PDA

View Full Version : Electra distortion gemaakt.



Ash ketchum
3 april 2007, 20:45
Ik heb net een electra distortion gemaakt, het schema vond ik op de stompboxgallery van Aron Nelson. Echt een grappige overdrive die niet zo kleurt als een tubescreamer. Overigens heeft 'ie ook een aardige boost. Het leukste is dat het maar uit een paar onderdeeltjes bestaat die niet moeilijk verkrijgbaar zijn.
Het schema dat ik heb gebruikt staat hier;
http://aronnelson.com/gallery/album06/ELECTRA_DISTORTION_001
Ik heb 1 van de germanium diodes vervangen voor een on-on schakelaar, hierdoor kan ik kiezen tussen een 1N4007 of 2 1N4148's in serie. Het enige nadeel hiervan is een volume verschil en ietsje minder distortion als ik de 1n4148's inschakel.
Een leuk idee voor de volgende is om de input cap te veranderen door een lagere waarde om er een treblebooster/drive van te maken of ook schakelbaar. Hierdoor wordt het een iets breder inzetbaar apparaatje.

Negative K3 fan
4 april 2007, 19:20
dat met die input cap is een erg goed idee, dat kun je gewoon doen mbv een SPST schakelaartje, wat betreft die diodes is het ook het proberen waard om daar mee te experimenteren. Prop er eens wat verschillende diodes in, alles kan en luister naar het verschil. Je kunt er bijvoorbeeld ook ledjes voor gebruiken, die maken over het algemeen de sound wat warmer.

Ash ketchum
4 april 2007, 19:35
dat met die input cap is een erg goed idee, dat kun je gewoon doen mbv een SPST schakelaartje, wat betreft die diodes is het ook het proberen waard om daar mee te experimenteren. Prop er eens wat verschillende diodes in, alles kan en luister naar het verschil. Je kunt er bijvoorbeeld ook ledjes voor gebruiken, die maken over het algemeen de sound wat warmer.

Een germanium diode klinkt naar mijn inzien nog steed warmer dan een led. Deze heeft overigens de eigenschap niet zoveel te vervormen, alleen het signaal op te krikken.

"Change the diode type

Change the clipping diodes to different types to get different "shades" of distortion. LEDs give more crunch and buzz. Silicon diodes (1N4148, 1N914) are crisper (harsher?) than germanium (1N34a). Germanium (Ge), Silicon (Si), FETs and MOSFET transistors also have diodes in them that you can use as clippers. Try different types in your circuit.

Buzzwords: Ge = "squishy", "tubey", "compressed".

Si = "sharp", "focused","tight", "precise"

FETs/MOSFETs = "Tube-like", "Crunchy"

LEDs = "Crunch", "Buzz", "Less Compressed" "