PDA

View Full Version : De kertoonladders , kunnen alle majeur accoorden over alle majeur Kerktoonladers !



DTmaster
7 april 2007, 11:20
Hallo


Ik vroeg mij je hebt 7 kerktoonladder , is het nou zo dat je bij de Majeur ladder alle majeur accoorden er overheen kan soleren Behalve Mixolydisch omdat dat beter gaat over een 7 accoord.

Ik ga dit binnekort uitleggen en vraag mij af als je dit schema zit , hoe je dat kan uitleggen ,


C - Dm - G - C - C - Dm - G - C , als je dan hierover soleert kan ik dan vertellen dat je over de majeur accoorden naast Mixolydisch alle majeur kertoonladders kan gebruiken of zit dat anders , zelfde verhaal voor mineur

THanx

PS: nog eentje met septiem dan kan ik die ook gelijk uitleggen

Dmaj7 - Dbmin7 - Fmin7 - Fmin7 - 4x

-=JEROEN=-
7 april 2007, 11:42
ik snap je vraag niet helemaal

C Dm G komt voort uit de C majeur progressie

je speelt dus I ii V oftewel ionisch, dorisch, mixolydisch

speel je C D G dan verandert het boeltje naar een G majeur progressie

je speelt IV V I oftewel lydisch, mixolydisch en ionisch

speel je dus lydisch of mixolydisch over die C (Dm G) dan speel je in een hele andere toonaard

-=JEROEN=-
7 april 2007, 11:45
Dmaj7 - Dbmin7 - Fmin7 - Fmin7 - 4x
bedoel je misschien

Dmaj7 - C#m7 - F#m7 '' (IV iii vi uit Amaj7)

DTmaster
7 april 2007, 11:51
dus je kan niet gemakkelijk zeggen A majeur hoort bij een Majeur kertoonladder , damm was het maar weer zo makkelijk maar nee hoor :) !

gorgasm
7 april 2007, 12:29
je kan toch alles doen?
je kan op je eigen oren vertrouwen, je kan de boel opsplitsen, je kan de akkoorden elk afzonderlijk bekijken...

te zien hoe goed je je scales kent en hoevaal je vna ladder wil veranderen

Makkelijkste is idd Amajeur.

Maar als jij telkens wil en kan wisselen kan je over alles mixo spelen.

Kvraag me trouwens af in hoeverre mensen(als Peter Jimi, Tristan enz) horen of je mixo, ionisch of lokrisch zit te spelen bv.

-=JEROEN=-
7 april 2007, 14:09
dus je kan niet gemakkelijk zeggen A majeur hoort bij een Majeur kertoonladder , damm was het maar weer zo makkelijk maar nee hoor :) !
nou, ja dus, A majeur hoort altijd wel een majeur kerktoonladder bij

A als 1e trap: A D E , over A speel je ionisch
A als 4e trap: E A B , over A speel je lydisch
A als 5e trap: D G A , over A speel je mixolydisch

er zijn uitzonderingen, wanneer je bijv een akkoord uit majeur leent in een mineur progressie

jaspie
7 april 2007, 18:55
ga er ook van uit dat hoe meer verschillende noten een akkoord bevat, hoe minder vrijheid je hebt in een ladder kiezen. Als je bijvoorbeeld Dmineur hebt kan je daar harmonisch,melodisch, aelolisch, dorisch en frygisch over spelen. Wordt het nu een dm13 houd je alleen dorisch over. Het blijft verder ook altijd kijken indd wat de plaats in progressie is van het akkoord.

DTmaster
8 april 2007, 00:47
Thanx !!!!