PDA

View Full Version : Polytonen (polychords)



Kitaarhiero
7 januari 2003, 15:38
Ik zit nu in een band met 2 gitaristen, en soms speel ik als leadgitarist de terts van de toonsoort van het nummer (als akkoord), harmonisch klopt dat en het klinkt niet slecht. welke noten klinken behalve de terts en het octaaf nog meer redelijk goed samen met de grondtoon?

Maiden Michiel
7 januari 2003, 15:54
Een kwint misschien aangezien die ook vaak in een standaard arpeggio zit?

pimmetje
7 januari 2003, 16:20
Idd de kwint. Je kan uiteraard ook wel 'ns de b7 proberen... 7-akkoorden zijn ook niet ongewoon. Ik weet niet precies wat voor muziek 't is, maar alle tonen zijn in principe mogelijk. Gewoon kijken welk akkoord 't is en dat naar tonen ontleden.

Als je slaggitarist alleen power-chords doet en je bassist alleen de grondtoon (en evt kwint), dan ben je eigenlijk helemaal vrij. Alleen op de zanglijn letten dan (aangenomen dat je geen andere instrumenten hebt).

Je kan dan juist met die lead-gitaar de sfeer van 't akkoord bepalen... alleen (half) verminderd en vermeerderd wordt wat lastiger door die kwint in dat power-chord van die andere gitarist.

't Is dan alleen wel een oefening niets doen voor de andere muzikanten :grin:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-01-07 15:23 ]</font>

ColtraneMatrix
7 januari 2003, 17:40
Je kan elk akkoord aanhalen dat in dezelfde diatonische reeks van akkoorden zit

vb in C ( C D E F G A B C ) ga je akkoorden vormen door steeds een terts erbij te nemen.

Dit geeft: C E G B = C maj7
D F A C = D min7
E G B D = E min7
F A C E = F maj7
G B D F = G7
A C E G = A min7
B D F A = Bm7b5

Je kan dit vb ook toepassen met een terts minder.. vb C E G, D F A enz
Voor powerchors doe je hetzelfde met de 1e en de 5e toon

Negative K3 fan
9 januari 2003, 10:20
als je een of andere terts boven de ander mee soloot dan krijg je van die 80s metal achitge solo's

Kitaarhiero
9 januari 2003, 11:15
Tnx

en nee.. we willen geen 80's metal solo's gaan doen...