PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: straatocaster?



Vampi
4 april 2007, 10:42
Hallo, ik weet echt niet meer wat ik moet kiezen. Ik zou voor een Gibson of Epiphone gaan, maar ik vertrouw het niet meer, zeker nadat velen blijven beweren dat Gibson in China wordt gemaakt. Ik zou nu een Fender Straatocaster willen kopen, maar ik vraag mij af of dit een solo- of ritmegitaar is? Ik speel vooral ritme, dus met een sologitaar ben ik niet echt veel. Is zo'n straatocaster iets voor mij?

Danieldg
4 april 2007, 10:59
Degene die zegt dat Gibson in china wordt gemaakt is een onozelaar, daar moet je je zeker niets van aan trekken( degene die dat beweerde zat te twijfelen wat het beste was, epiphone of gibson :stop: (stond hier ergens in een topic)) Op een strat kan je zowel solo als ritme giaatr spelen, dit kan je eigenlijk op alle gitaren. Meestal zijn de hogere frets op solo gitaren iets beter bereikbaar. Dit verschilt dan ook weer van persoon tot persoon, probeer in een muziekwinkel is verschillende types uit :)

Kim Wilson
4 april 2007, 11:00
Degene die zegt dat Gibson in china wordt gemaakt is een onozelaar, daar moet je je zeker niets van aan trekken( degene die dat beweerde zat te twijfelen wat het beste was, epiphone of gibson :stop: (stond hier ergens in een topic))
...
Weet je wie dat beweerde? Juist, Vampi dus. ;)

Eko
4 april 2007, 11:06
Vampi
De uitdrukking solo of slaggitaar is een beetje een onzin verhaal. Er zijn zoveel technieken en speelstijlen dat je bijna alle stijlen op alle gitaren kunt spelen.
Het geluid verschilt wel per gitaar. Dat komt door de verschillende materialen die worden gebruikt. Het hangt een beetje van je eigen voorkeur af wat je wil. De een beweerd dat je voor rock een Lespaul nodig hebt en dat je voor clean werk een Fender moet hebben. Eerste hebben misschien nog nooit naar bv Bon Jovi gekeken en de laatste nooit van Les Paul gehoord.
Wat wil zeggen dat je bijna alles op alles kunt spelen. Kijk naar wat je mooi vind en leer goed spelen, dat is belangrijker dan wat ,,men,, zegt.

AutoStatic
4 april 2007, 11:07
Hé Vampi,

De straatocaster is voor ritme en de laanocaster voor solo. Wil je er een met een snelle hals dan moet je een snelwegocaster hebben. Voor een weids, breed geluid raad ik een boulevardocaster aan.

Ontopic: Ik zou zeggen lees een beetje door dit subforum heen, merendeel van de posts gaat juist over Stratocasters en Les Pauls.

LaurentB
4 april 2007, 11:21
Ik speel vooral ritme, dus met een sologitaar ben ik niet echt veel. Is zo'n straatocaster iets voor mij?

Probeer verschillende soorten modellen uit. Stratocasterachtigen spelen en voelen heel anders dan Les Paulachtigen, en de voorkeur verschilt per persoon. Maar er zijn ook nog veel andere modellen dan slechts die twee! Denk ook eens aan de Fender Telecaster (weer iets heel anders) of de Paul Reed Smith (PRS) en Japanse merken als Yamaha en Ibanez. En dan heb je nog Gretsch, Duesenberg, Godin...De wereld is groter dan Les Paul of Stratocaster, het is geen 1970 meer.
Kortom, maak jezelf blij en ga eens een middagje in een grote muziekhandel gitaren proberen!

Squier4ever
4 april 2007, 11:53
wat voor muziek speel je?
want voor dikke rock zou ik eerder een LP willen hebben dan een strat....

maar nogmaals: GIBSON IS GEWOON USA!

Michael AE
4 april 2007, 12:11
Hahaha, ik las staartocaster. Kreeg gelijk een idee voor een zelfbouw...de Aart Staartocaster.

hendrix2
4 april 2007, 12:17
Volgens mij neemt Vampi ons als een poosje dik in de maling...
Lees z'n 8 posts door, en kom tot dezelfde conclusie...
Dit kan gewoon niet :seriousf:

Deze is trouwens sig-worthy!!! (uit een ander topic!)


Is zo'n Keniaanse Fender dan beter dan een Chinese Gibson? Ik wil ook o.a. dingen als Céline Dion spelen, ben ik dan beter af met zo'n model? Of gebruiken die slechter hout dan Amerikaanse Squiers?

Kim Wilson
4 april 2007, 12:19
Natuurlijk doet ie dat, alleen heeft nog niet iedereen dat in de gaten. Maar goed ook, ik heb net de cola en de popcorn erbij gepakt. :D

rocker_71
4 april 2007, 12:38
Hé Vampi,

De straatocaster is voor ritme en de laanocaster voor solo. Wil je er een met een snelle hals dan moet je een snelwegocaster hebben. Voor een weids, breed geluid raad ik een boulevardocaster aan.


:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

on topic: het onderscheid slag en solo is niet zo belangrijk als wat voor soort muziek je wilt gaan maken... jazz, blues, pop, metal, rock.
Tip: kijk eens wat je 'helden' gebruiken, dikke kans dat je naar zo'n geluid op zoek bent.

mikeyaxeman
4 april 2007, 12:44
Natuurlijk doet ie dat, alleen heeft nog niet iedereen dat in de gaten. Maar goed ook, ik heb net de cola en de popcorn erbij gepakt. :D

Jep Vampi is de leukste thuis!

Vampi
4 april 2007, 13:00
Bedankt voor de informatie jongens en meisjes! Ik heb een brede smaak: country, pop, alternative rock, gorecore, death metal,... Is zo'n Fender Straatocaster dan geschikt voor al die soorten muziek? En ik heb gezien dat er meerdere modellen bestaan: squier bullet, squier start, american serial, en nog zo'n Zuid-Amerikaans model, ik dacht een Braziliaanse Straatocaster, maar ik ben het niet zeker.
Ik ging eerst zo'n tweedehands Amerikaanse Straatocaster kopen. Het was er één uit 1963, maar die bleek zo ongelooflijk duur. Waarom was zo'n verouderde gitaar zoveel duurder dan een nieuwe?

Kim Wilson
4 april 2007, 13:09
... Het was er één uit 1963, maar die bleek zo ongelooflijk duur. Waarom was zo'n verouderde gitaar zoveel duurder dan een nieuwe?
Omdat daar nog authentieke gebakken waaltjes op liggen natuurlijk! Daar wordt tegenwoordig een fortuin voor betaald!

AutoStatic
4 april 2007, 13:10
Ik ging eerst zo'n tweedehands Amerikaanse Straatocaster kopen. Het was er één uit 1963, maar die bleek zo ongelooflijk duur. Waarom was zo'n verouderde gitaar zoveel duurder dan een nieuwe?

Vanwege de opslagkosten die de verkoper waarschijnlijk vergoed wil hebben. Gitaren drogen uit in de loop van de jaren dus na een jaar of 25 moeten ze in een speciale opslagruimte bewaard worden. Zo'n opslagruimte kost al snel €10.000 per jaar.

mikeyaxeman
4 april 2007, 13:21
Ik vraag me nu af wie nou eigenlijk wie voor de gek houd hier? :confused:

drap
4 april 2007, 13:23
Dat mensen er nog 8 posts voor nodig hadden om het door te krijgen... :jam:

Ik vind trouwens een grappie wel leuk, maar om nou alleen maar onzin te posten en daarmee een forum te vervuilen...

hendrix2
4 april 2007, 13:24
Bedankt voor de informatie jongens en meisjes! Ik heb een brede smaak: country, pop, alternative rock, gorecore, death metal,... Is zo'n Fender Straatocaster dan geschikt voor al die soorten muziek? En ik heb gezien dat er meerdere modellen bestaan: squier bullet, squier start, american serial, en nog zo'n Zuid-Amerikaans model, ik dacht een Braziliaanse Straatocaster, maar ik ben het niet zeker.
Ik ging eerst zo'n tweedehands Amerikaanse Straatocaster kopen. Het was er één uit 1963, maar die bleek zo ongelooflijk duur. Waarom was zo'n verouderde gitaar zoveel duurder dan een nieuwe?
Ik zou echt voor zo'n braziliaanse straatocaster gaan!
Goedkoop, en spelen goed. Maar je kan er wel enkel maar Samba mee spelen, da's dan weer een nadeel

Dirkdewaard
4 april 2007, 13:26
Bedankt voor de informatie jongens en meisjes! Ik heb een brede smaak: country, pop, alternative rock, gorecore, death metal,... Is zo'n Fender Straatocaster dan geschikt voor al die soorten muziek? En ik heb gezien dat er meerdere modellen bestaan: squier bullet, squier start, american serial, en nog zo'n Zuid-Amerikaans model, ik dacht een Braziliaanse Straatocaster, maar ik ben het niet zeker.
Ik ging eerst zo'n tweedehands Amerikaanse Straatocaster kopen. Het was er één uit 1963, maar die bleek zo ongelooflijk duur. Waarom was zo'n verouderde gitaar zoveel duurder dan een nieuwe?

Gewoon die uit 1963 kopen, die zijn erg goed voor Gorecore en Death Metal.
Elke cent waard!

Vampi
4 april 2007, 13:36
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik uitgelachen word :sneaky: En ik ben er ondertussen achter gekomen dat er geen Braziliaanse Straatocasters bestaan, ik bedoelde een Mexicaanse. Verder ben ik niet geïnteresseerd in Samba, maar kan zo'n Mexicaanse gitaar evenveel genres aan als een Amerikaanse? Die uit 1963 vond ik eigenlijk niet zo mooi, de lak was beschadigd en zo, en hij leek me overdreven duur voor een tweedehands, dus ik wil voor een echt goede gitaar gaan. Ik ga dus een nieuwe kopen, maar de vraag is: Made in USA of Made in Mexico?
Ik heb ook gezien dat er andere modellen bestaan, zoals de telecaster. Die lijkt mij wel ruig, Bruce Springsteen speelt op zo'n gelijkaardige gitaar dacht ik. Maar is een Straatocaster niet luider? Ik heb gezien dat die 3 micro's en volumeknoppen heeft en zo'n Telecaster heeft maar één micro en één knop. Of kan ik met een goede versterker even luid spelen als op een Straatocaster?

Balthazar
4 april 2007, 13:43
U.S.A. stukken beter. ik heb er wel een voor je mocht je willen.
en als je usa nog te duur vind zou ik voor een japanner gaan. zijn ook wel goed. mexicanen heb ik mindere ervaringen mee. maar hier en daar zit wel een goede tussen.

Vampi
4 april 2007, 13:58
USA Straatocaster vind ik niet te duur, ik ga liever voor een nieuwe. Ik heb even gebeld naar mijn lokale muziekwinkel, maar daar hebben ze geen japanse Straatocasters, alleen Amerikaanse en Mexicaanse. Ze hebben mij ook aangeraden om enkele van die exemplaren te komen testen. Ik hou jullie opo de hoogte.

Dirkdewaard
4 april 2007, 14:13
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik uitgelachen word :sneaky: En ik ben er ondertussen achter gekomen dat er geen Braziliaanse Straatocasters bestaan, ik bedoelde een Mexicaanse. Verder ben ik niet geïnteresseerd in Samba, maar kan zo'n Mexicaanse gitaar evenveel genres aan als een Amerikaanse? Die uit 1963 vond ik eigenlijk niet zo mooi, de lak was beschadigd en zo, en hij leek me overdreven duur voor een tweedehands, dus ik wil voor een echt goede gitaar gaan. Ik ga dus een nieuwe kopen, maar de vraag is: Made in USA of Made in Mexico?
Ik heb ook gezien dat er andere modellen bestaan, zoals de telecaster. Die lijkt mij wel ruig, Bruce Springsteen speelt op zo'n gelijkaardige gitaar dacht ik. Maar is een Straatocaster niet luider? Ik heb gezien dat die 3 micro's en volumeknoppen heeft en zo'n Telecaster heeft maar één micro en één knop. Of kan ik met een goede versterker even luid spelen als op een Straatocaster?

Misschien is die 1963er wel wat voor mij, waar heb je hem gezien?
Je kan me pm-en.

p.s. Ik zou als ik jou was een paar dagen wat threads doorlezen, dan kan je wat meer inhoudelijke vragen stellen. Iedereen heeft een mening, probeer die van jou te vormen door te lezen en te proberen.

California Jam
4 april 2007, 14:26
Wat een bullshit topic dit zeg....

Wimvdb
4 april 2007, 15:05
Dit is zoooooo fake

( dat komt ervan als het paasvakantie is :D )

up-guitarman
4 april 2007, 15:19
Dude ...
Dit is echt scheef :D

Vampi
4 april 2007, 15:26
Ok, jongens, ik kom net terug van de winkel met een Londen City Spitfire! Volgens de verkoper is die beter dan Mexicaanse Fenders. De gitaar bevalt mij tot nu toe heel erg goed, akoestisch toch. Ik heb ook een klein versterkertje gekocht, een Marshall dsl 401. Hopelijk gaat ie luid genoeg. Nog een vraag: waar steek ik de batterijen in de gitaar, want ik heb geen adapter gevonden, of krijgt die rechtstreeks stroom van de versterker?
Oeps, ik zie juist dat ik geen kabel heb om de gitaar aan te sluiten, effe terug naar de winkel dan. Dan kan ik ook een adapter kopen, dan ben ik gerust.

Spitfire
4 april 2007, 15:28
Oeps, ik zie juist dat ik geen kabel heb om de gitaar aan te sluiten, effe terug naar de winkel dan. Dan kan ik ook een adapter kopen, dan ben ik gerust.

Ik ben wel heel benieuwd wat die verkoper dan tegen je gaat zeggen...

Kim Wilson
4 april 2007, 15:30
Oke, laat me je het voordeel van de twijfel geven...

De enige kabel die je nodig hebt, is een kabel van de gitaar naar de versterker. De gitaar hoef je niet aan te sluiten met een voeding, en er hoeven ook geen batterijen in.

Spitfire
4 april 2007, 15:37
Oke, laat me je het voordeel van de twijfel geven...

De enige kabel die je nodig hebt, is een kabel van de gitaar naar de versterker. De gitaar hoef je niet aan te sluiten met een voeding, en er hoeven ook geen batterijen in.

Ik vrees dattie al naar de winkel is...

Kim Wilson
4 april 2007, 15:39
Nee, hij staat nog steeds als online. En ik denk dat hij zich de ballen uit de broek aan het lachen is dat wij er nog serieus op in gaan ook...

rocker_71
4 april 2007, 15:40
Kunnen we in de tussentijd mooi dit topic voorzien van een slotje. :sssh:

Kim Wilson
4 april 2007, 15:48
Nee, liever niet. Ik ben wel benieuwd of ie echt naar de winkel terug gaat. :)

bert k
4 april 2007, 15:50
Laten we vaststellen dat Vampi zit te trollen, en lol heeft.

Laten we ook vaststellen dat iedereen die er nu nog op ingaat het aan zichzelf te danken heeft. Nog ff geen slotje.

Bert K, mod

drap
4 april 2007, 15:52
Ik niet. Hij is alleen maar het forum aan het vervuilen. Eventjes is leuk en kon ik er nog om lachen, maar dit gaat maar door in meerdere topics. Ook leuk voor iemand die de zoekfunctie gebruikt en allemaal van dit soort crap tegenkomt, omdat er één of ander trolletje grappig denkt te zijn.

bert k
4 april 2007, 16:00
Laten we dan stoppen met posten. Ik sluit niet graag, tenzij het echt een goeie reden heeft. Laat dit maar lekker wegzakken.

Vampi
4 april 2007, 17:03
Ok, jongens, ik heb het door. Sorry, maar ik heb geen verstand van elektrische gitaren. Ik speel wel al een tijdje folk en klassiek. Ik heb blijkbar geen batterijen nodig, ik dacht van wel, want m'n vriend die bas speelt vervangt regelmatig z'n 9 v batterij. Ik heb nu eindelijk eens die Londen City aangesloten en ik vind hem toch wel lekker klinken, Chris Isaak-achtig. Het is wel moeilijk om zo'n metalcore klank eruit te halen, heeft dan iets vuils, ik kan het moeilijk omschrijven. Wat gaat dat versterkertje luid zeg!

Wimvdb
4 april 2007, 17:06
Ok, jongens, ik kom net terug van de winkel met een Londen City Spitfire! Volgens de verkoper is die beter dan Mexicaanse Fenders. De gitaar bevalt mij tot nu toe heel erg goed, akoestisch toch. Ik heb ook een klein versterkertje gekocht, een Marshall dsl 401. Hopelijk gaat ie luid genoeg. Nog een vraag: waar steek ik de batterijen in de gitaar, want ik heb geen adapter gevonden, of krijgt die rechtstreeks stroom van de versterker?
Oeps, ik zie juist dat ik geen kabel heb om de gitaar aan te sluiten, effe terug naar de winkel dan. Dan kan ik ook een adapter kopen, dan ben ik gerust.


Het is dan toch geen braziliaanse Straatocaster geworden... ach, schijnt toch dat die Brazilianen niet zo overweg kunnen met gitaren , ze snuiven eerst alle lijm op en dan houden ze nog weinig over voor de gitaren...

en ja ik weet dat ik niet grappig ben :D

Mods , kunnen jullie geen IP-check doen en die IP een maandje blokken ?

Vampi
4 april 2007, 17:12
Nee, blijbaar bestaan er geen Braziliaanse StrAtocasters. Die Londen City zou in China gemaakt zijn, maar ik vind hem lekker spelen.

up-guitarman
4 april 2007, 17:14
m'n vriend die bas speelt vervangt regelmatig z'n 9 v batterij.

Google eens (of doe een search op het forum) op passieve en actieve elementen (of pickups) !!!


Nee, blijbaar bestaan er geen Braziliaanse StrAtocasters.

Dude, meen je dit nu serieus ??? :D

ExRxIxC
4 april 2007, 17:23
kan dit niet gewoon naar off-topic toe, dan is het geen forum vervuiling meer, maar wel grappig ^^

Ralph Nuis
4 april 2007, 17:27
Nee, blijbaar bestaan er geen Braziliaanse StrAtocasters. Die Londen City zou in China gemaakt zijn, maar ik vind hem lekker spelen.

Liever een Chinese Gibson dan. :D

Dit is echt een potentieel topic van het jaar, nu al !

bert k
6 april 2007, 00:35
Slotje.Niet grappig meer.