PDA

View Full Version : Expressie pedaal



Hrodelbert
8 april 2007, 12:03
Hoi,

In mijn zoektocht naar een iets completere set effecten voor weinig geld kwam ik tot de conclusie dat ik op zoek ben naar een expressiepedaal, zodat ik die kan aansluiten op mijn digitec RP 50 multieffect. Nu ligt het echte probleem in mijn kennis over deze expressiepedaaltjes. Is er iemand die mij een goede tip kan geven wat betreft deze aanschaf?

dunnoaname
8 april 2007, 12:06
Een expressiepedaal kan het geluid niet slechter of beter maken, je moet dus letten op de volgende factoren: past de sweep van het pedaal bij het effect waarmee ik hem gebruik, en is het pedaal stevig gebouwd.

Hrodelbert
8 april 2007, 14:25
Een expressiepedaal kan het geluid niet slechter of beter maken, je moet dus letten op de volgende factoren: past de sweep van het pedaal bij het effect waarmee ik hem gebruik, en is het pedaal stevig gebouwd.

wat is de sweep van het pedaal?

B_2_the_a
8 april 2007, 14:40
kijk naar boss fv 300 of 500!

geniale pedalen en niet zo rete duur als ernie ball

Realeigo
8 april 2007, 15:14
wat is de sweep van het pedaal?

Mijn gok:
het verloop van de weerstand die de potmeter in het pedaal geeft, sommigen zijn linear, maar sommige zijn ?logaritmisch? dan is de verloop van de weerstand in een parabolische lijn.

Correct me if im wrong

Hrodelbert
8 april 2007, 17:20
dat dacht ik zelf ook..maar je kunt het maar zeker weten door het antwoord van een expert te krijgen (althans, die vooronderstelling heb ik)

boss
8 april 2007, 19:53
De sweep van een volume/expressie-pedaal is de lengte van de slag die dat pedaal maakt.
Een Ernie Ball bv. heeft een lange sweep.
Hierdoor krijg je als het ware meer "grip" op wat je wil doen.

dunnoaname
8 april 2007, 20:11
Ik moet de vorige post iets nuancere. De sweep is niet de lengte van het verloop maar ook het patroon van het verloop en dat is niet altijd precies lineair of logaritmisch of omgekeerd logaritmisch. Hoe dat kan weet ik niet maar je merkt gewoon dat bbij bevoorbijld een standaard crybaby wah het verloop echt anders zit dan bij de JH-1 wa de jimi hendrix versie van de crybaby is. De "knik" of het verloop van het geluid zit anders.

rjong999
8 april 2007, 23:27
Kan allemaal goed zijn...maar alle expressiepedalen die ik ken zijn zuiver lineair, en de volumepedalen die je daar ook voor kunt gebruiken (soms) zijn logarithmisch. Op mijn multifx kun je dan zelf instellen hoe precies het verloop - of de ´knik´- moet lopen.