PDA

View Full Version : Maten overzetten van een foto/schilderij



Javaca
6 april 2007, 18:02
Ik zou graag een technische tekening maken van een barokgitaar op basis van het schilderij 'meisje met de gitaar' van Johannes Vermeer.

http://www.baroqueguitar.net/vermeer-guitar-player.jpg

Volgend jaar wil ik een barokgitaar bouwen, en het model van dit schilderij is bij mijn weten nog nooit nagebouwd.

Nu weet ik de mensuur (snaarlengte) en basismaten van een barokgitaar. Maar ik wil de rest van het model overnemen van het schilderij. De gitaar op het schilderij ligt echter licht naar achteren gekanteld.

Hoe kan ik dit tekenkundig overzetten? Ik kan me ergens vaag een site herinneren waar op stond hoe je dit kon doen, maar ik ben de url kwijt.

Wie o wie kan me helpen?

Squier4ever
6 april 2007, 19:14
is toch gewoon met verhoudingen te doen?

je weet de mensuur en je weet hoe groot die is op de foto
dan heb je dus een verkleiningsfactor..

Javaca
6 april 2007, 19:27
dan weet ik de lengte
maar niet de precieze breedte, omdat de gitaar licht naar achteren gekanteld is.

Realeigo
6 april 2007, 20:20
Ik wil het niet nog moeilijker maken... maarreh
wat als hij ook nog es een beetje schuin naar achteren is gekanteld? :satisfie:

IKHOUVANGITAREN
6 april 2007, 20:21
jammer dat hij gekanteld is. je zou het plaatje op de computer kunnen zetten met bijv. photoshop kunnen vergroten met rasterblokjes tot hte mensuur klopt met die van jou gegevens

Javaca
6 april 2007, 20:44
hij is ook een beetje naar achteren gekanteld. Je ziet de zijkant en het onderblok namelijk onder haar arm.

Het vergroten is op zich wel gelukt. uitprinten zelfs, maar nu nog omvormen...

nickbongers
7 april 2007, 01:28
mss niet al te precies.. maar als je bv de halsbreedte (die van de toets dus) hebt, kan je daaruit al de verhouding halen waarmee je de correcte breedte kan berekenen en je het kantelen dus uit je tekening kan halen (door em tot de goede breedte op te rekken).

edit: of de afstand tussen de 2 buitenste snaren?

en trouwens, de gitaar is dan wel iets gekanteld getekend/geschilderd, maar de roset is wel perfect rond (wat dus eigenlijk niet klopt), dus je zou je af kunnen vragen hoe precies die tekening is qua maten in die gitaar.

B_2_the_a
7 april 2007, 08:17
nieuwe optie:
get a life!

ernieman
7 april 2007, 08:57
en de randinleg klopt ook al niet... die komt ergens samen onder haar arm, dus niet mooi in het midden van het bovenblad.Ik vraag me af of vermeer hier wel degelijk in perspectief heeft geschilderd. Maak eens een omtrek van de gitaar langs 1 kant en spiegel die naar de ander. Dan zie je direct of het klopt. Volgens mij heeft V. gewoon een vooraanzicht getekend en daar langs 1 kant een stukje zijkant aan geplakt.

Realeigo
7 april 2007, 11:21
ook staat t schilderij recht en de muur loopt scheef...
Kortom er klopt niks van.

Denk dat je beter een bestaande na kunt bouwen.

Javaca
7 april 2007, 11:37
Ik weet dat de randinleg niet klopt, die had ik al naar beneden gepland.

De bovenbocht klopt ook niet helemaal. De baszijde loopt "als een opgetrokken schouder". Het effect wat je krijgt bij het naar achteren kantelen. (Neem en vierkant, kantel het naar achteren en je krijgt een ruit. Dit effect: http://www.skil-nv.com/images/omgevingsbed/platform.jpg

Ben alleen op zoek naar een manier om dingen uit perspectief te halen.
De tekening is niet precies, maar ik wil hem zo precies mogelijk overnemen naar een plat vlak, en van daaruit doorwerken.

Vermeer was een redelijke "kladderaar". Hij gebruikte verf bijna impressionistisch. Als je de rozet in het echt ziet ligt de verf er in dikke klodders op, wat het effect van een echte rozet goed benaderd.
De kop is ook vrij ruw weergegeven.


nieuwe optie:
get a life!
Hmm, vind het leven van Jan Modaal ook zo saai...
werk, slapen, werk, slapen, bier, voetbal, slapen, werk, slapen, werk, slapen, werk, slapen, bier, voetbal, slapen, werk, slapen, werk, slapen, werk, slapen, bier, voetbal, slapen, werk, slapen, werk, slapen, werk, slapen, bier, voetbal, slapen, werk, slapen, werk, slapen, werk, slapen, bier, voetbal, slapen, werk, slapen

B_2_the_a
7 april 2007, 13:10
dat is weer een ander uiterste :P

'66 special
7 april 2007, 13:28
In 'het ultieme gitaar boek' van Tony Bacon staan vergelijkbare gitaren afgebeeld. Misschien dat hier een tekening voor je tussen zit:
http://www.rcm.ac.uk/main.asp?display=Library_and_Collections/Museum_of_Instruments/Plans&link=*

Javaca
7 april 2007, 14:28
Die gitaren ken ik, heb het boek uit ten treuren gelezen. Op de site van Crane (japans) kun je zelfs plannen van romantische en barokgitaren in pdf downloaden. Op http://www.lutesandguitars.co.uk/htm/cat11.htm kun je een mooi overzicht vinden van dit soort gitaren.

Maar het gaat me juist om een model wat nog nooit (na)gebouwd is.
De Dias, Voboams, Stradivari, Tielke's en Sellas' zijn allemaal al honderden keren gebouwd.
Ik vind het leuk om een 'eigen' model te ontwikkelen op basis van bestaande gitaren en iconografie.
Hierbij heb ik zelf een bepaalde vrijheid, meer dan bij het klakkeloos kopieëren van een bestaande gitaar.

Met het romantische gitaartje heb ik dit bijvoorbeeld ook gedaan. Elementen uit bestaande gitaren genomen, en die doorontwikkeld.

Aangezien dit een 'klein' project voor volgend schooljaar moet worden wil ik het niet tè ingewikkeld maken. Dit model heeft bijvoorbeeld een vlakke rug, en relatief weinig versiering, wat het bouwen aanzienlijk vergemakkelijkt. De enige moeilijkheden die eigenlijk in dit gitaartje zitten zijn eigenlijk de randinleg (stukje voor stukje passend maken) en de rozet die uit meerere laagjes uitgesneden fineer bestaat.

Realeigo
7 april 2007, 14:44
Maar het gaat me juist om een model wat nog nooit (na)gebouwd is.
De Dias, Voboams, Stradivari, Tielke's en Sellas' zijn allemaal al honderden keren gebouwd.
Ik vind het leuk om een 'eigen' model te ontwikkelen op basis van bestaande gitaren en iconografie.
Hierbij heb ik zelf een bepaalde vrijheid, meer dan bij het klakkeloos kopieëren van een bestaande gitaar.

Met het romantische gitaartje heb ik dit bijvoorbeeld ook gedaan. Elementen uit bestaande gitaren genomen, en die doorontwikkeld.

Aangezien dit een 'klein' project voor volgend schooljaar moet worden wil ik het niet tè ingewikkeld maken. Dit model heeft bijvoorbeeld een vlakke rug, en relatief weinig versiering, wat het bouwen aanzienlijk vergemakkelijkt. De enige moeilijkheden die eigenlijk in dit gitaartje zitten zijn eigenlijk de randinleg (stukje voor stukje passend maken) en de rozet die uit meerere laagjes uitgesneden fineer bestaat.

En waarom wilde je eigenlijk dat ding precies recht hebben en dan op schaal maken als je toch je eigen vrijheid erin op los wilt laten?

Javaca
8 april 2007, 18:43
Omdat ik toch graag een historisch verantwoord en herkenbaar model wil bouwen.

Bij deze gitaar kan ik bijvoorbeeld naar hartelust experimenteren met barokbebalkingen.

Als ik dat doe bij een bepaald model van bijvoorbeeld Sellas, heb je altijd wel ergens een 'purist' die begint te zeuren dat het niet 'zoals het origineel' is