PDA

View Full Version : Ibanez SD-9 versus AnalogMan modded Maxon SD-9



LordRiffenstein
6 april 2007, 09:25
http://filters.muziq.be/files/pics/maxon_sd-9_001.jpg

De SD-9 stond al lange tijd op mijn lijstje van te-testen-pedalen. Ik had de mogelijkheid om in een ruildeal een AnalogMan modded versie te krijgen maar wou het pedaaltje toch eerst een keer horen. Was enkele weken geleden bij Paul Lenders en kon zijn oude Ibanez SD9 wel even lenen om te testen.

De SD9 is een broertje van de allomgekende TS9, de naam is wel wat misleidend, het is niet echt een distortion pedaal maar heeft wel meer gain dan een TS9, veel meer eigenlijk. De truuk bij de standard SD9 is om de tone control laag te houden. Eigenlijk is die enkel bruikbaar van helemaal af tot ongeveer 9:00, alles daarboven wordt behoorlijk schel. Werkt dan nog wel als booster voor een od-kanaal, je krijgt dan een erg agressieve sound, maar als standalone OD is het dan veel te scherp.

Ik had wat zitten lezen over de SD9 en vele mensen gebruiken hem zowel als OD met clean als booster met een andere overdrive OF met een crunch kanaal. Ik ging dus aan't testen met de oude Ibanez in combinatie met de Carr. Heb nog geen pedaal gevonden dat slecht klinkt op het cleane kanaal van de Carr en ook de SD9 deed het erg goed. Gain op 9:00, tone op 8:00, level op 1:00 en je hebt een dikke TS9, zonder overdreven mids, klonk erg lekker met single coils maar ook met humbuckers. Draai gain nr 10:00 en de tone nog iets hoger en je krijgt een heel vettige, raunchy overdrive. Klinkt strak met humbuckers maar met single coils krijgt het een soort fuzzy karakter, in-your-face, maar goed controleerbaar. Variaties van het volume leveren nog meer leuke sounds op. Ik ging terug nr de eerste instellingen en switchte nr het od-kanaal. Ook hier weer erg goeie resultaten, als booster maar ook als lead sound, heel dik en smooth maar toch genoeg karakter. De SD9 blijft ergens een soort fuzz-randje hebben wat ik wel lekker vind. Voor dit soort leadsound heb ik al de Cusack ScreamerFuzz maar om hieruit die sound te krijgen moet de gain eigenlijk te hoog. De SD9 leek dus een vervanger voor de Cusack te gaan worden. Ook de test met de Masotti was erg positief, zelfs hier werkte het pedaal prima op clean maar nog beter met het crunch kanaal, lekkere vette sound.

De ruildeal ging ondertussen door en ik was in blijde verwachting van een AnalogMan modded Maxon SD9. De standard Maxon verschilt weinig van de oude Ibanez, de Maxon is wel true bypass, de Ibanez niet. De mod van AM heeft vooral impact op de tone control, je zou hier veel meer kunnen uit halen dan bij de originele versie, de AM versie heeft meer mids als je de tone control hoger draait. Afgelopen maandag kwam het nieuw speelgoed binnen.

Ik wou eerst en vooral wel eens weten of die mod nu echt verschil maakt en zette de oude en nieuwe naast mekaar. Met identieke instellingen heeft de AM SD9 meer output, klinkt iets smoother en meer open, hij cleant ook beter op. De AM SD9 blijft wel het raunchy fuzzy randje behouden maar het klinkt allemaal nog net wat muzikaler. Met gain en tone hoger merk je echt het verschil, de Ibanez wordt al snel fizzy, de AM SD9 blijft lekkerder klinken, zeker met een cleane versterker. Na wat testen kwam ik weer op ongeveer dezelfde settings terug, deze werken goed met clean of od en single coils of humbuckers. Woensdag was dan de ultieme test tijdens de repetitie met mijn bluesband. Hier gebruik ik heel veel het cleane kanaal van de Carr (80%) met pedaaltjes. Als lichte OD gebruik ik een Orange Advance OverCatDrive, de SD9 stond erbij als boost voor solos maar ook als od. De Advance klinkt gewoon super met de Carr, erg goeie niet TS-achtige overdrive. Eerste nummers gebruikte ik de SD9 af en toe erbij om een dikke lead sound te krijgen. Werkte perfect in een bandsetting en was heerlijk om te spelen. Grootste verrassing was misschien wel de sound die ik kreeg als ik de SD9 als OD gebruikte. DAMN, ultra vet en in-your-face rhythm sound, met de volume wat lager crunchte het lekker en voluit heel vette solo. In de meer rockende nummers gebruik ik het Od-kanaal en ik voegde de SD9 toe voor solos en ook hier begon ik spontaan te grijnzen bij het horen van de sound. Ook met humbuckers geen probleem, OD-kanaal+SD9 met volume op de gitaar lager was prima bluesrock sound en heel dynamisch. Dynamiek van de SD9 was me al opgevallen thuis maar in de band kwam dit nog beter tot zijn recht, je kan er echt veel leuke sounds uithalen.

Cusack Screamerfuzz out, Analogman Maxon SD-9 IN! :p

zoon van Piet
6 april 2007, 12:46
Altijd goed, als iemand een lofzang uit over dit zwaar ondergewaardeerde pedaal. De SD rockt! Maar goed om eens te lezen dat hij het ook in blues goed doet.
En de tip om voorzichtig te zijn met de toonregelaar kan ik alleen nogmaas benadrukken.

Maar nu zit ik met het dillemma: to mod or not to mod?

Speeddemon
6 april 2007, 13:45
Maar nu zit ik met het dillemma: to mod or not to mod?
als je originele SD9 er piekfijn uit ziet; niet modden.

Of een afgetrapte kopen en die modden. :satisfie:

zoon van Piet
6 april 2007, 14:27
Originelen die er piekfijn uitzien? zijn die er nog, denk je?
De mijne is redelijk afgetrapt... maar ik heb zojuist besloten niet te modden. Ik ben tevreden met het ding...

dano
6 april 2007, 15:30
Hier nog een erg tevreden sd9 gebuiker, damn vet pedaal! En ja modden is niet nodig denk ik zo, ben al dik tevreden.

Ik gebruik hem vooral als dikkere scheur, heb een ts9 ervoor staan (als ik die intrap dan krijg ik me een bak gain, daar zeg je U tegen, leuk voor eindeloze sustain. Helemaal achteraan mn keten heb ik nog een cleanboost staan om nog even een tandje bij te schakelen voor solo's.

Erg leuk stukkie hierboven om te lezen trouwens!

SD9 rocked;)

Speeddemon
6 april 2007, 16:31
Originelen die er piekfijn uitzien? zijn die er nog, denk je?
Paar weken geleden zijn er op Ebay Frankrijk 2 verkocht. Eentje voor iets van 67 euro. De mijne ziet er ook nog best goed uit trouwens.

Ga binnenkort wel een familiefoto maken van m'n 9-serie pedalen, want ik heb ze nu alle 14! OD9 heb ik werkend gekregen (was deels onbedraad aangeleverd, vandaar een koopje voor 101 euro. 2 weken later is er 1 voor 680 euro (!!!) verkocht. Oh yeah. :cooler: )

morroow
6 april 2007, 17:42
Ik heb er sinds kort ook 1! Ben ook zeer tevreden.. heeft echt het distortion geluid wat ik altijd zocht en gebruik hem over een Mesa Boogie Blue Angel (een vox-achtige amp)

Lekker dik geluid.. kan lekker ranzig klinken maar ook heel netjes. Tis maar net hoe je de tone en de gain combineert :D.

Denk niet dat ik hem ga modden maar wil een gemodde wel eens horen.
Heb trouwens wel vaak de level bijna voluit staan.. is dat normaal of is er dan iets mis? Als ik dat niet doe heeft ie vergelijken met mijn clean geluid een volume-drop..

Speeddemon
6 april 2007, 17:58
Heb trouwens wel vaak de level bijna voluit staan.. is dat normaal of is er dan iets mis? Als ik dat niet doe heeft ie vergelijken met mijn clean geluid een volume-drop..
Heeft de mijne ook last van. Één van de redenen waarom ik 'm ook niet gebruik.

zoon van Piet
6 april 2007, 19:07
Paar weken geleden zijn er op Ebay Frankrijk 2 verkocht. Eentje voor iets van 67 euro. De mijne ziet er ook nog best goed uit trouwens.

Ga binnenkort wel een familiefoto maken van m'n 9-serie pedalen, want ik heb ze nu alle 14! OD9 heb ik werkend gekregen (was deels onbedraad aangeleverd, vandaar een koopje voor 101 euro. 2 weken later is er 1 voor 680 euro (!!!) verkocht. Oh yeah. :cooler: )


Gefeliciteerd! Alle veertien goed! Is me nooit gelukt, helaas, Ik denk dat ik er een stuk of tien heb. Jemmergenoeg ooit zo stom geweest om de ST9 te ruilen - ik vond het een onding. En die OD.. tja, daarvan hoorde ik pas via internet, toen pedalen inmiddels duur waren geworden.

imlikeajungle
6 april 2007, 20:02
680 euro voor een overdrivepedaaltje???
Wat maakt dat ding zo speciaal?

Dirk_Hendrik
6 april 2007, 20:13
http://www.dirk-hendrik.com/ibanez.html en effe naar benede scrollen.

14...?? Mmmh. Dan "moet" ik er nog maar 4... (pageupdate nodig. SD9 is ook in tha house) waaronder de FL9 en die is "makkelijk"

Mitch
6 april 2007, 20:18
Zeldzaam....

Goed om t ehoren dat die mod zoveel uitmaakt trouwens. Er wordt wel eens gemopperd over mods (te duur, te weinig effect etc) maar het kan soms een matig rbuikbaar pedaal omtoveren tot een superbak. Leuk om te horen !

Speeddemon
6 april 2007, 20:48
680 euro voor een overdrivepedaaltje???
Wat maakt dat ding zo speciaal?
680 euro is ook wel een uitwas, maar meestal gaan ze al gauw voor 250-300 euro.

De OD9 is géén overdrive, maar een fuzz/distortion en is door Ibanez begin jaren '80 alleen maar in Frankrijk verkocht. (Waarom, mag Joost weten?!)
Ik heb aantallen gehoord van 2000 à 4000, dus dat maakt zo'n pedaal zeldzaam.

zoon van Piet
7 april 2007, 11:38
De OD9 is gelijk aan de eerdere rooie scheurbak OD850 (net zo zeldzaam/duur). En gelijk aan een van de soundtanks - die niks kost. Naar het schijnt is het een kloon van de Big Muff - zo klinkt het in ieder geval wel.

De prijs wordt bepaald door de zeldzaamheid. En die factor maakt de OD (En de iets minder zeldzame ST9) duuhuuhuur.
De prijs heeft geen enkele relatie tot de sound.

De OD9 was met de opkomst van internet en verzamelwoede ene tijdlang een legendarisch pedaal. Bestond het echt? Ja, het bestond, de pedalen duiken op in (zuid-)Frankrijk.

leuk verhaal: zeldzaam of niet, een maat van me struikelde over zo'n ding via ene supermarktadvertentie: zes tientjes betaalde hij. Ik leende het ding om te luisteren wat er nu zo bijzonder was en terwijl ik dat deed, gaf de OD de geest...( pijnlijk moment...)

Dirk_Hendrik
7 april 2007, 13:47
En gelijk aan een van de soundtanks - die niks kost. Naar het schijnt is het een kloon van de Big Muff - zo klinkt het in ieder geval wel.


Muff clone indeed. Alleen is de SF5 soundtank geen identieke kopie.

imlikeajungle
8 april 2007, 18:35
Alright, bedankt voor de info.. Dit soort 'mythes' maken het allemaal leuk :)