PDA

View Full Version : Cleane headroom el-84 amps.



guitarguru
2 april 2007, 16:26
Ik heb sinds kort een Epiphone Valve Jr. head. Een zeer goede sound, maar in een bandsituatie weinig clean vermogen.
Nu even voor mijn beeldvorming. Die 5 a 7 watt is minder dan de helft zo zacht als een 30 watt AC30, toch? Want 5 watt is half zo hard als een 50 watter heb ik weleens gelezen.
Heeft een AC30 dan ook dat probleem? En hoef je dan al helemaal geen AC15 te gaan kopen? Die is dan nauwelijks luider dan mijn Epi....... :chicken:

Bestaan er ook 60 watt el84 amps, met 8 lampjes dus?

Mitch
2 april 2007, 16:34
Zoals zojuist al opgemerkt in het 6e Tiny Terror topic: clean headroom heeft niet alleen maar te maken met de power amp. De gain en voicing van de pre amp doen een hoop. Overigens hebben de AC15 /en de AC30CC een master volume, dus daar heb je wat meer keus hoe vroeg je je oversturing wil hebben.

guitarguru
2 april 2007, 16:40
Overigens hebben de AC15 /en de AC30CC een master volume, dus daar heb je wat meer keus hoe vroeg je je oversturing wil hebben.

Oversturing wil ik dus zo laat mogelijk. :D

Maar graag ervaringen van AC15/30 gebruikers.
Ik wil tamelijk clean met luide drummer kunnen spelen. Heel klein randje is okay.

Chris Winsemius
2 april 2007, 16:56
Ik heb sinds kort een Epiphone Valve Jr. head. Een zeer goede sound, maar in een bandsituatie weinig clean vermogen.
Nu even voor mijn beeldvorming. Die 5 a 7 watt is minder dan de helft zo zacht als een 30 watt AC30, toch? Want 5 watt is half zo hard als een 50 watter heb ik weleens gelezen.
Heeft een AC30 dan ook dat probleem? En hoef je dan al helemaal geen AC15 te gaan kopen? Die is dan nauwelijks luider dan mijn Epi....... :chicken:

Bestaan er ook 60 watt el84 amps, met 8 lampjes dus?

Headroom is vooral afhankelijk v/h circuit maar geen enkele 5 Watt amp zou het redden met 'n luide drummer.

Kijk vooral naar de sound en het volume, staar je niet blind op 'n bepaald type buis.

Headroom en volume zijn ook afhankelijk v/h type speaker, m'n "Tweed 12" met 12 Watt RMS, MercuryMagnetics uitgangstrafo en 'n Celestion Alnico Blue heeft al 'n x 'n gemodde Bassman top van 50 Watt met twee Greenbacks "weg geblazen"....

jonesd
2 april 2007, 17:02
Mijn ervaring met de ac30cc2 is dat die mee dan voldoende headroom heeft.

Veel is echter ook afhankelijk van het type gitaar (sc of hb) en van de manier van aanslaan. Ik kan mij voorstellen dat je, als je doorramt op een gitaar met heel hoge output wel headroom te kort komt.

De ac30 reageert immers heel hard op dynamiek in je spel.

guitarguru
2 april 2007, 17:23
Headroom is vooral afhankelijk v/h circuit maar geen enkele 5 Watt amp zou het redden met 'n luide drummer.

Nee clean niet, maar met vervorming blaas ik diezelfde drummer weg, ongelooflijk!


Kijk vooral naar de sound en het volume, staar je niet blind op 'n bepaald type buis.

Ik hou van het Vox soundje. Zal toch echt wel wat met die el84 te maken hebben dunkt mij. Ligt m.i. nogal voor de hand, maar ben geen deskundige hoor...

Zal een AC15 echt weinig harder gaan dan mijn Epi? Mijn cab bevat overigens een Celestion G12H-100.

peppie
2 april 2007, 17:35
er zijn ook marshalls met el84;s en die klinken als marshalls

kijk hier maar:

http://tone-lizard.com/Vox_Myths.htm

en in de ac50 lijn zitten el34's

guitarguru
2 april 2007, 18:16
er zijn ook marshalls met el84;s en die klinken als marshalls


Mijn hele wereld weer op zijn kop! Heeft een AC50 die typische Vox sound dan?
Wat is in vredesnaam negative feedback? Is dit het geheim van een Vox AC30? Plus de Blue Alnico's?

peppie
2 april 2007, 18:45
Mijn hele wereld weer op zijn kop! Heeft een AC50 die typische Vox sound dan?
Wat is in vredesnaam negative feedback? Is dit het geheim van een Vox AC30? Plus de Blue Alnico's?

volgens dat artikel wel voor de rest heb ik ook geen idee.

The real 'secret' to the Vox AC30 tone is concealed in the phase inverter. While the partial schematic above only hinted at it, I purposely kept it out of full view until now. Below is just the phase inverter tube, and the associated circuitry
If you study the schematic closely, you may note the following. Rather than have the second half of the ECC83 at AC ground (as seen in every Fender clone), the input is actually used. It is fed from the Tremolo channel, and the coupling features a very clever 'notch' filter. Voiced in the midrange of the guitar frequencies, this gives the AC30 its characteristic 'honk'. Some guitar players like to use a wah-wah pedal as a notch filter, and the principal is similar. It isn't a circuit you see every day, and helps explain why no other amplifier has an AC30 tone. Keep in mind it is only one portion of the recipe, albeit an important one often overlooked.



someone care to explain?

Chris Winsemius
2 april 2007, 18:56
VOX AC30 sound is afhankelijk v/h gehele circuit, speakers en trafo's.....

guitarguru
2 april 2007, 19:18
Alvast bedankt voor ieders input.

Maar voor de meeste headroom dus toch maar een AC30? Met een AC15 loop je toch risico iets te kort te komen in een bandsituatie, zonder PA?
Voordelen van een AC15: niet zo zwaar en een stuk goedkoper. :satisfie:

Negative K3 fan
2 april 2007, 19:22
ik denk dat je sowieso niet naar vox ac's moet kijken als je headroom heel belangrijk vindt, je kunt er heel veel van en over zeggen, maar veel headroom????

LCH
2 april 2007, 19:49
Alvast bedankt voor ieders input.

Maar voor de meeste headroom dus toch maar een AC30? Met een AC15 loop je toch risico iets te kort te komen in een bandsituatie, zonder PA?
Voordelen van een AC15: niet zo zwaar en een stuk goedkoper. :satisfie:
Ga naar Feedback, pak een AC15 en een AC30 en knal ze allebei open. Dan weet je of ze genoeg headroom hebben. ;)

Een AC15 met Blue Alnico moet volgens mij een heel eind kunnen komen hoor.

guitarguru
2 april 2007, 22:01
Ga naar Feedback, pak een AC15 en een AC30 en knal ze allebei open. Dan weet je of ze genoeg headroom hebben.

Ja, thuis dacht ik ook dat die Epi VJ hard zat zou zijn, echt knalhard hoor. Maar wacht maar tot er een bassist en drummer mee gaan doen!!
Ik hoopte toch op wat praktijkervaringen van Vox gebruikers en dan met name de AC15 bezitters vanwege de eerder genoemde voordelen.
Versterker lenen bij een muziekhandel zal wel geen optie zijn?

peter_heijnen
3 april 2007, 09:03
Oversturing wil ik dus zo laat mogelijk. :D

Maar graag ervaringen van AC15/30 gebruikers.
Ik wil tamelijk clean met luide drummer kunnen spelen. Heel klein randje is okay.
De ac15 gaat echt wel hard, maar als je clean tegen een echt harde drummer moet opboxen, kan de ac15 aan de zachte kant zijn. Hangt er vanaf hoe "groot" het randje maximaal mag zijn.

Wat betreft het gewicht zou je net zo makkelijk voor de ac30cc1 kunnen kiezen, de 1x12 combo dus. Die zal nauwelijks zwaarder zijn dan de ac15, maar heeft iig wat meer headroom dan de ac15. Kijk even op de site van vox voor de cijfers.

Maar zoals negk3 al zei: echte headroom zit er eigenlijk niet in. Het mooie van deze versterkers is dat ze die niet hebben en lekker hard moeten werken!

ponq
3 april 2007, 09:13
Kheb een AC30cc1 en die gaat loei hard. Zo hard dat ik m eigenlijk wil vervangen door een AC15. Clean blijft ie tot een flink volume, hard genoeg voor naast een drummer.

Jimwoud
3 april 2007, 09:20
Ik heb gister even over die nieuwe AC100 gespeeld, maar op het eerste kanaal moest de gain toch wel erg dicht om clean te blijven. Ik heb niet heel hard kunnen spelen, maar het geeft toch iets aan dat hij niet heel veel headroom zal hebben.

btw wel een gave versterker, voor vintage rock geluiden(niet echt mijn smaak). Door de hoeveelheid gain gaat hij toch wel meer richting de sound van orange. Maar high gain zou ik hem niet echt noemen.

marc_o
3 april 2007, 15:32
Oversturing wil ik dus zo laat mogelijk. :D

Maar graag ervaringen van AC15/30 gebruikers.
Ik wil tamelijk clean met luide drummer kunnen spelen. Heel klein randje is okay.

Heb zowel de AC-15 als de Jr.ValveHead en die zijn absoluut niet te vergelijken. De AC15 gaat zelfs clean erg hard, in ieder geval hard genoeg voor een flinke drummer, het is maar net de vraag hoe clean jij clean vindt, met een klein randje op een singlecoilgitaar is ie naar mijn mening het mooist.

guitarguru
3 april 2007, 15:41
Heb zowel de AC-15 als de Jr.ValveHead en die zijn absoluut niet te vergelijken.

Niet te vergelijken qua sound en volume? Ik dacht, waarschijnlijk ten onrechte, dat de Valve jr. vanwege de el84 erg Voxy klinkt. Ik heb vroeger wel eens op AC15/30 gespeeld en het karakter doet mij er wel aan denken.
Zijn de AC15 en AC30 wel vergelijkbaar qua sound? Heb je soms ook een AC30 en zo niet waarom heb je voor een AC15 gekozen?

marc_o
3 april 2007, 16:40
Niet te vergelijken qua sound en volume? Ik dacht, waarschijnlijk ten onrechte, dat de Valve jr. vanwege de el84 erg Voxy klinkt. Ik heb vroeger wel eens op AC15/30 gespeeld en het karakter doet mij er wel aan denken.
Zijn de AC15 en AC30 wel vergelijkbaar qua sound? Heb je soms ook een AC30 en zo niet waarom heb je voor een AC15 gekozen?

Sound heeft ergens wel iets van elkaar weg, alleen zit er op de Jr Valve head geen EQ, maar wel een mooie breakup met de volumeknop op het midden in combinatie met een strat. leuk voor thuis en de studio, en erg leuk met pedalen.
AC-15 heb ik wel, een AC-30 nog niet, maar wellicht dat ik 'm ervoor inruil ooit.
Ik vond de AC-15 lekker reageren op pedalen en hij was goedkoop en licht. AC-30 is wel een andere eversterker qua sound, je hoort wel dat het beide VOX-versterkers zijn, maar de 30 buldert meer en de versterkeroverdrive vind ik achteraf toch wat mooier. Maar hey, alles is subjectief natuurlijk...

Over volume hoef je je ook bij de AC-15 zeer zeker geen zorgen te maken. Het zijn wel echte singlecoil versterkers, met humbuckers vind ik het een beetje bonkerig overkomen allemaal.

guitarguru
3 april 2007, 18:23
Marc, bedankt voor je heldere uitleg. Ik zal ze beiden eens gaan testen bij NM in Almere. Hoop voor mijn rug (en mijn portemonnee) dat de AC15 minstens net zo lekker klinkt als de AC30. :satisfie:

Mitch
3 april 2007, 19:26
Eindbuis bepaalt al het geluid is echt onzin. Ik dacht vroeger ook zo, maar tot mijn schande moet ik bekennen dat dat absolute onzin was :chicken: