PDA

View Full Version : Effect van een archtop gitaar?



Steven Otto
6 april 2007, 20:39
Ik heb een tijdje geleden een Jackson DKMG besteld, en wat bleek nou?! Het heeft een archtop, nou vroeg ik mij af het volgende: Meestal hebben van die semi-hollow gitaren een archtop, maar een DKMG'tje is voor de wat hardere stijlen...en dan was de vraag eigenlijk, wat voegt het toe aan de gitaar? Is he dat het mooi staat..? neem aan van niet :satisfie:

/Steven

Danny_Hungar
6 april 2007, 20:43
Ik heb een tijdje geleden een Jackson DKMG besteld, en wat bleek nou?! Het heeft een archtop, nou vroeg ik mij af het volgende: Meestal hebben van die semi-hollow gitaren een archtop, maar een DKMG'tje is voor de wat hardere stijlen...en dan was de vraag eigenlijk, wat voegt het toe aan de gitaar? Is he dat het mooi staat..? neem aan van niet :satisfie:

/Steven

Zal iets meer akoestisch klinken op het cleane kanaal misschien. Verder is het gewoon normaal en kun je ermee rocken als een tierelier.

Kaïn
6 april 2007, 20:45
Nou, ja gewoon voor de mooiigheid eigenlijk. Een archtop is toch fraaier dan een flat-top. Er zit iets meer hout aan, dus theoretisch zou de gitaar wat warmer/voller moeten klinken, maar of de gewone sterveling dat hoort weet ik niet.

Steven Otto
6 april 2007, 20:47
Mooi, Mooi! Dit beschouw ik als een positieve reactie :)
Sinds die EMG's hier hard worden afgezeikt door somige is het misschien wel goed dat ie archtop is 8-) Anyway, de solo's komen d'r misschien wat beter uit? (bedankt voor de reacties in 4 minuten welgeteld :P)

/Steven

Danny_Hungar
6 april 2007, 20:58
Mooi, Mooi! Dit beschouw ik als een positieve reactie :)
Sinds die EMG's hier hard worden afgezeikt door somige is het misschien wel goed dat ie archtop is 8-) Anyway, de solo's komen d'r misschien wat beter uit? (bedankt voor de reacties in 4 minuten welgeteld :P)

/Steven

Of de solo's er beter uitkomen? Zou het niet weten, ik denk dat je echt het volume gewoon een heel flink stuk harder moet zetten wanneer je een solo gaat spelen...dan zal de solo echt wel door de mix komen. Distortion/versterker ook niet al te donker of dof instellen. Uit mn eigen ervaring alles iets helderder instellen, desnoods ietsjes scherpere distortion dan dat je gewend bent en het volume omhoogkrikken. Dan zal het zeker door de mix gaan en als solo-gitarist vind ik dat je je eigen sound/volume mag bepalen, want jij moet uiteindelijk dan wel duidelijk hoorbaar zijn!!
Soms lastig als je een irritante bassist hebt die het volume volledig opengooid, maar dan doe jij dat toch ook? Gewoon zorgen dat je met je solo's ALTIJD door de mix kan wat betreft geluid/volume. Een solo-gitarist is in die zin wel bevoorrecht en moet duidelijker hoorbaar zijn dan de rest, zeker als je wilt dat het opvalt in een zaal/cafe etc.
Succes!

Gitaro
6 april 2007, 21:52
Huh? Ik denk ook niet dat het geluid hoorbaar verandert hoor. Het ziet er mooier/anders uit.

Ik wou ooit nog een keer aan de DXMG, maar het is het toch niet geworden vanwege de EMG HZ's en mijn luiheid er echte EMGs/wat anders in te doen :). Oh ja, en het 'exemplaar' was SUPERBRAK afgesteld bij Feedback! Schandalig is het, meteen al m'n GAS weg.

GuitarMaster
7 april 2007, 09:21
Bij een Hollowbody maakt een archtop de klankkast groter waardoor je meer volume krijgt, bij een solidbody doet het volgens mij (nagenoeg) niks met het geluid.

Orpheo
7 april 2007, 09:33
Zal iets meer akoestisch klinken op het cleane kanaal misschien. Verder is het gewoon normaal en kun je ermee rocken als een tierelier.

het gaat over een arched top; gewelvde bovenkant. zegt niks of t al dan niet hol is. het komt namelijk over alsof je denkt dat t gaat om n gitaar met holten; hoeft dus niet. de meest beroemde arched top gitaar is zelfs massief.

guitartub
7 april 2007, 10:07
het gaat over een arched top; gewelvde bovenkant. zegt niks of t al dan niet hol is. het komt namelijk over alsof je denkt dat t gaat om n gitaar met holten; hoeft dus niet. de meest beroemde arched top gitaar is zelfs massief.

En zo is het maar net.
Ik geloof trouwens nooit dat iemand met een blinddoek om kan horen of een gitaar een gewelfde of een vlakke bovenkant heeft.

Eko
7 april 2007, 11:32
Volgens mij is een archtop ooit uitgevonden ( denk aan violen e.d) om meer kracht op een bovenblad te zetten. De snaarspanning wordt beter verdeeld via een gebogen blad. Een echte archtop is trouwens uit een stuk gestoken i.p.v. tegenwoordig een laminaat( die gestoomd en geperst wordt).
Ook is de projectie van het geluid mooier met een archtop en back.

Luca P
7 april 2007, 11:44
Het komt allemaal uit de viool bouw.
Archtops gitaren hadden het om een groot volume te verkrijgen. Net als de viool.
De hals helt door de body vorm naar achter.
De Les Paul ging op die voet verder. (Met in het achter hoofd dat concurrent Fender geen vrees machines had in die tijd en zo een beetje de loef wilde afsteken.)
Fender halzen liggen op het zelfde 'vlak' als de body.

Hieronder zie je een viool van opzij. Kon zo snel geen foto van de Strat/Les Paul van opzij vinden.

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/graphics/violin.jpg

kassie
7 april 2007, 15:25
ik vind het toch ook wel erg mooie instrumenten die violen hoor. wordt doorgaans niet mijn muziek mee gemaakt. behalve bij folk enzo maar dan dient een viool een fiddle te heten. wordt de archtop bij een viool gefreesd of door druk en warmte erin geperst?

iwamoto
7 april 2007, 15:40
http://uploaded.fresh.co.il/2006/10/19/98735517.jpg

bij de knoppen zie je duidelijk de welving....en van zo'n vette gitaar krijgt mijn broek ook een archtop zeg!!

Eko
7 april 2007, 15:47
Duurdere violen worden handgestoken en goedkopere worden gefreesd en/of geperst.

Ibanez RuleZ
7 april 2007, 15:54
ts is duidelijk een beginner....

joh, maakt geen fuck uit voor je geluid, staat alleen mooi.

veel plezier met je gitaar

H.

Steven Otto
8 april 2007, 18:05
Hoe bedoel je het is duidelijk een beginner!?!?!? :stop: :nervous: