PDA

View Full Version : Probleem met PODxt



stebru
5 april 2007, 10:02
Ik heb een tijdje geleden een podxt gekocht. Ik heb gitaaropnames gemaakt, en alles werkte perfect. Nu is het zo dat ik vanochtend wat wou opnemen en er iets vreemds aan de hand is. Toen ik wou opnemen (in adobe audition v2.0) kreeg ik telkens pieken (te horen als clicks / kraakjes) te zien. Ook onder het spelen krijg ik die pieken, alleen wanneer ik opneem. Dit hoort niet neem ik aan, want ik heb het in mijn vorige opnames niet gezien of gemerkt.

Om het probleem wat te definieren: Als ik het volume op mijn gitaar dicht zet, en de opname laat lopen, dan schiet de dB-meter in Adobe heel willekeurig ongeveer om de seconde omhoog. Als ik niet opneem, is er ook niks aan de hand. Dus als ik gewoon speel via de PODxt, dan krijg ik geen pieken/clicks.

Wat ik al geprobeerd heb en niks heeft geholpen:
- De podxt uit en aan zetten
- De pc reboten
- Op zowel een geaard als ongeaard stopcontact aangesloten
- Alle stekkers en pluggen gecontroleerd
- Andere gitaar gebruikt
- Andere gitaar-kabel gebruikt

Weet iemand wat er mis zou kunnen zijn, en nog belangrijker: wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt, St.

forceps
5 april 2007, 19:26
Als je adobe laat lopen zonder dat je POD aan de PC is gekoppeld, krijg je dan ook die pieken?
Je moet kijken dat je uitzoekt of het probleem in de PC zit of in de POD...

bert k
5 april 2007, 20:22
In Recording zijn dit soort problemen veel langsgekomen. Kijk daar ook ff. Als je dit topic wilt verplaatsen, moet je het maar zeggen, dan zet ik hem daar.

Geronimo
6 april 2007, 00:01
Lijkt me een sync probleem. Hoe neem je op?
Ik bedoel neem je een analoog signaal uit de POD op in Audition, of neem je een digitaal signaal uit de POD (SPDIF o.i.d) op? Je zegt dat het alleen voorkomt als je opneemt en niet als je speelt. Luister je als je gewoon speelt dan af door de PC speakertjes, m.a.w. gaat het signaal dan ook door Audition en hoor je dan geen klikjes? Lijkt me dan dat het programma moeite heeft met het vastleggen van het signaal in een bestand, doordat het programma niet in sync is met dat binnenkomende signaal. Misschien helpt het om Audition opnieuw te installeren, of in de instellingen te rommelen.
Ik weet niet precies hoe je het allemaal aangesloten hebt en wat de normale werkwijze is met zo'n pod, maar op mijn werk hebben we een soortgelijk systeem (video editing software op een computer met een digitale mengtafel voor de voice-over) en we hebben soortgelijke problemen gehad door verkeerde sync-instellingen. En aangezien het principe hetzelfde is (we hadden ook alleen maar klikjes-gezeik wanneer we voice-over opnamen, niet met afluisteren) lijkt me dat de oplossing ook ergens daarin te zoeken is.
Het is in ieder geval iets softwarematigs lijkt me.

stebru
6 april 2007, 13:12
Mensen, bedankt voor de reacties!! Gek genoeg, heb ik gister gewoon op de normale manier weer opgenomen, en ik kreeg geen kraak/piepjes meer......

....erg vreemd, maargoed. Als het werkt, werkt 't!

Iig hardstikke bedankt voor de adviezen!

St.

stebru
7 april 2007, 10:12
Mensen, bedankt voor de reacties!! Gek genoeg, heb ik gister gewoon op de normale manier weer opgenomen, en ik kreeg geen kraak/piepjes meer......

....erg vreemd, maargoed. Als het werkt, werkt 't!

Iig hardstikke bedankt voor de adviezen!

St.

En het was te mooi om waar te zijn... nu kraakt en piept ie weer, en slaat de dB meter weer uit als ik aan het opnemen ben......

Ik ga ff met de tips aan de gang, al weet ik niet waar ik moet beginnen..

Grt, St.

stebru
7 april 2007, 10:18
Als je adobe laat lopen zonder dat je POD aan de PC is gekoppeld, krijg je dan ook die pieken?
Je moet kijken dat je uitzoekt of het probleem in de PC zit of in de POD...

Ik heb de usb-plug van de podxt losgekoppeld en nu geeft ie geen pieken. Dat is opzich wel logisch want er komt dan ook geen signaal in adobe binnen. Maargoed, daarmee is dus wel bewezen dat het aan de pod ligt waarschijnlijk. Ook als ik plug van de gitaar input op de podxt eruithaal slaat ie nog uit, en ook wanneer ik de left en right outputs van de podxt eruithaal. Dus: kan ik nu concluderen dat het in de pod zit? Omdat ie het alleen doet als de usb is aangesloten?


Lijkt me een sync probleem. Hoe neem je op?



Ik heb de podxt als geluidskaart ingesteld in adobe. Daarmee speel ik mijn opnames dus af via de geluidskaart in de podxt. Ik heb het als volgt aangesloten:

Gitaar --> podxt --> left+right output naar 1 kleine jack --> line-in pc --> pc aangesloten op hifi set --> speakers

Is dit correct, of zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Naar mijn idee is het dus als volgt:
de geluidskaart van de podxt neemt het geluid op --> pc slaat het op --> als ik het afspeel gaat het weer via de geluidskaart van de pod, terug naar de pc via line-in --> output pc naar hifi-set.


In Recording zijn dit soort problemen veel langsgekomen. Kijk daar ook ff. Als je dit topic wilt verplaatsen, moet je het maar zeggen, dan zet ik hem daar.


Mag je doen :) thanks! Maar ik heb ff gezocht in "recording", maar ik kan niet echt een topic vinden wat dit probleem bespreekt...

stebru
7 april 2007, 15:24
Mensen, ik heb een opmerkelijke ontdekking gedaan. Het hierboven beschreven probleem heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de PODxt een tijdje nodig heeft om op te warmen (een minuut of 5). Dit vind ik eigenlijk heel vreemd, zou toch niet nodig moeten zijn.
Ik heb de opname gestart, en laten draaien (met gitaar niet aangesloten). In het begin slaat de meter nog geregeld uit (iedere seconde, heel willekeurig). Na een paar minuten wordt het minder en na een minuut of 5 is het weg....

Ra ra, wat is hier aan de hand .............

Iemand een idee?

Jimwoud
7 april 2007, 16:07
Mensen, ik heb een opmerkelijke ontdekking gedaan. Het hierboven beschreven probleem heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de PODxt een tijdje nodig heeft om op te warmen (een minuut of 5). Dit vind ik eigenlijk heel vreemd, zou toch niet nodig moeten zijn.
Ik heb de opname gestart, en laten draaien (met gitaar niet aangesloten). In het begin slaat de meter nog geregeld uit (iedere seconde, heel willekeurig). Na een paar minuten wordt het minder en na een minuut of 5 is het weg....

Ra ra, wat is hier aan de hand .............

Iemand een idee?

Neemt line 6 het modelen van een buizen amp dan niet een beetje te serieus???

sorry, ik kan je niet helpen, succes!

stebru
7 april 2007, 16:17
Neemt line 6 het modelen van een buizen amp dan niet een beetje te serieus???

sorry, ik kan je niet helpen, succes!

indeed :) ik vind het echt heel vreemd, maar het is toch echt zo vrees ik. of ik heb er 1 met een chromosoom-afwijking...

Geronimo
7 april 2007, 19:38
Gitaar --> podxt --> left+right output naar 1 kleine jack --> line-in pc --> pc aangesloten op hifi set --> speakers.

Je zegt dat de POD als geluidskaart dient, en via usb is aangesloten. Waarom gaat ie dan ook nog naar de line in van de pc? Moet die L en R output niet gelijk naar de hifi-set?

Anyway, ik denk niet dat dat het probleem is, want het heeft ooit zo gewerkt.

Volgens jou klikt het niet als de pod niet is aangesloten terwijl je opneemt. Dan moet het dus aan de pod liggen, of iig aan de usb connectie, en niet aan Adobe. Misschien helpt het als je de firmware van de POD opnieuw installeert?

stebru
10 april 2007, 19:50
@ gero: Dat is ook een optie, maar dat maakt niet veel uit lijkt me. Nu stuur ik m via de pc naar mijn hifi, anders rechtstreeks.

Ik kan de software wel ff opnieuw installeren inderdaad, goeie tip!

Thanks, St.