PDA

View Full Version : kromming van de hals



Fern
1 april 2007, 19:46
Als je ooit nieuwe fretten op de toets wilt, zul je de halskromming willen laten bijstellen. Zonder afstelmogelijkheden wordt dat erg moeilijk en dus duur.
Een hals die uit een mooi stukje gedroogd hout is gemaakt met een goede kwaliteit toets, en netjes met olie wordt BIJGEHOUDEN door de bespeler, zal zelden problemen opleveren.
De meeste halzen torderen door klimaatswisselingen in combinatie met vuil op de toets, en onvakkundige (lopende band) produktie.
De truss rods die ik gebruik in mijn instrumenten zijn overigens van aluminium, en dragen bij aan de sustain in de hals.
Bovendien kun je een (bas) hals verstevigen met strippen hout als padouk.
Padouk is een uitermate stabiele en toonrijke houtsoort.
Aju!

Klopgeest
1 april 2007, 19:53
Deze hals trekt nooit krom, dat is 't 'm juist. Er is bij mijn weten nog nooit een vigier eigenaar geweest die anders heeft gezegd.

Fern
1 april 2007, 23:29
Beste klopgeest,

Elke hals moet een minimale kromming hebben. Deze kromming heet relief. De hoeveelheid relief is één van de meest essentiele punten van de afstelling van een elektrische gitaar, en van de klank van een akoestische. Op het monent dat een hals een vaste relief heeft, en je gaat deze opnieuw fretten, veranderd de relief toch! Zeker als je kiest voor een ander fret profiel.
Er is geen trekstang ok stuk carbonfiber wat de kracht die 24 frets van een andere dikte teweegbrengt in de toets, tegenhoud.
Bovendien zou je de hoeveelheid relief willen aanpassen als je van bv. 0.009 naar 0.011 snaren overstapt.
De hoeveelheid relief is ook nog van invloed op de mate van intoneren van de brug.
Vroeger, toen er nog geen trekstangen waren, was een oude manier om een halskromming aan te passen, het vervangen van fretdraad met een andere 'tang' dikte ( het deel wat in de toets zit, tegenwoordig diverse maten tussen de 0.5 en en 0.6 mm dikte). Gebruikte je een fretdraad met een grotere 'tang' dan werd een te grote relief gecompenseerd naar een 'backbow'. De oude werknemers van Martin waren hier tot de jaren '30 - '40 bijzonder handig in.
Het is juist een gemak dat de hals van een gefret instrument valt aan te passen met een trekstang.

Desondanks al mijn commentaar wens ik je wel heel veel speel plezier met de nieuwe Vigier!
Groet,
Fern

Klopgeest
2 april 2007, 12:53
Ok Fern, jij hebt duidelijk verstand van zaken, maar dan nog denk ik dat ik veel geld uitspaar totdat het moment komt dat ik nieuwe frets nodig heb. Dat zal zeker wel een paar jaar duren lijkt me. Andere gitaristen betalen in die periode aardig wat geld voor afstelbeurten, zeker als ze hun gitaar tiptop willen hebben. Of ze doen het zelf natuurlijk.

En ik denk ook dat het misschien wel slimmer is om tegen die tijd de gitaar naar Frankrijk te sturen en er gewoon een nieuwe hals op te laten zetten bij Vigier zelf, zodat niet alle manuren betaald hoeven worden om er nieuwe frets in te laten zetten.

Wie weet kost het uiteindelijk wel wat meer geld, maar ik heb er verder tot die tijd geen omkijken naar, afgezien van de intonatie die om de zoveel tijd waarschijnlijk afgesteld moet worden.

Bedankt voor het gewenste plezier en wie weet probeer in de toekomst 's een gitara van Fern :)

Klopgeest
2 april 2007, 12:58
ps: wat voor olie raad jij aan om de toets schoon te houden?

worst
2 april 2007, 13:14
meubel olie

Texter
3 april 2007, 12:37
Elke hals moet een minimale kromming hebben. Deze kromming heet relief.

Ja als traditioneel gitaarbouwer kun je hier best je brein over breken.
Een Vigier hals heeft oorspronkelijk 0,0 relief als er geen spanning op staat, maar de carbon staaf buigt wat door de spanning en misschien iets meer naarmate er dikkere snaren op zitten. Ze hebben bij Vigier gewoon de toleranties uitgerekend en hoeveel van het spul nodig was om de juiste buiging van het materiaal te bewerkstelligen. Om nieuwe frets te installeren moet je m.i. er alleen voor zorgen dat de hals weer precies recht wordt voordat je de hap mooi vlak maakt en ik heb geen idee of en hoelang het duurt voordat de hals zijn rechtheid zelf herstelt als er geen spanning op staat. Zij hebben er natuurlijk gewoon een rekje voor. Als ik een aluminium lineaal op mijn Vigier leg dan is de speling tot de frets maximaal .2 mm tussen frets 1 en 19 wat wel zal oplopen tot iets van .3 met 0.011 snaren erop of dikker. Daarnaast zit er een nulfret op: zo high tech is zo'n 10/90 hals dan weer wel hehe. De tonale winst tov halzen met trekstangen is zelfs voor een leek hoorbaar, laat staan dat je het simpelweg onmiddellijk voelt. De eerste 30 seconden op een andere gitaar (met trekstang) zijn altijd balen, ongeacht wie hem gebouwd heeft vanwege het gevoel dat er vibraties verloren gaan. De stijve hals zorgt wel voor wat meer hoog, waar je van moet houden, maar een gitaar met Floyd die zo helder klinkt als een tele in de middelste setting verdient een pluim. Vooral met dergelijk lage actie.
Een volledige Vigier hals is trouwens 450 Euro (iemand op een forum had postschade bij een tweedehandsje). Niet bijzonder duur voor de beste hals die je je maar kunt wensen. Mijn auto kost 3x zoveel aan onderhoud, verzekering en belasting elk jaar en die is onderhand minder waard dan de gitaar hehe.

Fretslijtage is echt geen issue trouwens...ik kan nu na 3,5 jaar wat bredere spiegelende vlakken (zonder inkeping) zien op de frets maar hij voelt nog als nieuw. Als gitaarliefhebber koop je er 5-10 gitaren bij in de tijd die de frets nodig hebben om op te slijten. Alleen iemand die zich constant bezig houdt met slijtende frets maakt zich druk om zoiets hehe.

Fern
3 april 2007, 17:52
ja, maaaaaaar.... ;-)

Fretslijtage is natuurlijk oook afhankelijk van je speelstijl en frequentie.

Heb je wel eens een driedelen Europees maple hals met cocobola toets gevoeld? Of een Afrikaans padouk hals? Met trekstang? En olie afwerking? Aanslaan, kopje thee drinken, en ja hoor! nog steeds sustain! en toch ook warmte! Je voelt de resonantie door de hals op je hand tijdens het spelen...

Maar goed, over smaak valt niet te twisten, ik ken voorlopig nog geen getordeerde halzen van mijn hand... dus hou ik het op een halspen, van aluminium met de mogelijkheid tot afstellen. Wel netjes de halspen trillingsvrij infrezen met stripjes hardhout ertussen.

Texter
3 april 2007, 20:53
Vigier is Frans en hun maple hebben ze nu zelfs gewoon in de tuin staan, ook al gebruiken ze nu al jaren dingen die ze ergens uit een bos in Frankrijk hebben gejat.

www.vigierguitars.com

Met al die andere lekkere keuzes vermoorden we onze planeet, Fern! Ben wel benieuwd wie er over een paar jaar allemaal rondlopen in de scene met jouw kunstwerkjes. MISSISSIPPI moeras essen klinkt wel grappig.

kiem
4 april 2007, 19:33
Als je ooit nieuwe fretten op de toets wilt, zul je de halskromming willen laten bijstellen. Zonder afstelmogelijkheden wordt dat erg moeilijk en dus duur.
Een hals die uit een mooi stukje gedroogd hout is gemaakt met een goede kwaliteit toets, en netjes met olie wordt BIJGEHOUDEN door de bespeler, zal zelden problemen opleveren.
De meeste halzen torderen door klimaatswisselingen in combinatie met vuil op de toets, en onvakkundige (lopende band) produktie.
De truss rods die ik gebruik in mijn instrumenten zijn overigens van aluminium, en dragen bij aan de sustain in de hals.
Bovendien kun je een (bas) hals verstevigen met strippen hout als padouk.
Padouk is een uitermate stabiele en toonrijke houtsoort.
Aju!is deze post naar aanleiding van een ander topic of kom je gewoon even interesant doen???

Tony27
5 april 2007, 19:59
Dit ruikt naar wat ik noem- reclame -

bert k
5 april 2007, 20:09
is deze post naar aanleiding van een ander topic of kom je gewoon even interesant doen???
Nee, dit stond in het koopadviestopic, waar een discussie losbarstte. Dus ik heb er een nieuw topic van gemaakt.

Bert K, mod

bert k
5 april 2007, 20:09
Dit ruikt naar wat ik noem- reclame -
Verklaar je nader of post niets, svp.

RRRobin
5 april 2007, 21:44
Verklaar je nader of post niets, svp.

ik gok omdat de startpost uit het niets ergens over ging. Waarschijnlijk wist hij net als ik niet dat er een voorgeschiedenis in het kooptopic aan vast zat :P dacht namelijk ook even aan reclame