PDA

View Full Version : Home-recording VRAAG!!!!



Ja,meneer
6 april 2007, 19:05
Ik heb een vraag over home recording:

Mensen hebben het altijd over dat je je gitaar naar je pc moet 'linken' ( met een kabel ), maar dan hoor je jezelf toch helemaal niet tijdens het opnemen ( wat betreft effecten -ik weet wel dat je na het spelen nog effecten kan toevoegen, maar dat vind ik gewoon stom - ) Kan ik niet gewoon mijn gitaar --> versterker--> Computer (of Microfoon en dán Computer) ????
Vaag allemaal ...

Ic3gl0vE
6 april 2007, 19:45
Ja dat kan wel.
Ik heb 1 groep van mijn mengtafel naar mijn speakers lopen en 1 groep naar de computer. Zo kan ik ook nog eens op een ander volume afspelen dan ik opneem en dat is erg prettig :)

Ja,meneer
6 april 2007, 20:03
Dat betekent??? Ik ben 13, srry.

Ic3gl0vE
6 april 2007, 20:19
Het is niet erg dat je 13 bent hoor ;)

Veel mengtafels hebben meerdere uitgangen, zo kun je dus een signaal (je gitaargeluid in dit geval) naar meerdere plekken tegelijk sturen: bijvoorbeeld naar je speakers en naar je opname apparaat.

Maar om het makkelijk te houden voor je: je kunt prima een microfoon voor je versterker zetten en dan het signaal van de microfoon opnemen. Dan is je gitaar via de microfoon aan je computer 'gelinkt'.

Ja,meneer
6 april 2007, 21:40
Ah, egt geweldig! Begrijp em.. Dan kan ik gewoon over een jaar of vier gewoon mn eigen home-studio beginnen!!!!! :rockon:

Voor de duidelijkheid, het is dus (wat ik het handigst vind ):

Gitaar --> Versterker --> Microfoon --> Mengtafel --> PC!!!!!!!

bert k
6 april 2007, 22:15
Of, als je nog geen spullen hebt, gitaar > PC, klaar. Dan heb je nog wel wat software nodig om het goed te laten klinken, maar je kan al werken. En je hoort jezelf terug door de PC-speakers.

Ic3gl0vE
6 april 2007, 22:34
Met een shareware programma als Reaper (http://www.cockos.com/reaper/download.php) kun je al een hoop leuks.

http://www.cockos.com/reaper/images/reaper1825_stealth.gif

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Audacity (ook gratis) heeft Reaper ook midi/vst support. Dat laatste is misschien voor Ja, Meneer niet meteen relevant maar desalniettemin leuk voor anderen die dit topic lezen

hugo123
7 april 2007, 13:32
Ookal moet je wel een snelle goede pc hebben om met reaper te werken, tenminste bij mij!

hugo

P.S wat zijn ASIO drivers?

Ja,meneer
7 april 2007, 16:58
Dat Reaper ziet er een beetje uit als Pro Tools...
Maar dat MIDI
Dat is toch gewoon dat je bij een nummer (waar de gitaar weggehaald is) mee kan spelen ofzo?

Ic3gl0vE
7 april 2007, 20:26
Gebruik de search even, er staat heel veel over midi geschreven en ook op wikipedia.org vind je veel uitleg.
Je kunt veel en veel meer met midi. Zo heb ik het bijvoorbeeld op mijn (niet digitale!) versterker zitten zodat ik equalizer instellingen zou kunnen opslaan nen oproepen via een floorboard. Niet dat ik dat ooit heb gebruikt maar ach ;)