PDA

View Full Version : Trafo vraag voor de elektronici onder jullie :-)



Franc
6 januari 2003, 20:07
Ok, ik ben weer op dreef. Dit is de situatie:
Aangezien ik 2 losse ontwerpen voor voor- en eindtrap heb gebruikt, heb ik een voedingstrafo voor voortrap (en nog een kleintje van 12V), een voor eindtrap en een uitgangstrafo.
Wat zou ik graag willen: de beide grote ingangstrafo's combineren. (Het kleintje is om de schakellogica voor de kanalen en boost te voeden.)
Voor de voortrap heb ik nu 260V & 6,3V en voor de eindtrap 330V 6,3V & 35V tot mijn beschikking. Deze laatste is een ringkern en die zou ik dus ook graag voor de voortrap inzetten.

Wie kan mij adviseren over aanpassingen om dit mogelijk te maken?
Ik denk overigens niet dat ik ook de rest van de voedingen kan combineren -die zijn zeer specifiek- als ik maar 1 trafo minder zou hebben.
Ik heb alle schema's bij de hand.

mathe
6 januari 2003, 21:17
Franc,
Het zal geen probleem zijn om de hoogspanning voor de voorversterker te betrekken uit de voeding van de eindversterker. Het gaat vaak om slechts enkele mA's. Wat vaak wel een probleem kan zijn is de voeding van de gloeidraden van de voorversterkerbuizen.
Kijk naar de specs van de trafo van jouw eindversterker en kijk hoeveel Ampere deze bij 6,3 Volt kan afgeven. Tel nu alle gloeistromen van voor- en eindversterker bij elkaar op en kijk of de trafo dit kan leveren. Lukt dat niet heb je pech en zul je (a) het hierbij moeten laten, of (b) een aparte kleine 6,3 trafo moeten inzetten.
-----------------
EL34 = 1,5 Amp
ECC81/83 = 300mA
-----------------
Marc

Franc
6 januari 2003, 21:24
Ok zo komen we ergens :smile: Ik reken ff online:
De trafo van mijn eindtrap kan bij 6,3V 6,3A leveren. In de eindtrap zitten nu 4 EL34s. Opgeteld volgens jouw (mathe) tabelletje is dat 6A. Dan nog een ECC81: 300mA en een ECC82 (volgens mijn boek): 780mA. Das al meer?! 7,08A... En Dan nog 3 ECC83 erbij a 900mA. Gaat niet lukken dus?

mathe
6 januari 2003, 21:31
Nee, niet zonder kans op schade voor de trafo.
Die trafo van 12V, hoeveel kan die leveren? Je kunt ECC81/82/83 ook voeden op 12,6 Volt namelijk.

Franc
6 januari 2003, 21:42
Die 12V is erg klein: 125mA

mathe
6 januari 2003, 21:51
Tja, da's te weinig.
Ik zou het hierbij laten als ik jou was.
Of, als je geld over hebt, een nieuwe trafo op specificatie laten winden met alle voltages en bijbehorende stromen... Beetje duur misschien echter...

Franc
6 januari 2003, 21:59
Ja, dan doe ik het er maar mee....Als het maar in de nieuwe behuizing gaat passen :sad:
Maar de trafo is dus al niet echt overgedimensioneerd...al beweerden ze van wel....nou ja.