PDA

View Full Version : Gitaar + Harmonica



DriesM
4 april 2007, 15:22
Ik wist niet zeker of dit topic hier moest of bij gitaar-diversen, dus op goed geluk en met wat meer kans op views post ik het hier :P

Ik ga dus samen met 2 vrienden een folk band vormen en ga dus gitaar spelen en zingen. Nu wil ik zoals een echte folk artiest ook harmonica leren spelen, met een beugel uiteraard. (a la Neil Young en Bob Dylan) Heeft iemand hier ervaring mee? Ik totaal niet en wou er wat meer over weten. Voornamelijk welke harmonica je het best kan kopen en hoe je het het best kan leren!

MizZoo
4 april 2007, 15:29
Volgens mij moet je gewoon een blues harp hebben. Hohner Blues harp is de standaard dacht ik.

En leren is geen probleem, ik vind het een van de makkelijkste instrumenten om te leren. Op youtube staan wel een paar filmpjes, en binnen een paar dagen kun je het ding al bespelen.

Als je veel met mouth harp wilt spelen moet je natuurlijk wel verschillende toonhoogtes hebben, maar ik neem aan dat je dat al wist.

DriesM
4 april 2007, 15:33
Volgens mij moet je gewoon een blues harp hebben. Hohner Blues harp is de standaard dacht ik.

En leren is geen probleem, ik vind het een van de makkelijkste instrumenten om te leren. Op youtube staan wel een paar filmpjes, en binnen een paar dagen kun je het ding al bespelen.

Als je veel met mouth harp wilt spelen moet je natuurlijk wel verschillende toonhoogtes hebben, maar ik neem aan dat je dat al wist.

Een blues harp dus. Wel misleidend, want uiteindelijk wil ik geen ''blues'' spelen. Maar goed, dat is dan gewoon de standaard harmonica dus?

Kim Wilson
4 april 2007, 15:36
Hohner noemt ze "Blues Harp", dat is wel zo'n beetje de bekendste. Maar er zijn meer merken.

En vergeet niet dat je een andere grondtoon moet spelen dan op je mondharmonica staat. Als je een nummer in A speelt, moet je óf een E óf een D bluesharp hebben. En je bent gebonden aan twee akkoorden. Met de losse tonen kun je wel in andere akkoorden spelen, maar je bent wel redelijk beperkt.

DriesM
4 april 2007, 15:41
Hohner noemt ze "Blues Harp", dat is wel zo'n beetje de bekendste. Maar er zijn meer merken.

En vergeet niet dat je een andere grondtoon moet spelen dan op je mondharmonica staat. Als je een nummer in A speelt, moet je óf een E óf een D bluesharp hebben. En je bent gebonden aan twee akkoorden. Met de losse tonen kun je wel in andere akkoorden spelen, maar je bent wel redelijk beperkt.

Oke, hier heb ik dan wel wat uitleg voor nodig :P Ik speel al 3 jaar gitaar maar heb de ballen verstand van grondtonen, noten, toonladders, of ''een nummer in A spelen'' ofzo. Dus. Als ik gewoon een nummer speel met bijvoorbeeld een D Bm A en G, kan ik dit dan doen met wat voor harmonica ook? En kan ik dan met dezelfde harmonica ook gewoon een liedje met C F Am en G spelen?

Kim Wilson
4 april 2007, 15:47
Oke, hier heb ik dan wel wat uitleg voor nodig :P Ik speel al 3 jaar gitaar maar heb de ballen verstand van grondtonen, noten, toonladders, of ''een nummer in A spelen'' ofzo. Dus. Als ik gewoon een nummer speel met bijvoorbeeld een D Bm A en G, kan ik dit dan doen met wat voor harmonica ook? En kan ik dan met dezelfde harmonica ook gewoon een liedje met C F Am en G spelen?
Een nummer met D, Bm, A en G staat in D. Daar heb je volgens mij een harmonica in A voor nodig, maar het kan ook in G zijn. Maar we gaan even uit van eentje in A. Voor dat andere nummer, wat dus in C staat, heb je ook een andere harmonica voor nodig, namelijk één in G.

Ik zoek het nog even voor je uit of je nou een IV of een V moet hebben.

DriesM
4 april 2007, 15:51
Een nummer met D, Bm, A en G staat in D. Daar heb je volgens mij een harmonica in A voor nodig, maar het kan ook in G zijn. Maar we gaan even uit van eentje in A. Voor dat andere nummer, wat dus in C staat, heb je ook een andere harmonica voor nodig, namelijk één in G.

Ik zoek het nog even voor je uit of je nou een IV of een V moet hebben.

Graag! En hoe werkt het dan met barré akkoorden? Hoe speel je die..?

Buzz
4 april 2007, 15:53
Ik zoek het nog even voor je uit of je nou een IV of een V moet hebben.


Je moet een quint hebben! V dus....

Kim Wilson
4 april 2007, 15:57
Dus bij een bluesje in A moet je een bluesharp in E hebben, klopt dat?

nopster
4 april 2007, 16:04
Volgens mij moet je gewoon een blues harp hebben. Hohner Blues harp is de standaard dacht ik.

En leren is geen probleem, ik vind het een van de makkelijkste instrumenten om te leren. Op youtube staan wel een paar filmpjes, en binnen een paar dagen kun je het ding al bespelen.

Als je veel met mouth harp wilt spelen moet je natuurlijk wel verschillende toonhoogtes hebben, maar ik neem aan dat je dat al wist.

Geef mij maar Lee Oskar. :cooler:

Het leren vd noten op zich gaat idd redelijk vlug. Maar als je begint met blues en je moet de noten buigen, dan zal je toch wel een hele tijd nodig hebben om goed en zuiver te klinken!
De belangrijkste tip die ik kan geven: niet zuigen en blazen, maar ademen vanuit je buik...

Harry
4 april 2007, 16:19
Je moet een quint hebben! V dus....

nee, de IV

piezo
4 april 2007, 16:45
Hallo, wakker worden!!
De topicstarter geeft aan dat hij FOLK wil spelen, GEEN BLUES. Een folkliedje in C-majeur wordt dus gewoon met een C harmonica gespeeld. Ik noem "Streets of London" als voorbeeld.

LaurentB
4 april 2007, 16:49
Dit is een mooie site over mondharmonica's:

http://www.angelfire.com/music/HarpOn/

DriesM
4 april 2007, 17:13
Hallo, wakker worden!!
De topicstarter geeft aan dat hij FOLK wil spelen, GEEN BLUES. Een folkliedje in C-majeur wordt dus gewoon met een C harmonica gespeeld. Ik noem "Streets of London" als voorbeeld.

Hehe, idd.

Maar goed.. Dan zou ik dus voor 3 verschillende nummers (met alledrie totaal andere akkoorden) 3 verschillende harmonica's moeten hebben?

(sorry, keb nooit theoretische les gehad :P)

Tingo
4 april 2007, 17:49
Ik zing en speel gitaar en harmonica, ik speel ook veel folk, en ik kan je aanraden om geen kosten te sparen bij de aanschaf van een harmonica..
Tenminste, als je er lang plezier van wilt hebben.. Ook is het aan te raden om te beginnen met harmonica's in verschillende toonsoorten, C D E F G A en Bb.. en maak je geen zorgen over wat nou bij welke toonsoort hoort, als je gewoon fijn wilt spelen kun je het prima op je gehoor doen.. Dan doen per slot van rekening alle folk muzikanten.. Om technieken te leren moet je gewoon veel luisteren naar harmonica's in de folk muziek en het naspelen..
Probeer het gewoon uit en als je hoort dat je harmonica vals klinkt bij wat je speelt, pak dan een andere en probeer die dan...
Veel plezier! :satisfie:

DriesM
4 april 2007, 18:10
Ik zing en speel gitaar en harmonica, ik speel ook veel folk, en ik kan je aanraden om geen kosten te sparen bij de aanschaf van een harmonica..
Tenminste, als je er lang plezier van wilt hebben.. Ook is het aan te raden om te beginnen met harmonica's in verschillende toonsoorten, C D E F G A en Bb.. en maak je geen zorgen over wat nou bij welke toonsoort hoort, als je gewoon fijn wilt spelen kun je het prima op je gehoor doen.. Dan doen per slot van rekening alle folk muzikanten.. Om technieken te leren moet je gewoon veel luisteren naar harmonica's in de folk muziek en het naspelen..
Probeer het gewoon uit en als je hoort dat je harmonica vals klinkt bij wat je speelt, pak dan een andere en probeer die dan...
Veel plezier! :satisfie:

En heb je er eentje die je me kan aanraden? Welke gebruik jij? En verder, ik heb nooit theoretische les gehad, dus ik heb werkelijk geen idee als ik een liedje zie in welk grondtoon of toonsoort die zit (heck, misschien zijn die 2 dingen allebei hetzelfde weet ik veel :P), maar goed, hoe kan ik dan zien welke liedjes ik met welke harmonica kan spelen. Dat is mijn grote vraag.

piezo
4 april 2007, 18:43
Ik zou je dan toch aanraden tenminste enige theoriekennis op te doen. Maar voorlopig kun je hiermee uit de voeten:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/folky.JPG

Aan een C, een D en een G harmonica heb je voor Folk het meest. Eventueel nog een F of A.

En een capo erbij is ook heel nuttig.

EDIT: er staat een fout in het schema. In het rijtje van de G-harmonica moet achteraan een Bm staan i.p.v. een B.

DriesM
4 april 2007, 18:53
Een capo heb ik. Hardstikke bedankt voor het schema! Ik ga het doornemen!

Picker
6 april 2007, 00:31
Hehe, idd.

Maar goed.. Dan zou ik dus voor 3 verschillende nummers (met alledrie totaal andere akkoorden) 3 verschillende harmonica's moeten hebben?

(sorry, keb nooit theoretische les gehad :P)Ik zou gewoon het hele alfabet kopen, dan zit je altijd goed. :D

Dootch
6 april 2007, 11:36
Er bestaan niet alleen bluesharps.
Er bestaan ook nog HARMONISCHE mondharmonica's.
Die hebben het voordeel dat je nooit vals kan blazen.
Op een bluesharp blaas je steeds op 1 gaatje en dat moet dan het juiste zijn op dat moment (bvb een C blazen op een Emaj gitaar akkoord klinkt (meestal) nogal vreemd )

Op een harmonische blaas je een akkoord! Het onderscheidt zich naar uitzicht. een bluesharmonica heeft gaatjes naast elkaar en een harmonische minstens 2 rijen boven elkaar.

Het ABCDEFG probleem stelt zich hier echter ook.

Kim Wilson
6 april 2007, 11:41
En dan bestaan er ook nog chromatische harmonica's, om het makkelijk te maken. :D

Op een bluesharp kun je ook meerdere gaatjes tegelijk blazen, hoor. Zo'n ding staat ook in een akkoord.

Enra
6 april 2007, 12:07
En dan bestaan er ook nog chromatische harmonica's, om het makkelijk te maken. :D

Op een bluesharp kun je ook meerdere gaatjes tegelijk blazen, hoor. Zo'n ding staat ook in een akkoord.

Een chromatische mondharmonica heeft een soort hendel of schuif die je met één hand moet bedienen. Dat is natuurlijk lastig als je tegelijk ook gitaar wilt spelen.

Bluesharpjes zijn volgens mij pentatonisch; vijf tonig dus! Voor blues geldt dat de gitarist bv blues in 'E' speelt en de harminca speler dan een 'A' bluesharp gebruikt. Altijd een kwint lager dus!!!

Bod Dylan gebruikte bij mijn weten bluesharps!

DriesM
6 april 2007, 16:12
Dus je kan een blues harp ook perfect gebruiken voor folk muziek? Niet alleen blues dus? Of is er een betere alternatief?

LaurentB
6 april 2007, 16:23
Dus je kan een blues harp ook perfect gebruiken voor folk muziek? Niet alleen blues dus? Of is er een betere alternatief?
Volgens mij is b.v. de Hohner blues harp alleen maar een bepaald model met, volgens hen, het geschikte geluid voor blues. Maar vaak wordt de Hohner Marine Band gebruikt, en er staat me bij ooit eens in een recentie (in de Music Maker) gelezen te hebben dat die ook fijner klonk en speelde.

Op http://www.angelfire.com/music/HarpOn/ staat:

"Diatonic harmonica
has ten holes, no button, fits in the palm of your hand, come in twelve keys, great for blues, pop, rock, country & western or even bluesgrass. Bob Dylan, Neil Young, John Popper from Blues Traveller, Sugar Blue, Magic Dick from Canned Heat, Charlie Musselwhite, Little Walter, Walter Horton, Charlie McCoy, and countless other musicians play diatonic harmonica.
When people are talking about harp or harmonica this is usually what they are talking about. They are also known as Blues Harp, Short Harp, Missippi Saxophone and many more names."

DriesM
6 april 2007, 18:37
Netjes, precies de info die ik zocht! Bedankt man.

Danny_Hungar
6 april 2007, 20:41
Een mondharmonica met Seymour Duncan Alnico II elementen....aansluiten op een versterker, pedaaltje erbij, snoer aansluiten via de mondharmonica en je krijgt een mondharmonica met flinke distortion. Heerlijk om er metal riffs mee te blazen. Compleet orkest in 1 :)


______________________
:hippie: :hippie: :hippie:

nopster
6 april 2007, 21:42
Ik begrijp niet hoe een pickup dat geluid kan oppikken?

Danny_Hungar
6 april 2007, 22:48
Ik begrijp niet hoe een pickup dat geluid kan oppikken?

Haha, ik weet het ook niet. Zou wel tof zijn als het kon natuurlijk....

nopster
6 april 2007, 23:18
Als het kon... :)

LaurentB
6 april 2007, 23:31
Een mondharmonica met Seymour Duncan Alnico II elementen....aansluiten op een versterker, pedaaltje erbij, snoer aansluiten via de mondharmonica en je krijgt een mondharmonica met flinke distortion. Heerlijk om er metal riffs mee te blazen. Compleet orkest in 1 :)


______________________
:hippie: :hippie: :hippie:

Je hebt van die speciale kapjes waar een microfoon op aangesloten kan worden, meen ik. Maar vaak houden die bluesharpisten zelf de microfoon tegen de harmonica aan en dan inderdaad door een fijn vervormende buizenversterker heen blazen!

Danny_Hungar
7 april 2007, 18:44
Je hebt van die speciale kapjes waar een microfoon op aangesloten kan worden, meen ik. Maar vaak houden die bluesharpisten zelf de microfoon tegen de harmonica aan en dan inderdaad door een fijn vervormende buizenversterker heen blazen!

Haha, lol. Zie het al helemaal voor me :)

greencharlie
9 april 2007, 21:43
Je zal merken dat je meestal een bluesharp in G nodig hebt, en soms 1 in A.
Koop er best 1 die je kan openvijzen en waar je de lammeletjes van kan vervangen. Een mondharmonica begint relatief snel vals te klinken als je er veel op speelt. Telkens een nieuwe kopen is nogal kostelijk, die lammeletjes kan je appart bestellen bij Honer.

greencharlie
9 april 2007, 21:47
http://www.hohner.eu/index.php?393

Het MS systeem heet dat.
Bluesharp MS in G.

greencharlie
9 april 2007, 21:53
en op een mondharmonica zuig je meer dan je blaast, tenzij je zo van die ouderwetse vrolijke melodietjes wil.

hadv
10 april 2007, 00:00
Een mondharmonica met Seymour Duncan Alnico II elementen....aansluiten op een versterker, pedaaltje erbij, snoer aansluiten via de mondharmonica en je krijgt een mondharmonica met flinke distortion. Heerlijk om er metal riffs mee te blazen. Compleet orkest in 1 :)

& waarom ook niet
uiteindelijk zitten in een mondharmonica metalen 'plaatjes' die je met de lucht er door heen laat trillen. levert dus in principe zomaar een magnetische flux op
ik denk dat ik het maar even ga uittesten....

maar voor de "echte officiele" (whatever that may be) versterking heb je volgens de puristen (natuurlijk) weer een speciale microfoon nodig (blablabla)

LaurentB
10 april 2007, 09:00
& waarom ook niet
uiteindelijk zitten in een mondharmonica metalen 'plaatjes' die je met de lucht er door heen laat trillen. levert dus in principe zomaar een magnetische flux op
ik denk dat ik het maar even ga uittesten....

Dat had ik ook al bedacht, maar toen vroeg ik me af of het de metalen plaatjes zijn die met de frequentie van de gewenste toon trillen, of dat het alleen de lucht is die erdoor wordt geblazen die die frequentie heeft (dus misschine zoals bij het riet bij een saxofoon). In het eerste geval zou je wel geluid krijgen, maar niet de juiste toon.
Bovendien zijn die plaatjes van messing of iets dergelijks, en dus niet magnetisch.

piezo
10 april 2007, 09:28
Ik versterkte mijn mondharmonica dik 10 jaar geleden al zo en doe het nog steeds. Stratelement ondersteboven erop, aansluiten op de versterker en gaan!
Wat het element dan vooral oppikt is het trillen van het metalen afdekplaatje, dus dat moet redelijk vrij kunnen trillen.

heavy-metal-thunder
10 april 2007, 09:56
Een chromatische mondharmonica heeft een soort hendel of schuif die je met één hand moet bedienen. Dat is natuurlijk lastig als je tegelijk ook gitaar wilt spelen.

Bluesharpjes zijn volgens mij pentatonisch; vijf tonig dus! Voor blues geldt dat de gitarist bv blues in 'E' speelt en de harminca speler dan een 'A' bluesharp gebruikt. Altijd een kwint lager dus!!!

Bod Dylan gebruikte bij mijn weten bluesharps!


bluesharps zijn gewoon diatonisch: een bluesharp in C heeft als noten c d e f g a b.

Het is niet zo dat een bluesharp enkal maar geschikt is voor blues. Integendeel, een harmonica is eigenlijk ontwikkeld voor de volksmelodietjes op te spelen. Denk vb. aan "when the saints ..." Zo'n deuntjes spelen is erg makkelijk op een harmonica.

Blues is echter moeilijk omdat je bepaalde technieken moet beheersen.

LaurentB
10 april 2007, 10:50
Ik versterkte mijn mondharmonica dik 10 jaar geleden al zo en doe het nog steeds. Stratelement ondersteboven erop, aansluiten op de versterker en gaan!
Wat het element dan vooral oppikt is het trillen van het metalen afdekplaatje, dus dat moet redelijk vrij kunnen trillen.

Ahaaaa, ja natuurlijk! Leuk om te weten...

hadv
10 april 2007, 18:12
Dat had ik ook al bedacht, maar toen vroeg ik me af of het de metalen plaatjes zijn die met de frequentie van de gewenste toon trillen, of dat het alleen de lucht is die erdoor wordt geblazen die die frequentie heeft (dus misschine zoals bij het riet bij een saxofoon). In het eerste geval zou je wel geluid krijgen, maar niet de juiste toon.
Bovendien zijn die plaatjes van messing of iets dergelijks, en dus niet magnetisch.
Dat laatste zou zo maar weer eens waar kunnen zijn (als ze tenminste alleen maar messing of zo gebruiken, het zou me allemaal nix verbazen als dat ook al niet meer het geval is, de kast is ook al 20 jaar van plastic ipv hout)
Maar het zijn wel degelijk ook de plaatjes die trillen

Makor1966
11 april 2007, 23:06
Met de band afgelopen maandagavond een begin gemaakt met het nummer Real Gone van Sheryl Crow (uit de film Cars), waarin ik de harmonica-solo wil gaan doen. Er zitten maar 4 akkoorden in het nummer, A - Bm - D - E, ik denk dat het stuk in A staat, zeker weten doe ik het niet. De solo is over Bm - E - Bm - A.

Ik heb dus 2 vragen, staat het in A en klopt het dat ik dan een harmonica in D voor de solo moet gebruiken?
Dit in verband met de aanschaf van een harmonica in de juiste stemming.

DriesM
12 april 2007, 13:42
Speel je nou eigenlijkb gewoon akkoorden op een harmonica? Stel je voor dat ik op een C harmonica de volgende akkoordenschema wil spelen: Em C D G. Hoe doe ik dat dan?

Makor1966
12 april 2007, 13:51
Ik ben al op het bluesharpforum aan het posten en op diverse andere harmonica-sites aan het rondsnuffelen maar tot nu toe kom ik er niet uit in welke toonsoort de harmonica moet staan voor het nummer dat ik ermee wil spelen...
Ik ben nog niet in het bezit van een harmonica, vind het zonde om €25-40 uit te geven aan een harmonica die ik niet voor dat nummer kan gebruiken. Je moet tenslotte toch ook ergens beginnen. Als het een beetje lukt kan ik altijd nog uitbreiden.

LaurentB
12 april 2007, 14:21
Ik ben al op het bluesharpforum aan het posten en op diverse andere harmonica-sites aan het rondsnuffelen maar tot nu toe kom ik er niet uit in welke toonsoort de harmonica moet staan voor het nummer dat ik ermee wil spelen...
Ik ben nog niet in het bezit van een harmonica, vind het zonde om €25-40 uit te geven aan een harmonica die ik niet voor dat nummer kan gebruiken. Je moet tenslotte toch ook ergens beginnen. Als het een beetje lukt kan ik altijd nog uitbreiden.

Ik moet het nummer even horen, daarna kan ik je wel antwoord geven, maar ik ben nu even druk. Het nummer staat zo te zien wel in A, maar als jij zegt dat de solo op Bm A Bm E (of zoiets) gaat, staat het daar even in B-mineur. Dan zou inderdaad een D-harmonica goed kunnen zijn.
Het hangt ook van het soort nummer af, of je blues-achtige noten moet spelen of niet, namelijk.

LaurentB
12 april 2007, 14:23
Speel je nou eigenlijkb gewoon akkoorden op een harmonica? Stel je voor dat ik op een C harmonica de volgende akkoordenschema wil spelen: Em C D G. Hoe doe ik dat dan?

Het kan wel, maar dan vind ik het al gauw als 'ademhalen door een harmonica' klinken, m.a.w. de Bob Dylanschool van mondharmonicaspelers. Alanis Morissette heeft er ook een handje van (alhoewel die voor de rest mooie dingen kan doen mijns inziens, ze moeten het mens alleen die mondharmonica afpakken als ze weer neigingen krijgt).

Makor1966
12 april 2007, 14:34
Ik moet het nummer even horen, daarna kan ik je wel antwoord geven, maar ik ben nu even druk. Het nummer staat zo te zien wel in A, maar als jij zegt dat de solo op Bm A Bm E (of zoiets) gaat, staat het daar even in B-mineur. Dan zou inderdaad een D-harmonica goed kunnen zijn.
Het hangt ook van het soort nummer af, of je blues-achtige noten moet spelen of niet, namelijk.
De song Real Gone (http://www.youtube.com/watch?v=zqDKhHyP8Eo) hoor je onder de openingsscene van "Cars" (animatiefilm) het nummer begint op 1:12 de solo op 3:07.

nopster
12 april 2007, 14:34
Het is net door het correcte ademhalen (vanuit de buik dus) dat je een mooie volle toon krijgt... Blazen en zuigen zijn uit den boze.

greencharlie
12 april 2007, 16:04
Meestal is het een G.
D-C en E harmonica's klinken enorm hoog en spelen moeilijk.
Bob en de Neil gebruiken een G harmonica

LaurentB
12 april 2007, 20:14
De song Real Gone (http://www.youtube.com/watch?v=zqDKhHyP8Eo) hoor je onder de openingsscene van "Cars" (animatiefilm) het nummer begint op 1:12 de solo op 3:07.


Net even geluisterd: volgens mij gebruiken ze er een in A. Het nummer staat in B mineur dorisch, wat in feite betekent dat ze in B mineur spelen, gebruik makend van de toonladder van A majeur (Dan krijg je ook de akkoorden Bm D A en E).
Ik hoor duidelijk de noten f# g# en a voorbij komen, en de d trekt-ie omhoog. Als er een zuivere f# en g# in voorkomen moet de c# er ook in zitten, dus A.

Makor1966
12 april 2007, 20:16
'k heb er een kwartier geleden een gekocht in D, even kijken of ik 'm nog kan ruilen... gelukt :satisfie:

LaurentB
12 april 2007, 20:27
'k heb er een kwartier geleden een gekocht in D, even kijken of ik 'm nog kan ruilen...

Nou zeg, da's ook wat, ik dacht "ik eet eerst nog even die pizza op voordat ik die vraag beantwoord" maar dat had ik dus niet moeten doen....

Makor1966
12 april 2007, 20:36
Yep, ik ben nogal impulsief af en toe, als ik iets in m'n kop heb moet het ook nu gebeuren... dat was vroeger weleens moeilijk als de kapper dicht was (ging ik het zelf knippen enzo;-)
Dank je wel voor je advies by the way!!!
Ik heb de muziek ingevoerd in m'n GuitarPro programmaatje dus ik kan de solo nu tot in den treure oefenen..

Marrie

DriesM
12 april 2007, 20:47
Meestal is het een G.
D-C en E harmonica's klinken enorm hoog en spelen moeilijk.
Bob en de Neil gebruiken een G harmonica

Dan koop ik wel ooit een Gtje erbij. Heb vandaag trouwens een C gekocht.

LaurentB
12 april 2007, 20:50
Yep, ik ben nogal impulsief af en toe, als ik iets in m'n kop heb moet het ook nu gebeuren... dat was vroeger weleens moeilijk als de kapper dicht was (ging ik het zelf knippen enzo;-)

Nou, impulsiviteit ken ik ook wel, maar zo ver ben ik nog nooit gegaan. Alhoewel, tegenwoordig gaat de tondeuse eroverheen, hihi.



Dank je wel voor je advies by the way!!!
Ik heb de muziek ingevoerd in m'n GuitarPro programmaatje dus ik kan de solo nu tot in den treure oefenen..

Marrie

Mooi zo, succes!

greencharlie
12 april 2007, 21:22
"Net even geluisterd: volgens mij gebruiken ze er een in A"

ook volgens mij is het idd een smoelschuif in A

DriesM
23 april 2007, 11:27
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1252771#post1252771

Eigenlijk de enige vraag die ik nog heb :)

rhweichelt
21 december 2008, 22:56
Hallo,

Ik ben in het bezit gekomen van een Vox Folk Twelve gitaar met serienummer 229643, het schijnt nog al een oudje te zijn, kan iemand mij over dit instrument iets vertellen wat betreft, hoe oud hij is en wat eventueel de waarde is van di9t instrument is
Ik ben overgens gitaarbouwer , ik bouw hoofzakelijk Flamenco gitaren, dit mede ook door de interesse van de Flamneco. Ik speel zelf ook Flamenco.

MVGr Roeland weichelt

Alberto
21 december 2008, 23:06
Met je vraag in kwestie kan ik je niet helpen Roeland maar je kan er wel beter een apart topic voor openen. Je zit namelijk in iemand anders zijn topic.