PDA

View Full Version : Verschil 0.10 en 0.11 (snaren dikte)



Damius
2 april 2007, 15:45
Ik heb een Gibson Les Paul Studio (Alpine white) gekocht, en mij werd aangeraden om er een snaardikte van 0.11 op te zetten voor een echt goed LP geluid. Er zitten nu nog de standaard snaren op (0.10 dacht ik) maar ik zie vrijwel geen verschil in de dikte tussen 0.10 en 0.11 (vrij logisch opzich want het scheelt 0.1mm als ik het goed heb?). Maar wat ik mij nu afvraag, verschilt het geluid dan zoveel ondanks de kleine dikte verschillen?

The Underdog
2 april 2007, 15:48
Nee. Hou er rekening mee dat hem moeilijker is om op dikkere snaren te spelen.

Spitfire
2 april 2007, 15:48
Kort antwoord: ja, een dikkere snaar geeft een 'vollere' klank

Lang antwoord: dikkere snaren zijn moeilijker te bespelen, houd daar dus rekening mee. Het is belangrijk dat je de 'gouden middenweg' zoekt met een zo dik mogelijke snaardikte, terwijl het nog wel fijn speelt voor jou.

The Underdog
2 april 2007, 15:50
Kort antwoord, ja, een dikkere snaar geeft een 'vollere' klank
...die te verwaarlozen is, zeker in groepsverband.

Dirkdewaard
2 april 2007, 15:54
...die te verwaarlozen is, zeker in groepsverband.

Net als het verschil tussen een strat en een les paul...... :)

jimihattricks
2 april 2007, 15:55
het wordt waarschijnlijk na een post of 10 weer een puristen-praatje, maar het geluid is wel degelijk hoorbaar > in bandverband, en nadat je je lp door een aantal effectpedalen hebt gegooid wordt het verschil tussen de 2 snaardiktes aanzienlijk moeilijker te horen natuurlijk..

ik speel met .012 op mijn lp (onomwonden g, dat wel) in standaard E en bevalt me prima..

mocht je willen downtunen, dan moet je haast wel dikkere snaren nemen, anders wordt t imo spaghetti..

sickpunk
2 april 2007, 15:57
het verschil is wle degelijk hoorbaar, net een stukje vetter/voller... en moeilijk spelen: ja de 1e week misschien, omdat je het niet gewend bent, das gewoon een kwestie van oefenen natuurlijk!

Lexvandoef
2 april 2007, 15:59
ik ben zelf ook van 0.10 naar 0,11 gegaan op mijn les paul. Acoustisch is de klank er inderdaad veel voller op geworden. Elektrisch is het inderdaad wel te verwaarlozen in band gebruik.

Maar over het benden dat moeilijker wordt, daar ben ik het niet mee eens. Het kost wel een beetje tijd om er aan te wennen, maar ik heb mijn snaren ook getopwrapped over de brug. Dit speelt erg comfortabel.

Hoop dat je er wat aan hebt

Damius
2 april 2007, 16:08
Dus zou ik echt verschil willen horen, dan zou ik het best kunnen overstappen naar 0.12? Zouden de klanken/kwaliteit van hoge tonen, en bijv. snelle solo's er erg op achteruit gaan met zulke dikke snaren? Of is dat slechts een kwestie van veel oefenen?

Ibanez RuleZ
2 april 2007, 16:12
het verschil is 0.001".

en ja, het is zeker hoorbaar. je hebt gewoon 10% dikkere snaren... dat hoor je in de dikte van de sound en ook in het volume in de lagere regionen.

de bespeelbaarheid is minder en als je later op een gitaar met .010 of .009 gaat spelen dan zijn dat echt elastiekjes en je merkt dat je technisch tot veel meer in staat bent. een tijdje geleden een ibanez met 009 snaartjes (rg3120 met tonezone in de brug) naast mijn model 6 met 010 snaren (en een tonezone in de brug) gehad.

1 die van mij klonk veel dikker, 2 die ibanez speelde veel sneller maar dat was het verschil in sound niet waard (en daarnaast ben ik op 010 snaren nog steeds snel :cooler: )

harrald

LaurentB
2 april 2007, 16:14
het wordt waarschijnlijk na een post of 10 weer een puristen-praatje, maar het geluid is wel degelijk hoorbaar > in bandverband, en nadat je je lp door een aantal effectpedalen hebt gegooid wordt het verschil tussen de 2 snaardiktes aanzienlijk moeilijker te horen natuurlijk..

ik speel met .012 op mijn lp (onomwonden g, dat wel) in standaard E en bevalt me prima..

mocht je willen downtunen, dan moet je haast wel dikkere snaren nemen, anders wordt t imo spaghetti..

Dat laatste is waar, inderdaad. Maar druk jij ook veel snaren op tijdens solo's en zo? Mij lukt dat niet echt meer bij die dikte, maar Stevie Ray Vaughn b.v. wel, dus het KAN wel, natuurlijk...

Damius
2 april 2007, 16:21
Dat laatste is waar, inderdaad. Maar druk jij ook veel snaren op tijdens solo's en zo? Mij lukt dat niet echt meer bij die dikte, maar Stevie Ray Vaughn b.v. wel, dus het KAN wel, natuurlijk...

Ja, dat is mijn punt dus. Ik wil nog wel flitsende solo's kunnen maken, maar de kwaliteit gaat er dus door achteruit (in de zin van, het is moeilijker spelen dus klinkt slordiger)? Dan klinkt het voor mij logisch om een tussenweg te pakken, en het gewoon bij de 0.11 (i.p.v. 0.10 of 0.12) te houden. Ik zal ze binnenkort eens vervangen om te kijken of de sound er mooier op word.

LaurentB
2 april 2007, 16:24
Ja, dat is mijn punt dus. Ik wil nog wel flitsende solo's kunnen maken, maar de kwaliteit gaat er dus door achteruit (in de zin van, het is moeilijker spelen dus klinkt slordiger)? Dan klinkt het voor mij logisch om een tussenweg te pakken, en het gewoon bij de 0.11 (i.p.v. 0.10 of 0.12) te houden. Ik zal ze binnenkort eens vervangen om te kijken of de sound er mooier op word.

Ik vind het in het geluid wel altijd duidelijk hoorbaar, hoor. Vooral akkoordenwerk klinkt solider en voller, vind ik.

yhcmarc
2 april 2007, 16:26
Ja, dat is mijn punt dus. Ik wil nog wel flitsende solo's kunnen maken, maar de kwaliteit gaat er dus door achteruit (in de zin van, het is moeilijker spelen dus klinkt slordiger)? Dan klinkt het voor mij logisch om een tussenweg te pakken, en het gewoon bij de 0.11 (i.p.v. 0.10 of 0.12) te houden. Ik zal ze binnenkort eens vervangen om te kijken of de sound er mooier op word.

Je kan natuurlijk ook gewoon een light top heavy bottom set nemen, de 3 lage snaren zijn van een 0.11 set en de 3 hoge van een 0.10 Lijkt me een prima compromis tussen vette sound van de akkoorden en speelcomfort tijdens de solo's.

peter_heijnen
2 april 2007, 16:27
0.10 en 0.11 maakt idd verschil, maar ik vind 0.10 gewoon erg prettig kwa werkbaarheid. Het is m.i. vooral de moeite om 0.11 te proberen als je gaat downtunen.

Uitproberen is sowieso altijd goed.

sickpunk
2 april 2007, 16:41
Ja, dat is mijn punt dus. Ik wil nog wel flitsende solo's kunnen maken, maar de kwaliteit gaat er dus door achteruit (in de zin van, het is moeilijker spelen dus klinkt slordiger)? Dan klinkt het voor mij logisch om een tussenweg te pakken, en het gewoon bij de 0.11 (i.p.v. 0.10 of 0.12) te houden. Ik zal ze binnenkort eens vervangen om te kijken of de sound er mooier op word.

die snelle flitsende solo's zijn gewoon te pakken met .11 of .12 hoor... het lijkt in het begin gewoon zwaarder, omdat je het niet gewend bent... over de overgang .09 -> .10 zeurt niemand en als je daarna hoger gaat word het in ene veel zwaarder? gewoon een kwestie van ff door bijten en oefenen...

ik speel zelf alleen nog maar bass, elke gitaar snaar voelt lachwekkend aan voor mij op dit moment, heb et idee dat ik ze dwars door dat fretboard heen druk...

en daarom lijkt het voor iemand die altijd met .11 speelt ook alsof .09 veel makkelijker is... dat is het ook, je hebt minder weerstand... maar dat wil niet zeggen dat je het zelfde niet kna berijken op .11... als jij constant met .12 speelt, dan is .11 ook in ene heel licht en soepel...

jimihattricks
2 april 2007, 17:00
Dat laatste is waar, inderdaad. Maar druk jij ook veel snaren op tijdens solo's en zo? Mij lukt dat niet echt meer bij die dikte, maar Stevie Ray Vaughn b.v. wel, dus het KAN wel, natuurlijk...

ja, ik speel voornamelijk (blues)rock, dus dan hoort benden erbij..
in het begin was het moeilijk, nu gaat t heel behoorlijk.. 011 is natuurlijk makkelijker, maar als ik moet kiezen ga ik altijd voor tone boven gebruiksgemak..

ter vergelijking: op mn strat ligt een Dean Markley medium top / heavy bottom setje (g-snaar vervangen door onomwonden g), maar ook daar heb ik 012s op gehad.. dat was alleen toch iets teveel van het goede :)

Hector_Tsolodimos
2 april 2007, 17:07
op mijn strat (en die heeft 3 singel coils, anders dus als 2 humbuckers) maakt 010 of 011 heeeeel veel uit, qua klank
voller en dikker, zo omschrijf ik het
verder speelt het 'moeilijker' wat ik eigenlijk fijnder vind, hoe raar dat ook klinkt

Fenndangoband
2 april 2007, 17:20
Ik speel op 0.13... als je die naast 0.09 of 0.10 hoort, hoor je een duidelijk verschil... volle sound. Onze andere gitarist speelt op 0.10. Ik kan hier niet meer op spelen... het lijken loshangende touwtjes op je gitaar. Ik voel graag de snaren onder mijn vingers (en ik heb ook boerepoten :satisfie: )... is natuurlijk wat oefenen maar op termijn ben ik er wel van overtuigd dat je meer gevoel kunt steken in je solo-spel, ik heb dankzij die dikkere snaren meer voeling met het instrument... en bij de akkoorden klinkt alles lekker vol. Het is wel wat oefenen in het begin... "Benden" leek een hel met zo een dikke snaren, maar na termijn komt alles terug goed en bend je weer zoals je het gewoon was. Ik heb wel vernomen dat je moet opletten wanneer je 0.13 op goedkopere gitaren legt. Het schijnt dat de nek kan scheef trekken. Weet niet of dit waar is maar lijkt me logisch.

strat58
2 april 2007, 18:17
Ik speel op 0.13... als je die naast 0.09 of 0.10 hoort, hoor je een duidelijk verschil... volle sound. Onze andere gitarist speelt op 0.10. Ik kan hier niet meer op spelen... het lijken loshangende touwtjes op je gitaar. Ik voel graag de snaren onder mijn vingers (en ik heb ook boerepoten :satisfie: )... is natuurlijk wat oefenen maar op termijn ben ik er wel van overtuigd dat je meer gevoel kunt steken in je solo-spel, ik heb dankzij die dikkere snaren meer voeling met het instrument... en bij de akkoorden klinkt alles lekker vol. Het is wel wat oefenen in het begin... "Benden" leek een hel met zo een dikke snaren, maar na termijn komt alles terug goed en bend je weer zoals je het gewoon was. Ik heb wel vernomen dat je moet opletten wanneer je 0.13 op goedkopere gitaren legt. Het schijnt dat de nek kan scheef trekken. Weet niet of dit waar is maar lijkt me logisch.

Hoi ik ben ook na jaren op 009 snaren gespeeld overgegaan op 011, nu ben ik terug gegaan na 010 snaren. Het benden ging inderdaad makkelijker, maar probeer maar eens Johnny Winter of Clapton te spelen op die kabeltouwen.
Vooral snelle licks gingen erg moeilijk en door de zwaarte van de snaren was ik na een paar bends mijn kracht kwijt in mijn handen. Nee geef mij maar 010 of misschien ga ik wel terug naar 009, Billy Gibbons en Page hebben een heel mooie toon.
Peace Strat58

MarkS
2 april 2007, 20:43
het verschil is 0.001".

Volgens mij 0.01 ...

FruscianteFan
2 april 2007, 20:48
Nee: velen schrijven 0.10 en 0.11 maar het is .010 en .011. Deze hoge E-snaren zijn dus 0,010" en 0,011". 0,011-0,010= 0,001"

MarkS
2 april 2007, 20:54
Nee: velen schrijven 0.10 en 0.11 maar het is .010 en .011. Deze hoge E-snaren zijn dus 0,010" en 0,011". 0,011-0,010= 0,001"
Ok. Point taken.

Gitaro
2 april 2007, 20:56
Ja, het is ook erg frappant wanneer iemand gedisst wordt met "haha .09 is voor mietjes", want dat zijn zo onderhand elektriciteitskabels :D

Rinze
2 april 2007, 21:29
Op een Les Paul is prima met .011 te spelen, je went er wel aan. Op een Fender is het lastiger door de langere mensuur die weer een hogere snaarspanning bij de zelfde stemming oplevert. Ik heb op mijn Lag .011 zitten, goed afgesteld, mensen hebben het niet eens door zo soepel speelt ie. Je krijgt meer mid in je toon, dat is eigenlijk het grootste verschil, meer "vlees" in de klank. Lekker.

Op mijn andere gitaren had ik ook .011, nu weer .010 vanwege gewrichstproblemen (ik ben een mietje, ik weet het). Mijn advies: gewoon eens proberen, geef jezelf een week of twee om er echt helemaal aan te wennen en kijk dan wat je er van vindt.

FruscianteFan
2 april 2007, 21:37
Op een Les Paul is prima met .011 te spelen, je went er wel aan. Op een Fender is het lastiger door de langere mensuur die weer een hogere snaarspanning bij de zelfde stemming oplevert. Ik heb op mijn Lag .011 zitten, goed afgesteld, mensen hebben het niet eens door zo soepel speelt ie.Toen ik mijn Les Paul, besnaard met met 012, eens voor onderhoud naar de winkel bracht, zei de de winkelier zelfs "je hebt er nu 009 op, wil je misschien iets dikkers?". Prachtig!

Gitaro
2 april 2007, 21:54
De mensuur maakt inderdaad echt een wereld van verschil! Op m'n strat bedank ik vriendelijk voor .011, maar op m'n explorer wil ik .012 nog wel overwegen.

vulvasonic
2 april 2007, 22:00
...die te verwaarlozen is, zeker in groepsverband.

Het verschil in klank zelf is waarschijnlijk inderdaad te verwaarlozen. Maar een zwaarder setje kan meer aan. Je kunt er ongelofelijk hard op raggen of fluweelzacht op spelen. De nuances aan beide kanten van het spectrum worden daardoor beter en mooier.

Het geeft je gitaar een heel andere feel. Een setje .011 hoeft helemaal niet zwaar te spelen, maar het voegt weldegelijk toe aan de beleving van (bijvoorbeeld) je aanslagtechniek. Alles bij elkaar opgeteld mag je zeker concluderen dat het verschil goed merkbaar is.

Wicked Willy
2 april 2007, 23:40
Moet zeggen dat Les Paul-achtigen wel wat lekkerder spelen met 0.11 of 0.12, kan puur iets psychologisch zijn, maar voor mij werkt het. Op mijn PRS-en zit 0.10, want 0.09 dat zijn net elastiekjes.

peppie
3 april 2007, 09:24
ik heb nu 0.010 op me ibbi RG
en ook 0.010 op me les paul

ik had dus lange tijd niet op me lp gespeelt en toen ik het weer deed voelde het zo maf leek net of de snaren te los gespannen waren.

dus ik ga vandaag maar eens 0.011 halen voor me lp.

greetz peppie

Kim Wilson
3 april 2007, 09:32
Ook in groepsverband ga je het verschil horen, helemaal als je veel rhythm speelt. Je snaren zijn strakker, dus heb je een strakker geluid. Als je last hebt van een flubberig, los geluid op je lage snaren, kun je dat met een setje dikkere snaren een stuk verminderen.

AgileGhost
3 april 2007, 11:21
Zeker als je op zoek bent naar een hard, gedefinieerd, pompend geluid is 0.11 bijna een vereiste. Ik zit stiekem al naar 0.12 te kijken :)