PDA

View Full Version : wat voor gitarist ben jij?



john5
4 april 2007, 11:14
Ik ben wel even geintereseerd naar jullie manier van spelen, en dan met name het ritme houden.
Ik heb uit eigen ervaring nog maar 2 manieren gevonden; op gevoel spelen, of echt leterlijk naar de rest van de band, en dan vooral op de drummer en bassist lette.
Zelf speel ik vooral op gevoel, maar let zeker ook op de drummer. Ik heb jaren geleden in een bandje gespeeld waarbij de andere gitarist puur op zijn gevoel speelde, en zodra de drummert net iets sneller begon te drummen speelde hij uit de maat, al kon hij goed gitaar spelen.
Momenteel speel ik zelf in een coverband en heb geleerd dat je op je medemuziekanten moet vertrouwen, omdat je nummers altijd sneller of langzamer speelt dan het orgineel.
Dus mijn vraag: wat voor type gitarist ben jij, een ‘’gevoelsgitarist’’ of een gitarist die puur met de rest van de band meespeeld, endus goed luisterd naar de rest van de band?

Kim Wilson
4 april 2007, 11:21
Ik sta in dienst van de band, en IMO zou iedereen dat moeten doen. Je bent maar een onderdeeltje van het geheel. Een constante communicatie is onmisbaar om een goeie samenhang te garanderen. Ik luister dus heel goed naar de rest, en probeer daarop in te spelen.

Ik word persoonlijk niet goed van gitaristen die hun eigen ding staan te doen en nergens meer op letten, zoals de rest van de band bijvoorbeeld.

john5
4 april 2007, 11:25
ik bedoel het meer in de zin van op welke manier je het ritme bijhoudt. ik ken gitaristen die geen noten kunnen lezen, geen maatsoorten kennen en wel gevorderd zijn. spelen wel vaak in coverbandjes, maar je merkt gewoon dat ze op gevoel proberen inte vallen in bepaalde stukjes in een nummer...zelf vindt ik het ook irritant hoor, deze mensen spelen vaak foute ritme's.

Bruce
4 april 2007, 12:20
ik bedoel het meer in de zin van op welke manier je het ritme bijhoudt. ik ken gitaristen die geen noten kunnen lezen, geen maatsoorten kennen en wel gevorderd zijn. spelen wel vaak in coverbandjes, maar je merkt gewoon dat ze op gevoel proberen inte vallen in bepaalde stukjes in een nummer...zelf vindt ik het ook irritant hoor, deze mensen spelen vaak foute ritme's.
het ritme bijhouden? foute ritmes?
Waar heb jij het in godsnaam over?
Ik snap echt niet waat je bedoeld hoor.
Muziek maken doe je met de hele band samen, en iedereen
luistert naar elkaar (samenspel)
Gaat de drummer sneller/langzaamer dan zal de rest van de band
mee moeten gaan. Anders gaat het natuurlijk helemaal nergens over.

Nostalgia
4 april 2007, 13:05
Ik denk dat john5 groove bedoelt...

Het lijkt me flink onmogelijk om op je eigen ritme te gaan spelen als je in een bandje speelt... ik heb zelf iig niet zo'n goed ontwikkeld intern ritmegevoel :P

john5
4 april 2007, 13:39
nou...als je op je gevoel speelt speel je alle maten van de nummers door zonder op de drummer te letten. je zult af entoe wel corrigeren, maar ik merk toch vaak dat er zulke gitaristen bij zijn. die gewoon kunnen spelen zonder een drummer nodig te hebben. als je zonder band speelt of met een nummer meespeelt, speel je immer ook op je gevoel ofniet??

Kim Wilson
4 april 2007, 13:41
Als je met een band speelt, speel je met de band, niet in je eigen wereldje, als je dat bedoelt.

glasbier
4 april 2007, 13:45
de drummer is mijn 'metronoom':het ritme zit dan gewoon in je hoofd,en dat hou ik vast.
ook een drummer is niet altijd ritmevast.......

MazeMouse
5 april 2007, 00:22
Ik merk soms dat ik de metronoom van de band ben aangezien ieder tempo-wisselingetje me meteen opvalt (en stoort)

Niet geheel toevallig speel ik op dit moment dan ook basgitaar en ben ik gezegend met een drummer die enorm tempo-vast is (zoals drummers moeten zijn imo) met als enige nadeel dat als hij iets te langzaam inzet zelfs ik hem niet meer op tempo krijg :D

Kim Wilson
5 april 2007, 08:53
Ik merk soms dat ik de metronoom van de band ben aangezien ieder tempo-wisselingetje me meteen opvalt (en stoort)

Niet geheel toevallig speel ik op dit moment dan ook basgitaar en ben ik gezegend met een drummer die enorm tempo-vast is (zoals drummers moeten zijn imo) met als enige nadeel dat als hij iets te langzaam inzet zelfs ik hem niet meer op tempo krijg :D
Is dat niet een beetje jouw probleem? Als gitarist moet je je IMO niet verantwoordelijk voelen voor het tempo, daar zijn anderen voor. Zo heeft ieder bandlid zijn eigen stukje verantwoordelijkheid in de band.

Reel Big Fish
5 april 2007, 09:32
Ik schrijf alle nummers van onze band en meestal maak ik er ook al drums bij. Laatste aantal nummers zitten er veel 'stopjes' in en dan geef ik dus het ritme aan.

Kim Wilson
5 april 2007, 10:05
Ik schrijf alle nummers van onze band en meestal maak ik er ook al drums bij. Laatste aantal nummers zitten er veel 'stopjes' in en dan geef ik dus het ritme aan.
Ja, maar als je het nummer met je band speelt, is het de taak van de drummer om het ritme aan te geven.

Bruce
5 april 2007, 11:13
nou...als je op je gevoel speelt speel je alle maten van de nummers door zonder op de drummer te letten. je zult af entoe wel corrigeren, maar ik merk toch vaak dat er zulke gitaristen bij zijn. die gewoon kunnen spelen zonder een drummer nodig te hebben. als je zonder band speelt of met een nummer meespeelt, speel je immer ook op je gevoel ofniet??
Wat jij hier allemaal over verteld blijft mij een raadsel.
Je speelt in een band op je gevoel en let niet op de drummer??
Vraag me af hoe dat dan gaat.

Tho
5 april 2007, 11:19
Ik ben een vreemde gitarist. Ik loop altijd met mn lul te slingeren.


Maar serieus, ik ben de bandleider/ritmegitarist. De meeste dingen schrijf ik ook, en ik geef vorm aan de nummers. Uiteraard in een perfecte samenwerking met de rest van de bandmembers

Kim Wilson
5 april 2007, 11:22
Ik ben een vreemde gitarist. Ik loop altijd met mn lul te slingeren.


Maar serieus, ik ben de bandleider/ritmegitarist. De meeste dingen schrijf ik ook, en ik geef vorm aan de nummers. Uiteraard in een perfecte samenwerking met de rest van de bandmembers
Maar dan nog, als ritmegitarist geef jij niet het tempo aan. In ieder geval niet in je eentje. Hoofd ritmesectie is de drummer, die geeft het ritme en het tempo aan.


Er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen het schrijven van nummers en het daadwerkelijk spelen ervan.

onze_jef
5 april 2007, 20:01
Vreemde topic...

Dat van dat "op gevoel in de maat blijven of niet" begrijp ik niet goed maar een "goeie" muzikant die niet in de maat speelt is als een F1 piloot die de baan niet volgt: waardeloos!

CowGuitar
5 april 2007, 20:53
Origineel gepost door MazeMouse
Ik merk soms dat ik de metronoom van de band ben aangezien ieder tempo-wisselingetje me meteen opvalt (en stoort)

Niet geheel toevallig speel ik op dit moment dan ook basgitaar en ben ik gezegend met een drummer die enorm tempo-vast is (zoals drummers moeten zijn imo) met als enige nadeel dat als hij iets te langzaam inzet zelfs ik hem niet meer op tempo krijg
Is dat niet een beetje jouw probleem? Als gitarist moet je je IMO niet verantwoordelijk voelen voor het tempo, daar zijn anderen voor. Zo heeft ieder bandlid zijn eigen stukje verantwoordelijkheid in de band.
Als basgitarist kan je je daar toch best wel een beetje mee bemoeien?

Ik speel altijd met gevoel, maar je moet imo wel op de rest van de band letten als je met gevoel speelt. Als je dat niet doet ben je blijkbaar alleen maar met je eigen instrument te spelen en probeer je niet iets moois over te brengen aan het publiek.

Met de mensen met wie ik vaak samenspeel bepalen we met ze allen het tempo en volume voor varatie tijdens een nummer, maar met die mensen ben ik dan ook echt perfect ingespeeld. We weten precies van elkaar wat er wanneer gaat komen.

Tho
5 april 2007, 22:29
Maar dan nog, als ritmegitarist geef jij niet het tempo aan. In ieder geval niet in je eentje. Hoofd ritmesectie is de drummer, die geeft het ritme en het tempo aan.


Er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen het schrijven van nummers en het daadwerkelijk spelen ervan.

Geen van deze stellingen heb ik beweerd in mijn post Hans

fretboardtoash
5 april 2007, 23:26
om een of ander reden vaak opmaten. ik pak altijd(aangenomen datje jammen bedoelt) gewoon een bepaalde melodielijn die in me opkomt, die fleur ik wat op.
en het ritme hangt heel erg af van wat de rest aantspelen is.
als het swingt zal ik dat ook doen, als het melodramatisch idem dito, etc etc.

ik heb het vaak erg makkelijk met jammen en ritmes omdat ik ze altijd erg snel te pakken heb, maar het prettigst voel ik me toch wel bij wat lekkere ruigere shuffle/boogie achtige rock 'n roll.
daar kunnen ik mn' gitaar vaak helemaal los laten gaan en de boel flink laten schreeuwen en grommen.

maar drummers die ineens zonder aankondiging beslissen dat ze een tikkie langzamer moeten gaan heb ik een hekel aan, iedereen mag doen wat ie wil als ie t van te voren maar een beetje laat weten(door al wat in die richting te gaan spelen bedoel ik) maar van de hak op de tak moet ik niks hebben.

john5
6 april 2007, 09:05
de drummer is mijn 'metronoom':het ritme zit dan gewoon in je hoofd,en dat hou ik vast.
ook een drummer is niet altijd ritmevast.......

dus je gaat vanzelf op je gevoel spelen begrijp ik

drap
6 april 2007, 11:47
Maar dan nog, als ritmegitarist geef jij niet het tempo aan. In ieder geval niet in je eentje. Hoofd ritmesectie is de drummer, die geeft het ritme en het tempo aan.

Daar denken ze bij de Stones heel anders over heb ik wel eens gelezen.

Afijn, wat voor een gitarist ben ik. Een sloppy one, dat is zeker. Van m'n techniek moet ik het niet hebben, meer van m'n fantasie. En het type ragger, dat ben ik ook zeker. Een setje ouwe snaren gaat aan gort bij mij en de krassen op m'n gitaren ver buiten de slagplaat om zijn niet meer te tellen.

Gast
6 april 2007, 12:00
Wat een ontzettend raar topic!

Ik ben wel even geintereseerd naar jullie manier van spelen, en dan met name het ritme houden.
Ik heb uit eigen ervaring nog maar 2 manieren gevonden; op gevoel spelen, of echt leterlijk naar de rest van de band, en dan vooral op de drummer en bassist lette.
Zelf speel ik vooral op gevoel, maar let zeker ook op de drummer. Ik heb jaren geleden in een bandje gespeeld waarbij de andere gitarist puur op zijn gevoel speelde, en zodra de drummert net iets sneller begon te drummen speelde hij uit de maat, al kon hij goed gitaar spelen.
Momenteel speel ik zelf in een coverband en heb geleerd dat je op je medemuziekanten moet vertrouwen, omdat je nummers altijd sneller of langzamer speelt dan het orgineel.
Dus mijn vraag: wat voor type gitarist ben jij, een ‘’gevoelsgitarist’’ of een gitarist die puur met de rest van de band meespeeld, endus goed luisterd naar de rest van de band?
Als jij 'op je gevoel spelen' ervaart als 'niet met de band meespelen', ben je een mooie pipo. Wat doe je dan in een band?
Het gevoel maak je met het hele bandje. Synergie.
Kijk, er zijn dingen als opvatting en dynamiek, daar kun je het over hebben tijdens repetities, maar op je eigen eilandje blijven spelen draagt hier niet aan bij.

Mithrandir
6 april 2007, 12:55
Daar denken ze bij de Stones heel anders over heb ik wel eens gelezen.

Afijn, wat voor een gitarist ben ik. Een sloppy one, dat is zeker. Van m'n techniek moet ik het niet hebben, meer van m'n fantasie. En het type ragger, dat ben ik ook zeker. Een setje ouwe snaren gaat aan gort bij mij en de krassen op m'n gitaren ver buiten de slagplaat om zijn niet meer te tellen.

Hier ook, mijn techniek zuigt, maar ik hoop dat ik in ieder geval creatief genoeg ben om er toch iets leuks van te maken. Ik ben wel een beetje een eenling, maar ben toch volledig afhankelijk van wat de rest van de band doet.

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:46
ik ben een saaie gitarist

Wicked Willy
6 april 2007, 20:57
Ik speel in 2 totaal verschillende bands, Wicky (dance/rock) en Logo (dEUS-achtige pop/rock). Aangezien ik na 17 jaar mijn beperkingen wel ken doe ik simpel weg waar ik goed in ben, dat is functioneel spelen, vooral gebaseerd op ritme/groove en proberen een eigen sound in het geheel te hebben. Bij Wicky betekend dat mijn gitaar vooral niet laten klinken als gitaar, maar lekkere freaky geluiden maken, maar soms juist heel basic akkoorden wegleggen. Bij Logo ben ik "leadgitarist", maar solo's speel ik niet, ik bedenk liever een mooie melodielijn die bij het nummer past en speel altijd in dienst van het nummer.

Luke-wannabe
11 april 2007, 15:18
Wat een ontzettend raar topic!

Als jij 'op je gevoel spelen' ervaart als 'niet met de band meespelen', ben je een mooie pipo. Wat doe je dan in een band?
Het gevoel maak je met het hele bandje. Synergie.
Kijk, er zijn dingen als opvatting en dynamiek, daar kun je het over hebben tijdens repetities, maar op je eigen eilandje blijven spelen draagt hier niet aan bij.
Hahaha +1!!

Jimwoud
11 april 2007, 16:50
een drummer...

...en slag gitarist, kan geen solo's spelen en techniek is ook ver te zoeken. Maar slag speel ik aardig.

worst
11 april 2007, 19:33
ik vindt me zelf een gitarist met een slechte techniek maar gelukkig een hoop gevoel dat ik in m'n spel kan leggen.

ik gebruik ook veel blues licks. sla als een idioot aan zodat dat alles lekker vies klinkt.

als slag speel ik wel heel subtiel :D

vinni
11 april 2007, 21:58
Ben goed geschoold. Speel of heb gespeeld keyboards, sax en gitaar.
Heb ook gearrangeerd en drums geprogrammeerd.

Als het moet speel ik ons hele repetoire zo weg met alle breaks, opmaten en noem maar op. Helaas ben ik de enige in de band....
Kan muzieklezen en ken theorie.....

Maar....
Stel me altijd in dienst van het geheel....soms solo, vaak ritme....maakt
me niet zoveel uit....wat er nodig is.
En een band....(de naam zegt het al) doe je met elkaar....

Vinni

blind_soundchaser
16 april 2007, 23:01
de perfecte gitarist is diegene die met gevoel in ritme speelt... niet?
met gevoel bedoel ik dan wel gevoel die 'past' bij het ritme en de feeling van het lied...

Undertaker-120306
12 juni 2007, 23:50
Meestal speel ik mee met de band

Used_Illusions
14 juni 2007, 16:50
Type gitarist:


Veel gevoel, weinig techniek. Oftewel Bluesrock-achtige spel en dito solo's. (Vééééééél Bends :) )
Niet bedreven in:
Tapping
Snelheid
Arpeggio's, flageoletten etc etc


En hoe speel ik met de band? Toch echt puur op gevoel. Studeer thuis de nummertjes in of luister veel naar het origineel, en bij de repetities / optredens gaat het hoofd helemaal leeg, en let ik 'onbewust' op de band.

M.a.w. ik tel geen maten, noten etc. maar laat de muziek om mij heen op mij af komen, en ergens in een black box wordt dat onbewust omgezet naar mijn gitaarspel. En daarmee speel ik nooit langs de band op.

Sterker nog: wanneer ik bijv. bij een optreden ineens na ga denken wat en hoe er ook al weer gespeeld moet worden, dán gaat het pas fout.