PDA

View Full Version : Wel cutaway, géén elektronica...mogelijkheden?



homecore
3 april 2007, 00:56
Ahoi!

Het is heel simpel: ik zoek een akoestische gitaar:
-mét cutaway (ik wil de hogere regionen inkunnen)
-zonder elektronica
Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden met deze beperkingen? Want bijna elke gitaar met cutaway heeft ook meteen elektronica en andersom. Budget is max 500€.
Bedankt!
-------------------------------------------------------------------------
Voor de geïnteresseerden wat meer uitleg, de rest mag rechtstreeks de vraag beantwoorden. ;-) Ik zit al sinds nieuwjaar te twijfelen over de aankoop van een akoestische gitaar en ik ben al meerdere keren van gedacht veranderd. Toen ik onlangs op het punt stond de Yamaha FGX SC A te kopen, besefte ik dat ik eigenlijk geld zou geven aan elektronica die ik nog niet gehoord had en waarschijnlijk ook zelden of niet zou gebruiken, zeker niet in het begin. Bovendien heb ik geen akoestische gitaarversterker maar een gewone. En ik lees her en der op fora dat je perfect achteraf nog een piezo kan laten inbouwen als je dat wil. Het lijkt me dus nu gewoon beter om m'n geld te besteden aan een goede akoestische klank, in plaats van aan de elektronica. Lijkt dit jullie een slimme keuze?

Janne
3 april 2007, 11:07
Staal- of nylonsnarig? Ik denk dat nylon wat moeilijker wordt.
Ik weet van ayers dat ze gitaren maken zonder elektronica en volgens mij ook wel met cutaway, en dat zijn goede gitaren die ook binnen jouw budget liggen. Al staan op hun site (http://www.ayersguitar.com/) weinig gitaren met cutaway.
Anders gewoon de muziekwinkel in en testen, er staan er vast een paar zonder elektronica, en misschien kom je er wel eentje tegen mét elektronica die beter klinkt dan al die andere, zou zonde zijn om die dan te laten staan.

Janne

Kim Wilson
3 april 2007, 11:11
Ik heb een Motion western, met cutaway en zonder elektronica. Nu is men niet zo enthousiast over Motion, maar ik heb blijkbaar geluk gehad. Die van mij klinkt best goed, moet ik eerlijk zeggen.

Geen idee trouwens of ze nog nieuw geleverd worden...

Laser
3 april 2007, 11:54
Ja, onder 500 euro heb je wel goede CW akoestische gitaren met massief bovenblad. Met wat geluk vind je die in de merken van Godin ( Seagull, Simon and Patrick), of waarom geen Furch startersmodel?
Eigenlijk veel keuze op de markt, maar het zijn je oren die het onderscheid zullen maken tussen wat je wel of niet graag hoort. Er zijn veel merken en modellen op de markt zonder voor-ingebouwde versterking.
Neem vooral je tijd; bespeel veel CW gitaren, liever van niet-chinese makelij. Body type speelt ook een rol.
Om te starten heb je een gitaar nodig die je goesting geeft om te spelen door de goede klank. Maar dat wist je al.
Als je genoeg ervaring hebt of iemand kan meenemen die dat heeft kan je ook tweedehands gaan. Kan je een bom geld besparen als je uitkijkt.
Tja, wat kan ik meer zeggen? Welke stijl speel je/wil je spelen? Kwestie van de juiste houtkeuze te maken: ceder of spar? Mahonie of rozenhouten kast? Brede hals of gewone hals? Speelt allemaal een rol in het noemen naar merken.

Pais
3 april 2007, 12:05
Er zijn ook nylonsnarige CW zonder elektronica. Alhambra heeft er een paar
Deze bijvoorbeeld
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=150741

Blend
3 april 2007, 16:09
Met wat geluk vind je die in de merken van Godin ( Seagull, Simon and Patrick),

Seagull lijkt me niet, tenminste, heb ze nog nooit gezien. Je heb ze wel met cutaway, maar dan met elektronica.
Ik heb me wel suf lopen zoeken naar 'n Seagull mét elektronica en zónder cutaway. :)
Maar 'n pick-up erin is toch altijd mooi meegenomen?

homecore
4 april 2007, 22:11
Ja, onder 500 euro heb je wel goede CW akoestische gitaren met massief bovenblad. Met wat geluk vind je die in de merken van Godin ( Seagull, Simon and Patrick), of waarom geen Furch startersmodel?
Eigenlijk veel keuze op de markt, maar het zijn je oren die het onderscheid zullen maken tussen wat je wel of niet graag hoort. Er zijn veel merken en modellen op de markt zonder voor-ingebouwde versterking.
Neem vooral je tijd; bespeel veel CW gitaren, liever van niet-chinese makelij. Body type speelt ook een rol.
Om te starten heb je een gitaar nodig die je goesting geeft om te spelen door de goede klank. Maar dat wist je al.
Als je genoeg ervaring hebt of iemand kan meenemen die dat heeft kan je ook tweedehands gaan. Kan je een bom geld besparen als je uitkijkt.
Tja, wat kan ik meer zeggen? Welke stijl speel je/wil je spelen? Kwestie van de juiste houtkeuze te maken: ceder of spar? Mahonie of rozenhouten kast? Brede hals of gewone hals? Speelt allemaal een rol in het noemen naar merken.

Wel, ik moet zeggen momenteel doe ik vanalles door elkaar. Ik zit nog niet vast aan één bepaalde stijl, die moet ik nog ontwikkelen. Ik heb een workshop flamenco gevolgd uit nieuwsgierigheid, maar ik speel eigenlijk meer dingen zoals akoestische versies van Wonderwall of Under the Bridge en ik wissel graag af met fingerpicking. Met andere woorden mag het vrij all-round zijn. Ik heb al gehoord dat spar iets sprankelender klinkt dan ceder (klopt dit?) en dat staat me alvast aan. Kan iemand misschien iets concreter gaan qua merken/modellen? Dankuwel!

freekick
5 april 2007, 10:15
Seagull lijkt me niet, tenminste, heb ze nog nooit gezien. Je heb ze wel met cutaway, maar dan met elektronica.
Ik heb me wel suf lopen zoeken naar 'n Seagull mét elektronica en zónder cutaway. :)
Maar 'n pick-up erin is toch altijd mooi meegenomen?

jawel hoor! Ik heb had er 1.
Kort geleden verkocht . Seagull S6+F. zonder electronica en met cutaway.

Flipkoos
5 april 2007, 10:34
Ha...en ik heb net 'n Seagull gekocht mét elektronica...zonder cutaway haha.

freekick
5 april 2007, 10:48
Ha...en ik heb net 'n Seagull gekocht mét elektronica...zonder cutaway haha.

En zo zie je maar weer! Gefeliciteerd Flipkoos!
Kan iemand een goed nederlands woord voor voor "cutaway" bedenken?

Ik wel wel een prijs beschikbaar stellen. bv. een nieuw klankgat!

Pais
5 april 2007, 16:12
Positieholte!

freekick
5 april 2007, 16:57
[QUOTE=Pais]Positieholte![/QUOTE

Die kende ik al maar is niet goed genoeg Pais!
Doet te veel denken aan positiejurk e.d.
Probeer het nog eens!

Pais
5 april 2007, 17:25
Positieholte!

Die kende ik al maar is niet goed genoeg Pais!
Doet te veel denken aan positiejurk e.d.
Probeer het nog eens!

Positie-holte? :chicken:

Liefhebber
5 april 2007, 18:36
En zo zie je maar weer! Gefeliciteerd Flipkoos!
Kan iemand een goed nederlands woord voor voor "cutaway" bedenken?

Ik wel wel een prijs beschikbaar stellen. bv. een nieuw klankgat!
Hahaha,

"Hoge positie" gitaar of nog leuker: semi-akoest! (of "hogepositie", is dan 1 woord).

freekick
6 april 2007, 10:29
dacht meer in de geest van;
hogefrettoegang, wegbesnijdenis, geonderlangspaktgat, afgehoekt, gewegzaagd? pfff.

Pais
6 april 2007, 12:17
Ga je nu je eigen gitaar ook een extra klankgat bezorgen? Je hebt het immers goed!

CommanderKeen
6 april 2007, 12:32
De meest letterlijke vertaling is "uitsnede". Klinkt niet eens zo gek.

On topic: ik heb net een Takamine gekocht, met uitsnede, maar ook met elektronica. Ben wel erg tevreden met de gitaar. Ik vraag me af hoeveel extra je nou eigenlijk betaalt voor de elektronica?

Flipkoos
6 april 2007, 14:54
De meest letterlijke vertaling is "uitsnede". Klinkt niet eens zo gek.

On topic: ik heb net een Takamine gekocht, met uitsnede, maar ook met elektronica. Ben wel erg tevreden met de gitaar. Ik vraag me af hoeveel extra je nou eigenlijk betaalt voor de elektronica?

Dat hangt ervan af wat voor electronica natuurlijk.

Liefhebber
6 april 2007, 17:43
De meest letterlijke vertaling is "uitsnede". Klinkt niet eens zo gek.

On topic: ik heb net een Takamine gekocht, met uitsnede, maar ook met elektronica. Ben wel erg tevreden met de gitaar. Ik vraag me af hoeveel extra je nou eigenlijk betaalt voor de elektronica?
Nou commander,

Bij Takamine betaal je eigenlijk niet extra want Takamine ontwerpt zijn gitaren op de gebruikte elektronica en dat doen ze heel goed. Ze staan erom bekend dat ze versterkt enorm goed klinken en dat ze akoestisch minder zijn. Bijna alle modelllen zijn met elektronica.
Ik heb zelf 2 Takamines: een TH_90 met cooltube, nylonsnaar, de topper uit de classic series(Hirade) Puur akoestisch ingetogen maar goed. Versterkt fantastisch! Voor mij de oplossing voor een goed geluid bij hoge volumes uit een nylonsnaar. Wat ze namelijk doen is het bovenblad strakker afstellen geheel ivm. de versterking door de elektronica.
Ik heb verder nog een EAN 30 C uit de natural serie. Is versterkt goed, niet super en akoestisch minder!
Iha. zijn die Takamines goede gitaren voor het geld(ook de niet-japanners).
Ze zijn niet gericht op gitaristen die puur akoestisch spelen!
Maar als ik heel eerlijk ben: ik heb liever een akoest zonder elektronica en zonder cutaway!. Ik vind ze gewoon mooier klinken