PDA

View Full Version : Halspen vervangen



RoelWijnholds
5 april 2007, 13:47
Hallo Beste mensen,

De halspen van mijn gitaar is stuk. De inbus die erop zit is een beetje versleten omdat de inbussleutel er niet goed opzat. Nu kan ik hem dus nog wel afstellen maar heel moeilijk. Ik heb even gezocht en gevonden dat je zo'n ding zo los kunt kopen (kosten een paar euro). Kan ik zo mijn oude halspen eruit draaien en een nieuwe erin zetten? Of kan ik beter de oude laten zitten en als hij ooit afgesteld moet worden dit met veel pijn en moeite gaan doen. Wees gerust, het was geen hele dure gitaar, want daar was ik nooit zelf mee gaan kloten.

Groeten,
Roel

peppie
5 april 2007, 13:57
Hallo Beste mensen,

De halspen van mijn gitaar is stuk. De inbus die erop zit is een beetje versleten omdat de inbussleutel er niet goed opzat. Nu kan ik hem dus nog wel afstellen maar heel moeilijk. Ik heb even gezocht en gevonden dat je zo'n ding zo los kunt kopen (kosten een paar euro). Kan ik zo mijn oude halspen eruit draaien en een nieuwe erin zetten? Of kan ik beter de oude laten zitten en als hij ooit afgesteld moet worden dit met veel pijn en moeite gaan doen. Wees gerust, het was geen hele dure gitaar, want daar was ik nooit zelf mee gaan kloten.

Groeten,
Roel

ik kan het mis hebben maar is dat niet een hele dure(laten doen) / lastige (zelf doen) grap?

fred dons
5 april 2007, 14:08
dat is inderdaad een hele kostbare en moeilijke operatie (afhankelijk van de contructie van je neck zal de toets er eventueel af moeten)

iets goedkopere maar wel gemakkelijkere oplossing is dit

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Truss_rods/Truss_Rod_Rescue_Kit.html

rocker_71
5 april 2007, 15:08
Truss Rod Rescue Kit.


Op dit forum hebben ze voor elke vraag een antwoord. :seriousf:

Nickname
5 april 2007, 22:44
Gewoon met pijn en moeite gaan doen of een nieuwe hals kopen :satisfie: een trussrod is meestal niet te redden zonder een serieuze open hart operatie van je gitaar (je toets moet wss van je hals af.. en krijg dat eens voor elkaar) :satisfie:

Noid
5 april 2007, 23:23
Truss Rod Rescue Kit? Gezien de omschrijving die de TS geeft (goedkope gitaar) lijkt me dit een belachelijk dure oplossing. Het goedkoopst zal denk ik gewoon een 2ehands halsje via Marktplaats met de juiste mensuur zijn.

Johannes
5 april 2007, 23:45
volgens mij is het imbus-moertje alleen uitgelubberd en de pen zelf nog in orde. Of begrijp ik het helemaal verkeerd? In ieder geval, mocht het alleen het moertje zijn, dan kun je daar gewoon een nieuwe voor halen bij de betere gitaar toko om de hoek. Als je halspen gebroken is, zou ik gaan voor een hele "nieuwe" hals.

jplm
6 april 2007, 00:34
volgens mij is het imbus-moertje alleen uitgelubberd en de pen zelf nog in orde. Of begrijp ik het helemaal verkeerd? In ieder geval, mocht het alleen het moertje zijn, dan kun je daar gewoon een nieuwe voor halen bij de betere gitaar toko om de hoek. Als je halspen gebroken is, zou ik gaan voor een hele "nieuwe" hals.

Ik vrees dat inbus-moertjes nog niet uitgevonden zijn (inbus-bouten wel), en dat de vraagsteller dus een redelijk serieus probleem heeft.

Trouwens, even als mogelijke oplossing: als de standaard inbussleutel er een van metrische maat is, dan kun je proberen om een Engelse of Amerikaanse sleutel te passen, deze "pakken" dan soms nog wel. Is de standaard sleutel Engels of Amerikaans, dan doe je het omgekeerde en koop je dus een metrische. Mocht dit lukken dan moet je voortaan wel zeer zorgvuldig te werk gaan als je de halspen verstelt.

Groet, Jan.

RoelWijnholds
6 april 2007, 09:21
Danku danku allen,

Het gaat inderdaad alleen om de inbusmoer op de halspen. Ik zal eens proberen die er helemaal af te draaien en dan op zoek naar een nieuwe.
Nieuwe hals o.i.d. lijkt me niet helemaal een optie en de reparatie kit is de gitaar ook niet meer waard gezien het feit ik er nog een paar tientjes voor krijg als ik hem inruil. (en toen hadden ze de halspen niet gezien.)
Als het allemaal klaar en gelukt is laat ik het wel weten. Heb je ondertussen nog belangrijke tips, blijf die dan vooral posten.

Groeten,
Roel