PDA

View Full Version : Hoe doe je dit ??:S



Strangegun
3 april 2007, 22:02
http://www.youtube.com/watch?v=OxlpvK5RdhI
Dit is even een voorbeeld he :)
Kan iemand mij vertellen hoe je zo snel die snaren kan raken ?? ik weet het je moet het oefenen maar hoe kan ik dit gaan oefenen :)

IK speel nog niet zo heel lang maar is nooit verkeerd om dit nu al te proberen of wel ? :satisfie:

Herman
3 april 2007, 22:28
Als ik me niet vergis is dit dus tremolo picking...Ik ben er ook geen ster in, maar oefenen kan in dit geval absoluut geen kwaad lijtk me. Mits je het goed doet, dus niet te snel beginnen (langzaam opbouwen, en zeker niet sneller als je kunt, en niet direct en al te dikke laag gain, clean hoor je je fouten veel beter, kun je clean iets goed spelen, dan kun je dat distorted ook)...Dus pak een metronoom(!!) zou ik zo zeggen, en ga aan de slag :)

Strangegun
3 april 2007, 22:31
moet ik dan steeds up/down up/down spelen ?? of is het gewoon steeds down down en moet vooral met de pols spelen of niet ?:)

Gitaro
3 april 2007, 22:50
Juist, helemaal uit je pols spelen, en het is de bedoeling dat er geen spierspanning in je arm ontstaat, je moet dus bij wijze van spreken de gitaar kunnen oppakken en relaxed een paar minuten tremolo picken.

En ja, wisselslag, zulke selheden zul je nooit halen met alleen downstrokes

Nostalgia
3 april 2007, 23:20
Echte mannen spelen recuerdos de la alhambra en niet deze shit :P

Dat is idd tremolo, gewoon veel doen en je pikt het zo op. Veel Metallica spelen helpt.


Goh, ik pakte net mn gitaar en ik zag dat ik het niet uit de pols speel eigenlijk op hoge snelheden... mn arm krampt up en gaat meebewegen... nieuw oefenpuntje! :P

Gitaro
3 april 2007, 23:30
Hmm, Metallica (meeste thrash metal, wat dit betreft) associëer ik niet met tremolopicken, ik weet van alle metallia nummer precies hoevaak ik de open E/A moet aanslaan voor er weer een powerchord komt. Echt tremolopicken gebruik je meer voor een melodietje, maargoed, dit is mierenneukerij en het neemt niet weg dat metallica goed oefenmateriaal is

e|---------------------------------------------------------
B|---------------------------------------------------------
G|---------------------------------------------------------
D|-7777-10101010-9999-7777-6666-------------------------
A|---------------------------------7777--------------------
E|---------------------------------------8888-10101010----

e|---------------------------------------------------------
B|---------------------------------------------------------
G|---------------------------------------------------------
D|---------------------------------------------------------
A|-0000-3333-2222-0000------2222-00000000---(etc)------
E|-----------------------4444------------------------------

Strangegun
4 april 2007, 07:12
Ok bedankt mensen na school maar mee beginnen dan :)

Nostalgia
4 april 2007, 22:27
Ik zat aan master of puppets en battery te denken... tzijn idd meer ritme-patroontjes nu ik erover nadenk...

En wat is dat stukje tab wat je neer hebt gezet, ik herken het niet :P

Gitaro
8 april 2007, 04:03
Da's een stukje uit Gorgoroth - Krig (uit m'n hoofd gespeeld, ik weet niet echt of het klopt). Als je een meester van tremolopicking wil worden moet je je eens verdiepen in black metal, je hebt bands die 3 minuten aan een stuk door tp'en, en dat inclusief stringskippen/arpeggio's. Erg cool.

Gorgoroth - Krig
Gorgoroth - Funeral Procession

2 aanraders. (Funeral Procession is behoorlijk pittig... en supervet)

Gitaro
8 april 2007, 04:04
(Er ging wat fout met newreply.php en m'n post verscheen niet in de lijst. Zoals je ziet 8 reacties ipv de eigenlijke 9. Dus bij deze een schöp)

Vonk
8 april 2007, 09:30
Inderdaad, Black Metal is voor de meesters van tremolopicking. Hier nog een leuk nummer:
http://metaltabs.com/tab/7989/ (http://metaltabs.com/tab/11387/)

Linkt de link nou goed bij jullie? Hij moet naar Satyricon - Part III Mother North. En nou gaat ie naar een andere favoriet van mij...
(http://metaltabs.com/tab/11387/)

gorgasm
8 april 2007, 11:12
stringskippen/arpeggio's. Erg cool.

toch niet in blackmetal!
dat doen ze eerder in deathmetal.

ja hoe doe je dat, traag beginnen en veel oefenen, meer kan ik er ook niet op zeggen. Tmoet een gewoonte worden. Je mag niet gespannen zijn, tmag niet met je schouder gebeuren, liefst met je pols.

Kheb zelfs nog mannen gezien die dat vanuit hun 2 vingers deden, leuk om te zien.

Editje,
blackmetal doet dit idd vaak, maar ze doen t vaak over 2 of 3 klanken/snaren, waarbij ze de "gebruikelijke" kwint(van t majeur akkoord) vervangen door n kwart, kleine/grote terts, enz.. Ik heb ook t gevoel dat die mannen zo geen goeie controle hebben over hun spel, maar mss check ik de verkeerde bands :)
bv keep of calisin, en the legion vind k wel goed in hun spel.
Maar ik denk als je death gaat opzoeken dat je minder "prutsers' zal tegenkomen. Of zie ik t verkeerd?

heavy-metal-thunder
8 april 2007, 12:32
ik weet niet of het verstandig is om daar als beginner mee van start te gaan.

Wil je het toch: doe de oefeningen met een metronoom, 4 noten per beat, altijd down up in een constant tempo. En let op dat je niet verkrampt. Doe je dit wel, snelheid naar beneden. En let ook eens op de beweging in het filmpje, hij speelt heel economisch, de rechterhand beweegt maar minimaal.

Ik heb nog nooit geprobeerd zo iets te spelen, maar is het zo moeilijk? Mij lijkt het van niet.

Strangegun
8 april 2007, 13:39
is er niet toevalig een metronoom progamma want ik heb er geen =)

Gitaro
8 april 2007, 14:22
Ach ik neem het niet zo nauw, 7-5-6 over 3 snaren kwalificeert al als een arpeggio en als je dat vloeiend kan tremolopicken op hoge snelheid vind ik dat goed genoeg.

Maar je hebt wel gelijk, als je technisch hoogstaande dingen wil moet je zeker bij death bands zijn. Er zijn heel veel black metal gitaristen die voor geen reet kunnen spelen, en dat hoor je terug op de opnames. Vaak is het vermomd door slechte productie of superveel reverb :D. Maar als je dan bijvoorbeeld de death band van interessander (zie sounds forum) ziet spelen dan weet je dat ze retestrak kunnen riffen, en dat gevoel heb ik bij heel veel death bands.

En ja.... keep of kalessin is de bom!!! Mijn favoriete bm band!

edit: Strangegun: http://www.metronomeonline.com

En hier een Funeral Procession cover :): http://youtube.com/watch?v=dtG441UMl2s

heavy-metal-thunder
8 april 2007, 16:45
Ach ik neem het niet zo nauw, 7-5-6 over 3 snaren kwalificeert al als een arpeggio en als je dat vloeiend kan tremolopicken op hoge snelheid vind ik dat goed genoeg.

Maar je hebt wel gelijk, als je technisch hoogstaande dingen wil moet je zeker bij death bands zijn. Er zijn heel veel black metal gitaristen die voor geen reet kunnen spelen, en dat hoor je terug op de opnames. Vaak is het vermomd door slechte productie of superveel reverb :D. Maar als je dan bijvoorbeeld de death band van interessander (zie sounds forum) ziet spelen dan weet je dat ze retestrak kunnen riffen, en dat gevoel heb ik bij heel veel death bands.

En ja.... keep of kalessin is de bom!!! Mijn favoriete bm band!

edit: Strangegun: http://www.metronomeonline.com

En hier een Funeral Procession cover :): http://youtube.com/watch?v=dtG441UMl2s

ach zo, staat "veel noten per beat spelen" dan gelijk met technisch hoogstaande muziek?? Ik durf je garanderen, dat Jazz solo's die veel trager zijn, héél wat moeilijker kunnen zijn.


een metronoom on line moet je maar eens googlen. Dit is toch wel belangrijk als je strak wil leren spelen. Maar in programma's zoals guitar pro, band-in-a-box, audacity (dat je via de site van Harry-beton of andere site gratis legaal kan downloaden).

BartS
8 april 2007, 17:00
Tremolopicking, verdiep je eens in nummers van Vader/(oude) Cannibal Corpse/Morbid Angel/Death/Carcass/Dissection.

Gewoon een paar keer oefenen, op den duur valt het kwartje en dan kan je vanzelf je techniek verbeteren door middel van metronoom, andere ritmes etc.

jaspie
8 april 2007, 18:17
tremelo picking = dick dale

Gitaro
8 april 2007, 18:25
ach zo, staat "veel noten per beat spelen" dan gelijk met technisch hoogstaande muziek?? Ik durf je garanderen, dat Jazz solo's die veel trager zijn, héél wat moeilijker kunnen zijn.
Verdomme zeg, ik hoop niet dat je verwacht dat ik serieus in ga op dit mierengeneuk. Hier posten is zo frustrerend hè, je kan niets zeggen zonder er twintig disclaimers bij te plaatsen.

Trouwens, hoe kom je op het absurde idee hier jazz bij te betrekken? Ik weet niet of je verder leest dan twee zinnen, maar dit is een topic over TREMOLO PICKEN. En JA, voor technisch tremolo picken moet je bij death metal zijn, en JA, dat is technisch hoogstaand, dus open maar een ander topic als je het over je jazz rotzooi wil hebben.

Sorry voor het geweld hoor, maar dit gaat echt helemaal nergens over.

Strangegun
9 april 2007, 22:16
eve nog een vraagje moet je een zacht plectrum hebben hiervoor ?

happynjitram
9 april 2007, 22:29
dat ligt helemaal aan je eigen smaak, ik gebruik zelf een 0.81 volgens mij. maar ik hoor vaak dat mensen een dikkere plectrum fijner vinden voor metal. Kwestie van uitproberen!!!