PDA

View Full Version : doorgaan met lessen?



de_bink
4 april 2007, 12:39
hey mede-gitaristen, ik zit met een klein dilemma:

Ik heb sinds 2/3 maanden gitaarles, maar ik heb niet echt de motivatie om door te gaan. Ik woon al 5 jaar in Portugal, en om naar gitaarlessen te gaan moet ik 2 keer per week zo'n 60 kilometer (heen en terug) reizen omdat er, dat dacht ik tenminste, geen andere leraren zijn dichterbij.
Maar nu ben ik er achter gekomen dat er in een plaatsje vlak bij mijn school er ook iemand is die ook lessen geeft.

Nou is het wel zo dat die leraar die zo ver weg is, wel een goede gitarist is, hij komt vaak op de portugese tv, heeft zijn eigen studio(waar we ook de lessen hebben) en eigen muziekwinkel. Wij leren daar volgens een boek, The Fender Guitar Method(als ik me niet vergis) dus notenschrift, gewoon in de eerste positie.
Maar als ik dat ga vergelijken met hetgene wat ik thuis speel is dat echt ZO saai, ik zit kwa het echte gitaarspelen op een heel ander niveau dan de rest van de klas(er zijn nog 3 andere studenten), maar dat is via powertab(tablatuur dus) ik vind het ook moeilijker om dat maffe notenschrift te lezen.

En die andere leraar heeft een paar andere gasten les gegeven (drums,gitaar,bas) en die zitten dus nu samen in een band(metal-band ook helemaal mijn muziekstijl), en maken nog coole muziek ook. Kijk in dit is nou ook nog eens toevallig mijn doel, gewoon met een paar vrienden een bandje oprichten en zo nu en dan een klein optredentje geven!

Nou weet ik dus niet wat ik moet doen, doorgaan met de lessen of gewoon met die andere leraar gaan praten en vragen hoe de lessen bij hem gaan.

wat zouden jullie doen?

glasbier
4 april 2007, 13:05
niet tevreden over je lessen?
heb het er met je leraar over!
kom je er niet uit,dan een ander zoeken...

anibal
4 april 2007, 14:57
hey mede-gitaristen, ik zit met een klein dilemma:

Ik heb sinds 2/3 maanden gitaarles, maar ik heb niet echt de motivatie om door te gaan. Ik woon al 5 jaar in Portugal, en om naar gitaarlessen te gaan moet ik 2 keer per week zo'n 60 kilometer (heen en terug) reizen omdat er, dat dacht ik tenminste, geen andere leraren zijn dichterbij.
Maar nu ben ik er achter gekomen dat er in een plaatsje vlak bij mijn school er ook iemand is die ook lessen geeft.

Nou is het wel zo dat die leraar die zo ver weg is, wel een goede gitarist is, hij komt vaak op de portugese tv, heeft zijn eigen studio(waar we ook de lessen hebben) en eigen muziekwinkel. Wij leren daar volgens een boek, The Fender Guitar Method(als ik me niet vergis) dus notenschrift, gewoon in de eerste positie.
Maar als ik dat ga vergelijken met hetgene wat ik thuis speel is dat echt ZO saai, ik zit kwa het echte gitaarspelen op een heel ander niveau dan de rest van de klas(er zijn nog 3 andere studenten), maar dat is via powertab(tablatuur dus) ik vind het ook moeilijker om dat maffe notenschrift te lezen.

En die andere leraar heeft een paar andere gasten les gegeven (drums,gitaar,bas) en die zitten dus nu samen in een band(metal-band ook helemaal mijn muziekstijl), en maken nog coole muziek ook. Kijk in dit is nou ook nog eens toevallig mijn doel, gewoon met een paar vrienden een bandje oprichten en zo nu en dan een klein optredentje geven!

Nou weet ik dus niet wat ik moet doen, doorgaan met de lessen of gewoon met die andere leraar gaan praten en vragen hoe de lessen bij hem gaan.

wat zouden jullie doen?

Beste Bink,

Je moet niet naar gitaar les als je gevoel wat anders zegt. Ik spel al best lang en ben nooit naar les geweest (nou ja 3 maanden of zo) ik wou mijn eigen ding doen en dit kon ik zelf, het moet duidelijk voor je zijn waarom je naar les wil, ik kan geen noot lezen, dit vind ik niet erg.. ik heb bewust voor gekozen om niet van muziek te leven, voor sommige mensen is lezen wel van belang.. je moet niet vergeten sommige van de beste gitaristen in de wereld zijn nooit naar les geweest. En ik heb goede nieuws voor jou iedereen die wil kan goed gitaar spelen, het is een kwestie van doorzetten.

Als jij een metal gitarist bent, heb je geen les nodig. De begin jaren van een Metal gitarist bestaan uit veel naar muziek luisteren naspelen van nummers en veel in bands spelen. Probeer je gehoord goede te oefenen!

Je moet natuurlijk niet doen wat ik zegt, maar verspil je tijd een energie niet ! pak je gitaar en ga zelf aan de slag !

In principe weet je het al zelf ;-)

de_bink
4 april 2007, 15:28
je moet niet vergeten sommige van de beste gitaristen in de wereld zijn nooit naar les geweest. En ik heb goede nieuws voor jou iedereen die wil kan goed gitaar spelen, het is een kwestie van doorzetten.

ja ok maar waar moet ik al die teoretische kennis vandaan halen? van Internet? tja dat wil bij mij niet echt lukken....is allemaal abracadabra voor mij.

anibal
4 april 2007, 15:46
ja ok maar waar moet ik al die teoretische kennis vandaan halen? van Internet? tja dat wil bij mij niet echt lukken....is allemaal abracadabra voor mij.

Wat wil je van theorie weten ?

Wat wil niet lukken ?

Heb je over gitaar tricks ? snelheid ?

ben je hierop weleens geweest ?

http://www.wholenote.com/

Mag ik vragen waar luister je naar ?

Nostalgia
4 april 2007, 22:40
Gewoon eerst eens orienteren, praatje maken met die ene leraar kan geen kwaad. Dat je huidige leraar een bekende gitarist is wil niet zeggen dat hij jou ook beter les kan geven.

60 km is een grote drempel zeg...

peter_heijnen
5 april 2007, 08:47
Hey de bink, je moet absoluut met die andere leraar gaan praten.

Dat jouw huidige leraar op tv komt heeft voor louw lessen geen enkele meerwaarde. Dat die gozer een zeer goede gitarist is, hoeft ook geen meerwaarde te hebben, en dat je groepslessen in powertabs hebt, icm het niveau van je klasgenoten, heeft ook al geen meerwaarde. De winkel aan school is natuurlijk best handig.

Dat die andere gozer lekker in de buurt zit is meerwaarde. Dat ie ook mensen met andere instrumenten les geeft vind ik meerwaarde hebben, en dat ie coole muziek behandeld is ECHT meerwaarde.

Ik zou het echt bij die gozer in de buurt proberen. Zou het achteraf toch niet zijn wat je zoekt of nodig hebt, zoek je toch gewoon weer verder? In de tussentijd pik je mee wat je kunt.

Ik zie zelf eigenlijk geen dilemma.

robthg1
5 april 2007, 09:56
vriend,

Ik speel nu ongeveer 4 tot 5 maanden. Toen ik 10 jaar was heb ik een aantal jaar gespeeld maar ben daar helaas niet meer mee doorgegaan. Nu (27j) sla ik mezelf voor me kop en probeer alle verloren tijd in te halen.

Ik heb op dit moment geen leraar nodig, behalve het internet. Met deze bron van informatie kun je alles vinden maar ook leren. Zoek een niet al te moeilijk liedje uit, bestudeer die, haal de tabs van internet en kijk op Youtube hoe anderen spelen. Dan oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Het ligt voornamelijk aan jezelf of je wil doorzetten en echt wil gitaar leren spelen. Voor mij was deze site de aanleiding om een gitaar aan te schaffen en oefenen: http://www.vguitarlessons.com/

Little wing en Under the bridge zijn de liedjes waar ik me op dit moment concertreer. Je hebt gelijk, dit zijn niet de gemakkelijkste maar met doorzettingsvermoging kun je alles bereiken. Dus niet huilen, zeuren en redenen verzinnen waarom het niet wil werken, OEFENEN!