PDA

View Full Version : Aanlopende snaren op hoge posities



paulbekkers
3 april 2007, 19:02
Enige tijd geleden heb ik van the String een body en neck besteld. Na het bekende schuine halspocket probleem (min of meer) opgelost te hebben, heb ik de strat nu bijna helemaal af (zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1219760#post1219760).

In afwachting van de GFS pickups heb ik alvast een setje snaren erop gelegd om het een en ander af te stellen. Ik kwam erachter dat vanaf de 13de positie vrijwel alle snaren aanlopen. Onder andere merk ik bij de hoge E dat (naast het aanlopen) positie 14 en 15 dezelfde toon geven (de toon van positie 15).

Komt dit vaker voor met assembly strats? Is dit een kwestie van wachten tot de hals zich zet?

Het iets verhogen van de actie vermindert het probleem, maar het verdwijnt niet. Kan dit verholpen worden door met de halskromming te spelen? Zo ja, moet ik dan aandraaien of losser draaien?

Ik hoop niet dat dit een fretprobleem is, want dan zal ik waarschijnlijk moeten laten vlakken. Als dat niets uithaalt, dan zal er een nieuwe hals op moeten, want een nieuwe hals laten herfretten is natuurlijk stierenpoep.

AvU
3 april 2007, 19:14
hoelang heb je de snaren er nu op liggen? de hals moet natuurlijk ook even wennen aan de trekkracht. is de hals heel kaats recht, dan moet je de halspen iets strakker draaien, waardoor de hals iets holler gaat staan (hij buigt dan richting de snaren. Dit is normaal.

grt. Arjan

Mitchel_12000
3 april 2007, 20:15
Misschien kan je ook de brug iets hoger afstellen.
Inderdaad ook even uitproberen of je de halskromming wat kan aanpassen.
Als dit alletwee niet helpt, kan je ook de hals eraf schroeven (ik neem aan dat het een geschroefde hals is), en de hoek heel licht aan passen door een heel klein beetje van de hiel (het deel wat in de body verdwijnt) af te schuren. Wel heel weinig want voor je het weet heb je er teveel afgehaald.

kiem
3 april 2007, 20:47
kijk eerst of je hals netjes recht staat (fractie hol).

pak een rei en kijk of je frets goed gevlakt zijn, t blijft prefab, dus als zon figuur in de fabriek een kut dag had kan t zo dat de frets gewoon kut gevlakt zijn.

paulbekkers
3 april 2007, 22:09
Hoe check ik het beste óf de hals hol staat en hóe hol dan?
Als de hals iets gaat zetten (hol staan) zou dus dat probleem op de hogere posities goed moeten komen? Is dat logisch?

De action heb ik als even hoger gesteld, maar dat moet natuurlijk niet nodig zijn (was extreem hoog al).

Enneh, wat is een rei?

kiem
3 april 2007, 22:18
Hoe check ik het beste óf de hals hol staat en hóe hol dan?
Als de hals iets gaat zetten (hol staan) zou dus dat probleem op de hogere posities goed moeten komen? Is dat logisch?

De action heb ik als even hoger gesteld, maar dat moet natuurlijk niet nodig zijn (was extreem hoog al).

Enneh, wat is een rei?uhm...

druk je lage e snaar in op de 1e fret en op de laatse fret (dus allebij ingedrukt houden), en dan kijk je in t miden (rond de 12e fret) hoeveel ruimte er tussen de frets en de snaar zit, dit moet een klein beetje zijn, zegmaar halve mm tot 1 mm...

als je dit doet en je ziet bv dat de hals de snaar raakt dan staat ej hals te bol (dus te strak). dan stel je de hals steeds met kleine slaagjes losser, totdat je wel die halve tot 1 mm ruimte tussen snaar en fret hebt..

als er tussen snaar en fret een grote ruimte zit dat moet je hals wat strakker staan... als ej hals te los staat dan ligt is het midden van je hals (dus vanaf zegmaar 12e 13e fret) het laagste punt, en dan zal alles na de 12e 13e fret waarschijnlijk gaan aanlopen. ik denk dat dit jouw geval is, maar kijk ff met de manier die ik beschreven heb

als je nu ej hals goed gesteld hebt en t blijft aanlopen of gekke dingen doen dan is t mischien tog t fretwerk.

denk er wel aan, als ej de halslosser of strakker draait, dat je dit emt klene slaagen doet, dus steeds kwart slag losser of vaster draaien, en dan herstemmen en kijken hoe je hals staat, je hoeft niet lang te wachten tot je resultaat ziet, je hals reageer vrij snel op t stellen van de halspen.


hopelijk snap je t een beetje , woorden zijn niet mijn sterke punt namelijk


een rei is een soort liniaal die perfect vlak geslepen is, als je die bv op je hals legt kan je meteen zien of je hals hol / bol staat, of fretwerk vlak is etc.. is een van de meest noodzakelijke tools bij t gitaar bouwen.

jimihattricks
4 april 2007, 09:15
hoi paul, waarschijnlijk is het geen fret-probleem, want de frets op mijn allparts neck zijn echt keurig vlak..

aanvullende op de andere replies:
in de neckpocket van mijn allparts body zaten nogal wat klodders verf.. een (klein) bobbeltje kan de hals al naar voren danwel naar achter laten 'tilten'.. dus kijk of je neckpocket goed schoon is!

succes!

paulbekkers
4 april 2007, 10:01
OK, correct me if I'[m wrong, maar in dat geval zou dus de hals te ver naar achter tilten, waardoor de hogere frets aanlopen?

Dat zal ik eens controleren. Zou namelijk goed kunnen.
Ik heb (na testen) ook een het idee dat de kromming nog wel redelijk in orde is.

jimihattricks
4 april 2007, 11:12
ja idd, dat zou in jouw geval betekenen dat de hals te ver naar achter tilt ja..

ik heb - with a little help from my friends - de hele halspocket opnieuw gefreesd, zonder daarbij de diepte in te gaan, maar wel alle overbodige lakknobbels in de pocket weg te frezen als je snapt wat ik bedoel..

je kunt dit ook met een schuurpapiertje doen, maar dat wordt moeilijker, vooral bij de randen van de pocket, waar de lak zich ook op heeft gestapeld.. let wel op dat de fit 'strak' blijft..

het is iig geen ernstig probleem volgens mij..

fred dons
4 april 2007, 12:42
het lijkt mij dat de halspen helemaal nog niet aangedraaid is (standaard vanuit de fabriek is tie helemaal los zodat hij niet kromtrekt bij gebrek aan spanning van de snaren)
hierdoor heb je een hoge aktie in het midden en lopen de snaren vervolgens aan tegen en vanaf de 12e fret

jimihattricks
4 april 2007, 12:46
dat zou ik ook als eerste controleren, de andere ingrepen komen daarna pas.. mss is het al heel gemakkelijk verholpen..