PDA

View Full Version : n00b vraagje



Don Capo
8 april 2007, 16:12
Nou heb ik sinds kort na een week of twee spelen een zodanige slijtageplek op mijn snaren boven een bepaalde fret dat ik seriues begin te twijfelen of dit echt wel aan het steeds hetzelfde deuntje spelen ligt :D

Heb dus eigenlijk het vermoeden dat er iets op die fret zit wat er niet thuishoort, maar wat? Ik voel geen oneffenheden maar hij is nu twee keer achter elkaar na 3 weken erop te zitten gesprongen op dezelfde plek. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit euvel kan verhelpen, hoe vijl/polijst ik een fret (flamenco gitaar)

Liefhebber
8 april 2007, 17:39
Nou heb ik sinds kort na een week of twee spelen een zodanige slijtageplek op mijn snaren boven een bepaalde fret dat ik seriues begin te twijfelen of dit echt wel aan het steeds hetzelfde deuntje spelen ligt :D

Heb dus eigenlijk het vermoeden dat er iets op die fret zit wat er niet thuishoort, maar wat? Ik voel geen oneffenheden maar hij is nu twee keer achter elkaar na 3 weken erop te zitten gesprongen op dezelfde plek. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit euvel kan verhelpen, hoe vijl/polijst ik een fret (flamenco gitaar)
Vooraf: voor het "vlakken" van frets heb je zogenaamde radius blocks. Hier kleef je fijn schuurpapier onder. Moet je wel weten wat de radius van jouw hals is. Je kunt er je hals ook mee vlakken(vlakken is hier natuurlijk een betrekkelijk begrip!)
Jouw probleem kan allerlei oorzaken hebben. Kan natuurlijk aan de snaren liggen. Kan ook liggen aan een overbelasting door onevenredige druk, duw, trekbelasting op bewuste fret door jouw techniek.
Misschien is het ook stom toeval?
Ik begrijp overigens dat je praat over een flamenco gitaar. Heeft deze een toets zonder ronding? Waarschijnlijk wel! Dan heb je geen radius block nodig. Dan heb je een volkomen vlak block nodig
Als je zelf aan het werk gaat. Je moet een masker maken om je toets te beschermen . De fretten steken hier doorheen. Dan ga je met een lange volkomen rechte vijl in de lengte over alle frets van je hals. Zo kun je zien aan de krassen of alle frets op dezelfde hoogte liggen! Als er krassen ontbreken op sommige frets dan liggen deze lager.Als er op alle frets krassen zitten dan liggen ze allemaal vrijwel op dezelfe hoogte. Kun je volstaan met even polijsten. Kun je doen met een fijne honingsteen. Het kan ook noodzakelijk zijn om een fret te recurven, dat wil zeggen dat je de fret in de lengte richting(dus haaks op de lengterichting van de hals) gaat vijlen. Hiervoor heb je speciale vijlen. Ik begin er meestal niet aan want dan is het tijd om te refretten.
Het schuren en polijsten kun je het beste doen door te beginnen met 400grit schuurpapier en daarna over te gaan op 800 en 1200 grit.

Pais
8 april 2007, 17:51
Pff als ik dit zo hoor zou ik me de moeite besparen en m bij een muziekwinkel achterlaten.


Vooraf: voor het "vlakken" van frets heb je zogenaamde radius blocks.
Slijten je frets hier erg van, en heeft het ook effect op de bespeelbaarheid?
Just curious :)

Maar is met een speelstijl a la flamenco is 3 weken niet een nette levensduur? Veel legato en een harde aanslag lijkt me snaren sterk op de proef stellen.

Picker
8 april 2007, 19:17
Is vrij normaal voor gewonden nylon snaren. Ik neem aan dat je het over een gewonden snaar hebt (ik gok de G snaar)?

Betekent gewoon dat je lekker speelt.

Ik heb 5 gitaren die ik veel bespeel en zet er minstens eens per week nieuwe snaren op. Ruim 5 setjes per week dus...
In jouw geval kun je desnoods alleen die snaar in kwestie vervangen in plaats van alle snaren.

Frets polijsten kan gewoon met heel fijn schuurpapier. Maar als je niets kunt voelen dat niet op de frets thuis hoort heeft dat geen zin. Ik zou niet gaan vijlen, dat is een secuur werkje en je kunt niet één fret vijlen - de andere moeten dan meegevijld worden, anders liggen ze niet meer gelijk !

Rinze
8 april 2007, 20:00
Inderdaad niet zomaar gaan vijlen, eerst inspecteren, als je niks voelt op die fret dan kan je snaar het ook niet voelen. Als er een braam op zit kun je kijken of je die heel gericht weg kunt halen. Dat lijkt me trouwens stug, want waar zou die vandaan moeten komen?

Anders maak je even een foto van dat stukje hals en post die.

Liefhebber
8 april 2007, 22:42
Pff als ik dit zo hoor zou ik me de moeite besparen en m bij een muziekwinkel achterlaten.


Slijten je frets hier erg van, en heeft het ook effect op de bespeelbaarheid?
Just curious :)

Maar is met een speelstijl a la flamenco is 3 weken niet een nette levensduur? Veel legato en een harde aanslag lijkt me snaren sterk op de proef stellen.
Je hebt helemaal gelijk Pais. Natuurlijk slijten je frets van dat schuren. Als ik het doe dan doe ik het altijd maar eenmalig en zo subtiel mogelijk. Theoretisch wordt de actie wat hoger. Daar merk je weinig tot niets van. Wel worden die fretjes natuurlijk wat lager. Dat merk je wel, je moet ze eigenlijk ook recurven anders speelt het echt moeilijker. Je doet heel veel moeite en kunt eigenlijk beter refretten. Dan gebruik je de methode die ik schetste om ze allemaal op dezelfde hoogte te krijgen. Dat refretten is een heel subtiel werkje. Het goed aankloppen van de frets is een secuur werkje, moet je echt met beleid doen. De fretjes vewijderen doe je het liefst met een speciale tang. Je moet de hals heel goed fixeren. Bij een ebben toets gaat het het gemakkelijkst omdat dat hout zo hard is!
En die snaren slijten bij flamenco stijl heel snel!

Rinze
8 april 2007, 22:48
Wanneer ik frets vlak pas ik daarna ook de hoogte van topkam en brug aan. Plus dat de frets opnieuw gerond en gepolijst moeten worden, maar dat is nog steeds minder werk dan herfretten.

Liefhebber
8 april 2007, 23:22
Wanneer ik frets vlak pas ik daarna ook de hoogte van topkam en brug aan. Plus dat de frets opnieuw gerond en gepolijst moeten worden, maar dat is nog steeds minder werk dan herfretten.
Ik laat mijn topkam en brugkam liever zo lang mogelijk op hun plek als ze eenmaal goed zitten! Dit vanwege de optimale aktie en het evt. ingebouwde piezostripje! En dat ronden is ook een hele klus. Het gaat eigenlijk meer om de lage frets omdat die meer slijten. Je kunt ook voor een deel refretten. Maar als ik toch bezig ben dan doe ik toch maar liever de hele toets!

Don Capo
9 april 2007, 19:10
Bedankt voor de adviezen mensen, hier kan ik weer verder mee!!