PDA

View Full Version : Epiphone Dot (ES 335)



up-guitarman
4 april 2007, 01:01
Hey allemaal,

Iemand ervaringen met de Epi Dot? Ik kan deze gitaar mss overkopen van een vriend. Ik heb er uiteraard reeds opgespeeld en deze gitaar bevalt me wel maar ik zou graag wat mensen horen die deze jazz/blues/rock bak reeds hebben vergeleken met gitaren uit dezelfde prijsklasse (richwood, Ibanez Artcore, Aria proII, enzovoort...)

Wat mag zo'n dot (vintage sunburst uitvoering) in goede staat 2dehands trouwens opbrengen ongeveer? (dat ik geen vrienden in het zak zet, hij weet zelf nl. ook niet goed wat hij ervoor kan vragen...)

Gegroet,
UP-G

The Underdog
4 april 2007, 01:09
Het is zeker een lekkere gitaar, ik heb een eindje op zo'n bak gespeeld. Klank en looks zijn heel mooi, klinkt paf-achtig, met veel mids. Wel oppassen voor dode frets, zeker voorij de 15de fret.

up-guitarman
4 april 2007, 01:12
Thanx, idd heel middig maar daar hou ik wel van. Het zou denk ik ook een mooie aanvulling zijn op mijn huidige gitaren (USA Tele, Yamaha RGX (superstrat model) en een semi-zelfbouw strat met 2 single coils en een filtertron humbucker).

De dot zou ik dan meer voor jazzy dingen gaan gebruiken of de smoothe funkstukjes of zo... (eventueel voor dikke nekhumbucker solos ook...)

Wat bedoel je net met "dode frets" ???

The Underdog
4 april 2007, 01:33
Dit zijn frets die hoger zijn dan de fret ervoor, waardoor je een doffe toon krijgt, alsof je de snaar dempt, en niet de toon die je op die fret verwacht. Wat doe ik (en vele anderen) als ik een gitaar ga testen: alle snaren op alle frets bespelen om te kijken of ze zuiver klinken.
Ik moet wel zeggen, de dot klinkt heel erg als een epiphone Les Paul, maar voelt heel anders aan. Met een stelletje nieuwe pickups (b.v. GFS) zal dit beestje NOG beter klinken.
Hou er ook rekening mee dat zo'n gitaar feedbackt bij hoog volume en gain, maar daarvoor zul je hem waarschijnlijk toch niet gebruiken.

up-guitarman
4 april 2007, 01:46
Hou er ook rekening mee dat zo'n gitaar feedbackt bij hoog volume en gain, maar daarvoor zul je hem waarschijnlijk toch niet gebruiken.

Mwa, viel mee, ik heb er maandag mee gerepeteerd op hoog volume. Klinkt best lekker op mijn Marshall moet ik zeggen, ook op een stevige crunch of met de big muff (beetje over the top met die laatste wel :D). Uiteraard feedbackt deze sneller dan een solidbody, maar daar maak ik dan weer gretig gebruik van.

Ooit al een lekkere jazzsound uit een Marshall gehaald trouwens ??? Men neme een JCM600 combo op clean channel, een Epi Dot en een Super Hard On op Unity gain = heerlijk !!!

Nog vergelijkingen met andere "budget"-hollowbodies ???

MesaMaY
4 april 2007, 08:03
Ik heb er ook een, en hij speelt erg lekker. Met name een redelijk dikke hals, ik heb nogal grote handen wat het spelen erg makkelijk maakt.
De sound is ook goed te doen, al is het soms wat ongedifinieerd met name in laag. Ben dan ook van plan er later toch eens nieuwe pickups in te doen.
Dacht zelf aan een dirty fingers als brugpu ofzo :satisfie:
Ik heb er nieuw 475 euri voor betaald, en dat was de wijn rode uitvoering, erg mooi.

Wimvdb
4 april 2007, 08:38
Bij beyers staan die nu nieuw aan 335 euro , en ik moet zeggen dat ik wel gas heb ...

Aron Maiden
4 april 2007, 09:20
Hou er ook rekening mee dat zo'n gitaar feedbackt bij hoog volume en gain, maar daarvoor zul je hem waarschijnlijk toch niet gebruiken.

joh, dat valt wel mee, ik heb een gibson es 135, oke het is wel een andere gitaar... maar ook semi hollow,
En ik was eerst ook wel bang voor feedback, maar uiteindelijk nog nooit gezeur gehad hoor!

en anders kun je die gaten wel afplakken;)

up-guitarman
4 april 2007, 15:07
en anders kun je die gaten wel afplakken ;)

Mouche erin proppen zou blijkbaar ook helpen maar ja, of die dan nog zo lekker mee resoneert betwijfel ik...

Hoeveel gaan die Dotjes 2dehands ???

The Underdog
4 april 2007, 15:10
joh, dat valt wel mee, ik heb een gibson es 135, oke het is wel een andere gitaar... maar ook semi hollow,
En ik was eerst ook wel bang voor feedback, maar uiteindelijk nog nooit gezeur gehad hoor!

en anders kun je die gaten wel afplakken;)
Ik speelde daar wel metal op hé ;)

dimitri
4 april 2007, 15:57
Ik wil ook graag een es 335 :)
Maar als je op zoek bent naar de tweedehands prijzen voor een epiphone dot, dan zou ik je aanraden om de tweedehands sites in de gaten te houden. Dan kun je vanuit deze prijzen je eigen prijs gaan bepalen.

Verder zijn deze gitaren naar mijn mening breed inzetbaar....dus je kan ermee rocken,bluezen,funken etc

up-guitarman
5 april 2007, 11:17
Verder zijn deze gitaren naar mijn mening breed inzetbaar....dus je kan ermee rocken,bluezen,funken etc

Die veelzijdigheid is idd een grote plus !!! Ik zou ze in eerste instantie kopen als jazzbakje maar als we weer eens beginnen aan wat opnames met de band zou ze ook zeker meegaan !!!

Is pakweg 300€ een mooie 2dehandsprijs ???

frekie
5 april 2007, 11:39
Meer dan 300 euri zou ik er 2dehands niet voor geven. Idd zie je ze nieuw al voor 350 of minder maar de nieuwe komen uit China dacht ik? De oude komen uit Indonesie of Korea(Samick, "s" serienr.). Slagje beter waarschijnlijk. Mijn Richwood RE400 kan er inmiddels makkelijk tegenaan maar wel na een hoop werk: nieuwe topkam, tuners, fretjes vlakken, Seymour Duncans. RW heeft de kwaliteits controle in handen van de klant gelegd :) Maar als je een goede uitzoekt doet ie niet onder voor Epi en dan voor de helft van het geld.

Orgasmocaster
5 april 2007, 15:59
Ik zit dr ook serieus aan te denken om eentje te kopen..
zijn hiero 199$ / 148 Joero :p :p :p :p

up-guitarman
5 april 2007, 19:51
Meer dan 300 euri zou ik er 2dehands niet voor geven. Idd zie je ze nieuw al voor 350 of minder maar de nieuwe komen uit China dacht ik? De oude komen uit Indonesie of Korea(Samick, "s" serienr.).

Heb je het dan over de dot of de dot studio ??? Waar vindt je die nieuw voor 350€ ???
Diegene die ik hier heb staan (om eventueel te kopen op termijn) heeft serienr. I en wat cijfertjes...

Markie!
12 juli 2007, 21:09
Ik wil ook ontzettend graag een Es-335 kopie in bezit hebben. Door het geringe budget viel mijn keus als eerste op de Epiphone dot, maar na dit forum te hebben gelezen kwam ik erachter dat een Richwood Re-400 al voor €210 in de schappen ligt.

Nu wil ik graag weten welke gitaar ik me het beste kan aanschaffen? Je moet hierbij kijken naar kwaliteit en prijs. Wat zijn de voornaamste verschillen? En het zou prettig zijn als bezitters van beide gitaren een review konden posten...

Alvast bedankt!

episua
13 juli 2007, 09:03
I en wat cijfertjes...


Waarschijnlijk een Koreaanse Epiphone uit de peerless fabriek. Zijn gewoon goed hoor.

En de keus tussen Epiphone of Richwood zou ik absoluut voor de Epiphone kiezen. Richwood mist gewoon een goede kwaliteit controle. Loop gewoon wat winkels af en ga ze maar es testen.

steph
13 juli 2007, 09:37
Bij beyers staan die nu nieuw aan 335 euro , en ik moet zeggen dat ik wel gas heb ...
Da's een mooi bedrag voor een 335 :)