PDA

View Full Version : Ruis in monitors



Nostalgia
5 april 2007, 17:39
Hey mensen,

Ik heb een tijdje terug twee KRK Rokit-5 Monitoren gekocht en een US-122L Audio/Midi interface van Tascam. Maar er staat altijd een ruis op als ik ze aanzet, en ik hoor ook al die rare windowsbliepjes piepjes.

Herkent iemand dit probleem misschien? Heeft het te maken met de aansluitingen ofzo? Ik heb alleen een paar oude crappy tulpkabeltjes erop aangesloten.

Han S
5 april 2007, 17:42
Als je die tulpjes er uit trekt, is die ruis dan weg? Zo niet dan ruisen die dingen zelf, zo ja dan ruist je bron.

harrie-beton
5 april 2007, 19:22
je geluidskaart is zeer waarschijnlijk de bron. Een probleemgeval wat hier vaker voorbij is gekomen is de windows mixer. Leer deze even kennen en zet de overbodige dingen uit - met name de speaker. Je kunt de diverse knoppen aan zetten met geavanceerd.

stevie_vp
6 april 2007, 01:51
zoals in 2 topics hierboven ;) : ik hoefde alleen maar de groundlift van me monitors om te zetten en t was weg

guhlenn
6 april 2007, 10:59
windows bliepjes klinkt naar computerruis. idd even ontpluggen, ruis weg; tijd voor kabel shielding./ En oh, als ik even mag inhaken, sinds ik een langere firwire kabel heb gekocht hoor ik m;n harddisc werken. Via m;n monitors welteverstaan. Ik gebruik een outboard M-audio firwire 1814, op pakweg 30 cm afstand van de pc, maar de kabel lijkt het probleem, niet de doos, want met kortere kabel heb ik minder uruis, en de unit verder weg zetten helpt neit veel. Maw; bestaan er afgeschermde firewire kabels?

Nostalgia
6 april 2007, 19:52
Als ik de tulpjes eruit trek, dan is de ruis ook weg. De monitoren zitten rechtstreeks op de Audio-interface en die zit via USB aan de pc. Mijn geluidskaart is een creative SB audigy 2. Er staan twee geluidsdingen in mijn configuratiescherm: AudioHQ, voor de audigy, en de interface van de Tascam, waar ik alleen latency kan instellen (trouwens, veranderen van de latency verandert de toon van de ruis... het lijkt alsof er twee 'ruisen' zijn, eentje latency gerelateerd en een andere).

Ik heb net even een aantal dingen onderzocht, zoals de USB-kabel en de tulpjes, maar ik kan zo snel nog niks vinden wat het zou veroorzaken. Volume van het geluid beinvloed de ruis niet, dus als ik de volume van mijn auio-interface op 0 zet, dan hoor ik nog steeds die ruis.

Ic3gl0vE
6 april 2007, 19:55
Computers geven nog wel eens problemen met 2 kaarten tegelijk. Heb je de ruis ook als je de audigy uitschakeld via apparaatbeheer in windows?

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:58
en ik hoor ook al die rare windowsbliepjes piepjes.

Herkent iemand dit probleem misschien?

ja dit probleem herken ik en dat heeft te maken met slechte geluidskaarten. ok ik zie nu dat ik niet de enige ben die dit heeft aangedragen, maar als je een audigy 2 hebt (geen slechte kaart) dan is het misschien de moeite waard om hem in een ander slot te prikken, waardoor hij op een ander IRQ/DNA/BUS weetikveel wat komt te zitten.

Nostalgia
6 april 2007, 20:08
Hmm. De monitoren geven ook gebliep als windows aan het opstarten is. De audigy staat nu uit en nog steeds hoor ik de rare bliepjes als ik schermen minimaliseer/maximaliseer.

De monitoren lijken wel iets meer ruis te gaan geven nu ik de geluidskaart net weer aan heb gezet. Ik vermoed dat het een of ander aardingsprobleem is... ik heb net geprobeerd de monitoren in een andere stekkerdoos te doen, geen resultaat.

Ic3gl0vE
6 april 2007, 20:14
En als je nou je monitoren op je audigy aansluit en de tascam loskoppelt, wat gebeurt er dan?
Kan zijn dat je usb kabel storing veroorzaakt namelijk.

Nostalgia
6 april 2007, 20:33
Uhm, de aansluitingen van de Audigy zijn jacks van audiointerface naar monitor is tulp... ik heb ook geen jack-to-tulip ofzo.

Zucht. Ik zal wel eens een dag gaan pikken die ik besteed aan het oplossen van dit probleem :p

Ic3gl0vE
6 april 2007, 20:38
Dat wordt lastig testen dan.

Heb je de mogelijkheid een ander (liefst korter!) usb kabeltje te proberen?
Eventueel zoeken naar een chipset update van je moederbordfabrikant kan ook nog wel nuttig zijn maar ik zou eerst proberen het op een andere manier op te lossen.

Setje andere kabels proberen kan trouwens ook geen kwaad als je goedkope tulpjes gebruikt. Kun je geen goede jackkabels gebruiken?

Nostalgia
6 april 2007, 21:21
Ik ga binnenkort wel eens naar een elektronicazaak voor andere kabeltjes. Het zijn idd goedkope tulpjes, maar ik betwijfel of het daar aan ligt. De ruis is erg windows generated zeg maar.

Ic3gl0vE
6 april 2007, 21:56
Ik had een probleem met een van mijn synths: wanneer ik aan een van de controllers draaide hoorde ik vreemde digitale geluidjes door m'n speakers. bleek te komen doordat m'n midikabels over teveel andere kabels en voedingen heen lagen. Het zijn goedkope midikabels die verder niet erg afgeschermd zullen zijn. Kabels kunnen een hoop rommel veroorzaken in je signaalpad (en op je vloer :D).

Nostalgia
6 april 2007, 23:04
Staat genoteerd :) Doe eerst wel een uitgebreide kabeltest. Mocht toch wel, volgens mij is het allemaal rommel wat ik hier heb.