PDA

View Full Version : Piezo



wim60
6 januari 2003, 21:39
Wat is piezo is dat een element onder de brug en wat doet die,ik zag dit bij Yamaha bassen, heb er nog nooit van gehoord!

Chris Wolstenholme
6 januari 2003, 23:01
is het geen merk??

(ik zeg ook maar wat hoor )

AntY
6 januari 2003, 23:14
nee
piezo slaat op het soort element

wat t verder precies is weet ik ook niet

ik geloof dat piezo magnetisch werkt (gewone zeg maar). Je hebt ook voor acoustische gitaren die met mic werken.

MAar wederom ben ik niet de master ik roep ook maar wat :smile:

skabouter
6 januari 2003, 23:54
piezo`s zijn een akoestisch element(je) dat je in je gitaar kan zetten.

je hebt gitaren met alleen een piezo, je kan ze ook combineren met magnetische pick-ups (dat zijn de gewone elementen van een gitaar)

ik heb een gitaar met piezo`s, en je kan daardoor op een electrische gitaar ook het geluid van een akoestische horen, zonder dat je met zo`n dik lomp ding zit. het is natuurlijk niet ECHT akoestisch want je mist de klankkast, maar het kan bij een goed systeem (het mijne oa) erg realistisch zijn. en bij goede systemen kan je ook traploos mengen tussen piezo en magnetisch elementen. en op de piezo kan ook nog een EQ zitten, voor nog meer geluids breedheid.

piezo`s zitten oorspronkelijk op gitaren, maar je hebt ze inderdaad ook op de bas. ik ken 2 mensen die dat hebben. maar vaak zijn die bassen custom build. rikkert doet het ook vaak.

die fernandes bassen (ik neem aan dat je de TRB-5/6PII bedoelt ?) zijn ook de eerste "normale" bassen die ik ermee zie, ik dacht dat het alleen custom er in gezet moest worden.

wie weet wordt het nog standaart.........

Laus
7 januari 2003, 11:58
ben benild hoe het klinkt.

skabouter
7 januari 2003, 15:44
ongeveer precies als een akoestisch gitaar dus, dat geluid ken je wel, toch ?

maar met een goed systeem met EQ en mix mogelijkheden kan je natuurlijk nog meer geluid maken

Manusdr
7 januari 2003, 22:08
heeeeee! Die piezo-elementen, zijn die ook los te koop? Zoja, weet je een merk/type? Die dingen zijn volgens mij precies wat ik zoek (zie andere discussie)

skabouter
7 januari 2003, 23:17
ik ken 2 merken:- fishman
- LR baggs (uitvinder)

maar ik gloof dat je het vakkundig moet laten inbouwen. maar misschien kan zelfs dat niet, en moet het standaard op een gitaar zitten.

bij mijn gitaar zit het er standaard op.

Yamaha heeft nieuwe gitaren met piezo, ibanez ook, en musicman ook wel eens. maar dat zijn gitaren

rikkert bouwd in op bassen, en Ibanez EDA bassen hebben het standaard en de yamaha TRB PII nu ook !

maar das alleen wat ik weet

AllodoX
10 januari 2003, 14:43
Piezo werkt als volgt :

piezo kristallen hebben als eigenschap dat ze een electrische lading opwekken als ze onder druk komen te staan. hoe meer druk, hoe meer electriciteit.

als je die dus onder een snaar plakt, dan krijg je een vibratie ( variatie in druk op de kristallen ). Dus krijg je een electrisch signaal dat 100 % ruisvrij is en heel zuiver.. en dat electrische signaal kun je weer omzetten in geluid :smile:

bathmutz
10 januari 2003, 19:56
ik krijg een beetje het gevoel dat hier steeds meer gitaristen komen die bas erbij spelen.
ik ga toch ook niet naar de gitaarforum omdat ik 2 keer in een half jaar een gitaar vast hou?
maar goed, ik heb misschien wel gewoon zin om te zeiken, als iemand dit ook vind moeten we er even een nieuw onderwerpje van maken en ons dan erg druk maken over een zaak als deze. herrie schoppen wanneer nodig is.

BathmutZ

skabouter
10 januari 2003, 23:08
hallo batmuts. ik speel gitaar EN bas. ja, dat kan !

en ik kende eerlijk gezegt piezo`s eerder uit de bas, dan uit de gitaar. mijn basleraar heeft een rikkert custom, en daar zaten ze in. ik weet nog hoe verbaasd ik was. later vond ik uit dat ze ook de gitaar werkte. kheb ze nu zelf ook in mijn gitaar !

skabouter
10 januari 2003, 23:09
mooie uitleg trouwens, van die piezo-kristallen. dat wist ik niet.

eigenlijk heb ik dus een gitaar met kristal erin ? BETER ! ff tegen `t vrouwtje zeggen, wordt ze gek !

bassopotmus
11 januari 2003, 17:24
nou je ziet ze best veel, MM heeft ze ook in de stingray, is wel een apparte optie dat wel

skabouter
12 januari 2003, 00:51
is dat custom is die stingray ? vast wel, is geen standaard ooptie, toch ??

bassopotmus
12 januari 2003, 12:48
zeker wel kijk maar ff op ernieball.com

skabouter
12 januari 2003, 17:57
verrek, nou zie ik het ook !