PDA

View Full Version : Home-recording microfoon: goedkope condensator of duurdere dynamische?



Nowheezes
3 april 2007, 22:03
Van een kennis mocht ik recording spulletjes lenen om eens te oefenen/proberen met akoestisch gitaar en zang. Leuk en verslavend!

Nu heb ik 2 microfoons ter beschikking: een Stagg (met gemodificeerde condensator) en een dynamische Audix OM6.
http://www.audixusa.com/Acrobat/OM6_spec_sheet.pdf

Beide vind ik goed klinken voor zang, doch met een lichte voorkeur voor de condensator.
Het dilemma is dat ik de Audix nu nieuw voor de halve prijs (=130 euri) kan kopen, de Stagg is helaas niet meer te koop.
Is een andere condensator mic in deze prijsklasse (130) een alternatief voor de Audix OM6, bijvoorbeeld de Behringer B1?

Helaas ben ik niet in de gelegenheid om de Behringer op proef te krijgen.

Dus: goedkopere condensator mic (130) of de dynamische Audix (260) houden?

Natuurlijk blijft het een persoonlijke smaak, doch wat is jullie mening o beste recording goeroes?

bert k
3 april 2007, 22:21
Ik heb Behringer B2pro, tot volle tevredenheid.

Maar je vraag wordt hier zo'n 100 keer per week gesteld, zoek dit forum goed door en je komt veel te weten.

Nowheezes
3 april 2007, 23:12
Het forum heb ik voorafgaande aan de vraag uiteraard doorgespit.
Daar ben ik aardig wijzer van geworden, doch niet mbt deze specifieke vraag.
Vandaar...

bert k
3 april 2007, 23:21
De Audix ken ik niet, kan ik dus niets van zeggen. Maar in mijn ervaring neem je akoestische gitaar het mooiste op met een condensatormic.

Nowheezes
3 april 2007, 23:31
Bedankt Bert. Wanneer je het forum doorleest (al jaren alleen een echte meelezert, echter net begonnen met recorden), dan lees je vele meningen. Ook dat een goede dyn mic beter is dan een goedkope condensator voor home-recording bijvoorbeeld.
Nu ik beide soorten mics geprobeerd heb, vermoed ik inderdaad dat die condensator beter geschikt is voor thuis en de dyn beter voor optredens (hetgeen ik waarschijnlijk niet meer ga doen).
De aankoop van die Audix, op andere fora best wel bejubeld, zou een buitenkansje kunnen zijn. Ik vraag me af of dat werkelijk zo is, en wat mensen met ervaring ervan vinden. :)

Han S
3 april 2007, 23:48
Audix is een goed bekend staand microfoonmerk.

Dynamische microfoons kunnen ook heel goed klinken en er zijn dynamische microfoons die veel beter presteren dan sommige inferieure condensator misbaksels.

Een condensator is ook veel kwetsbaarder, wat niet wil zeggen dat je met een dynamische mic kunt gooien.

Maar een goed gemaakte condensator zal een betere karakteristiek hebben en snelle pieken in een geluid beter kunnen volgen.

Een ribbon microfoon combineert de voordelen van zowel een dynamische als een condensatormicrofoon, maar heeft heel weinig output en is extreem kwetsbaar.

Er zijn enorm veel verschillende microfoons met allemaal hun voor en nadelen.

marc_olly
4 april 2007, 12:04
Een reden waarom veelal wordt geadviseerd om een dynamische mic te gebruiken, is omdat deze veel minder van de ruimte oppikt dan een condensator. Deze is immers gevoeliger en heeft minder last van het proximity effect.

In een thuissituatie is er veel minder ruimte, tijd geld en aandacht voor de akoestiek. Dan ben je in veel gevallen dus beter af met een dynamische. Hecht je meer waarde aan de extra kwaliteiten van een condensator die Han al heeft toegelicht en neem je eventuele tekortkomingen als gevolg van de ruimte op de koop toe, dan is een condensator je ding.

M.