PDA

View Full Version : wrap-around vs. non-trem brug



Brobber
5 april 2007, 16:35
Gegroet,

ik heb een vraagje,
is er een klankmatig verschil tussen een wraparound brug op twee poten ala gibson, en een gefixeerde non-tremolo brug, dus zonder string-through body en tremolo blok.

Ik zou denken dat de tweede meer contact maakt met het hout en daarom ook meer de houtkarakteristiek van de gitaar laat mee resoneren, of is dit larie kanarie?

Zit te denken wat ik moet aanschaffen voor mijn projectje, vandaar.
Zijn er experts met ervaring die me iets kunnen vertellen?
Vriendelijke groeten Frank

Nickname
5 april 2007, 22:37
Sowieso is bij een gibson style brug.. of een normale fixed bridge het verschil in constructie meestal heel anders. Bij een gibson-achtige brug (TOM of Wrap) staat de hals meestal in een hoek van een paar graden t.o.v. de body. Bij een "normale" fixed bridge loopt de hals parallel aan de body. Hier moet je zeker rekening mee houden als je een eigen gitaar maakt/samenstelt :satisfie:

vulvasonic
5 april 2007, 23:08
Nu loopt er een jongen hier rond op het forum met een stokoude Goldtop waar een Fender-achtige brug op gezet is. Het KAN dus blijkbaar wel. :D


Maar het is inderdaad lastig uit te proberen, omdat beide type bruggen gebruikt worden voor een andere bouwwijze. Maar het zal absoluut iets uitmaken.
Misschien (maar dat is lastig te staven) kun je het vergelijken met het verschil tussen een non-trem strat en een strat MET tremolo. Ook DAT verschil is te horen. Maar dan moet je je ook weer realiseren dat ook de tremoloholte daar invloed op zou kunnen hebben.

Ik vermoed dat het verschil marginaal is.

bert k
5 april 2007, 23:11
Bijkomend nadeel van de wraparound bridge is dat ze niet te intoneren zijn. Dat vind ik toch wel een behoorlijk nadeel.

In vergelijking met een tunomatic gaat het geluid via twee studs het hout in (simpel gesteld), ik denk dat het verschil minimaal is.

Brobber
6 april 2007, 14:35
Bedankt voor de suggesties, sterk punt wat de hoek van de hals betreft qua brugkeuze.

[QUOTE=bert k]Bijkomend nadeel van de wraparound bridge is dat ze niet te intoneren zijn. Dat vind ik toch wel een behoorlijk nadeel.

Schaller heeft een intoneerbaar model op de markt, dus dit hoeft niet perse.

Tot slot nog een vraagje, is er verschil qua sustain als je string through, wrap around of "door het gaatje van de brug halen"?

Trillings overdracht lijkt toch per keuze behoorlijk anders.

Groeten frank