PDA

View Full Version : Groot verschil?



jasper159
7 april 2007, 17:24
Hallo,

Ik ben van plan mijn gitaar te laten afstellen op 0.011 snaren (nu heb ik 0.009, maar dat is veeeeels te dun), mijn dunne e schiet namelijk ongeveer zo om de 2 weken af. Komt waarschijnlijk ook omdat ik 3mm big stubbys gebruik :satisfie:
Nja, beetje dillemma, probeer ik het zelf, of ga ik naar de muziekwinkel in de buurt (klein winkeltje, zonder personeel, enkel de baas, en daar ben ik niet zo zeker van..) of ga ik het best naar een grote winkel. En een tweede vraagje is of het geen TE groot verschil is met 0.009, waardoor ik er spijt van zou krijgen.

Kaïn
7 april 2007, 17:28
Dat kan je heel goed helemaal zelf, zeker als je gitaar een hard tail heeft. Als je gitaar een trem heeft moet je even zoeken op het forum hoe je je gitaar dan opnieuw moet afstellen (dat is ook echt heel makkelijk, kan je goed zelf, gewoon even googlen). Je intonatie zou je kunnen checken daarna. Ook dat kan je goed zelf. Zo leer je je gitaartje ook wat beter kennen ;)

PS: Het is 0.09, en 0.11, 0.009 is dunner dan een mensenhaar denk ik zo :p

dr.distortion
7 april 2007, 17:30
Als je zelf je gitaar wilt afstellen is dit misschien een handige link:
http://www.donhofstee.nl/

Ik heb er zelf veel aan gehad....succes iig!

jasper159
7 april 2007, 17:31
Dat kan je heel goed helemaal zelf, zeker als je gitaar een hard tail heeft. Als je gitaar een trem heeft moet je even zoeken op het forum hoe je je gitaar dan opnieuw moet afstellen (dat is ook echt heel makkelijk, kan je goed zelf, gewoon even googlen). Je intonatie zou je kunnen checken daarna. Ook dat kan je goed zelf. Zo leer je je gitaartje ook wat beter kennen ;)

PS: Het is 0.09, en 0.11, 0.009 is dunner dan een mensenhaar denk ik zo :p
xD
Foutje, nja ik zeg altijd gewoon 9tjes :)
Ik zal eens zoeken, maar hoe check je dan je intonatie echt precies?

Eko
7 april 2007, 21:03
jasper,
.011 is wel even heel iets anders dan .010. Ik speel met .011 op een aantal gitaren en trust me dat vraagt wel iets van je linker hand. Het benden gaat wel een aantal keren zo zwaar.
Een gitaar zomaar voorzien van een setje .011 is nutteloos. Je hals krijgt ongeveer 2 x zoveel krachten te verwerken. Laat dit doen voor de zekerheid , zeker als je niet veel ervaring hebt met afstellen. Als je niet weet hoe je moet intoneren , zie hier voor !

jasper159
7 april 2007, 21:05
Ja, ik ga het laten doen.
Maar is het echt veel zwaarder spelen of is het gewoon een tijd wennen?

Squier4ever
7 april 2007, 21:08
als je het eenmaal gewend bent stelt het niks meer voor met zal wel een paar weken pijn aan de vingertjes doen....

jasper159
7 april 2007, 21:09
Tja, dat heb ik ervoor over :satisfie:
Bedankt!

Squier4ever
7 april 2007, 21:12
goed zo!

dood aan 0.09!!! :D:D

Gitaro
8 april 2007, 04:46
Het is .009 verdomme, ".09" zou 9 maal .010 zijn. Ongeveer even dik als de E van een basgitaar dus.

Edit: Ter verduidelijking - dat is dus .009 inch = .23 mm. Niet dat ik de moeite neem om elke keer "nul nul negen" te zeggen ofzo, maargoed.

jasper159
10 april 2007, 21:31
*kick*

Kheb het laten doen, en heb er zeker geen spijt van! :)

Bedankt!!