PDA

View Full Version : midi interface



reitse
4 april 2007, 21:25
hallo,

ik wil via een interface de instellingen van mijn pod veranderen omdat ik niet tevreden ben met de frequentie van mijn wah van het floorboard,
nu heb ik verschillende midi interfaces gezien maar welke moet ik hebben?
de een heeft 16 kanalen en de andere weer 128.
maakt het uit hoeveel kanalen de interface heeft?
waar dient dat voor?

alvast bedankt,

reitse

armageddon
4 april 2007, 22:59
Neuh, voor huis gebruik is 16 kanalen meer dan voldoende. Een kanaal is een soort van zender waar je op afstemt. Je stelt je Pod in op dat kanaal (of op Omni, voor alle kanalen) en dan zal de Pod alleen de signalen van dat kanaal (of dus alle kanalen in het geval van Omni) inlezen en verwerken.

Als je dus 2 midi apparaten aangesloten hebt, stuur je signalen van je comp in kanaal 1 naar de ene en in kanaal 2 naar de andere, en stel je de ontvangende apparaten dus ook zo in.

Kaboemba
4 april 2007, 23:00
Ik vrees dat je wat zaken door elkaar haalt. Je wil een ander floorboard neem ik aan met een pedaal erop.

Midi heeft 16 kanalen en vaak 128 patches die lijk je door elkaar te halen.
Een kanaal is wat het zegt en daarover wordt een midiboodschap/signaal verzonden naar in dit geval je pod. Je pod en het floorboard moeten beide op het zelfde kanaal staan of je pod in omni/all mode (dat wil zeggen dat hij alle kanalen ontvangt). Patches zijn instellingen die je kan opslaan, zeg maar 128 voorkeurs instellingen van je pod welke je via het midikanaal kan oproepen.
Floorboard zegt patch 99 pod springt op 99.

Ik zou zeggen kijk is naar een fc200 van roland of een fcb1010 van behringer. De roland wordt over het algemeen als beter gezien.

armageddon
4 april 2007, 23:08
Ik denk dat ie heel goed weet wat ie wil.

Je kan de instellingen van de Wah van de Pod (niet de XT denk ik) alleen maar aanpassen via een midi-interface en niet via het floorboard. Met die floorboards kan ie echt niet z'n wah-frequentie instellen.

Met die FCB1010 zou het eventueel kunnen, maar waarom zou je niet gewoon even zo'n Line6 proggie gebruiken om alles in te stellen via je PC?

Kaboemba
5 april 2007, 14:22
Aha ja zo had ik het nog niet bekeken.

Maar dan nog 16 of 128 kanalen, echt duidelijk is het niet.
En wat wordt er dan bedoelt met de midi-interface, hetprogje wat je op de pc gebruikt of de hardware die voor de aansluiting zorgt ?

reitse
5 april 2007, 15:17
ik heb in de catulogus van musicstore gekeken, en daar stonden verschillende interfaces in, de een had 64 kanalen en de andere 128,

trouwens ik heb de pod pro en ik gebruik het orginele floorboard ervoor,

armageddon
5 april 2007, 16:41
@Kaboemba: Een interface is een stuk hardware dat voor een connectie zorgt :)

@Reitse: Ik heb een USB-Midi dingetje gekocht bij Feedback met een in en output en dat is perfect voor wat jij wil (35 euro).