PDA

View Full Version : 2 soundcards



hugo123
7 april 2007, 13:07
Ik heb 2 soundcards liggen en nu vroeg ik me af als ik die bijde aansluit op mijn pc kan ik dan met 2 sporen opnemen?


(het zijn gewoon van die normale soundcards, gewoon met één line in , line out enz.)\



hugo

Pun
7 april 2007, 16:42
Ik heb 1 PC waar ik er twee in heb zitten en dan kan ik met Cool Edit Pro twee sporen tegelijk opnemen. Dus ik denk dat jij dat ook wel zou kunnen.

Ic3gl0vE
7 april 2007, 16:56
2x stereo line in = 4 sporen opnemen, niet twee

Anyway, het hangt van het type geluidskaar en van de drivers af of het kan of niet.

hugo123
7 april 2007, 17:48
het zijn gewone soundcards die je in een normale computer zou vinden zoeen die je in je comp plugt. Ik weet verder niet wat voor een drivers dat ding heeft maar ik vreoeg me af of het kon? het zijn bijv. soundblaster soundcards "gewone" dus.


hugo

hugo123
7 april 2007, 17:49
En hoe stel je dan in dat je 2 sporen opneemt, ik neem op met audacity en met reaper kan een van deze programma's dat?


hugo

hugo123
7 april 2007, 19:22
Niemand?


hugo

Pun
7 april 2007, 22:34
In cool edit pro (oude versie audicity), kun je per track in stellen vanaf welke source hij op moet nemen (en ook welke kant, dus links, rechts of beide). Gewoon de ene track op de ene geluidskaart zetten en de andere track op de andere geluidskaart.
En inderdaad kun je zo als het goed is ook met 4 sporen tegelijk opnemen, door de ene track op links en de andere op rechts te zetten per geluidskaart.

Ik heb alleen nog geen kabeltje of plug kunnen vinden die 2x mono plug > 1x stereo plug doet, waarbij de ene mono naar de ene kant en de andere mono naar de andere kant gaat. Het is me ook niet gelukt om dit met alleen losse pluggen in elkaar te solderen. Het enige wat ze doen is beide mono's signalen verdubbelen en zo dus eigenlijk weer een gecombineerd mono signaal creëeren.
De enige methode die ik gevonden hebt die werkt is door een mengpaneeltje tussen de sources en de aansluiting op de PC te zetten, en dan de twee source-sporen hard links en hard rechts te pannen.

Ic3, misschien dat jij dit wel goed aan de praat hebt gekregen zonder mixer? Als dat zo is, dan zou ik (en ik denk hogo ook) heel erg blij zijn als je uit kon leggen hoe je het voor elkaar hebt gekregen.

hugo123
7 april 2007, 23:16
Bedankt!
Kan ik dat met Reaper instellen?



hugo

Ic3gl0vE
7 april 2007, 23:23
Ic3, misschien dat jij dit wel goed aan de praat hebt gekregen zonder mixer? Als dat zo is, dan zou ik (en ik denk hogo ook) heel erg blij zijn als je uit kon leggen hoe je het voor elkaar hebt gekregen.

Ik maak hier zelf geen gebruik van. Mijn computer heeft nog wel een onboard geluidschip naast mijn geluidskaart, maar die heb ik uitgezet in de bios. AC97 chips zijn leuk voor skype enzo maar voor opname is het geen aanrader, zeker niet als je nog een kaart in je computer hebt die wèl goede inputs heeft: je zult een groot kwaliteitsverschil krijgen. Ik gebruik gewoon een mengtafel en kies daarop welke sporen ik op wil nemen. Zo kan ik 2 mono sporen tegelijk opnemen en dat is wel voldoende voor mij.

Met een driver als Asio4All zou je in principe gewoon beide kaarten in je pc moeten kunnen gebruiken op deze zelfde driver, maar je hebt altijd kans op conflicten op je moederbord met IRQ channels enzo. Mocht je computer moeilijk gaan doen dan kun je nog proberen een van de geluidskaarten in een ander PCI slot te stoppen.

Gewoon even proberen dus!

hugo123
8 april 2007, 11:15
ik heb wel een mengtafel alleen dat is maar een kleintje, dus ik heb maar een output, een control room out en een fx out (en in). Ik neem nu op door dus het signaal via de fx out weg te regelen is dit wel een goede manier? Maar als ik nou via de fx out stereo in de soundcard plug en dan twee mono kanalen een naar links en een naar rects pan kan ik dan met 2 mic's opnemen zonedr dat dat oip een spoor gebeurt?

maar je kunt met Audicity niet kiezenwqelke geluidskaart je kunt alleen kiezen: line in, mic in enz en alsje daqn op recording klikt dan pas komt het opname spoor en dan is er dus nets meer aan te doen. Dus is dfat met reaper in te stellen?


hugo

Ic3gl0vE
8 april 2007, 11:26
Maar als ik nou via de fx out stereo in de soundcard plug en dan twee mono kanalen een naar links en een naar rects pan kan ik dan met 2 mic's opnemen zonedr dat dat oip een spoor gebeurt?


Jup, twee mono sporen aanmaken in je opname programma en voor het ene spoor de linker input en voor het andere spoor de rechter input kiezen. Dit soort dingen werken ook wel met een kaart die een stereo line in heeft.



maar je kunt met Audicity niet kiezenwqelke geluidskaart je kunt alleen kiezen: line in, mic in enz en alsje daqn op recording klikt dan pas komt het opname spoor en dan is er dus nets meer aan te doen. Dus is dfat met reaper in te stellen?


hugo

Ik kan wel voor je uitzoeken of het in reaper werkt, maar daar heb ik nu eventjes geen tijd voor. Klik in audacity eens met de rechtermuisknop op je track en ga naar properties, hier moet je als het goed is wel L of R input kunnen kiezen. In ieder geval heb ik zoiets gedaan bij iemand en ik dàcht dat het audacity was op zijn computer maar ik weet het niet meer zeker.

hugo123
8 april 2007, 11:43
ja dat kan ook maar het is een beetje vervelend dat hij aan het lopen is en at je dan snel daty zo moet doen + dat je niet twee keer tegelijk kan opnemen, maar je kan alleen met een spoor aan het opnemen.


hugo

Ic3gl0vE
8 april 2007, 11:45
Ok ik heb het even uitgezocht voor je. Klik met de rechter muisknop op rec in in reaper, kies mono input en dan left of right. Klaar :)

hugo123
8 april 2007, 11:47
Bedankt!


hugo

Ic3gl0vE
9 april 2007, 14:40
Veel plezier ermee :)
Als je nog gaat testen om met 2 soundcards op te nemen, laat dan even weten hoe het is gegaan! Ik ben wel benieuwd namelijk.

hugo123
9 april 2007, 17:46
Ja ik heb het geprobeert, ik heb namelijk een goede soundcard en dus zo'mn standaard soundcard, en het precies zoals al is gezegd:"je krijgt een groot geluidsverschil". En datis dus gebeurt!


hugo