PDA

View Full Version : Sticky: Wat is een Aardlus??



Keesie
5 april 2007, 21:43
Hallo ik heb bij mijn VHT GP3 en Mesa 2:90 een onwijze brom. ik dus humfrees kopen maar nee niks geen effect nu vertelde mij iemand dat ik 1 van de 2 zijn aarde afvoer naar stopcontact moet verwijderen maar welke (dus preamp GP3 of poweramp 2:90) en kan dat geen kwaat?

Alvast bedankt.

patricia
5 april 2007, 21:56
nee,volgens mij niet.

rjong999
5 april 2007, 22:01
Daarop aanhakend: wat is eigenlijk een aardlus en waarom geeft dat brom ?

Keesie
5 april 2007, 22:46
Oke dus het kan geen kwaat maar welke kan ik het beste ontkoppelen van zijn aarde de pre- of poweramp? En rjong999 zoek voor het begrip en uitleg aardlus ff gewoon op dit forum.

AART
5 april 2007, 23:46
Maakt niet uit.

Om een aardlus te krijgen moeten de twee aardes met elkaar in contact komen. Haal je de aarde van de een los is de brom weg en het ene apparaat wordt geaard door de aarde van de ander(ze hebben immers contact omdat je anders geen aardlus krijgt).

Correct me if I'm wrong.

rjong999
6 april 2007, 12:32
Sorry dat ik je irriteerde met mijn domme vraag, Keesie...ik zal het iets anders stellen:

Alle apparaten die ik gebruik hebben stekkers met randaarde. Waarom mogen die niet met elkaar verbonden zijn, waarom geeft dat dan brom ? Is het dan niet gevaarlijk om de randaarde los te maken, het zit er toch niet voor niks op ? Galvanisch verbinden doe je ze toch al, want ze zitten op hetzelfde net aangesloten. Waarom gaan apparaten brommen als je de aardes ervan verbindt ?

Ik heb in het forum gezocht maar dit niet zo 1-2-3 kunnen vinden. Mocht het er echter wel staan dan zal ik alle toepasselijke beledigingen zonder commentaar slikken.

morris
6 april 2007, 13:54
Sorry dat ik je irriteerde met mijn domme vraag, Keesie...ik zal het iets anders stellen:

Alle apparaten die ik gebruik hebben stekkers met randaarde. Waarom mogen die niet met elkaar verbonden zijn, waarom geeft dat dan brom ? Is het dan niet gevaarlijk om de randaarde los te maken, het zit er toch niet voor niks op ? Galvanisch verbinden doe je ze toch al, want ze zitten op hetzelfde net aangesloten. Waarom gaan apparaten brommen als je de aardes ervan verbindt ?

Ik heb in het forum gezocht maar dit niet zo 1-2-3 kunnen vinden. Mocht het er echter wel staan dan zal ik alle toepasselijke beledigingen zonder commentaar slikken.

Ik zou ook NOOIT zomaar de aarde loskoppelen. Het beste is om alle apparaten op één punt te aarden in het rack (star grounding) of een line isolator te gebruiken op het apparaat dat de loop veroorzaakt. Hierdoor wordt de aarde in het line signaal onderbroken, wat de lus veroorzaakt. En das een stuk veiliger dan het hele apparaat niet aarden.

Morris

j.augustus
6 april 2007, 16:11
Ik was degene die je vertelde dat je een van de twee moest loskoppelen.

Je JMP klinkt trouwens erg goed met mijn JFX en mijn 9200 eindtrap.Een goede professionele heavy metal gear.Mijn dank.De jfx is toch echt een geweldig effect met de jmp samen.

Toen ik wegliep met mijn nieuwe aanwinst(jmp1)hoorde ik een gejuig uit je huis komen.Dit was omdat je mij die JMP-1 verkocht had????

Wel ,wat ook kan zijn is dat je een strooiveld hebt ,en dat de brom daardoor veroorzaakt wordt.Dan moet je verschillende cases gebruiken.Vind ik trouwens altijd beter,maar dat is persoonlijk.

Probeer dat ook eens

Dirk_Hendrik
6 april 2007, 18:57
Rob, Chill, Keessie zat er wat naast met z'n UTFS opmerking. Zoveel is er inderdaad nog niet over geschreven hier. Geen reden om pissig te worden. Iedereen zit er well eens naast.

Poging tot aardlussen in het kort dan even:

Stop even in je achterhoofd: De versterking van een signaal dat aan een apparaat wordt aangeboden is in feite het potentiaalverschil tusen signaalingang en massa.

In de ideale wereld is de weerstand van de aarde of massa een absolute 0. Dat betekent dat als er een storing, de bekendste is 50 Hz brom, op de massa of aarde van een apparaat wordt ingestraald deze meteen naar de ground van het lichtnet wordt afgevoerd. Jammergenoeg is det ideaal. Die weerstand wordt bijvoorbeeld al hoger doordat het transformatorhuis van het plaatselijke nutsbedrijf aan de andere kant van de wijk staat. Alle energieleiding ernaarto geeft weerstand. Daardoor is die 0 geen 0 meer en is je voeding slechter in staat die storingen af te voeren.

In het geval van een aardlus zijn er meerdere "wegen" mogelijk waardoor je massa kan lopen. Een bekend voorbeeld is de signaalmassa van je signaalkabels in combinatie met de behuizingen van je apparaten die in je rack zijn geschroefd. Die massa maakt op dat moment dus een lus: signaalkabels=> behuizing apparaat => behuizing apparaat2 => signaalkabels in apparaat 2. Doordat die lus storing (brom) die op die kabels intraalt niet goed weg kan voeren wordt het potentiaalverschil op de ingang van 1 of meedere apparaten variabel en wel met die brom. Dat hoor je dus.
Een ander voorbeeld is een aantal pedalen met een gecombineerde voeding (bijvoorbeeld een daisy chain) waarvan er een aantal voor de versterker zitten en een aantal in de effects loop. Als ze allemaal huin eigen voeding zouden hebben was er niets aan de hand. In dit geval echter loopt de groundloop door de massa van de signaalkabels en door de massa van de daisychain weer terug. Daar er voor pedalenplanken naar de versterker best lange kabels gebruikt kunnen worden is de kans op het oppikken van een dito brom ook aanwezig.

Nog een variantje: De bekende Auw! Gotver, er staat spanning op m'n microfoonkapsel. Je gitaarversterker (en daarmee je gitaar zit op een geaarde groep en de PA zit dat ook. De eerste plek waar de aardes van die 2 bij elkaar komen is 3 straten verderop. Bij dat verdeelstation dus. Daardoor kan er over die lengte een dito potentiaalverschil ontstaan tussen de 2 aardes bij het eindpunt. Je gitaar aan 1 kant en je microfoon aan de andere kant. Er is echter pas een groundloop als je je mond tegen die microfoon houdt en de loop gelsoten wordt.

Aarding is smerige materie en vraagt vaak om dito analyse van het probleem in de specifieke setup. Daarom is er ook geen 123 recept voor te geven om het op te lossen.

boss
6 april 2007, 19:38
Mooi uitleg D_H!!!!!!!

Keesie
6 april 2007, 23:39
Bedankt voor de reacties ik ga gewoon dingen proberen! rjong999 ik bedoelde het niet op de manier zoals als jij het opvatte :) maar ja dat is nu eenmaal met getypt materiaal je kan het op verschillende manieren lezen. dus bij deze mijn fout! En j. augustus een juig kan ik me niet echt herinneren misschien was het mijn broertje die vaag deed. Tuurlijk ben ik blij als ik weer wat verkoop maar een juig nee niet echt. :) Ik ben blij dat jij tevreden bent met de jmp-1 en terecht want het is en blijft een goede preamp voor zijn geld en die combinatie met de jfx zou ik ook wel is willen horen dus al speel je een keer vlak bij met deze setup dan kom ik graag een keer luisteren.

rjong999
7 april 2007, 01:13
Heldere uitleg. Het roept wel meer vragen op, zoals: waarom zou het centraal aarden van je rack dan helpen, en waarom zit er eigenlijk randaarde aan al die apparaten...maar ik snap in eider geval waarom het brom op kan leveren.

Is het in dat kader dan niet zinvol om bijv. je gehele rack met een dunne laag metaal folie te bekleden en die te aarden ? Als een soort van kooi van Faraday, dus ?

Dirk_Hendrik
7 april 2007, 09:57
He hebt gelijk. Ik heb een puntje in het geheel gemist. Waarom werkt centraal aarden dan beter:? Omdat een lus als een betere antenne voor brom werkt en dus aanzienlijk meer oppikt dat een rechte losse draad.

rjong999
7 april 2007, 11:14
Ik ga dan nog even verder...ik heb veel verschillende soorten en typen apparatuur in mijn rack, heb er nooit veel aandacht aan besteed en heb toch totaal geen last van brom. Is dat een kwestie van puur mazzel ?

j.augustus
7 april 2007, 14:00
Ik heb ook een keer een aarde probleem gehad.Het was bij mij een inputkabel ,die van voor naar achter liep en was ,waarschijnlijk door vervoer of zo 5 cm verschoven.Had echt alles losgehaald ,maar niets hielp.

Het was een Rockman XP100 voor de info.Verder heel goed spul ,het werkt na 20 jaar nog perfect.

Keesie ,ik voelde mij niet lullig of zo.Ik vond het grappig.Ik had ook reden tot juigen.ik had het apperaat wat ik echt wilde hebben op nog geen 100 meter van mij huis.Als ik t raam open zet en ik zet mijn bak echt open kun je mij horen spelen.Is dat cool of niet????

Keesie
8 april 2007, 20:36
Dat is zeker Cool! Laten we een keer over en weer jammen als het wind stil is! haha :) Maar even over je gehele rack aarden. Moet ik dan bij mijn skb flightcase de alluminium rand aansluiten op de aarde die naar het stop contact toe gaat en dan de stekkers van mijn apperatuur in een niet aardende (platte stekkerdoos) stoppen of is dit niet de manier?

j.augustus
9 april 2007, 01:15
Mijn broer heeft een brom met een jmp>jfx>mesa 50/50.

Ik kijk even om met plastic ringen en plastic borgringetjes de zaak te isoleren .En natuurlijk plastic plakken.

Je hoort nog van mij.

habberdoedas
11 april 2007, 15:40
Boyz, Ik gebruik al jaren een rack. Gebruik ook de humfrees en heb zelfs de schroeven waar het spul me vast zit deels afgetaped. Maar om nou al je aarde draaden los te gooien en 1 apparaat te aarden in je rack ????? mmmm ???? Bij mij zit ook allez met randaarden en al op een beveiligd stekkerblok aangesloten (zo'n ding bij de gamma vandaan) en ik heb helemaal geen last van brom of ruis. Ik het verleden is het wel eens voorgekomen dat er wat stond te brommen. Heb toen alles los gehaald en opnieuw opgebouwd om zo te kijken welk apparaat of kabel het probleem veroorzaakte. Misschien dat het aan een rotte kabel is. Dus bij deze bezuinig nooit op aansluitkabels, adaptors of andere voedingen etc. En misschien ook erg handig om een goede 19" powerconditioner in je rack te monteren die ieder 19"apparaat voorziet van konstante en schone stroom........Suc6 ermee. Ik speel al jaren bromenruisloos.

FeestBeest
28 juni 2007, 21:48
Om een aardlus te krijgen moeten de twee aardes op 2 plaatsen met elkaar in contact komen. Bijvoorbeeld in een apparaat aan het begin van een dubbele (2xjack) verbinding en bijvoorbeeld in een pedaal aan het eind. Of bijvoorbeeld een aarde verbinding die tussen 2 metalen apparaten in een 19"kast ontstaat EN ook nog eens door een kabeltje daartussen. Ook een dubbele aard verbinding. Die 2 aardes vormen een cirkel. Een cirkel werkt als een spoel (=pick-up) en een spole pikt brom op van transformatoren in de buurt.

Haal je de aarde van de een los is de brom weg en het ene apparaat wordt geaard door de aarde van de ander(ze hebben immers contact omdat je anders geen aardlus krijgt).

Met dank aan Aart

Flowers
8 september 2007, 11:34
om even in te pikken op het hele aardlus gebeuren... ik heb ook 'n rack met eindversterker, boss gx-700 en een wireless. Als ik zonder de wireless speel heb ik totaal geen ruis, maar eens ik via de wireless wil spelen krijg ik 'n gigantische brom. Het rare is dat maar 1 apparaat (de eindversterker) geaard is, en toch zit ik met die brom. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

guitarnijboer
8 september 2007, 12:55
Een aardlus heeft weinig te maken met het wel of niet goed geaard zijn van je stopcontact. Dit kan ook brom veroozaken maar dat is een ander soort brom die je hoort als je bijvoorbeeld de snaren van je gitaar loslaat. Verder zit de aarding van je stopcontact niet aangesloten in een transformatorhuisje een paar straten verderop. Dit zou levensgevaarlijk zijn. Ieder huis heeft dus een eigen aardpen die in de grondgeslagen zit.

Het hele verhaal rond aarding, massapotentiaal en lussen is best ingewikkeld maar ik zal mijn best doen het uit te leggen.

Voor het massapotentiaal in een versterker of ander apparaat wordt gesteld dat deze 0 Volt is. Dit potentiaal echter is relatief 0 Volt en niet werkelijk 0 Volt. Dat wil zeggen: Het massapotentiaal is alleen 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in dat apparaat. In een ander apparaat is het massa potentiaal ook 0 Volt, maar ook daar weer alleen t.o.v. de andere spanningen in dat zelfde apparaat.

Simpel gezegd is de massa van apparaat X 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in apparaat X en is de massa van apparaat Y 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in apparaat Y.

Dit betekent dat het werkelijke massapotentiaal van apparaat X en het werkelijke (*) massapotentiaal van apparaat Y t.o.v. elkaar kunnen verschillen. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld door inductiespanningen van magnetische velden om ons heen. Op ieder metalen oppervlakte worden spanningen geinduceerd.

(denk aan het vastpakken van je gitaarplug: ook in je lichaam wordt spanning geinduceerd door magnetische velden om ons heen. Deze spanning hoor je dan versterkt door je versterker)

De kans dat de (wisselende) inductie spanning op apparaat X gelijk is aan de inductie spanning op apparaat Y is zeer klein. Door deze aan elkaar te verbinden via een patch kabel wordt het potentiaal van massa X en massa Y op de ingangen gelijk getrokken en heb je geen brom. Als je daarnaast echter ook nog op een ander punt de massa met elkaar verbind (via de stekkers in een stopcontact met randaarde) krijg je een lus of te wel aan gesloten kring. In deze gesloten kring of aardlus kan een stroom gaan lopen en dat is de brom die je hoort.

Deze lus ontstaat ook als je alle apparaten aansluit op een geaarde stekkerdoos en deze stekkerdoos aansluit op een ongeaard stopcontact. Een aardlus heeft dus weinig te maken met aarding op zich, maar aardlus betekent gewoon dat er via de aarde draad van het stopcontact een gesloten circuit of stroomkring ontstaat.

Det er ook apparaten zijn waarbij geen lus ontstaat komt omdat bij veel apparaten de massa gescheiden wordt gehouden van de stopcontact randaarde. De randaarde zit dan voor de veiligheid aan het chassis maar de massa van het apparaat blijft daarvan gescheiden. Zo krijg je geen lussen.

Ik hoop dat het nog te volgen is.....

Edit: (*) relatieve moest werkelijke zijn.

Geronimo
9 september 2007, 13:41
Verder zit de aarding van je stopcontact niet aangesloten in een transformatorhuisje een paar straten verderop. Dit zou levensgevaarlijk zijn. Ieder huis heeft dus een eigen aardpen die in de grondgeslagen zit.

Hier gaan we weer met de aard-onwaarheden. Bij een TN-stelsel wordt de aarde wel degelijk door het energiebedrijf meegeleverd ;)

Dirk zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.

Flowers
9 september 2007, 16:59
Ik heb de draadloos-unit er eens uit gehaald en boven op de rack gelegd. Zo is de brom volledig weg, dus misschien dat humfrees of zelfgefabriceerde rubbertjes zullen helpen. Zal wel wat experimenteren :)
Nog bedankt voor de uitgebreide uitleg!

guitarnijboer
10 september 2007, 02:33
Hier gaan we weer met de aard-onwaarheden. Bij een TN-stelsel wordt de aarde wel degelijk door het energiebedrijf meegeleverd ;)

Dirk zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.

Deze ontwikkeling had ik inderdaad gemist, maar je hebt gelijk. Sinds kort wordt de nul lijn soms ook als aarde gebruikt. Dit veranderd echter niets aan mijn verhaal want zoals uitgelegd heeft een aardlus met de aarding zelf niets te maken, maar slaat dit op de gesloten stroomkring (lus) die via de aardedraad ontstaat.

Evengoed toch weer wat geleerd. ;)

Edit: @flowers: mooi dat je je probleem hebt opgelost!

Geronimo
10 september 2007, 11:57
Deze ontwikkeling had ik inderdaad gemist, maar je hebt gelijk. Sinds kort wordt de nul lijn soms ook als aarde gebruikt. Dit veranderd echter niets aan mijn verhaal want zoals uitgelegd heeft een aardlus met de aarding zelf niets te maken, maar slaat dit op de gesloten stroomkring (lus) die via de aardedraad ontstaat.

Evengoed toch weer wat geleerd. ;)

Inderdaad, dat is bij een TN-C of TN-CS stelsel het geval. Bij een TN-S stelsel gaat de PE leiding helemaal naar het trafohuis, naast de aparte nulleiding.

En ik kan me het voorstellen dat de een honderden meters lange draad door zijn weerstand brom minder goed afvoert dan een draad meteen naar aarde zoals DH zegt.

Mr.Bluesbreaker
17 september 2007, 09:33
Hier staat een hoop technische info, tof om te weten.
Vaak is het inderdaad toch in elke situatie weer anders, ff inhaken:

Live speel ik met een 2 amp A/B setup, een 2203 met cab en een Valvetech combo. De Valvetech is altijd stil, maar zodra de Valvetech en 2203 tegleijk aanstaan, krijgt de 2203 er een zoemende brom, bijgeluid bij. Dit wordt iets minder hard als ze op een ander stopcontact staan.
Verder speel ik er met een pedalboard bij met 2 gestabiliseerde voedingen, 1 voor de effecten voor de amp en 1 voor de effecten in de loop.

Als ik beide versterkers aansluit op andere stopcontacten, blijft het euvel.
Er is hier ooit een youtube link geweest over een hele simpele en vooral praktische uitleg over hoe je alle bijgeluiden met 2 gitaaramps in een A/B setup vermijd. Ik kan het niet meer vinden, weet iemand dit? Dit is denk ik erg nuttig voor veel mensen hier met deze verschijnselen.

Mr.Bluesbreaker
17 september 2007, 10:23
http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Ground_Loops_High.wmx

Met dank aan sebastiaan hier op het forum.
Super praktische handleiding!

morris
17 september 2007, 13:28
Inderdaad veel nuttige info in dit draadje, ik zal hem deze week even opschonen en er een sticky van maken!

Morris

Raffel
17 september 2007, 14:42
dat vind ik een ontzettend goed plan! We kunnen wel een 'rack bouwen voor dummies' post gebruiken en zeker als het over hum/groundloops gaat. Zal nog wel een jaar of 10 duren voor ik het echt snap! :D

no 1 hops
11 mei 2008, 11:23
Inderdaad, dat is bij een TN-C of TN-CS stelsel het geval. Bij een TN-S stelsel gaat de PE leiding helemaal naar het trafohuis, naast de aparte nulleiding.

En ik kan me het voorstellen dat de een honderden meters lange draad door zijn weerstand brom minder goed afvoert dan een draad meteen naar aarde zoals DH zegt.
heb geen verstand van die stelsels, maar zover ik weet word toch elk huis van een aarde voorzien via een stalen pen in de grond en een aansluiting in de meterkast.
waar is die dan voor?

paulbekkers
10 juli 2008, 16:26
http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Ground_Loops_High.wmx

Met dank aan sebastiaan hier op het forum.
Super praktische handleiding!

Inderdaad heel goede handleiding.

Het is wel geen rack-systeem, maar ik heb tóch een aardlus vraag voor deze sticky. Zie de illustratie:

http://www.bekkersonline.nl/download/wiring_setup.png
OK.
Ontstaat hier een aardlus?
De GT5 is (zoals te zien is) niet geaard. Als ik de goede uitleg in deze sticky begrepen heb, zou de aardlus onderbroken worden als de GT5 wél geaard was.

Is het een oplossing als ik van de 2 fx-loop kabels de aardes losmaak? OP dat moment heeft de aarde 1 lijn.

Heb ik het allemaal goed begrepen?

ben vanhoof
2 november 2008, 23:50
Volgens mij krijg je een loop omdat de massa van de send gt 5 (naar input amp) en de massa van de send/return (tussen preamp en poweramp) samenkomen op het chassis van de gt5, en omdat dit chassis niet geaard is je dan een loop krijgt. Eigenlijk zou dit eigenaardig zijn omdat het chassis van je gt5 ook op aardpotentiaal ligt omdat hij op de grond ligt. Weliswaar wat verwijderd van de aardpen die bij jullie in huis ligt.
Tis moeilijke materie, zelfs voor een toekomstig ingenieur EM :p

Wat betreft de aarding van huizen; alle huizen in Belgie zijn VOLGENS WET aangesloten op een TT stelsel, wat impliceert dat ze allemaal een eigen aardpen in de grond geslagen hebben. TN en TS stelsels worden enkel gebruikt door bedrijven, dit omdat er daar sneller lekstromen zouden kunnen ontstaan die aan de installatie zelf ligt waardoor de differentieel constant afspringt. Dit is natuurlijk niet bepaald wenselijk...

Heynis
3 november 2008, 03:16
@Paul: Je krijgt daar geen aardlus, want de massa van de GT-5 is niet aangesloten op de aarde van het stopcontact. De massa van de GT-5 is in deze opstelling gelijk aan de massa van de versterker, omdat de kabels de massa van de versterker koppelen aan de massa van de GT-5. Als de GT-5 een eigen aarde had zou je wel een brom kunnen krijgen, zeker als de versterker zijn massa ontkoppeld van de aarde heeft.

Overigens zal deze opstelling wel het een en ander aan ruis en storing veroorzaken, maar dat heeft vooral te maken met de lengte en hoeveelheid van de gebruikte kabels. Goede afgeschermde kabels en zo kort mogelijke kabels schelen aardig wat. Zeker de aanwezigheid van tl-balken en licht dimmers zijn hoorbaar, maar niet problematisch nardukkelijk.

sebastiaan88
4 december 2008, 16:52
Hee peepz... ik krijg regelmatig een optetter van mn mic.. nu las ik dus hier dat dat met mn aarde te maken heeft.. oftewel het potentiaal dat onstaan is... en zich ontlaad via mn mond OUTCH! zeer irritant... maargoed.. ik heb dus..
CAE3+ (Ground lifted output of main output)
MESA50/50 (met groundlift switch)
Lexicon MPX1 (balanced outs)

Ze zitten idd op dezelfde groep als de PA 9vd10x
Moet ik beide groundlifts gebruiken.. of moet de mixer losgekoppelt worden van aarde ofzo:S

Kind regards

Sebas

Mephistocles
4 december 2008, 17:09
Zelfde verhaal als ierboven zo ongeveer.

Marshallstackje, me50, mic met geestige voeding oid...

Zou het helpen de zooi niet te aarden, behalve de mic die altijd geaard is?

Nocki
13 januari 2009, 08:04
Zelfde verhaal als ierboven zo ongeveer.

Marshallstackje, me50, mic met geestige voeding oid...

Zou het helpen de zooi niet te aarden, behalve de mic die altijd geaard is?

sinds wanneer speel jij over een marshall stackje??? :)

Liquid_Metal
30 juli 2009, 22:16
Ik heb twee dingen. Ten eerste hetzelfde als de vorige posts (van vorig jaar). Ik speel in een huurstudio en de stopcontacten zitten daar blijkbaar niet in dezelfde groepen. Daardoor krijg ik geregeld een tik van de microfoon, omdat de aarding van mijn versterker net iets meer of minder is. Is er een simpele manier om dit op te lossen? Een draadje meenemen en microfoon aan mijn amp knopen?

Tweede: ik heb geen geaarde stopcontacten in mijn kamer en iemand raadde me aan een draadje aan de verwarming te knopen. Als ik dat draadje vervolgens aan mijn rackbehuizing knoop (een schroefje waar alle rackonderdelen ook vastzitten) heb ik dan een stargrounding gemaakt? (waar morris het over had) Of werkt het gecompliceerder dan dat?

Maiden Michiel
29 november 2010, 12:30
Ik ben aan het crossposten geweest in het rackfoto's thread :)

Ik had van het weekend in de oefenruimte met mijn set een geweldige brom in het systeem.
Daar ging alles in een geaard stopcontact.
Daarna thuis alles aangesloten (geaard blok in ongeaard stopcontact) en geen brom.

In deze thread staat een hoop technische info, maar wat zijn nou praktische stappen om dit op te lossen?

Daarnaast de vraag hoeveel effect wel of niet geshielde kabel hierop hebben.

Liquid_Metal
29 november 2010, 14:20
Heb je in de studio meerdere stekkers naar het stopcontact lopen? Ik heb thuis ook geen aarde en heb een draadje aan de verwarming geknoopt. Volgens mij heb ik op die manier 'steraarding' gecreëerd (maar zie mijn laatste post :P). Wellicht kun je dat ook met je stekkerdozen doen, door de aarde te verwijderen en om te leiden.

Maiden Michiel
30 november 2010, 15:28
Heb je in de studio meerdere stekkers naar het stopcontact lopen? Ik heb thuis ook geen aarde en heb een draadje aan de verwarming geknoopt. Volgens mij heb ik op die manier 'steraarding' gecreëerd (maar zie mijn laatste post :P). Wellicht kun je dat ook met je stekkerdozen doen, door de aarde te verwijderen en om te leiden.

Duidelijk, maar het gaat me er meer om dat ik tijdens optredens geen brom ga hebben.
Hoe los ik dat op?

Han S
26 november 2012, 11:17
Je reageert op een post van 6 april 2007.

skanky
26 november 2012, 17:31
Je reageert op een post van 2 jaar terug.;-)

Han S
26 november 2012, 17:42
Degene tegen wie ik het had heeft zijn post verwijderd van vanmorgen, zodoende, als het ware, reeds.