PDA

View Full Version : Sustain



Jyuuga
2 april 2007, 15:59
Hey, de een na het andere topic, maar ik kon niks vinden over het verlengen van de sustain van een afdank-strat (AKA "strat-imitatie", AKA "back-up gitaar", AKA "cadeau") , maar ik vind dus dat een lange sustain iets mooier/beter is tijdens het spelen, maar.... Ik weet niet of je dan een speciaal type versterker nodig hebt of dat je aan de gitaar kan knutselen, dus daarom vraag ik deze vraag.
Ideeën iemand? Alvast bedankt.

iwamoto
2 april 2007, 16:24
sustain mooier maken werkt mischien door je elementen iets lager te zetten, te verlengen moet lukken op versterker gebied, door (correct me if im wrong) chorus en delay toe te voegen, en mischien helpen wat dikkere snaren.

drap
2 april 2007, 16:29
Nou in dit geval ligt het gewoon puur aan de constructie van de gitaar als het gaat om een el chaepo strat immitatie. Daar helpt in nog geen honderd jaar een chorus of delay pedaal tegen. Sowieso helpt dat niet, het maakt het geluid hooguit dikker. Je zou nog bijv. een Boss CS-3 kunnen proberen. Die zijn 2ehands redelijk goedkoop te krijgen op marktplaats of gitaarmarkt.

jimihattricks
2 april 2007, 16:31
sustain verlengen, even een paar basisregels die niet allemaal hoeven te werken, maar om je een start te geven;

1) single-coils vervangen door humbuckers
2) meer gain, amp of pedaal
3) compressor
4) delay
5) mids boosten
6) buizen overuren laten maken
7) toneknop wat dicht draaien

dat zijn zo wat dingetjes..

Jyuuga
2 april 2007, 17:42
Ok, bedankt allemaal, ik zal het allemaal 'ns proberen.
Maar welk merk zijn goede humbuckers?

Damius
2 april 2007, 17:45
Ok, bedankt allemaal, ik zal het allemaal 'ns proberen.
Maar welk merk zijn goede humbuckers?

Ik weet niet of je nou op single coiles speelt, maar besef wel dat als je die vervangt door humbuckers je een totaal andere sound krijgt.

jimihattricks
2 april 2007, 17:55
handiger is het om even te vermelden welk soort muziek je graag speelt, anders wordt het een beetje lastig adviseren..

Jyuuga
2 april 2007, 18:47
pop/rock, en ik weet wel dat ik een andere sound krijg maar met deze sound ben ik niet helemaal tevreden.

Gitaro
2 april 2007, 19:41
Muh, ik denk niet dat humbuckers de droomoplossing zijn. Als je EMGs in een bak gooit die voor geen reet sustaint heb je er nog weinig aan. Een compressor wekt volgens mij alleen maar de illusie van sustain, met meer gain/distortion krijg je een heel ander geluid...

almarvk
2 april 2007, 20:00
Ik denk dat je eerder sustain krijgt met een betere set. Dus gitaar & versterker. Denk niet dat hij hier iets mee opschiet.

Gitaro
2 april 2007, 20:09
Ik denk dat je eerder sustain krijgt met een betere set. Dus gitaar & versterker. Denk niet dat hij hier iets mee opschiet.

Helemaal mee eens

Spitfire
2 april 2007, 20:14
Ook een beetje vreemd imo, elementen veranderen alleen maar omdat je de sustain wilt verbeteren+

Jyuuga
2 april 2007, 20:24
Dat was ook eigenlijk niet mn eerste intentie, maar ze klinken zowiezo niet al te goed, dus is het meer van: elementen veranderen hoeft niet, maar beter van wel, zeg maar.

Gitaro
2 april 2007, 20:32
Ik zou me eerst afvragen of de gitaar een 'dure' upgrade wel waard is, zo to horen ben je er namelijk niet zo enthousiast over en als ik een gitaar niet lekker vind spelen en/of de sustain bagger is kan 'ie de verkoop in. Kan je van het bespaarde geld een leuk pedaaltje of wat andere meuk kopen... maargoed, da's mijn mening natuurlijk en ik weet niet hoe jij er over denkt.

Jyuuga
3 april 2007, 10:40
Dat kan ik wel doen, maar het grootste probleem is dat het een cadeau was, dus...

Wouter1973
3 april 2007, 15:41
Jaren geleden mijn Hohner TE Custom (Telecaster) laten voorzien van grafieten brugzadeltjes en kam, en sindsdien heb ik sustain te over. Bijkomend voordeel: ondanks mijn niet altijd even subtiele aanslag breek ik geen snaren meer, ik vervang ze altijd heelhuids als ze te oud zijn naar mijn zin (na een half jaar ofzo).

Jyuuga
3 april 2007, 18:00
Ok ik zal het vragen aan de gitaarboer.
En nog bedankt allemaal voor de comments.

Cheetoria
3 april 2007, 19:00
idd je zadeltjes vervangen.

hoe lang je je toon hoort hangt af van de tijd dat je snaar blijft trillen. als je weinig frictie hebt tussen je snaar en je brug, heeft deze meer vrijheid, en kan dus langer doorgaan.

ik heb graphtech op m'n DeArmond, en hij is er (niet alleen kwa sustain, maar ook kwa snaarslijtage/breeksnelheid) zwaar op vooruit gegaan.