PDA

View Full Version : Stalen snaren van Thomastik-Infeld voor klassieke gitaar



Gazpacho
7 januari 2003, 05:40
Ik ben een setje *stalen* snaren voor *klassieke* gitaren tegengekomen van het merk thomastik-infeld, S series. De snaren schijnen ongeveer dezelfde spanningen te hebben als nylon snaren!

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe klinken ze of hoe zouden ze moeten klinken? Gaan ze lang mee?

http://www.casabenelly.nl/Application/HTML/DUT/Benelly_Shop/Product/record107.htm

en

http://www.thomastik-infeld.net/johcgi/tho2/TCgi.cgi?Target=list_SetfamilieSubSubs&SetType=Gui tar&ID_Setfamilie=10&ID_SetfamilieSub=24

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gazpacho op 2003-01-07 05:41 ]</font>

Kjiratsiekoedel
7 januari 2003, 13:38
Ik ken ze niet, klinkt wel interessant.

Alleen verandert je klank wel verschrikkeijk.

Het is maar net wat voor geluid je wil hebben.

Buzz
7 januari 2003, 15:15
Mijn enige ervaring van dit merk met low-tension snaren is dat ze héél snel breken. Als je toch een helderder geluid wilt hebben met nylonsnaren kun je beter snaren van Hannabach nemen. Medium tension carbon.

gertdm
7 januari 2003, 19:40
ik heb jarenlang op Tomastiks gespeeld.
Het zijn 'handgemaakte' snaren en hebben een mooie donkere toon.Het is een flexibele snaar.De reden waarom ik er niet meer op speel is dat er wel eens kwaliteitsverschil is tussen de ene en andere set.Is mijn ervaring hoor.Ook zijn ze iets duurder dan
bv een martin of d'addario.

Gazpacho
8 januari 2003, 01:06
Goh, maar de reden waarom ik er net een setje heb besteld, is dat ik eens voor de grap uit wil proberen of er uit die klassieke gitaar van mij ook een western geluid uit kan komen.

In principe zou hij toch bijna moeten gaan klinken als een OM western model?

gertdm
8 januari 2003, 13:01
Dat betwijfel ik omdat de constructie van een klassieke gitaar toch anders is dan een OM model.
Een parlour of een 00018 model komen wel overeen met de afmetingen van een klassieke gitaar. Dan nog speelt de constructie een rol.
Je kan ook zeggen: ik heb een klassieke gitaar met stalen snaren. Waarom niet?
Ik speel naast gitaar ook 5string banjo en heb daar een tijd visdraad op gehad.Klonk heel leuk.

Gazpacho
8 januari 2003, 17:02
Visdraad!

Wordt mijn volgende optie als ik de stalen snaren mol! Geweldig Gert! :grin:

gertdm
9 januari 2003, 11:56
ja:) wie weet wat een aparte sound je dan krijgt.En dan een goeie piezo erin en een effectapparaat.....nou ja...nu slaan we door

Gazpacho
12 januari 2003, 01:48
Ik heb de Thomastik-Infeld stalen snaren voor de klassieke gitaar ontvangen, maar....

Hoe moet ik ze erop zetten? Nylon snaren hebben geen ball aan het eind, maar deze dus wel! Moet ik de snaar gewoon door het gat steken en strak aanwinden? Moet ik de ball eraf knippen en het als een nylon string beschouwen?

Wie helpt? (Gert, help! :smile: )

gertdm
12 januari 2003, 13:19
Je kan het baleinde laten zitten en de snaar door het gaatje trekken.
Lowden werkt ook niet met snaarhouders

je kan ook het baleinde een slagje draaien en het balletje eruit halen. Dan hou je een lusje.Je steekt de snaar aan de voorzijde van de kam erdoorheen, haal hem door de lus en dan trekt hij zich vast.

Dus meerdere mogelijkheden:)
succes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-12 13:20 ]</font>

Gazpacho
12 januari 2003, 16:29
Bedankt Gert :smile:

Als aankomend ingenieur zou ik zeggen: dat systeem van Lowden is dan toch veel makkelijker dan met de 'reguliere' pennetjes? Zit daar nog ergens verschil in kwaliteit of stevigheid ofzo?

gertdm
12 januari 2003, 21:17
ben ik met je eens. Toch schijnt dat snaarhouders invloed hebben op het geluid.
Kwestie van constructie dus :smile:

Gazpacho
12 januari 2003, 22:22
Waaaaaaaah die snaren spelen echt gaaaaaf!

De hoge tonen op de gitaar klinken nu echt gewoon typisch Western, de bassnaren vallen me wat tegen qua volume en warmte, maar dat zal wel aan de kleinere klankkast en sparren bovenblad liggen. Omgerekend hebben deze snaren dezelfde totale trekspanning als de d'addario composites EXP hard tensions, dus ik hoop dat ik niet bang hoef te zijn dat de hals van de kast getrokken wordt.

Nadeel: meer eelt kweken op de linkerhand

Deze snaren zijn een aanrader voor eenieder die zijn klassieke gitaar even zat zijn en een compleet andere sound eruit willen halen!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gazpacho op 2003-01-13 14:13 ]</font>

hoofd
13 januari 2003, 00:38
Kan je misschien wat opnemen ermee, gewoon met een microfoontje naar je pc? Ben best wel benieuwd naar het geluid namelijk :smile:.