PDA

View Full Version : Gibson elementen vervangen voor EMG's



RvB
5 april 2007, 13:34
Omdat ik het antwoord niet kan vinden via de zoekfunctie en ook niet via de EMG site vraag ik het hier maar. Eigenlijk een hele simpele vraag.

Kan ik de Gibson elementen in mijn Gibson SG vervangen voor aktieve EMG's zonder de potmeters te vervangen? Dus kan ik gewoon oversolderen en basta of moet ik daarvoor andere potmeters gebruiken?

peppie
5 april 2007, 13:34
Omdat ik het antwoord niet kan vinden via de zoekfunctie en ook niet via de EMG site vraag ik het hier maar. Eigenlijk een hele simpele vraag.

Kan ik de Gibson elementen in mijn Gibson SG vervangen voor aktieve EMG's zonder de potmeters te vervangen? Dus kan ik gewoon oversolderen en basta of moet ik daarvoor andere potmeters gebruiken?

andere potmeters namelijk pots met 25kOhm weerstand, die je overgens wel mee geleverd krijgt bij je emgs mits je ze nieuw koopt of compleet 2dehands.

RvB
5 april 2007, 13:43
Nou ik heb namelijk een LTD waar die EMG's inzitten (1 tone- en 1 volumepot) en wil ze voor de gein in mijn Gibson SG zetten (2 tone en 2 volume pots).

Dus ik heb 2 van die pots maar heb er 4 nodig voor in mijn Gibson lijkt me dan?

Ik had al een vermoeden dat ik ze niet zomaar kon omruilen.

peppie
5 april 2007, 13:53
Nou ik heb namelijk een LTD waar die EMG's inzitten (1 tone- en 1 volumepot) en wil ze voor de gein in mijn Gibson SG zetten (2 tone en 2 volume pots).

Dus ik heb 2 van die pots maar heb er 4 nodig voor in mijn Gibson lijkt me dan?

Ik had al een vermoeden dat ik ze niet zomaar kon omruilen.

dat lijkt me ook nou je kan gewoon 2 pots kaufen met de correcte waarde bij een gitaar shop met een cap erbij , de waarde weet ik niet.
bij 500k wordt doorgaans 0.047uF gebruikt bij strats(250k) een lagere waarde.
moet je even bij je huidige cap aflezen welke waarde het is.

Danny_Hungar
5 april 2007, 15:38
antwoord op topic-startersvraag: je moet de potmeters vervangen, andere inputwaarde, andere condensators. Wat de waarden precies zijn weet ik niet, maar het is een heel gedoe.
Een GOEDE gitaarbouwer kan dit zo voor je oplossen. Veel bekende gitarenzaken hebben over het algemeen een klote-service en weten zelf nauwelijks iets over de juiste waarden etc.
Dus ga ermee naar een gitaarbouwer.....
Succes!

peppie
5 april 2007, 15:44
Kortom,
Een 25kOhm logaritmische potmeter (volume)
Een 25kOhm lineare potmeter (tone) (kan ook log. zijn maar linear werkt beter)
en een 0.1 mF cap

bron:

What value capacitor do you use with the volume and tone controls?
We use 0.1 micro farad capacitors for all our volume and tone control setups including guitar and bass

RvB
5 april 2007, 20:52
Ik denk dat het dan handiger is om de 2 potmeters mee te verhuizen met de EMG's en dan 2 van de 4 knoppen gebruik. Natuurlijk de andere laten zitten, maar net doen alsof er dus 4 gebruikt worden. Dan moet er toch geen probleem zijn?

koennie
5 april 2007, 21:03
hiero schema's, mocht je die nodig hebben

http://www.emgpickups.com/support.asp

RvB
5 april 2007, 21:26
Thanx! Ik had ze al gevonden maar iig bedankt :)

peppie
5 april 2007, 21:34
als je aparte volume knoppen en tone knoppen voor 4 klikjes op een webshop oid wilt opgeven kan je dat doen ;)

je moet even nagaan wat je natuurlijk belangrijk vindt.