PDA

View Full Version : Stelschroef?



Spoerie
7 januari 2003, 13:00
In de hals van een gitaar zit zon mooie schroef he, zon verstelschroef?
Ik heb me laten vertellen dat dat ding ongeveer het belangrijkste uit de hele gitaar is. Dat advies heb ik grotendeels in de wind geslagen, maar ik wil er wel even naar kijken.
Hoe kan ik (naar een tweedehands gitaar kijkende) zien in wat voor staat deze schroef verkeerd?

pimmetje
7 januari 2003, 13:48
Je bedoelt dus de schroef waarmee de halspen gesteld kan worden. Ik weet niet of 't het belangrijkste deel van een gitaar is, maar 't is (net als vele andere delen) een onmisbaar deel van de gitaar.

De staat van de stelschroef is in principe gewoon te testen door te kijken of je 'm een kwart slag (niet meer per uur !!!) kan draaien. Een andere test zou ik zo snel niet kunnen bedenken. Ik kan me alleen voorstellen dat iemand die z'n gitaar verkoopt niet zomaar iemand aan z'n halspen laat kloten... je KAN namelijk bij onvoorzichtig gebruik de hele hals aan yoghurt helpen.

De staat van de halspen is moeilijker te bepalen. Kijk gewoon ook naar de staat en stand van de hals. Die halspen (en dus ook die schroef) is er immers om de hals iets holler of rechter te kunnen zetten. Let er dus wel op dat er een schroef op een toegankelijke plaats zit. Sommige bananen-planken hebben de stelschroef op een onmogelijke plek.

Kjiratsiekoedel
7 januari 2003, 14:41
Ik heb bij aanschaf niet gelet op de halspen. Ik heb gewoon gespeeld, en ik vond de hals lekker spelen.Als je een nieuwe gitaar koopt zal er ook nog wel garantie op zitten, stel dat...

als je een 2e hands gitaar koopt wel altijd wel op vanalles letten: slijtages, rammelende dingen, ingesleten fretten, etc.

Neals
7 januari 2003, 15:17
ik vind single coils wel een van de weinige dingen die je kan missen aan je gitaar, en ook zijn de B en de kleine E niet zo nodig als je enkel powerchords speelt.


De halspen is wel een van duurste onderdelen... maar alssie stuk is kan je volgens mij er nog wel een beetje op kan spelen, maar als de snaren eraf zijn...

maar zie het als een auto, de belangrijkste onderdeel is een rem, als de motor het niet doet, ok, maar als de rem het niet doet.....

Stitch
7 januari 2003, 15:28
jij=stoned?

Apello
7 januari 2003, 15:39
De halspen is bedoeld om de hals de gewenste concaafvorm (licht hol) te geven en niet, zoals vaak wordt beweerd, om de hals stijfheid te geven. De pen loopt door de gehele hals en is aan 1 zijde gefixeerd. De andere zijde heeft schroefdraad en een verstelmoer. De ruimte waar de pen in zit is licht gekromd.

Door het aandraaien van de moer op de halspen kan een sterk holle hals minder hol gemaakt worden, door het lossen van de moer kan een te bolle hals minder bol afgesteld worden.

Het wordt afgeraden om met de halspen te experimenteren wanneer de holling van de hals correct is; een gitaar wordt er alleen maar slechter van. Instellingem hebben soms ook wat tijd nodig om te settelen.

Wanneer een halspenverstelling echt noodzakelijk is dient overigens nadien de gehele gitaar opnieuw te worden afgesteld (snaarhoogte, intonatie etc), aangezien dit een dramatische modificatie is.

Spoerie
7 januari 2003, 19:32
ok bedankt :smile:
Ik weet nu genoeg!