PDA

View Full Version : compressor



-=JEROEN=-
2 april 2007, 12:41
ik heb vrijdag een condensator mic gekocht (Superlux CM-H8BH)

voor opnemen bij mij thuis gebruik ik de Tascam US-122 (met fantoomstroom), die via USB op mn PC is aangesloten

nou had ik ook gelijk een mini compressor (comp16 van presonus) er bij gekocht om tussen de mic en tascam te zetten, maar helaas, op de comp16 kan niet direct een mic aangesloten worden

wat kan ik nu het besten doen?

1. zijn er andere compressors waar je wel direct een condens.mic op kan aansluiten?

2. moet ik wat ik nu heb houden, maar er een klein mengpaneeltje of mic.versterkertje tussen zetten?
(liever niet want dit kost weer extra geld, en ruimte)

3. zijn er nog andere (goedkopere) mogelijkheden?

as woensdag ga ik terug naar Feedback, omdat ik ook nog een kabeltje vergeten was, en ik kan dan nog dingen ruilen

Han S
2 april 2007, 12:47
Wat moet je met een externe compressor als je met je PC opneemt? Er zijn hardstikke goede compressor plugins.

Een compressor geeft geen phantomspanning en outboard compressors werken op een hoger spanningsnivo, op -10dB of +4dB (schakelbaar) en worden dus normaal gebruikt via de insert van een mengpaneel bijvoorbeeld.

Een microfoon geeft maar enkele milivolts. (-10dB is 150mv)

Roman
2 april 2007, 12:48
Een compressor/limiter/gate gebruik je ook meestal als INSERT. En die zit ws niet op je Tascam US-122.

Er zit wel een balanced (XLR) aansluiting op die comp16 van presonus maar geen fantoom, daar zul je eigenlijk dus een los bakkie voor moeten hebben.

Al-met-al, volgende keer iets beter nadenken over wat je koopt ? (soms is het idd wel lastig, maar toch)

Ik zou die comp16 van presonus lekker inruilen gezien je compressie beter tijden het mixen kan gebruiken. Daar zijn prima plug-ins voor. Een comp kun je tijdens opname best wel gebruiken als limiter, maar ik denk dat je dat ding al snel aan de kant gaat leggen.

guhlenn
2 april 2007, 13:09
op zich is er toch best een goede redenatie (nl. betere signaal ruis verhouding?) achter een hardware compressor tijdens de record fase, gesteld dat het ook echt nodig is ?

Han S
2 april 2007, 13:22
Glenn, ik zal nooit een compressor gebruiken tijdens de opname, ook niet met een buitengewoon dynamische vocalist. Er is geen weg meer terug en in de mix heb je nog alle mogelijkheden.

Je kunt multing toepassen (parallel compression) en dat kun je zelfs met meerdere vormen van compressie doen.

Als ik een heel erg dynamische zanger(es) moet opnemen gaat het signaal gewoon naar twee sporen waarvan de een harder wordt opgenomen. Als er dan een flinkt in de stress gaat heb ik nog een zachtere die niet vervormt.

Opnemen met compressie heb ik vroeger wel gedaan maar dat is me nooit bevallen.

guhlenn
2 april 2007, 15:43
hai Han, goed idee, dat dubbel tracken met verschillende geluidssterktes. Ik heb een analoge signaal splitter, dus dat ga ik zeker 's proberen.

-=JEROEN=-
2 april 2007, 16:10
dus compressor terug brengen, en bij opnamens die heel erg dynamisch zijn, op 2 of meerdere tracks opnemen met verschillende input levels

ok, bedankt voor de tips :hippie:

kunnen jullie me nog wat over m'n nieuwe mic vertellen, ik kan er weinig over vinden op google (meeste in 't frans), is ie een beetje goed; prijs/kwaliteit verhouding (€89), of zijn er betere voor deze prijs?

bert k
2 april 2007, 20:32
Op de US 122 zit wel een insert, dus daar moet ie in. Zorg wel voor het goeie snoertje, een insert is een heen-en-weer verbinding, mert aan de comp-kant twee pluggen, 1 voor in en 1 voor uit, en in de US122 een stereoplug, daar gaat zowel het heen als het terug signaal door.Dat moet prima werken, maar je kan je afvragen waarom je met compressie wil opnemen, zie ook de fvoorgaande posts.

-=JEROEN=-
3 april 2007, 00:50
ik ga die compressor terug brengen en het opnemen eerst zonder proberen

ik neem op met CuBase en die heeft een prima standaard compressor (heb ik me laten vertellen)

ik dacht zelf dat voor het opnemen met een condensator mic, er altijd een compressor voor moest staan (tussen mic en opnamen apparaat)


kunnen jullie me nog wat over m'n nieuwe mic vertellen (Superlux CM-H8BH), ik kan er weinig over vinden op google (meeste in 't frans), is ie een beetje goed; prijs/kwaliteit verhouding (€89), of zijn er betere voor deze prijs?
aub?

El Capitain
3 april 2007, 00:58
Ik denk dat deze microfoon voor jouw doeleinden het voorlopig prima doet.
Voor 89 euro hoef je geen wereldwonderen te verwachten, maar ik denk dat ie kan doen wat jij wilt. Tegen die tijd dat je misschien toch een andere wilt, heeft ie z'n geld vast en zeker al opgebracht.
Mijn opnames lukken ook nog steeds prima met een Behringer B1, alhoewel ik weet dat er betere mics in de markt zijn. Maar die zijn niet compatible met mijn budget :).

Roman
3 april 2007, 09:37
Op de US 122 zit wel een insert, dus daar moet ie in. Zorg wel voor het goeie snoertje, een insert is een heen-en-weer verbinding, mert aan de comp-kant twee pluggen, 1 voor in en 1 voor uit, en in de US122 een stereoplug, daar gaat zowel het heen als het terug signaal door.Dat moet prima werken, maar je kan je afvragen waarom je met compressie wil opnemen, zie ook de fvoorgaande posts.
Eerlijk gezegd had ik het niet gecheked :) Was ook meer een vraag of het zo was (vandaar de "waarschijnlijk niet" in mijn post).
quote "As one of the only small computer interfaces with analog inserts, you can use the US-122 to place hardware devices (compressors, etc.) into the recording signal chain"

Maar breng dat kreng inderdaag lekker terug en koop er een plopfilter voor :)
Die MIC is inderdaad geen wereld wonder maar zal voor jou voorlopig prima zijn!

veel suc6

-=JEROEN=-
3 april 2007, 10:38
dank!

wat zou de eerst volgende stap zijn kwa microfoon, één klasse hoger/beter?

misschien dat ik mic (€89) + compressor (€109) omruil voor betere mic (€200 max)

edit: http://www.feedback.nl/?id=26&a=88 (rotterdam)

Roman
3 april 2007, 10:55
Je zit sws in de budget range. Ik zou lekker een studioprojects/behringer B1 oid kopen, lees er goede dingen over en kost niet veel. Voor een beginner meer dan prima en je koopt je er geen buil aan. Ga eerst eens wat experimenteren, voor het zelfde geld neem je 1x op en laat je dan de boel de boel. Zonde van een duurdere mic.

Han S
3 april 2007, 10:56
Je hebt nog niet verteld wat je wilt gaan opnemen, gitaar lijkt me voor de hand liggend op een gitaarforum, maar je weet het nooit hier.

peter_heijnen
3 april 2007, 11:04
Ik vind die akg perception200 met het spinnetje er erg mooi uitzien, maar helaas zegt dat nog niets over de klank. Die spin is trouwens erg fijn om ev contactgeluiden van de mic met de micstand die op je vloer staat te minimaliseren.

Verder, moet de mic verschillende richtkarakteristieken hebben? Moet er een -10db schakelaar op? Wil je er een lowcut filtertje op hebben?

Maar vooral kun je toch het allerbest eerst even testen in die prijsklasse: mic aansluiten, toonregeling op nul, gain inregelen, en luisteren. Met speakers en koptelefoon.

-=JEROEN=-
3 april 2007, 15:22
is de behringer B1 beter dan wat ik nu heb?

http://www.feedback.nl/?id=55&b=B1
http://www.feedback.nl/?id=55&b=SCMH8BH

bij die Superlux wordt een nogal goedkoop anti-trillings (shock-observer) ding van plastic bijgeleverd, en een knots van een koffer waar ik eigenlijk nix aan heb

er staan er nog wel meer in deze prijsklasse, sommige met betere mogelijkheden / accessoires

ik ga morgen terug om wat dingen om te ruilen (ik had beter eerst hier kunnen posten, maar was in Feedback en had net m'n no-claim terug gekregen ;))

bert k
3 april 2007, 15:30
Het zal elkaar niet veel ontlopen, de kwaliteit in die prijsklasse ligt dicht bij elkaar.

Koop lekker een plopfilter, wat Roman voorstelde, das nuttig als je zang gaat opnemen.

cardinal
3 april 2007, 20:22
Ik heb met een superlux bijna onze hele cd van vocals voorzien, dat ding was 39 euro. Heb ook een rode nt1 en nog wat andere meuk liggen, maar die vond ik minder geschikt voor ons.

Apart heh.

Ik neem wel meteen met compressie op, met een focusrite voicemaster pro. Vindt het persoonlijk wel beter klinken als dat ik achteraf nog veel moet doen om er wat van te maken.

Ieder zijn ding denk ik.

Han S
3 april 2007, 20:25
En nog steeds heb ik geen idee van wat je nou wilt gaan opnemen, terwijl microfoons toch echt hun verschillen hebben en hun verschillende toepassingsgebieden.

Als je alleen akoestisch gitaar gaat opnemen zou ik je bijvoorbeeld een andere aanraden als wanneer je ook zang er mee gaat opnemen.

Bijvoorbeeld.

-=JEROEN=-
3 april 2007, 21:35
En nog steeds heb ik geen idee van wat je nou wilt gaan opnemen
voornamelijk nylon/staalsnarig gitaar, en af en toe wat zang

en heel misschien als we met de band hier 'unplugged' spelen


en als die mic's elkaar niet zo veel ontlopen (rond de 100€) dan kan ik er beter één nemen met meer mogelijkheden, en misschien wat betere accessoires (spin?)

Han S
3 april 2007, 21:48
voornamelijk nylon/staalsnarig gitaar, en af en toe wat zang

en heel misschien als we met de band hier 'unplugged' spelen


en als die mic's elkaar niet zo veel ontlopen (rond de 100€) dan kan ik er beter één nemen met meer mogelijkheden, en misschien wat betere accessoires (spin?)

Als ik maar één microfoon zou kunnen betalen en ik zou daarmee gitaar en zang moeten opnemen, zou ik een neutraal klinkende groot membraan condensator nemen.

Groot membraan condensators kleuren een beetje, maar zijn wel stiller als klein membraan condensators, die op hun beurt weer een wat rechtere karakteristiek kunnen hebben en een iets fraaiere off axis response, wat wil zeggen dat overspraak van andere geluidsbronnen iets fraaier klinkt.

Maar dat laatste vind ik eigenlijk verwaarloosbaar. Voor een akoestsche gitaar zou ik bij voorkeur een klein membraan gebruiken, maar ook een groot membraan kan heel fraai klinken en die is vaak wat mooier op zang en ziet er indrukwekkender uit.

Een van de goedkope en neutraal klinkende LDC's (Large Diaphragm Condenser) is de Studio Projects B1. Kost tegenwoordig 110 euro met een shockmount.

Behringer en Samson etc maken ook goedkope LDC's, maar die ken ik verder niet, misschien kan iemand anders daar ervaringen over geven.

Ik heb laatst een paar Samson SDC's gekocht van het type CO2, van die penseeltjes en die klinken vrij aardig en kosten €55.

De AKG C1000 en C3000 moet je vergeten, veel te duur voor wat ze presteren.

-=JEROEN=-
3 april 2007, 21:58
ik heb een nieuwe post gemaakt

met iets meer info en een enquete met de mic's waaruit ik moet kiezen

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90072

bedankt voor alle extra info (ik weet echt nix van mic's enzo)

Han S
3 april 2007, 22:03
Hou er wel rekening mee dat de B1 van Behringer totaal iets anders is dan de B1 van Studio Projects.

Zoek ook eens op forums als harmony central, homerecording.com, gearslutz etc en zoek dan naar de bepaalde microfoontypes. Er is daar al veel discussie over geweest.

El Capitain
3 april 2007, 23:19
Luister anders eens naar de opnames op mijn Future Legends MySpace.

Die gitaren + zang heb ik met een Behringer B1 opgenomen...

-=JEROEN=-
4 april 2007, 00:55
ik geloof dat ik maar voor de Behringer B1 ga

en als ik ooit eens echt serieuze opnamens ga maken, dan maar eens een serieuzere aankoop doen, met gedegen vooronderzoek

nogmaals hartelijk dank voor alle hulp en info http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Roman
4 april 2007, 07:41
Lijkt me een uitstekend plan, Jeroen. Wanneer je meer ervaren bent in o.a. het luisteren naar wat ja opneemt kun je daar conclussies uit trekken en eventueel overgaan op aanschaf naar een meer passende mic.

Ga eerst lekker experimenteren, en laat ons je kunsten horen uiteraard :)

Vergeet niet een mic stand, shockmount, plopfilter en XLR kabel er bij te halen eh ;)

El Capitain
4 april 2007, 13:16
shockmount + plopfilter zitten bij de Behringer B1 inbegrepen...

Vergeet dus niet je stand + kabel ;)...