PDA

View Full Version : Zelfbouw: Jazzmaster/Tele/Strat/LP mix..



Chroxy
5 april 2007, 21:06
Vorig jaar heb ik zelf een telecaster gebouwd, nou, meer in elkaar gezet. Prima instrument en ik speel dr tegenwoordig vaak op. Dit was ook de eerste 'nieuwe' gitaar in mijn collectie; ik had namelijk alleen humbucker gitaartjes, gemaakt om te scheuren. Na deze telecaster kocht ik ook nog een Fender Strat, ook iets heel anders.

Na een jaar spelen op al mn gitaren (LP, HSS strat, Strat en tele) begon het weer te kriebelen om de goeie punten van al mn gitaren te pakken en te combineren.

Dus, uitleg :
- Vorm; ik hou totaal nie van de bellycuts (of hoe die dingen heten) bij strats! Afschuwelijk.. en een LP moet een LP zijn dus was het voor mij makkelijk; een tele body
- Nek; ik heb geen voorkeur qua nek, alleen geen reversed headstock *heeft mn HSS*; verschrikkelijk... omdat ik een strat nek (60's style) het mooiste vind gaat die erop..
- Brug; ik gebruik de tremelo nooit, en ik vind de tele vrij irritant om te palmmuten, de les paul ligt me daarin veel lekkerder en vind ik het eenvoudigst: dus een LP - brug erop.
- Inlay; omdat ik enorm fan ben van blok inlays, krijgt de stratnek blokinlays *zoals een jazzmaster of een LP custom..*
- elementen; mn 2 humbucker gitaren hebben een SD-JB erin.. heerlijk! Die komt er dus ook in (van 1 van mn 2 gitaren).. van mn strat gebruik ik het nek element weer veel, dus er komt ook een singlecoil nek element in (vrij lowgain).. geen middenelement omdat ik daar niks mee kan/niks aan vind
- Slagplaat; qua knoppen vind ik een strat ideaal, hoewel de volumepot net wat te kortbij staat. Omdat ik ook beide elementen graag aan/uit wil zetten zet ik een stratslagplaat erop, met 2 volume (1 250K voor single coil en 1 500k voor humbucker) en daarnaast bij de onderste hoorn 2 switches voor elementen aan/uit te zetten..
- Input; gewoon zoals bij een tele/les paul; dus niet op hetb ody
- Overig: ik vind binding op mn LP geweldig.. en tele's staan er ook super mee; hij krijgt dus (alleen bij de body) een binding.. de kleur wordt daarnaast daphne blue..

Hoe ga ik dit maken?
Vanwege tijd en gebrek aan fatsoenlijk materiaal en kosten lijkt het me leuk om een aantal squiertjes uit elkaar te gaan draaien en deze tot 1 gitaar te maken. Ik heb inmiddels een Squier Strat gehaald en wil een telecaster erbij gaan halen om zo tot mijn monster te komen.

Plaatje hoe het uit komt te zien:
http://www.mouthful.nl/zelfbouw.jpg

wel al een aantal vraagjes; omdat een stratslagplaat nie over het controlgat van de telecaster valt zal ik deze moeten opvullen met hout.. is het hier belangrijk dat ik ook hetzelfde hout gebruik of niet?

Voor de rest nog op/aanmerkingen op mn design!? :)

fred dons
5 april 2007, 22:53
cool!

het maakt vrij weinig uit waar je mee opvult maar je zult na verloop van tijd het toch altijd blijven zien dat je hebt opgevuld (lakt zakt in op de naden)
dit is alleen te voorkomen als je de top fineert na het opvullen (je moet toch een binding maken en dan is die fineer goed te verwerken)

ik zou de kop in de zelfde kleur als de body of hoogglans zwart lakken maar verder super idee

Mitchel_12000
6 april 2007, 08:11
Waarom zaag je niet zelf een slagplaat die wel past. Simpel en leuk klusje :-)

STW
6 april 2007, 09:03
wat een vreemd ding
maar wel tof! ik hou van zo'n beetje alle elementen: kleur, binding, vorm, hals alles is te gek
aan het totaalplaatje moet ik wel n beetje wennen

ik zou de kop gewoon doen zoals op je plaatje
alleen lijkt de brug wel zwart, chroom lijkt mij persoonlijk mooier

Noid
6 april 2007, 09:58
Je zou ook kunnen overwegen om de slagplaat van een thinline 72 (http://www.chrisguitars.com/fen69thinline05sb.jpg), of een slagplaat van een telecaster custom (http://www.penmachine.com/musicpages/musicimages/squier_tele_custom.jpg) te nemen.

Je zit daarnaast ook met gaten/afdruk van de telecaster brug die je zonder fineer terug zult gaan zien. En m.b.t. die TOM brug: die zal wat hoger liggen dan een telecaster brug, de neck zal hierdoor wat hoger boven de body moeten uitsteken, of je zult de brug iets moeten verzinken in de body. Dan is het echter niet meer mogelijk om snaren (als je dat zou willen) wrap around over het staartstuk te leggen.

cas121
6 april 2007, 11:56
of je moet werken met een neck angle..

Chroxy
6 april 2007, 12:48
bedankt voor alle reacties!

Dat met de TOM had ik me nog helemaal niet gerealiseerd. Ik zal eens gaan kijken hoe ik dit oplos, neckangle of verzinken, of toch een andere brug.. later meer hierover.

Daarnaast laat ik de kop zoals op het plaatje, ik heb al 2 (of 3?) gitaren met meegespoten kop en ik wil nu graag een blanke kop met groot: fender stratocaster erop; lekker verwarrend (krijg nu al vaak verwarrende blikken naar mn telecaster zelfbouw). De brug lijkt ook zwart, maar wordt idd gewoon chroom! :)

De slagplaat laat ik zo, een telecaster custom (ik heb toevallig die van op het plaatje ook) vind ik enorm leuk, maar de grote slagplaat vind ik wat jammer en deze stratslagplaat ziet er ook lekker maf uit, hoort niet op een telecaster en hij is niet te groot (zoals een custom) en niet te klein (zoals een tele).

Fineer is een optie om ervoor te zorgen dat je de naden niet ziet, nog even over nadenken; ik wilde eigen een echt werkpaard maken geen fancy-gitaartje.

Ik heb daarnaast nu allebei de gitaren! Ik heb een Squier Strat 50 anniversary uit 1996 .. voor de hals en een Squier telecaster uit korea voor body. Binnekort fotos! :)

Globetrotter
6 april 2007, 12:58
Dit vind ik nou een mooie gitaar zie! Al het beste van 3 werelden gecombineerd... Moest ik ooit eens een tele bouwen, dan denk ik dat die er ook zo ongeveer uit zou zien. Alle goede onderdelen/elementen/vormen van de 3 in het model met de coolste looks gieten. Sterk bezig! Ik ga dit topic zeker volgen!

Cheers,

Bart

PS. mooie kleur trouwens!

Frenky
8 april 2007, 14:47
hee leuk,
ik had zelf ook een design gemaakt van een gitaar die ik wil bouwen:

http://img257.imageshack.us/img257/1323/design1sae6.jpg

hij is nog niet helemaal klaar hoor..

hoe heb jij trouwens dat plaatje gemaakt?

Meneer I.
8 april 2007, 19:48
Blits 'plankie'! :cooler:
Bij deze een abo.

Frenky
19 mei 2007, 13:42
nou schiet niet echt op hierzo he :P

Hallie
26 mei 2007, 10:52
Je zou ook kunnen overwegen om de slagplaat van een thinline 72 (http://www.chrisguitars.com/fen69thinline05sb.jpg), of een slagplaat van een telecaster custom (http://www.penmachine.com/musicpages/musicimages/squier_tele_custom.jpg) te nemen.

Je zit daarnaast ook met gaten/afdruk van de telecaster brug die je zonder fineer terug zult gaan zien. En m.b.t. die TOM brug: die zal wat hoger liggen dan een telecaster brug, de neck zal hierdoor wat hoger boven de body moeten uitsteken, of je zult de brug iets moeten verzinken in de body. Dan is het echter niet meer mogelijk om snaren (als je dat zou willen) wrap around over het staartstuk te leggen.

wat bedoel je met het laatste?

dunnoaname
26 mei 2007, 12:48
Wat voor hout is de tele bodie, als je een mahonie telebodie zou kunnen vinden krijg je weer meer LP-klank.