PDA

View Full Version : Legato met pink



Pais
3 april 2007, 19:16
Ik heb iets mafs met de pink van mn linkerhand.
Altijd wanneer ik hem gebruik is het eerste kootje vanaf de hand gezien overstrekt. Ik probeer al tijden om mn pink wat sterker te maken en mn hand wat opener te houden, met duim midden op de hals en genoeg ruimte tussen mn handpalm en de toets. Zo zou het makkelijker moeten worden om de pink niet te overstrekken. Maar nog steeds tijdens akoorden waarbij de pink bijvoorbeeld op de bassnaren wordt gebruikt, kan ik mn pink niet recht houden.

Dit maakt het bijna onmogelijk om legato te spelen met mn pink. Soms doe ik een poging die direct wordt afgestrafd met een onsmakelijke knak & au.

Weet iemand oefeningen oid hoe pinky sterker wordt en waardoor het ook mogelijk wordt om legato te oefenen?

Mitch_mashinguard
3 april 2007, 23:28
http://www.cyberfret.com/chops/finger-stretching/index.php

Dit soort oefeningen doen, zelf variaties hierop verzinnen en je daarbij vooral op je pink (en middelvinger) concentreren zal altijd zijn vruchten afwerpen. Je zal het de eerste paar keren flink voelen in je pink denk ik. Dat is op zich een goed teken, maar als het pijn gaat doen moet je stoppen. Dergelijke oefeningen zeker niet urenlang gaan doen, Dat overleef je lichamelijk (en psychisch ;) ) niet. Ik denk overigens niet dat dit precies is wat je bedoelt, maar het zijn in ieder geval goede oefeningen voor kracht en flexibiliteit van je pinky en alle beetjes helpen.

Pais
4 april 2007, 12:10
Bedankt voor het meedenken, maar ik denk niet het een oplossing is. Ik gebruik mn pink al actief en dit soort dingen kan ik er prima mee spelen, al blijf ik mn pink overstrekt gebruiken. En zolang mn pink overstrekt is - geen legato ;)

Negative K3 fan
4 april 2007, 19:24
je kuint je pink ook wat versterker door te oefenen met akkoorden, zoals bijvoorbeeld een Fm9 ofzo, daarnaast werken waarschijnlijk veel standaard oefeningetjes (chromatische) ook wel met je pink. Probeer ook neit te veel kracht uit te oefenen of te krampachtig te spelen.

Nostalgia
4 april 2007, 22:36
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je pink zo staat:


---------\
\

(Crappy ASCII, ik weet het...)

Daar heb ik soms ook last van. Misschien helpt het om bepaalde akkoordgrepen met lastige pinkzettingen te oefenen en dan te focussen op de rust in je hand. Heel langzaam en echt focussen op de rust.

Ik hoop dat dat wat helpt :)

Pais
4 april 2007, 22:41
Vanaf mn hand gezien staat mn pink zo: HAND \ / \


:chicken:


Het eerste kootje vanaf mn hand gezien is de verkeerde kant op gebogen. En ook al functioneert mn pink de laatste tijd echt steeds beter - hij overstrekt wanneer ik er kracht op zet en dit maakt pulloff en hammerons onmogelijk.


Tis lastig om over internet uit te leggen :) ik zal mn leraar wel vragen wanneer ik hem weer zie. Maar wie weet kwam het probleem iemand bekend voor :)

Nostalgia
4 april 2007, 22:44
uuuuuhh... heb jij wel een normale pink :D

Don Capo
5 april 2007, 08:14
En toch ook hier, de enige oplossing, veul spelen.

Goeie oefenening is echt een hele basis oefening waarbij je alle vier de vingers op achter elkaar op 1 snaar zet, Je wijsvinger laat staan en dan ombeurten legatos geeft met elke vinger totdat ze allemaal even goed klinken. In het begin zal je je hand veel moeten draaien tov je hals maar dit zal steeds makkelijker worden, Zoals met ALLES bij gitaarspelen draait het hier ook weer om herhaling. Mijn pink was vroeger ook drama maar is nu een volleerd lid van mijn linkervingersgitaarspeelfamilie.

peter_heijnen
5 april 2007, 08:26
Ik weet dat je nog niet zo heel lang speelt, en mss is dat wat jij met je pink speelt gewoon nog te vroeg voor je.

Vaak ontstaan dit soort problemen niet door krachtgebrek maar door een incorrecte/onnatuurlijke houding. Het allerbelangrijkste is uiteindelijk dat je houding natuurlijk aanvoelt opdat je je van daaruit verder kunt ontwikkelen.

Als de houding spanning oplevert zul je altijd wel ergens vast lopen. Ik heb al een paar jaar last van een grote problematische eeltknobbel op mijn linker pink. Die knobbel maakt dat ik mijn pink niet normaal op mijn toets kan zetten, ik moet steeds om die knobbel heenspelen. Het verschil met normaal lijkt minimaal, maar de gevolgen voor mijn techniek zijn enorm.

Ontspannen is het toverwoord.

Pais
5 april 2007, 17:23
uuuuuhh... heb jij wel een normale pink :D
Kijk er oordeel zelf :D

http://137.224.239.40/nh/forum/files/pic00166_681.jpg
Een voorbeeld van een normaal barre majeur akkoord, iets wat ik zeker 5 maanden dagelijks veel gebruik. Hier zijn zowel mn pink als ringvinger overstrekt. Als ik hier een pulloff mee waag, voelt dat echt hels.
Ik probeer al tijden heel bewust met mn houding om te gaan. Niet meer kracht gebruiken dan nodig is, en een goed positie van de hand zodat de vingers niet onder een nare hoek kracht hoeven leveren. Gelukkig let mn nieuwe leraar daar ook veel meer op dan mn oude.
Op de lagere snaren (waarbij de pink dus wat verder rijkt) niet voorkomen dat hij overstrekt. Als ik mn vingers los op de snaren leg ziet het er normaal uit, maar direct als ik wat druk uitoefenen knikt mn vinger in. Ik kan er heel goed mee overweg zo, maar het maakt specifiek legato onmogelijk.

Bij hogere snaren hoef ik mn pink niet overstrekt te plaatsen en daarmee ben ik ook chromatische loopjes aan het oefenen zoals DonCapo en NK3 beschrijft.

peppie
5 april 2007, 17:53
Als ik mn vingers los op de snaren leg ziet het er normaal uit, maar direct als ik wat druk uitoefenen knikt mn vinger in.

als ik jouw was zou ik echt een manier vinden om dit te kop in te drukken dit is niet goed. !!!

Danieldg
5 april 2007, 18:35
Ik zou hiermee naar een dokter gaan, die kan je miss oefeningen geven zodat je vingers juist komen te staan. Ook een apparaatje voor vingertraining kan je miss helpen.

Mitch_mashinguard
5 april 2007, 20:39
Misschien moet je er gewoon je voordeel mee doen: je pink gebruiken voor meerdere snaren, zonder barré of gedempte tonen te krijgen :P

Pais
5 april 2007, 21:29
Haha idd misschien ga ik gewoon Django achterna....

Ik ga niet naar de dokter joh! :) Die man ziet me al aankomen met mn problemen over gitaartechniek :eek:
Ik zal wel verder gaan in mn poging mn pink te versterken, zo'n vinger krachttraining geval is misschien wel handig voor al die uren die ik wekelijks in de trein zit te niksen.

peppie
5 april 2007, 21:36
het lijkt mij alleen dat dat knikken niet gezond is voor je vinger gewrichten op de lange termijn net als dat je met je knieen naar achter gebogen "op slot" gaat lopen... ik kan het mis hebben natuurlijk. weet niet hoe je pnk gemaakt is;)

RRRobin
5 april 2007, 21:49
ik kan alleen zeggen dat ik het er vrij vreemd uit vind zien :p ik heb ook wel vreemde vingers though, maar met spelen niet veel last van.

vulvasonic
6 april 2007, 01:21
Je kan ook spreken van het geluk dat je waarschijnlijk niet veel moeite zal hebben met het pakken van een barregreep op basis van het A-accoord. Ik bedoel dus de greep waarbij je de wijsvinger plat legt over 'alle' snaren en waarbij de pink de D, G en B snaar indrukt. Dan heb je die knik namelijk hard nodig.

Ik zou ze de kost niet willen geven, al die mensen die die greep NOOIT leren pakken.

Oefen nog een beetje bij het krom houden van je vingers. Laat al je vingers als hammertjes boven de toets hangen (niet te ver erboven houden) en hamer je snaren aan. Als je dat maar genoeg oefent, komt het vanzelf goed.

Succes! :)

peppie
6 april 2007, 09:55
hoezo zou je die met je pink willen doen?
ik doe hem emt me wijs en ring vinger kan ik met met pink er nog een 7 en een sus4 van maken of zelfs een maj7

vulvasonic
6 april 2007, 17:14
hoezo zou je die met je pink willen doen?
ik doe hem emt me wijs en ring vinger kan ik met met pink er nog een 7 en een sus4 van maken of zelfs een maj7

Ik speel 'm zelf liever met de pink, omdat het voor mij veel makkelijker pakt en omdat ik mijn vingers niet zover kan spreiden. Het lukt me wel, maar niet met hetzelfde gemak.
Maar je hebt gelijk, als je het met je ringvinger kan levert dat een aantal extra mogelijkheden op. Als ik gebruik wil maken van die extra mogelijkheden laat ik de grondtoon voor wat ie is en schuif ik mijn wijsvinger op.

Maar Pais geeft aan dat haar 'pinkprobleem' zich ook voordoet bij haar ringvinger, dus hoedanook heeft ze er baat bij. :D

Valentijn
6 april 2007, 17:35
Ik weet niet precies hoe t zit, maar naast wat krachttraining kan je er niet zo veel aan doen.

Ik heb er ook last van als ik contrabas speel (dus meer druk moet zetten). En ik weet dat mijn moeder het ook heeft (zij heeft vanaf haar 4e altviool gespeeld, en op haar 20e had ze t nog steeds, tot ergernis van haar docent van t conservatorium... en nu nog steeds)

Wat misschien wel zou kunnen helpen is zorgen dat je pols zo recht mogelik staat. Als deze in een hoek staat raak je nogal wat kracht in je vingers kwijt.

(maar t is dus niet nodig om hiermee naar een dokter te gaan.)

Pais
6 april 2007, 17:36
Maar Pais geeft aan dat haar 'pinkprobleem' zich ook voordoet bij haar ringvinger, dus hoedanook heeft ze er baat bij. :D
a-fig speel ik eigenlijk met alleen mn middelvinger of met 4 vingers.
Zo hebben we alle mogelijkheden gehad :D

Nostalgia
6 april 2007, 19:32
Mag ik je vragen waar je je duim op de hals hebt staan? Misschien is het een kwestie van je linkerhand te schuin houden?

Dit soort vinger krijg ik alleen bij extreme akkoorden :P

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:48
Kijk er oordeel zelf :D

http://137.224.239.40/nh/forum/files/pic00166_681.jpg

aaaahhh ik dacht dat kje het over het bovenste kootje ging, dit heb ik werkelijk waar nog nooit gezien... ik heb er een gitaar bijgepakt, maar ik KAN mn hand onmogelijk in zo'n positie buigen?? als ik mijn bovenste kootje buig, dan buigt de rest van de vinger mee

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:53
Je kan ook spreken van het geluk dat je waarschijnlijk niet veel moeite zal hebben met het pakken van een barregreep op basis van het A-accoord. Ik bedoel dus de greep waarbij je de wijsvinger plat legt over 'alle' snaren en waarbij de pink de D, G en B snaar indrukt. Dan heb je die knik namelijk hard nodig.

Ik zou ze de kost niet willen geven, al die mensen die die greep NOOIT leren pakken.

uhhh dat doe je toch gewoon met je ringvoinger? Ik kan dat absoluut niet met mn pink

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:57
Wat misschien wel zou kunnen helpen is zorgen dat je pols zo recht mogelik staat. Als deze in een hoek staat raak je nogal wat kracht in je vingers kwijt.

daar zit misschien wel wat in, als ik naar die foto kijk is heyt miisschien een idee om je linkerhand zo te houden dat je pols bijna recht onder de hals in plaats van achter de hals zit, dan hebben je vinger ook meteen een stuk mneer ruimte, iets anders kan ik niet verzinnen.

Pais
6 april 2007, 21:09
daar zit misschien wel wat in, als ik naar die foto kijk is heyt miisschien een idee om je linkerhand zo te houden dat je pols bijna recht onder de hals in plaats van achter de hals zit, dan hebben je vinger ook meteen een stuk mneer ruimte, iets anders kan ik niet verzinnen.

Klopt, ik probeer ook om zoveel mogelijk mn hand 'open' te houden en de pols wat naar voren te brengen. (en de gitaar minder naar achteren te hellen, maar ik heb eigenlijk het zicht op de toets nog wel nodig)
Met een barregreep is alleen je handpositie tov de hals redelijk gefixeerd. Houding is heel belangrijk natuurlijk maar daar let ik ook al heel bewust op.


Mag ik je vragen waar je je duim op de hals hebt staan? Misschien is het een kwestie van je linkerhand te schuin houden?
Standaard achter op de hals. Wat bedoel je met hand te schuin? Misschien bedoel je schuin op een manier waarbij de elleboog naar je heup toebuigt? In dat geval niet.
Ik heb altijd al lastig gevonden op een fijne speelhouding te vinden. Sinds kort heb ik me aangewend om de gitaar opgericht op de rechter bovenbeen (a la traditionele flamenco houding) vast te houden. De gitaar krijgt dan ongeveer dezelfde positie als wanneer je hem op je linker been zet met een voetsteun (klassiek). Het voordeel is dat de hals dan onder een heel prettige hoek staat ten opzichte van de linkerhand. En dat maakt veel dingen makkelijker!

Nostalgia
6 april 2007, 21:31
Nou kijk,

Plaatje met juiste duimpositie (http://www.electric-guitar.co.uk/Images/Lessons/First_Notes/classicallefthandposition.jpg)

Ik heb net ff mn gitaar gepakt en ik kan jouw rare handstand bijna nadoen (de pink iig wel) als ik mijn duim te ver naar het andere uiteinde breng (dus dieper het plaatje in zeg maar. Als ik mijn duim steeds verder verplaats, dan zie ik ook dat mijn pols steeds hoekiger gaat staan.

Wat is de hoek die je hand en je onderarm maken (dus hoe geknikt staat je pols)? Dat bedoel ik met 'te schuin'. Lastig uit te leggen, ik wou dat mn camera het deed, dan maakte ik er een foto van.

Ik denk dat jouw probleem daar in zit, een verkeerde houding van je linkerhand, pols niet recht genoeg :) Daar lijkt het op iig.

Pais
6 april 2007, 22:21
Wanneer ik mn gitaar vast heb in de positie zoals ik beschreef, maakt mn pols eigenlijk geen hoek (hoogstens een lichte buiging naar me toe), maar is de hand recht tov de onderarm. Alleen wanneer ik loopjes over de bassnaren speel, breng ik mn handpalm wat meer over de toets en buigt mn pols wat meer.
En bij mn duim heb ik het kootje iets onder het middenpunt van de hals. Maar dit is erg afhankelijk van de dikte en de breedte van de hals, en de proporties van je eigen hand. Ik heb het eerder met mn leraar over mn houding gehad en volgens zijn aanmerkingen speel ik nu verder.

Ik denk zelf dat het weinig met mn houding te maken heeft. Wanneer ik mn linkerhand op plat tafel leg, met mn vingers iets gebogen, en zo mn vingertoppen licht tegen het oppervlak aandruk, dan bezwijkt dat kootje ook direct.

Nostalgia
6 april 2007, 23:15
Hmm, dat zou goed kunnen. Dan weet ik niet hoe je nu verder moet. Het kan zijn dat jij een van die pechvogels bent die met een slechte pink zijn geboren. Misschien een te korte spier oid :confused:

Wacht ff, ik deed net die oefening van je hand op tafel leggen, en mijn pink doet hetzelfde als jouw pink op het plaatje... Alleen het voelt niet als bezwijken ofzo.

Hmm, en als je nou eens je hand draaide, vanuit je onderarm. De basis van je pink komt dan dichter bij de hals. Dat doe ik ook als ik lastige grepen probeer te pakken, dan draai ik mijn linkerhand wat bij. Helpt dat? Zo niet, dan weet ik het echt ff niet meer :dontgeti:

Pais
7 april 2007, 00:12
Hmm, en als je nou eens je hand draaide, vanuit je onderarm. De basis van je pink komt dan dichter bij de hals. Dat doe ik ook als ik lastige grepen probeer te pakken, dan draai ik mijn linkerhand wat bij. Helpt dat?

Dat helpt ook wel! Vooral voor mn ringvinger.
Het zal ook gewoon meer oefenen zijn, en proberen de grens op te zoeken om mn pink effectief met zo min mogelijk kracht te gebruiken zonder dat hij inknikt.
Iedereen ook bedankt voor het meedenken!

Trouwens, coole poster op de achtergrond, is het niet? :hippie:

Nostalgia
7 april 2007, 15:33
Ik dacht dat je echt midden in het bos zat :D

Pais
4 mei 2007, 22:41
Nou, een kleine update dan maar.

Vanmiddag ging iets goed mis. Een luide knak, een blauwe dikke pink en een zeurderige brandende pijn. Het voelt als een serieuze blessure. Maandag maar mee naar de dokter.
Balen, was net zo lekker bezig de laatste weken. Ik kan er onmogelijk mee spelen nu.

Laat het een waarschuwing zijn voor alle gehandicapte pinkers :angry:

Trocar
4 mei 2007, 23:21
Ai, dat klinkt pijnlijk, balen! Ik hoop op een spoedig herstel (mocht dat nodig zijn tenminste) en dat je alsnog een oplossing vindt voor je pinkprobleem!

appyhaan
4 mei 2007, 23:57
Dat klinkt zeker niet leuk. Ik heb zelf zoiets gehad met mijn knie, 'k ben er niet mee naar de dokter gegaan(had ik misschien wel moeten doen) ook een zeurende pijn en een dikke knie. Ging toch allemaal over na een paar dagen... toch kan ik nu nog vernemen dat er "iets" nog niet goed is. Overigens nog even terugkijkend naar je plaatje, het valt me op dat je ook je middelvinger overstrekt bij het bovenstje kootje, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Misschien dat je er nu even niks aan hebt, maar ga terug naar andere akkoorden en laat de barre akkoorden voorlopig zitten. Doe wat rustige rek -en strek oefeningen en bouw alles langzaam op. Heel veel barre-akkoorden spelen met slechte techniek is een hele zware opgave voor je handen/vingers. Maar dat heb je blijkbaar al vernomen. Succes en beterschap.

Guitarmania
11 mei 2007, 20:43
Je ringvinger en je pink zijn lastige vingers. Het zijn vingers die je nergens voor gebruikt. Je peutert er zelfs niet mee in je neus...

Je moet ze aan het werk zetten om ze te ontwikkelen. Probeer je penta-laddertjes te spelen met middel-, ring- en pinkvinger. Geef die pink op zijn sodemieter. Zet hem aan het werk!

Na een tijdje telt ie ineens mee!

Pais
12 mei 2007, 15:12
Wees voorzichtig met dat advies!!
Volgens mn huisarts is dit geval veroorzaakt door overbelasting en heb ik meer ruimte in de pezen dan gewoonlijk, waardoor het overstrekken makkelijk gaat. Elke keer wanneer ik mn pink buig vanuit de overstrekking, voel ik hem knakken. Dat gebeurt tijdens het spelen tientallen keren per minuut en dat voelt op den duur echt niet goed meer.
Zolang ik mn pink verkeerd gebruik, is me aangeraden om hem niet te gebruiken tijdens gitaarspelen, maar dat is onmogelijk he.

Ik ga ermee naar fysiotherapie wanneer het het niet meer dik is. Hopelijk krijg ik mn pink toch normaal. Ik leer flamenco waarbij de pink juist heel actief is, daar kan ik dit niet echt bij gebruiken! :)