PDA

View Full Version : Swirlen



Tymon
6 april 2007, 16:33
Hoi! Ik ben van plan mijn Ibanez RG een swirl paintjob te geven. Nu heb ik een hoop gelezen op verschillende forums hoe je zoiets nou aanpakt maar daar heb ik enkele vraagjes over.

1. Ik wil de gitaar eerst wit verven. De gitaar waar het om gaat is een Ibanez RG 548 NT. Zoals te zien op deze foto http://student-kmt.hku.nl/~tymon/stripped%20ibanez.JPG is het een transparant gelakte gitaar. Ik heb gelezen dat ik dan niet per se de hele laag eraf hoef te schuren maar dat opschuren en daarover direct de witte verf aanbrengen voldoende moet zijn. Klopt dit? Zitten hier nadelen aan?

2. Mij werd op een engelstalig forum aangeraden "PPG Bright White Urethane Base coat mixed 1:1 with PPG's DT885 reducer" te gebruiken. Nu ben ik absoluut geen verf expert en vraag ik mij af wat "urethane based" is. Waarschijnlijk iets als acryl? Hebben jullie verder misschien nog suggiesties voor eventuele verfsoorten voor de witte laag?

3. Voor de swirl verfsoorten heb ik gelezen dat olieverf of "urethane" verf kan worden gebruikt. Mocht die witte onderlaag nou "urethane based" worden, moet ik dan per se diezelfde soort verf voor de swirl gebruiken?

Ik heb nog meer vragen maar die worden wellicht al duidelijk als ik het antwoord op deze 3 vragen heb. Dus alvast super bedankt!!!

Ibanez RuleZ
6 april 2007, 17:37
pffft, dat je de gemiddelde ibanez van een swirl wil voorzien, ok, maar eentje met een dergelijke mooie houttekening... zonde man. het was best een classy ibanez eigenlijk

harrald

kiem
6 april 2007, 21:29
ja idd, die body ziet dr echt strak uit zo, zonde om dr verf op te doen imo

Tymon
6 april 2007, 23:49
Dit helpt mij niet echt he ;)

Maar om op jullie reacties te reageren; ik ben gewoonlijk ook gek van zo'n naturelle finish, behalve bij ash wood, dat vind ik een ontzettend lelijke houtsoort om te zien. Hele grove tekening en een groenachtige glans, bah! Zoals mn vriendin zei: "hij lijkt op een Ikea tafel".

En een swirl wilde ik altijd al proberen :D

DarknessAwaits
6 april 2007, 23:49
Beetje flauw, maar ik vind het ook doodzonde...

Mocht je toch willen doorzetten denk ik wel dat je in ieder geval verf moet gaan gebruiken die allemaal op dezelfde basis is gemaakt. Anders kun je problemen gaan krijgen met oplosbaarheid en zo. Fred Dons weet er vast meer over te vertellen.

Tymon
7 april 2007, 14:50
Help me!! Alsjeblieft :)

AART
7 april 2007, 15:04
Stuur Fred Dons een berivhtje, die weet er alles van.

Komt alleen om in het forumwerk door alle verwijzingen :D

oknarb180
7 april 2007, 23:25
Help me!! Alsjeblieft :)


Hey Tymon,

ik weet nogwel een leuk linkje voor je swirl.
Kijk hier maar eens: http://www.projectguitar.com/tut/swirled.htm
Ik denk dat je er wel wat aan hebt!

vr.gr.

Branko

Tymon
9 april 2007, 17:29
Dankje Oknarb, die link had ik al gezien, goede site!

Ik heb inmiddels een uitgebreide PM reply van Fred met alle info die ik nodig had, als iemand geinteresseerd is dan kan die PM ook wel hier posten.

Dastard
9 april 2007, 22:10
Vind het "Swirlen" ook wel interessant mits er mooie verf wordt gebruikt, dus post die pm maar hier :-)

oknarb180
10 april 2007, 09:56
Vind het "Swirlen" ook wel interessant mits er mooie verf wordt gebruikt, dus post die pm maar hier :-)

Mee eens, ja of misschien is het leuk om in de lak-faq op te nemen als aanvulling.

vr.gr.

Branko