PDA

View Full Version : Oefenruimte stroomprobleem



grindminder
4 april 2007, 00:39
We hebben in onze oefenruimte problemen met de stroomvoorziening. De stroom is niet continu lijkt het. Dat is te zien in de verlichting, soms brandt het zwakker, dan weer feller. Het is ook te horen aan onze versterkers. Soms klinken ze gewoon goed, soms iel en rommelig. Mijn versterker gaat bijvoorbeeld sneller oversturen en onstrak klinken. Wij spelen op buizenversterkers. We hebben heb het nagevraagd bij de eigenaar, die zegt dat de stroom die binnenkomt 380 volt is en hij het omzet naar 220. De 380 die binnenkomt is niet continu. De oefenruimte staat op een industrieterrein.

Is of dit schadelijk is voor de versterkers en of kunnen wij zelf hier iets aan doen.

Valoosj
4 april 2007, 12:25
U=R.I een dikke vette weerstand inbouwen? :D

mss is dit de oplossing, maar dan op een professionelere manier gedaan dan ik het voorstel

aad
4 april 2007, 12:47
We hebben in onze oefenruimte problemen met de stroomvoorziening. De stroom is niet continu lijkt het. Dat is te zien in de verlichting, soms brandt het zwakker, dan weer feller. Het is ook te horen aan onze versterkers. Soms klinken ze gewoon goed, soms iel en rommelig. Mijn versterker gaat bijvoorbeeld sneller oversturen en onstrak klinken. Wij spelen op buizenversterkers. We hebben heb het nagevraagd bij de eigenaar, die zegt dat de stroom die binnenkomt 380 volt is en hij het omzet naar 220. De 380 die binnenkomt is niet continu. De oefenruimte staat op een industrieterrein.

Is of dit schadelijk is voor de versterkers en of kunnen wij zelf hier iets aan doen.

Ik zou eerst eens beginnen met meten hoe groot die schommelingen zijn. En hoe snel wisselt de hoogte van de spanningen.
Verder is het belangrijk te weten dat de 220V niet overdreven te hoog wordt. Zo ja dan kan dat zeer kwalijke gevolgen hebben voor je amps.
Overigens is het ook niet goed als de spanning te laag wordt.
Ik zou zeggen dat 210-240volt redelijkerwijs door je amps moet kunnen worden verwerkt.
Dus pak een Multimeter, ga er even voor zitten en noteer het gedrag van de spanning.
Als de spanning die binnenkomt regelmatig alleen maar te hoog wordt is daar op andere manier wat aan te doen dan wanneer die te laag wordt. Moeilijker wordt het nog als de spanning beide kanten op vliegt.
Zo te lezen houdt zo'n fluctuatie nogal lang aan anders zouden je elco's het wel opvangen.

bert k
4 april 2007, 12:51
Ik heb het verhaal gehoord van een buurt waar nogal veel wietkwekerijen zitten. De spanning zakte daar soms langdurig naar 180 Volt. Het is toen opgelost door alles op een andere fase aan te sluiten. (Kan je niet zelf, moet de Eneco doen.)

AutoStatic
4 april 2007, 13:15
Dat kan wel kloppen. Achter onze oefenruimte zat een wietplantage die bij ons stroom trokken. Nu de boel is ontmanteld hebben we een stuk minder last van schommelingen.
Onze oefenruimte zit ook op 380 trouwens voor zover ik weet, ook een industrieterrein.

boss
4 april 2007, 17:56
Zelfde probleem hier, ook industrieterrein...
Laagste gemeten: 206 volt!
Destijds met een Pod XT gaf dit dusdanige problemen dat alle ledjes op het floorboard in een soort van "self-test" modus gingen rondlopen.
Het geluid viel daarbij regelmatig weg.
Niet echt prettig repeteren...

Overigens buiten de oefenruimte nooit problemen met die XT gehad, zelfs niet bij optredens in een tent met aggregaat (ook niet de meest zuivere stroombron).
Geen idee of de stroom nu beter is, de Pod was de duidelijkste aanduiding dat er iets mis was. En die wordt al een tijd niet meer gebruikt.

grindminder
6 april 2007, 00:43
Zelfde probleem hier, ook industrieterrein...
Laagste gemeten: 206 volt!
Destijds met een Pod XT gaf dit dusdanige problemen dat alle ledjes op het floorboard in een soort van "self-test" modus gingen rondlopen.
Het geluid viel daarbij regelmatig weg.
Niet echt prettig repeteren...

Overigens buiten de oefenruimte nooit problemen met die XT gehad, zelfs niet bij optredens in een tent met aggregaat (ook niet de meest zuivere stroombron).
Geen idee of de stroom nu beter is, de Pod was de duidelijkste aanduiding dat er iets mis was. En die wordt al een tijd niet meer gebruikt.

Ik speel zelf over een Sovtek mig100 , en een zoom g7 fx
Mijn zoom doet soms ook wazig tijdens repetities, zal volgende week eens een multimeter meenemen.

Ben verder echt een noob op dit gebied, hoop niet dat mijn amp naar de klote gaat .