby zetten.

Bij het aanzetten is het van belang voor de levensduur van je buizen dat je de amp eerst aan zet met de on/off, even een paar minuten wacht tot de buizen warm zijn en dan pas de standby omgooit.
Let dus op dat als je bij het uitzetten gewend bent om de standby op ON te laten staan, dat je deze wel weer op standby zet, voordat je de amp weer aan zet.
En dan nog, mocht je het een keer vergeten, no big deal. Je buizen overlijden niet direkt van een keer te snel aanzetten.

ColourofFire
9 april 2007, 21:56
Met band oefenen zet k men power altijd aan, dan koffie drinken en dan de standby aan als we gaan spelen. Uit doe ik gewoon allebei de knoppen uit. Nooit last mee gehad, en men buizen blijven het ook goed doen... Het maakt niet heel veel uit.

Bl44t44p
9 april 2007, 22:18
Met band oefenen zet k men power altijd aan, dan koffie drinken en dan de standby aan als we gaan spelen. Uit doe ik gewoon allebei de knoppen uit. Nooit last mee gehad, en men buizen blijven het ook goed doen... Het maakt niet heel veel uit.

Oh apart, ik doe meestal de power off als ik ga spelen!

....

ColourofFire
9 april 2007, 22:19
Oh apart, ik doe meestal de power off als ik ga spelen!

....

smartass :p