PDA

View Full Version : Raar getik



Dracool
2 april 2007, 19:16
Heb een raar probleem bij mijn versterker geloof ik. Elke keer als ik de snaren van mijn gitaar aanraak dan hoor ik een soort tikkend geluid door de versterker. Alsof er iets statisch is. Heb al eerder op dit forum gezocht op dit probleem, maar echte oplossingen voor mijn geval zie ik nog niet gelijk.

Ik heb dit probleem bij mijn Epiphone Les Paul 100 en Fender Mexico 50's Stratocaster. Mijn versterker is een VOX DA15. Kan het iets te maken hebben met het feit dat de elementen allebei open coil zijn? Of met de aarding? Ondanks het feit dat mijn vader zegt dat de stopcontacten in het hele huis geaard zijn.

Tho
2 april 2007, 19:18
Heb je al geprobeerd je metronoom uit te zetten?

Dracool
2 april 2007, 19:22
Die heb ik niet

armageddon
2 april 2007, 19:35
Is gewoon de aarding. Maakt niet zoveel uit. Als je gitaar maar niet keihard zoemt als je hem los hebt hangen. Althans, dat vertelde de verkoper van Rock Palace me. Ik was namelijk verbaasd dat mijn gitaar dat geluid maakte en mijn gitaar met EMG's niet. De emg's hebben een veel hogere impendantie en dan schijn je dat niet te hebben.

Hoe je het op kan lossen? Zorgen dat je gewoon altijd de gitaar ergens aanraakt ;)

danny a thousand
4 april 2007, 10:33
Heb je meerdere dingen aangesloten aan het stopcontact?
Zorg ervoor dat maar 1 ding geaard hebt (versterker) en de rest mag niet geaard zijn!

provisus
4 april 2007, 10:41
Haal je mobiel uit je broekzak! die veroorzaakt meestal ook getik (soort klok achtige tik) hou je mobiel maar eens dicht bij de elementen dan hoor je wat ik bedoel.

john5
4 april 2007, 10:59
zelfde probleem heb iik ook gehad...maar het kan met verschillende redenen te maken hebben.

1) slechte kabels
2) aarding
3) de telefoon dus
4) de elementen
5) electronica van je gitaar(als die ondermaats is geeftie ruis)

Zelf heb ik het opgelost door de telefoon dus uit me zak te halen, en nieuwe elementen in de gitaar

Danny_Hungar
4 april 2007, 11:11
Ik heb ook weleens last van tikjes :D

Komt doordat ik op de slaapkamer gitaarspeel en het stopcontact daar is niet geaard. Bij ons is alleen de keuken geaard. Door een geaard stopcontact heb ik absoluut geen tikjes meer of bijgeluiden...gewoon helemaal stil en clean.

Dracool
4 april 2007, 11:37
Danny,

Inderdaad, zelfde geval. In de keuken is het geaard, dan hoor ik eigenlijk niks, alleen als ik heel hard mijn vingers op de snaren leg zonder een fret in te drukken, dan hoor ik soms iets. Maar ik speel ook in de slaapkamer, daar is het niet geaard denk ik nu. Dus met de elementen zal het wel goed zitten.

Sacksioni, waar ik het heb gekocht heeft zegt dat ik die Fender met mijn setup mag testen in hun winkel. Misschien doe ik dat nog wel. Maar het lijkt er inderdaad op dat het met de aarding te maken heeft