PDA

View Full Version : originele 75'er strat



gitarist17
8 april 2007, 21:59
He,

Ik kan aan een 2e hands originele (zeggen ze) strat uit 1975 komen. Nu heb ik een aantal referenties en die zeggen dat het inderdaad klopt, namelijk het serienummer en het necknummer. De gitaar is nog in een goede conditie alleen is de topkam en zijn de fretten vervangen. Nu hoor ik vaak dat de driepunts neck bevestiging niet optimaal is en dat ze daardoor een stuk goedkoper zijn.

Aan de andere kant hoor ik weer dat originele 70'ers steeds meer waard worden.

Nu vraag ik dus: Is dit het waard, is het een koop waard het gaat hier om behoorlijk wat geld en is een originele strat uit 75 het waard?

Nog een vraag: wanneer begon fender met de slijtvaste lak?

groeten
erik

imlikeajungle
8 april 2007, 22:01
Het helpt als je zegt om hoeveel het gaat.

gitarist17
8 april 2007, 22:07
1000 dollar.. Voor mij nog steeds best veel geld.

p604p603
8 april 2007, 22:09
Fender begon in 1967 met zijn slijtvaste lak. Als je deze stratocaster kan kopen voro $1.000 gelijk doen. Dat de frets en ut niet origineel meer zijn is niet zo erg mits het goed gedaan is. Ze worden ook als driepunts steeds meer waard. Let er wel op de dat de Stratocaster verder origineel is. Koop je hem niet laat het me dan weten dan heb ik wel interesse.

gitarist17
8 april 2007, 22:14
AAARGH...

Twijfels.. Als student heb ik teveel wensen en te weinig geld. Ik kan deze gitaar kopen en dan heel gelukkig zijn, maar dan zal er voorlopig geem rmc1 komen en een leuk overdriveje. Jullie snappen het wel, de keuze is lastig..

alvast bedankt, ik hoop op nog meer reply's zodat ik nog even wat verschillende meningen kan horen.

groeten
erik

p604p603
8 april 2007, 22:16
Erik, mail mij als je deze Stratocaster niet koopt. Dan koop ik hem. Heb je trouwens een foto

gitarist17
8 april 2007, 22:32
Weet iemand hoe het zit met invoerbelasting enzo? Wat komt er nog eens bovenop?

Mitch
8 april 2007, 22:32
Tja.... vijf jaar geleden werd er nog gespuugd op '70er jaren Fenders en nu is het ineens cool. Volgens mij is het vooral het idee toch iets vintage te hebben zonder dat je meteen een tweede hypotheek nodig hebt. :sneaky:
Anyway, er zijn behoorlijk wat gitaren uit die tijd die niet zo stabiel waren of met iets te ruime toleranties in elkaar gezet, maar er zitten ook prima instrumenten tussen. Ik zou vooral zeggen: absoluut testen voor aankoop en eventueel iemand meenemen die er meer verstand van heeft, een miskoop is gauw gedaan.

p604p603
8 april 2007, 22:33
Let ook op het gewicht. Sommige Stratocaster uit deze tijd zijn licht van gewicht maar sommigen zijn ook dieplood.

gitarist17
8 april 2007, 22:40
Oke, als ik het kon zou ik hem gelijk gaan testen, maar dat gaat niet. Familie in amerika zou hem kopen en die spelen dus geen gitaar, het wordt dus een gok of het een speelbare gitaar is.

Hij weegt 8 lbs, ga dat nu eens vergelijken met de fendersite.

groeten
erik

ps; nog iemand info over invoerbelasting?

p604p603
8 april 2007, 22:42
Kijk eens op www.ebay.com Hier staan de verzendkosten vermeld

Dirkdewaard
8 april 2007, 22:43
Tel er ongeveer 23% invoer bovenop.

Er is wel een verschil tussen de waarde in geld en de kwaliteit van een gitaar. Als je hem door gaat verkopen is het geen slechte prijs/gitaar. Als speel gitaar zo ik het niet zo snel doen zonder te proberen.

Eko
8 april 2007, 22:46
Fender heeft in de jaren `70 echt alles verzaagd wat uit de grond kwam om gitaren te maken. Je hebt strats van dieplood en van balsakwaliteit. Sommige typen zijn werkelijk reteslecht. DE 3-puntsverbinding is niet zonder reden losgelaten. Het verzamelen heeft echter de prijzen opgejaagd en een gemiddelde jaren `70 strat doet nu 1500-2000 euries. De 1000 dollar is dus een koopje voor een goede plank echter teveel voor een barrelbak.
Een herfret vind doorgaans alleen plaats als de axe goed is, dan wordt ie versleten met spelen.
Invoerrechten zijn 23%.

Luke-wannabe
8 april 2007, 22:56
..een gemiddelde jaren `70 strat doet nu 1500-2000 euries..

WTF??
Zeg eerder 1000-1400 en de meest gangbare is geloof +-1250

tmcm
8 april 2007, 23:45
ach, originele van 70 en 71 doen al snel 5000 euro, tel voor olympic white en zwarte nog eens 2000 er bovenop. De 78 en 79's liggen rond de 12/1400, de rest er tussen in dus.
-ook al heb ik ze zelf- vanaf 75 werden ze niet leuk meer, te zwaar en een dun flinterig geluidje. Ik vind de nekken over het algemeen wel goed gemaakt, dat mag ook wel eens gezegd worden. Maar goed, vanaf een jaar of dertig oud gaan de strats en tele's snel in prijs omhoog. Als je geen begin seventies kan verloorloven dan is de eerste beste strat wat mij betreft een 82 Smith. Normaal gewicht en hoewel nog steeds dun geluid naar huidige maatstaven; meer Hendrix dan Funky kwa geluid.

Michael AE
9 april 2007, 11:52
Ik heb er zelf twee, 1 uit '72 en 1 uit '78. Beiden zijn hele goede gitaren, waarbij ik in ieder geval nog helemaal geen last heb gehad van de instabiele 3-punts bevestigingen. Ik heb alleen wel een hele hoop van deze instrumenten getest en d'r zitten echt waardeloze exemplaren tussen. Het risico is dus erg groot als je d'r 1 besteld die je niet kan uitproberen. De prijs is prima, dus je kan hem altijd voor datzelfde bedrag kwijt, mocht hij echt heel slecht zijn. Er zijn altijd verzamelaars di hem willen hebben. (Of ik, als hij vintage-white met een maple toets is...;))

Nashville6120
9 april 2007, 12:07
Fender heeft in de jaren `70 echt alles verzaagd wat uit de grond kwam om gitaren te maken. Je hebt strats van dieplood en van balsakwaliteit. Sommige typen zijn werkelijk reteslecht. DE 3-puntsverbinding is niet zonder reden losgelaten. Het verzamelen heeft echter de prijzen opgejaagd en een gemiddelde jaren `70 strat doet nu 1500-2000 euries. De 1000 dollar is dus een koopje voor een goede plank echter teveel voor een barrelbak.
Een herfret vind doorgaans alleen plaats als de axe goed is, dan wordt ie versleten met spelen.
Invoerrechten zijn 23%.
+1!
Er zijn bijna geen Fenders meer uit de jaren zestig dus grijpt men naar die uit de jaren zeventig niet beseffen dat er echt heel wel crap is gemaakt toen. Uiteraard ook veel goeie gitaren daar niet van. Het is natuurlijk wel 'cool' om een échte Fender uit 75 (!) te hebben...
Fender doet het beetje hetzelfde dezer dagen..