PDA

View Full Version : Kan Dit?



Orgasmocaster
2 april 2007, 17:04
I was benieuwd of iemand dit al eens gedaan heeft, en of dit eigenlijk wel mogelijk is... :

Een van mijn lekkerste (spelende en klinkende) gitaren (een Fender Talon) is tevens een van de lelijkste die ik heb (hmm..zwart met gold sparkle..), dus zit ik te denken hoe ik die kan pimpen..
Wat ik echt zou willen is de body strippen, een kwart of halve inch van de bovenkant afzagen, en een stukkie exoties hout van de local houtboer halen en dr op te plakken..
nogmaals, geen idee of dit werkt, en of ik wel een goede vlakte kan creeeren voor een stevige lijmverbinding, dus als iemand advies of ervaring heeft, zou dat zeer gewaardeerd zijn!

fred dons
2 april 2007, 17:23
kan, ik neem aan dat het de heartfield talon (fender) is

makkelijker is een nieuwe body te maken of te kopen omdat je vanwege de armbend een heel groot stuk zou moeten wegfrezen om er een top op te lijmen

is het de 24 of 22 fret versie ? (voor de 24 fret is het wat moeilijker een juiste body te vinden omdat ze de zelfde hiel als ibanez gebruikten (ze werden ook door ibanez gemaakt)

madman
2 april 2007, 17:24
het kan allemaal wel, maar als je de vorm aan gaat passen kan het best wat invloed hebben op je geluid, zeker als jer er nog een stuk hout (van een andere soort?) erop plakt...
afhankelijk van hoe bont je het maakt zal het je geluid veranderen...

Orgasmocaster
2 april 2007, 17:53
Het is de Talon III, dus 22 frets..
Het is inderdaad een Heartfield, maar op de headstock staat Fender Talon en geen woord over Heartfield op de hele gitaar... Ik heb wel een (Talon I) met heartfield Talon of de kop, maar mijn Fender Elan heeft weer geen Heartfield verwijzingen..vreemd idd.

Ik zou eventueel zonder voorarm contour kunnen leven, dus dat moet geen groot probleem zijn..
de body is van basswood, dus kwa tone zou het goed moeten klinken met een stukje maple.

Mn houtboer hier heeft ook 'curly yellow birch' in voorraad.. nog niet gezien, maar te top van mn '74 Ibanez Les Paul is ook Birch, en die heeft nauwelijks een versterker nodig.. (bij spreke van wijzen) in ierdergeval anders en meer sustain dan mn andere mahogany gitaren. (het zal inderdaad weer anders klinken met Basswood)

DarknessAwaits
2 april 2007, 21:07
Een halve of een kwart inch aan top zal niet opeens voor een drastisch andere sound zorgen hoor. De vraag is of het uberhaupt merkbaar zal zijn. Dat het optisch een stuk aantrekkelijker wordt is natuurlijk wel een groot pluspunt.

Javaca
2 april 2007, 21:50
Het is onderhand minder werk om een nieuwe gitaar te bouwen dan al deze poespas.

Orgasmocaster
2 april 2007, 22:33
Het is onderhand minder werk om een nieuwe gitaar te bouwen dan al deze poespas.

Dat begrijp ik.. ik denk dat ik aan een uitdaging toe ben :)
Heb inmiddels al 7 of 8 eigen creaties inelkaar gezet. Daarmee bedoel ik dus creaties van losse (fender) parts, warmoths, MM, etc.. dus niet van 'scratch' zoals de meeste op dit forum.

Javaca
2 april 2007, 23:06
waarom bouw je dan niet eens iets van scratch?
Hals namaken van de betreffende gitaar?

Orgasmocaster
3 april 2007, 00:15
waarom bouw je dan niet eens iets van scratch?
Hals namaken van de betreffende gitaar?

Dat is ook het ultieme doel..
ik heb absoluut geen ervaring met freezen en alle andere apparaten die ik nodig ga hebben.. (en binnenkort hoop aan te schaffen - zal hier zeker nog advies voor vragen hier)
Ik dacht dat dit een leuk 'instap project' zou zijn.

DarknessAwaits
3 april 2007, 00:22
Denk dat de body maken van een plank hout naar keuze toch ook al een hele leuke tussenstap is. Op die manier kun je toch een behoorlijk eind je eigen gitaar bouwen zonder het moeilijkste werk (wat ik zelf ook niet aandurf): de hals maken.

Orgasmocaster
3 april 2007, 15:51
Bedankt voorhet advies allemaal.. bij nader inzien zie ik er toch maar van af.
zoals Fred al adviseerde, ik zou meer als de helft de af moeten zagen om het voorarm contour dr af te zagen.. dus laat ik deze eerst maar origineel.

ik denk inderdaad dat een zelf gemaakte body + warmoth neck een beter instap project zou zijn. Nu maar es het gereedschap onderzoeken!

fred dons
3 april 2007, 17:41
je kunt de nek van de talon ook gewoon gebruiken, ik heb er 1 thuis liggen en die past zo op een warmoth (ik heb ook een heartfield RR en die heeft een hele andere hiel)
neem je een warmoth soloist body met quilt of flame top (die shape ligt dicht Talon)