PDA

View Full Version : Klassieke gitaristen zijn gay...



Nostalgia
6 april 2007, 21:50
Omdat ze hun nagels vijlen :D

Zijn er hier mensen die hun nagels en vijlen en zo ja hoe? Persoonlijk vijl ik ze en polijst ik ze ook. Ik vijl ze schuin af, maar ik heb nog geen optimum gevonden ofzo...

En mijn wijsvingernagel is verschrikkelijk breekbaar :mad: Die gaat scheurt om de haverklap. En daarnaast lijkt het alsof mijn wijsvinger, middelvinger en ringvinger alledrie een verschillend nageltype hebben :(

Borus van den Brand
6 april 2007, 21:52
gay :satisfie:

Javaca
6 april 2007, 22:50
Interessante stelling...

Wat dacht je van:
"Klassieke gays zijn gitarist"
???

Danny_Hungar
6 april 2007, 23:01
Haha, leuk forum dit...eindelijk wat humor in de tent.

De meeste gitaristen die gay zijn, bespelen inderdaad een klassieke gitaar.
De gitaristen die niet gay zijn en toch klassiek spelen, hebben vaak een enorme dosis vrouwelijke hormonen in zich. Hun vrouwelijke 'ik' straalt er vaak meer vanaf. Vaak zijn het mannen met lang haar en een snor die een klassieke gitaar bespelen. Ook regelmatig bril-dragend. Interesses in lezen, wetenschap en cultuur. Goed zakelijk onderlegd, vaak een pak dragend. Roken alleen na de seks.


:hippie: :hippie: :hippie:

Liefhebber
6 april 2007, 23:03
Omdat ze hun nagels vijlen :D

Zijn er hier mensen die hun nagels en vijlen en zo ja hoe? Persoonlijk vijl ik ze en polijst ik ze ook. Ik vijl ze schuin af, maar ik heb nog geen optimum gevonden ofzo...

En mijn wijsvingernagel is verschrikkelijk breekbaar :mad: Die gaat scheurt om de haverklap. En daarnaast lijkt het alsof mijn wijsvinger, middelvinger en ringvinger alledrie een verschillend nageltype hebben :(
Toch even een reaktie van een verschrikkelijke hetero die als een beest tekeer gaat(op zijn gitaar dan!) Die wijsvinger is altijd het grootste probleem wat betreft slijtage van de nagel! Je moet hem zo kort mogelijk houden! Lange nagels is naar mijn ervaring helemaal niet nodig. Uitgaan van 2-3 mm uitgroei en niet in een punt knippen! Duimnagel kan wat langer. En.... goed eten, op tijd naar bed(hahaha) en veel, veel oefenen op je gitaar want het algemeen principe bij een een menselijk en ander dierlijk lichaam is dat het zich aanpast aan de belasting. Nagels worden sterker als je ze belast!! Wel een kwestie van geduld!

Danny_Hungar
6 april 2007, 23:08
Die wijsvinger is altijd het grootste probleem wat betreft slijtage van de nagel! Je moet hem zo kort mogelijk houden! Lange nagels is naar mijn ervaring helemaal niet nodig

Haha, de wijsvinger is inderdaad de meest gebruikte vinger en niet alleen voor gitaarspelen.... :satisfie:
Ik heb ze ook liever kort, want dan speelt het lekkerder en het gaat het soepeler in. Lange nagels doen pijn en breken sneller af + er kan vanalles achter blijven na het 'spelen'.... :cheerup:

Verkeer momenteel in een melige bui... :D

Nostalgia
6 april 2007, 23:18
Echte mannen gebruiken versterkende nagellak om hun nagels sterker te maken!







Dat heb ik dus serieus een tijdje gedaan... heel eventjes maar hoor ;)

Liefhebber
6 april 2007, 23:22
Haha, de wijsvinger is inderdaad de meest gebruikte vinger en niet alleen voor gitaarspelen.... :satisfie:
Ik heb ze ook liever kort, want dan speelt het lekkerder en het gaat het soepeler in. Lange nagels doen pijn en breken sneller af + er kan vanalles achter blijven na het 'spelen'.... :cheerup:

Verkeer momenteel in een melige bui... :D
Nou begrijp ik plots waarom mijn vriendin altijd zo sjagerijnig wordt als ik weer zit te kankeren op die pijnlijke wijsvinger met ingescheurde nagel na een intensief partijtje gitaarspelen op die geweldige grote jumbogitaar met snaren als hoogspanningskabels!!

Nostalgia
6 april 2007, 23:25
Nou begrijp ik plots waarom mijn vriendin altijd zo sjagerijnig wordt als ik weer zit te kankeren op die pijnlijke wijsvinger met ingescheurde nagel na een intensief partijtje gitaarspelen op die geweldige grote jumbogitaar met snaren als hoogspanningskabels!!

Je kunt niet EN gay zijn EN een vriendin hebben he... ik wijs je er maar even op :D

LaurentB
6 april 2007, 23:27
Omdat ze hun nagels vijlen :D

Zijn er hier mensen die hun nagels en vijlen en zo ja hoe? Persoonlijk vijl ik ze en polijst ik ze ook. Ik vijl ze schuin af, maar ik heb nog geen optimum gevonden ofzo...

En mijn wijsvingernagel is verschrikkelijk breekbaar :mad: Die gaat scheurt om de haverklap. En daarnaast lijkt het alsof mijn wijsvinger, middelvinger en ringvinger alledrie een verschillend nageltype hebben :(

Ja, precies dezelfde ellende hier. Mijn wijsvingernagel is te dun en aan de linkerrand wat gebogen, daar krijg ik alleen maar een ielig plinkgeluidje mee. De nagel van de middelvinger is het dikst en het beste van vorm, daar krijg ik een goed geluid mee. Ik pas mijn aanslag vaak zo aan dat ik de belangrijke noten met die vinger speel.
De ringvingernagel buigt te sterk naar de vinger toe, daar krijg ik een nog slechter geluid mee dan de wijsvingernagel.

Ik vijl me ook een ongeluk (naar het midden toe), maar laatst bleef mijn middelvingernagel weer eens ergens achter hangen, dus ben ik weer drie weken uitgeschakeld qua akoestisch met de vingers spelen. Ik heb een heel lange periode gehad dat er niets brak, echter. Toeval? Ik weet het niet...

Danny_Hungar
6 april 2007, 23:29
Nou begrijp ik plots waarom mijn vriendin altijd zo sjagerijnig wordt als ik weer zit te kankeren op die pijnlijke wijsvinger met ingescheurde nagel na een intensief partijtje gitaarspelen op die geweldige grote jumbogitaar met snaren als hoogspanningskabels!!

Hahaha, lol.
Juist, ik denk dat de reden van chagrijnigheid ons wel bekend in de oren klinkt :satisfie:
Alles moet natuurlijk 'perfect' zijn voor die ene avond.....LOL.

Liefhebber
6 april 2007, 23:39
Je kunt niet EN gay zijn EN een vriendin hebben he... ik wijs je er maar even op :D
Man, man,

Je moest eens weten wat allemaal kan in dit leven! En je moet natuurlijk niet wijzen!(citaat: Jantje Petertje Balkenende, Woutertje Bos en Ruwvoetje)

Pais
7 april 2007, 00:23
Ik kan ongestoord vijlen en lakken zonder dat iemand me gay noemt. Ik ben immers gewoon vrouw, dus ik doe wat mn lot is .... :hippie:

Mn nagels zijn wel héél sterk, ik heb nog nooit wat gebroken of gescheurd.


Mijn wijsvinger is ook een probleem, en eigenlijk heb ik altijd zonder wijsvinger gespeeld, maar met middelvinger, ringvinger en pink. Maar daar probeer ik wat vanaf te komen. De rand is ook afgebogen, waardoor ik mn vingers helemaal haaks op de snaren moet hebben om geen raspend bijgeluid te krijgen op de bassnaren.

Wat bij mn wijsvinger zo vreemd is, is dat wanneer ik de nagel van linkerhand zo kort mogelijk afknip, het tòch het hoogste punt van mn vingertop blijft zijn. Dit zorgt ervoor dat ik mn fret-wijsvinger altijd erg plat moet neerzetten en een fel geluid krijg bij legato.

Wijsvingers zijn raar! Ik wou dat ik alleen middelvingers had. Wat was het leven dan heerlijk ongecompliceerd geweest.

Een mannelijk forumlid heeft een tijdje geleden heeft bekend dat hij wel eens in een roze nagelstudio zit... :cheerup:

-Yves-
7 april 2007, 09:36
"Mannen", ik heb misschien de oplossing:
http://www.digitalphoto.pl/foto_galeria/1779_2005-1041.jpg
Volgens mij zijn die dingen beresterk en tegenwoordig heb je op elke hoek wel een zaak waar je dit kan laten doen.

Yves Guitar Solutions Inc.

freekick
7 april 2007, 10:19
Heerlijk.... dat gezeur over nagels!!!

Picker
7 april 2007, 10:22
Ik heb mijn hele leven enorm veel melk gedronken (nog steeds) en misschien verklaart dat wel waarom mijn nagels altijd vrij sterk zijn geweest. Alleen de nagel van mijn wijsvinger is wat slapper en die groeit ook het langzaamst.

Toch brak er ook wel eens wat af (zo is judo bijvoorbeeld geen goede sport in dit opzicht) en ik had daar op een gegeven moment zo de balen van dat ik ze gewoon allemaal heb afgeknipt. Ik zag Tommy spelen, ook zonder nagels, dus ik dacht, als hij dat kan...

Toegeven, klinkt als een wat voorbarige instelling, maar het werkte wel. De eerste twee weken of zo waren een regelrechte wanhoop, maar ik speel nu al bijna drie jaar met superkort geknipte nagels aan beide handen. Wat een bevrijding!

sickpunk
7 april 2007, 11:04
volgens de dokter in het ziekenhuis maakt melk drinken geen bijster groot verschil(ik sta erom bekend om om de haverklap dingen te breken... en dan geen nagels :P die doen het juist weer bijster goed...) hij beweerde uiteindelijk zelfs dat het totaal geen invloed had!

Buzz
7 april 2007, 11:05
Ik heb mijn hele leven enorm veel melk gedronken (nog steeds) en misschien verklaart dat wel waarom mijn nagels altijd vrij sterk zijn geweest. Alleen de nagel van mijn wijsvinger is wat slapper en die groeit ook het langzaamst.

Toch brak er ook wel eens wat af (zo is judo bijvoorbeeld geen goede sport in dit opzicht) en ik had daar op een gegeven moment zo de balen van dat ik ze gewoon allemaal heb afgeknipt. Ik zag Tommy spelen, ook zonder nagels, dus ik dacht, als hij dat kan...

Toegeven, klinkt als een wat voorbarige instelling, maar het werkte wel. De eerste twee weken of zo waren een regelrechte wanhoop, maar ik speel nu al bijna drie jaar met superkort geknipte nagels aan beide handen. Wat een bevrijding!

Okee, Picker, ik geloof je. Je zult je opnamen heus niet met aanplaknagels inspelen. Maar hoe compenseer je dat gebrek aan tone wat ik tegenkom als ik zonder nagels speel? Bij mij klinkt dan de aanslag dof en zacht. En hoeveel eelt ik links ook heb, rechts gebeurt er niks als ik zonder nagels speel. En geloof me, dat heb ik lang gedaan, omdat ik pas een jaar of 5,6 geen nagels meer bijt. Wat is dan het geheim?

prullos
7 april 2007, 12:27
ik vijl ze altijd netjes.

maar als ik gedronken heb en met een kater wakker word dan heb ik ze er weer vanaf gebeten.. :(

dan ga ik in een hoekje zitten huilen :(


:blast:

Don Capo
7 april 2007, 12:31
mensen mensen, wat een gedoe om nagels.


Ik ga tegenwoordig 1x per maand naar de nagelstudio, Hartje Jordaan, vol voor het raam waar alle toeristen langskomen, zit duss een kerel met een kaal hoofd, houthakkersblouse en een peuk in de bek (ik ben dus NIET gay) zijn nagels te laten doen door een geblondeerde Jordaanse.

Maar ik heb nergens meer last van en heb nog nooit zo fijn gespeeld. Echt een aanrader voor de mensen die er serieus mee bezig zijn.

JanB
7 april 2007, 12:52
I started playing guitar to talk to girls.
I ended up talking to middle-aged men about fingernails....

freekick
7 april 2007, 12:55
I started playing guitar to talk to girls.
I ended up talking to middle-aged men about fingernails....

Ja Jan, hier ook!

Nostalgia
7 april 2007, 15:37
(ik ben dus NIET gay)

Sommige mensen kunnen ook geen grapje hebben he :D

Maar goed, ik heb me wel eens afgevraagd of het verstandig zou zijn om langs een nagelstudio te gaan... als je ze vraagt om schuin te vijlen, lukt het ze dan ook :p

Picker
7 april 2007, 16:49
Okee, Picker, ik geloof je. Je zult je opnamen heus niet met aanplaknagels inspelen. Maar hoe compenseer je dat gebrek aan tone wat ik tegenkom als ik zonder nagels speel? Bij mij klinkt dan de aanslag dof en zacht. En hoeveel eelt ik links ook heb, rechts gebeurt er niks als ik zonder nagels speel. En geloof me, dat heb ik lang gedaan, omdat ik pas een jaar of 5,6 geen nagels meer bijt. Wat is dan het geheim?Mijn nagelbed loopt helemaal door tot aan de rand van mijn vingertop. Eigenlijk speel ik dus nog steeds wel met mijn nagels, ofschoon er tegenwoordig eerst 90% huid en pas op het laatst tien procent (heel korte) nagel langs de snaar komt. Maar om nu nog met de nagel de snaar te raken moet ik wel mijn vinders onder een andere hoek zetten, en dat heb ik me eigen moeten maken. Vroeger had ik mijn rechterhand wat vlakker liggen, en speelde ik echt met uitsluitend nagel. Ik vind zelf overigens dat mijn 'tone' er zonder nagels enorm op vooruit is gegaan. Meer body, minder 'rasperig'.

En van het geld dat ik uitspaar aan nagelvijlen kan ik over 1349 jaar een nieuwe Taylor kopen!

Overigens worden je vingertoppen ook harder als je nagels kort zijn. Ze zitten immers beschermd over het 'afdak' van de nagel en worden daardoor week. De eerste dagen had ik ontzettende pijn in mijn vingertoppen, en was de huid ook helemaal rood. En het klonk voor geen meter nee, dof, wattig en zonder focus. Maar dat gaat na een week of twee over. Wel is het zaak dat je je nagels voortdurend kort houdt. Dus elke twee dagen even bijwerken.

Even doorbijten dus (maar niet op je nagels ;-))

Danny_Hungar
7 april 2007, 18:42
Heel eerlijk gezegd is het ''eigenlijk'' niet zo van belang al dat nagel-gedoe.....serieus. Je kan nog een heldere fingerpicking sound uit je akoestische gitaar halen met hele korte nagels, maar dat vereist gewoon oefening. De enige nagel die ik wel belangrijk vind is is de rechterwijsvinger, omdat ik daarmee voornamelijk strum tijdens het afdempen bijvoorbeeld. Die rechterwijsvinger is het minst stevig en breekt regelmatig af, maar zeker van belang! De rest gebruik ik voor de girlsss! :stop:

LOL.

Buzz
8 april 2007, 11:55
Even doorbijten dus (maar niet op je nagels ;-))

:seriousf: Nee, maar ik overweeg toch om de zaak wat in te korten. Lange nagels zijn gewoon niet altijd praktisch.

Flipkoos
8 april 2007, 12:54
De enige nagel die ik lang houd is die van mijn rechterduim. Geeft een mooi helder geprononceerd basgeluid. De rest doe ik idd gewoon met mijn vingers en een klein randje nagel. En...ik ben getrouwd en heb een zoon (geen gay dus) maar ik vijl ze regelmatig. Niets is irritanter dan met een stukje losgelaten of een rafelige nagel blijven hanger achter een snaar PLONK.

Nostalgia
8 april 2007, 23:09
Ik heb ook wel eens geprobeerd bas te spelen, maar naar een bassessie was vooral mn wijsvinger nagel flink gekortwiekt... sindsdien bas ik alleen nog met plectrum.

Liefhebber
8 april 2007, 23:31
Ik heb ook wel eens geprobeerd bas te spelen, maar naar een bassessie was vooral mn wijsvinger nagel flink gekortwiekt... sindsdien bas ik alleen nog met plectrum.
Het zijn toch rare flikkers die gitaristen! Traumatische ervaringen met de wijsvinger en dan uit wanhoop naar hulpmiddelen grijpen!

FruscianteFan
8 april 2007, 23:51
Ik ben noch gay, noch klassiek gitarist. Maar ik heb wél verstevigende nagellak. Danwel om met mijn nagels aan te kunnen slaan, danwel om op mijn wijsvinger iets van nagel te hebben.

Nostalgia
10 april 2007, 15:47
Het zijn toch rare flikkers die gitaristen! Traumatische ervaringen met de wijsvinger en dan uit wanhoop naar hulpmiddelen grijpen!

Pfff... de opgekropte frustratie :D

Nee, maar serieus, ik vraag me af of er mensen zijn de ook moeite hebben met een goede vorm voor hun ringvingernagel... mijn nagel daar is zo bol en dat resulteert in een nagel die makkelijk de snaar 'haakt' ipv erover glijdt.


Je kan nog een heldere fingerpicking sound uit je akoestische gitaar halen met hele korte nagels, maar dat vereist gewoon oefening.

Nagels vijlen is meer iets dat klassieke gitaristen doen en fingerpicking lijkt me weer totaal iets anders.

LaurentB
10 april 2007, 17:45
Nee, maar serieus, ik vraag me af of er mensen zijn de ook moeite hebben met een goede vorm voor hun ringvingernagel... mijn nagel daar is zo bol en dat resulteert in een nagel die makkelijk de snaar 'haakt' ipv erover glijdt.


Ja, dat probleem heb ik ook.

Picker
10 april 2007, 19:45
Je moet je nagels ook vlak vijlen. Houd de vijl onder je nagel, zodat de zijkant van de vijl tegen beide zijkanten van je nagel zit, en de punt van je nagels dus ergens midden op de vijl. Zo vijl je je nagel in een plat vlak. Daarna nog even de rand van je nagel lichtjes 'afbramen' en klaar is Kees.


Hé, heerlijk dat ik mijn nagels gewoon heb afgeknipt. :)

blominski
10 april 2007, 21:39
Heykes,

Tja ik moet toch wel zeggen dat ook ik volgens mijn vrouw en kinderen een vrouwelijk trekje heb, inderdaad ook ik zit hier thuis mijn nagels te vijlen.
Ik speel voornamelijk klassieke gitaar ('k zit op muziekakademie) en ben sinds een jaar druk in de weer met mijn nagels.
'k Moet zeggen dat het niet van een leien dakje ging want vooraleer je de juiste vorm gevonden hebt voor de juiste toon ben je een tijdje zoet.
Ik kan jullie wel een tipje geven wat ik heb toegepast.

1. Neem een velletje schuurpapier grid 600 en plooi het over je snaren thv je klangat (allez dat van de gitaar zulle) nu speel je op dit papier zoals je gewoonlijk op je snaren speelt, dit tekent een vlakke lijn af op je nagels.

2. Neem je nagelvijl een vijl een vlakke kant op je nagels (daar waar je de aftekening van het schuurpapier ziet, dezelfde hoek) en de rest van de nagel vijl je in een vorm die je wilt, dat speelt toch geen rol want je zult de snaren raken met de vlakke kant van je nagel.

3. Hou je vijl onder een hoek van 45° en vijl zo de onderkant van je nagel doe dit ook met de bovenkant van je nagel.

4. Neem nu een poliervijltje (kan je verkrijgen in het kruidvat zo eentje van Fingers 3 in 1 met een zwart, wit en grijs gedeelte) vijl je nagel in volgende volgorde eerst zwart dan wit en als laatste de grijze kant en met deze kant polier je de nagelrand tot dat ie spiegelglad is.

Je zult zien het vlakke gedeelte van je nagel zal over de snaren glijden met een subliem geluid als gevolg.

Maak wel dat je nagels niet te lang zijn als je naar je handpalm kijkt mogen ze er maar 1 mm uitsteken, dit is toch voor mijn part de beste oplossing.

Met klassieke groeten maar absoluit niet gay ;)

Bjorn.

JanB
11 april 2007, 10:52
Mijn tips:

Randen (aan de zijkant van de nagel) diep invijlen, want daar scheurt de nagel het snelst.

Nagel niet te lang, want dat maakt hem kwetsbaar. Hoe lang, dat is een smaak kwestie. Heeft met de stand van de hand/vingers, gewenst geluid en gebruikte snaren (en spanning) te maken.

Na vijlen met een grovere vijl, "afbramen" van het vijlvlak. Ik gebruik daarvoor een blokje wat ze in nagelstudio's gebruiken (ik had op mijn werk eens een secretaresse via een uitzendbureau die daarnaast een nagelstudio had). Ik heb geen idee hoe het heet. Het is een wit perspex blokje (3x3x10 cm) met daarop een fijne schuurlaag. Het is licht, zacht en fijn. Daarmee worden de randen, na het op maat en in model vijlen, glad zodat er geen haakjes meer zijn, wat inscheuren voorkomt, en spelen meteen goed mogelijk maakt.

Jan

Picker
11 april 2007, 20:08
Stelletje mietjes, met jullie nagelvijltjes, poetsdoekjes en polijstblokjes! Ik ben pas een echte gitaarbink met mijn korte nagels! Ik lijk wel gewoon!

;) :D

Pais
11 april 2007, 20:12
Stelletje mietjes, met jullie nagelvijltjes, poetsdoekjes en polijstblokjes! Ik ben pas een echte gitaarbink met mijn korte nagels! Ik lijk wel gewoon!

;) :D

heuj heuj, het gaat hier om nylon snaren he. Plastic is fantastic!! Daar heb ik wel wat gevijl voor over.

Picker
11 april 2007, 22:03
Plastic... watje! Ik voel me pas in mijn element als het koude staal in mijn vingers snijdt...!

Geen gepiel, speel op steel!

:D

niensama
11 april 2007, 22:17
Mijn nagels zijn van nature stevig, dus ik heb geen problemen met gebroken nagels.
zorg er wel voor dat je nagels altijd glad zijn, zodat ze nergens achter kunnen haken, want dan scheuren ze..
jah, als uw nagel dikwijls afbreekt dan kan je het best verstevigende nagellak gebruiken, dat spul werkt echt goed^^ mn broer gebruikte dat..

niensama
11 april 2007, 22:26
iets vergeten.. als uw nagel te lang is, knip ze niet! maar vijl ze, uw nagels knippen zorgt voor kleine schokjes die scheurtjes kunnen veroorzaken..

en als er een scheurtje in uw nagel zit, dan kan je het maken met seconde lijm en papieren zakdoekjes ('Tempo' is een goed merk):
je doet wat seconde lijm op je nagel, je pakt 1 dun laagje van een papierenzakdoekje, je scheurt daar een klein stukje af en je legt het op je nagel, dan weer seconde lijm er op, papierenzakdoek,... doe zo verder tot dat je zo'n 3 laagjes op je nagel hebt..
(ik lijk wel een kookboek ofzo^_^v)

SBloke
11 april 2007, 23:27
Ik vijl mijn nagels gewoon met een "glasvijl" en als nabehandeling nogeven langs de randen met een polijstvijltje voor de braampjes.....

Gaat perfect... Nu nogeen nylonsnarige gitaar :p (ik pluk nog altijd op een staalsnarige..)