PDA

View Full Version : tiny terror ?



glacius
2 april 2007, 12:16
hallo, ik wil graag een tiny terror gaan kopen maar nu heb ik hem getest en hij ging erg hard maar nu is mijn vraag: zal het voldoende zijn voor onstage ?

ik heb bijna mijn 6100 verkocht en zoek iets met 1 channel en iets wat niet zo lomp is met vervoeren..

Kim Wilson
2 april 2007, 12:17
Denk dat ie wel redelijk mee kan komen. Het is voor jouw stijl ook een mooi ding. Heb je een cab?

glacius
2 april 2007, 12:26
ik heb een 4x12 vintage 30

ik was stiekum geintreseerd in jouw combo

Kim Wilson
2 april 2007, 12:32
Gebruik je pedalen voor je drive?

marc_o
2 april 2007, 12:37
Volume gaat het probleem niet zijn Glaas, de sound gaat ook goedkomen, daar geloof ik wel in.

Ik zie 1 nadeel voor jou en dat is het moment dat je gaat soleren, tenzij je alle vervorming uit de top wil halen, die zit er meer dan genoeg in. Ik heb het over de volumeboost die je dan nodig hebt. Er zit geen effectloop in, dus een EQ boost ga je niet zo heel goed kunnen verkrijgen. Jij soleert best veel en je hebt een band met 2 gitaren, dus ik zou 'm eerst eens lenen van de winkel (als dat kan) en er een repetitie mee draaien. Je kunt maar zóveel boosten voor je pre-amp natuurlijk, op een gegeven moment wordt het niet harder, maar gaat het alleen maar meer vervormen.

glacius
2 april 2007, 12:49
Gebruik je pedalen voor je drive?

ik ben van plan een emma reezaFRATzitz te kopen..

@ marc_odijk : ik zat te denken aan een red snapper of een seymour duncan pickup booster voor solo boost ..

Ibanez RuleZ
2 april 2007, 13:02
dat lost het door marc gestelde probleem dan toch nog steeds niet op denk ik? dat zit alsnog altijd voor je input. tenzij je altijd gemiced wordt zal dat wel eens een probleem kunnen worden met een eenkanaals 30 watt amp zonder fxloop...

harrald

Mitch
2 april 2007, 13:09
Heeft weinig met het wattage te maken alswel hoe de pre amp in elkaar zit. Met mijn 15wattertje kan ik zo ongeveer oneindig boosten vóór de pre amp, geen probleem. Die pre amp zit echter héél anders in elkaar dan die van de TT. Die klinkt eerder alsof er al een boost vóór zit.
Anyhow, die pre amp zal een stuk eerder verzadigd zijn en dan hou je inderdaad weinig level over, ook al heeft de power amp nog headroom zat.
Effe testen dus.

glacius
2 april 2007, 13:09
ik ga de tiny terror testen bij feedback utrecht met een carl martin hot drive'n boost .. kijken wat erui te halen valt ...

Ibanez RuleZ
2 april 2007, 13:16
Heeft weinig met het wattage te maken alswel hoe de pre amp in elkaar zit. Met mijn 15wattertje kan ik zo ongeveer oneindig boosten vóór de pre amp, geen probleem. Die pre amp zit echter héél anders in elkaar dan die van de TT. Die klinkt eerder alsof er al een boost vóór zit.
Anyhow, die pre amp zal een stuk eerder verzadigd zijn en dan hou je inderdaad weinig level over, ook al heeft de power amp nog headroom zat.
Effe testen dus.

daar heb je idd een punt... blijft alleen de fxloop over :p

harrald

guhlenn
2 april 2007, 15:41
mocht het te weinig zijn voor clean, dan kan je er toch ook een goedkope
ss poweramp achter zetten?

robzilla
2 april 2007, 16:22
mocht het te weinig zijn voor clean, dan kan je er toch ook een goedkope
ss poweramp achter zetten?

Mja, dat haalt natuurlijk wel weer een beetje het idee van de hele amp weg. Je zal dat een load op de speaker uitgang moeten hangen, volgens mij kan je dan beter naar een andere amp kijken..

marc_o
2 april 2007, 21:13
ik ga de tiny terror testen bij feedback utrecht met een carl martin hot drive'n boost .. kijken wat erui te halen valt ...

Ik heb die Carl martin ook gehad en ik weet niet of het gaat werken hoor, maar dat zul je zelf moeten ondervinden. ik denk echt niet dat je je lead daarmee over de rest van jouw toch best bombastische band heenknalt.
Hoe minder gain je van de TT gebruikkt, hoe groter de boost zal zijn, maarja, daar is jouw geluid niet naar. Ik hoop echter uiteraard dat het wel werkt, want ik wil er ook graag eentje...

guhlenn
3 april 2007, 11:16
Mja, dat haalt natuurlijk wel weer een beetje het idee van de hele amp weg. Je zal dat een load op de speaker uitgang moeten hangen, volgens mij kan je dan beter naar een andere amp kijken..

Huh?

je begrijpt me verkeerd. JE kan de speaker uitgang gewoon in een SS eindtrap hangen. niks load en dergelijke. puur meer volume.

Kim Wilson
3 april 2007, 11:20
Ja, hehe. Hij wil juist minder sjouwen. Niet nóg een amp erbj. Da's de grap van dit ampje, dat je met een ding ter grootte van een ruime broodtrommel een zaal kunt vullen. Dan moet je er niet nog een SS eindtrap naast moeten zetten.

peter_heijnen
3 april 2007, 11:23
JE kan de speaker uitgang gewoon in een SS eindtrap hangen.
De speakeruitgang recht in de audioingang van een eindtrap? Lijkt me eigenlijk niet. Correct me....

Kim Wilson
3 april 2007, 11:26
Nee, idd, dat kan niet eens, nee. Speakersignaal is heel wat anders dan lijnsignaal. Plus dat je een load aan een buizenamp moet hebben.

guhlenn
3 april 2007, 11:52
het kan wel degelijk heren. en waar zou die load dan moeten?

Kim Wilson
3 april 2007, 11:56
Aan je speakeruitgang. Maar een ingang van een SS poweramp is IMO geen load voor een buizenamp. Ik kan me vergissen, maar volgens mij gaat het niet goed.

Maar dat is het punt helemaal niet. Glacius wil met een klein topje kunnen optreden en vraagt of dat mogelijk is. Een SS poweramp erbij is niet aan de orde.

robzilla
3 april 2007, 11:57
het kan wel degelijk heren. en waar zou die load dan moeten?

No way dat je de speakeruitgang van een amp rechtstreeks naar de input van een eindtrap kan sturen..

Mr.Bluesbreaker
3 april 2007, 12:02
Koop gewoon 2 tiny terrors!:D
A/B Switch ertussen, 1 voor slag en 1 met leadvolume instellen.

Maar wat er wordt gezegd over 2 geluiden uit de TT halen:
Dat is inderdaad wel een punt, als je de drive van een TT al lekker vet hebt staan, kun je bijna geen extra volume boosten. Het is wel mogelijk om er een 2e schakelbare master in te zetten als modificatie.

guhlenn
3 april 2007, 15:21
No way dat je de speakeruitgang van een amp rechtstreeks naar de input van een eindtrap kan sturen..

Heeft u het weleens geprobeerd?

Kim Wilson
3 april 2007, 15:28
Heeft ú het wel eens geprobeerd?

Nog een keer, speakersignaal is iets heel anders dan het signaal wat van je gitaar komt. En ten tweede vraag ik me af of je wel de juiste load hebt. Het gaat hier om een buizenversterker. Die MOET altijd een speaker o.i.d. hebben, omdat anders je OT eruit vliegt.

En ten derde is dat hier dus niet aan de orde. Als je hier echt mee zit, kun je beter je eigen topic openen.

Mitch
3 april 2007, 19:28
Line outs hebben ze voor de sier verzonnen :roll:

guhlenn
4 april 2007, 11:02
nou nou nou. wat een harde woorden. En een wedervraag is niet echt netjes he vriend. Ja ik heb het geprobeerd. en ja het werkt. Lekker sterke koffie gehad? Nu nogmaals de vraag; heb jij het ook geprobeerd, of praat je andere mensen na?

Het is dezelfde truuk als naar ik meen HOOK toe past (dure merken dragen credibility op dit forum geloof ik). Je laat een kleine wattage eindtrap een grote voedden. Daardoor kan je de kleine laten oversturen en de grote biedt headroom. Een line-out is natuurlijk iets heel anders ( duh :) ).

Je kan immers eindtrappen achter elkaar in serie zetten. Al betwijfel ik of dat met gitaar eindtrappen kan. Hetzelfde idee als een stereo amp mono schakelen; je vermogen verdubbelen. Ik hoor graag uw (liefst ietwat genuanceerdere) reactie.

Kim Wilson
4 april 2007, 11:10
Nee, ik heb het nooit geprobeerd, en ik ga het ook niet proberen. Versterkers doorlussen werkt dus niet door de speakeruitgang in de input van een tweede amp te stoppen. Speakersignaal bestaat uit veel meer volts dan lijnsignaal. Als je amps wil doorlussen, zul je het lijnsignaal van de ene naar de input van de volgende moeten leggen, en niet het speakersignaal. Ten eerste is dat signaal veel te sterk, en ten tweede heb je geen load aan je eindtrap van de kleine amp.

Ben je niet in de war met pre-amps?

guhlenn
4 april 2007, 11:28
nee. ik begrijp je. maar wat jij bedoelt is een meer kanalige systeem creëren; de line out op een ander amp. dan krijg je idg dus een tiny terror met buizen trap speaker signaal EN een tinyterror line-outsignaal naar een eindtrap speaker signaal. Ik doel op het signaal dqat uit de tiny terror eindtrap komt DOOR versterken. DUs niet parallel maar in serie. daaarmee bereik je precies wat de topic starter wil; een handzaam ampje dat , wanneer het moet, ook headroom kan leveren. dat dat wel weer de compactheid negatief inbevloed is natuurlijk waar.

Ik ben geen technicus en weet neit of dat altijd ongestraft kan (lees; voor elke eindtrap geld), maar het kan.

Kim Wilson
4 april 2007, 11:33
Nou, ik weet het natuurlijk ook niet 100%, maar ik ga er vanuit dat een input van een tweede amp niet de juiste load heeft voor een buizen eindtrap. Voor een transistoramp maakt het niet uit of er wel of niet een speaker aan hangt, maar bij een buizenamp vliegt je OT eruit. Dat hoef ik niet te proberen om dat te weten.

Wellicht werkt jouw principe dus wel voor SS amps. Maar dan denk ik dat ze met het speakersignaal (als ze dat al gebruiken) vlak voor de eindtrap de amp in gaan.

Michael AE
4 april 2007, 11:34
nou nou nou. wat een harde woorden. En een wedervraag is niet echt netjes he vriend. Ja ik heb het geprobeerd. en ja het werkt. Lekker sterke koffie gehad? Nu nogmaals de vraag; heb jij het ook geprobeerd, of praat je andere mensen na?

Het is dezelfde truuk als naar ik meen HOOK toe past (dure merken dragen credibility op dit forum geloof ik). Je laat een kleine wattage eindtrap een grote voedden. Daardoor kan je de kleine laten oversturen en de grote biedt headroom. Een line-out is natuurlijk iets heel anders ( duh :) ).

Je kan immers eindtrappen achter elkaar in serie zetten. Al betwijfel ik of dat met gitaar eindtrappen kan. Hetzelfde idee als een stereo amp mono schakelen; je vermogen verdubbelen. Ik hoor graag uw (liefst ietwat genuanceerdere) reactie.

Experimenteren is goed, maar hiermee kan je dus je versterker naar de knoppen helpen. Een speaker-uitgang is er om op een speaker aan te sluiten. Er zijn wel verschillende producten op de markt waarmee je een speakersignaal (let wel: met een "gesimuleerde" speaker-load dmv weerstanden...) kan coverteren naar een lijnsignaal, maar die dingen zijn zelfs niet altijd even betrouwbaar.

De versterker die jij bedoelt i.p.v. de Hook is de Guytron en die heeft inderdaad 2 eindtrappen waarvan er 1 wordt doorgelust naar de ander, maar dat is beslist niet zonder gesimuleerde speaker-load.

Bovendien is jouw argument dat je niet weet of het werkt als je het niet geprobeerd hebt in dit geval een beetje nutteloos, omdat algemeen bekend is dat het schade kan veroorzaken aan je versterker. Nogal wiedus dus, dat mensen die zuinig zijn op hun spullen dit niet gaan proberen.

guhlenn
4 april 2007, 11:46
als het algemeen bekend is kan je het vast ook uitleggen. Misschien heb ik geluk gehad. Mijn vraag naar de eravring is geen argument, maar ik ageer slkechts tegen het naroepen, althans, zo interepteerde ik dat. Zoalng er over line-out gepraat blijft worden, ben ik misschien neit duidelijk geneog, maar word ik iig niet begrepen.

Maar nog één, laatste keer; het is dus niet zo dat ik roep dat de tweede eindversterker dan een lijn signaal ziet. Hij ziet simpelweg het versterkte signaal en zal dat nog meer versterken. Daarna komt pas de speaker. Alle eendtrappen die ik ken, ook de buizen, kunnen gebridged worden en leveren dan dubbel vermogen. Of dat iets speciaals is wat ze hebben ingebouwd weet ik niet.

op dat principe heb ik het getest. en het werkte. fluitje van een cent. Of dat electrotechnisch correct is, weet ik niet. Laten we het onze minister van ampzaken vragen.

Kim Wilson
4 april 2007, 11:52
Als je het speakersignaal van de eerste amp de input van je tweede amp instuurt, gaat de preamp van de tweede amp vreselijk over de zeik. Simpelweg omdat je hem vreselijk overstuurt. Het ding moet lijnsignaal hebben, geen speakersignaal.

Bruggen van een amp kan volgens mij alleen bij tweekanaals amps. De meeste gitaaramps hebben maar één speakeruitgang, dus valt er weinig te bruggen.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat jij precies doorgelust en gebrugd hebt, maar ik neem aan dat je niet het draadje van de speaker afgehaald hebt en dat in een tweede amp gedaan hebt, of wel?

guhlenn
4 april 2007, 12:00
ok. ik ben blijkbaar heel onduidelijk.

komt ie;

Tiny terror speaker out naar EINDtrapinput (een eindtrap heeft geen preamp he...)

Een preamp ontvangt overigens ook niet graag een line level nivo. een gitaar signaal is veel lager.

een STEREO eindtrap bruggen leverd een mono eindtrap m,et dubbel vermogen op (tov van het vermogen van de stereo eindtrap).

Bovenstaande ben ik redelijk zeker van :). Of dat ook volgens de DIY werkzije van mij kan worden teogepast weet ik neit. Het werkte wel. voor langere tijd.

guhlenn
4 april 2007, 12:01
maar ik neem aan dat je niet het draadje van de speaker afgehaald hebt en dat in een tweede amp gedaan hebt, of wel?

Oh jawel hahaha (al was het een speaker kabel met pluggen). ik weet het klinkt stupide. Maar noem me avontuurlijk. en niet gehinderd door kennis van electrotechniek. :)

Michael AE
4 april 2007, 12:02
als het algemeen bekend is kan je het vast ook uitleggen. Misschien heb ik geluk gehad. Mijn vraag naar de eravring is geen argument, maar ik ageer slkechts tegen het naroepen, althans, zo interepteerde ik dat. Zoalng er over line-out gepraat blijft worden, ben ik misschien neit duidelijk geneog, maar word ik iig niet begrepen.

Maar nog één, laatste keer; het is dus niet zo dat ik roep dat de tweede eindversterker dan een lijn signaal ziet. Hij ziet simpelweg het versterkte signaal en zal dat nog meer versterken. Daarna komt pas de speaker. Alle eendtrappen die ik ken, ook de buizen, kunnen gebridged worden en leveren dan dubbel vermogen. Of dat iets speciaals is wat ze hebben ingebouwd weet ik niet.

op dat principe heb ik het getest. en het werkte. fluitje van een cent. Of dat electrotechnisch correct is, weet ik niet. Laten we het onze minister van ampzaken vragen.

Ik zou het je best willen uitleggen, maar volgens mij zijn er op internet mensen die dat veel beter kunnen.

Deze bijvoorbeeld: http://www.bcae1.com/ampfail.htm

(Willekeurig gekozen na het intypen van speaker load in google...)

Bij het bridgen van een eindtrap zet je niet de ene eindtrap voor de ander, maar stuur je simpelweg beide eindtrappen naar 1 speakeruitgang. Dat is iets compleet anders dan het aansluiten van de ene eindtrap via de speakeruitgang op de input van de andere.

Kim Wilson
4 april 2007, 12:04
Oké, da's al een heel stuk duidelijker. Maar ik heb er wel wat kanttekeningen bij (in rood):

ok. ik ben blijkbaar heel onduidelijk.

komt ie;

Tiny terror speaker out naar EINDtrapinput (een eindtrap heeft geen preamp he...) Volgens mij kan dit niet, omdat je een load aan de Tiny Terror moet hebben. Volgens mij blaas je zo de OT op.

Een preamp ontvangt overigens ook niet graag een line level nivo. een gitaar signaal is veel lager.

een STEREO eindtrap bruggen leverd een mono eindtrap m,et dubbel vermogen op (tov van het vermogen van de stereo eindtrap). Een gitaar-eindtrap is doorgaans niet stereo. En waarom stereo als je er toch mono ingaat? Kun je beter een zwaardere mono eindtrap aanschaffen.

Bovenstaande ben ik redelijk zeker van :). Of dat ook volgens de DIY werkzije van mij kan worden teogepast weet ik neit. Het werkte wel. voor langere tijd. En was dit voor gitaar of hif?

guhlenn
4 april 2007, 12:10
@michaelae; ik heb de link even gecheckt, maar dat gaat te ver voor mij. gelukkig heb ik nooit elctrotechnische kennis geclaimd :). Als het bridgen volgens een parallel principe gebeurd, stort mijn theorie idd in. Wat mij dan wel vreemd overkomt, omdat ik niks heb stuk gemaakt.

@Kim; 1; genoteerd. kan , ik weet het niet.
2; een losse eindtrap is doorgaans wel stereo. marshall 9x00, mesa two:xxxxx etc... en waarom stereo? hehehe, het was toch een voorbeeld van waarom ik dacht dat het kon...?
3; gitaar. alhoewel de relevantie daarvan mij ontgaat.

Jimwoud
4 april 2007, 12:11
Een preamp ontvangt overigens ook niet graag een line level nivo. een gitaar signaal is veel lager.

Als je weet dat dit al niet goed is. Wat denk je dan dat het verschil in sterkte van een signaal uit de preamp is en de speaker out is. Daar zit nog veel meer sterkte verschil tussen.

Voor vele klinkt het heel logisch dat het niet kan(zonder elektrotechnische bewijzen), vind het een beetje eigenwijs zeg maar.

peter_heijnen
4 april 2007, 12:14
Ik ben ook geen technicus, maar een stereoamp bruggen is volgens mij zeker niet het zelfde als de speakeroutputA naar inputB leiden zodat het vermogen van A opgeteld bij B bij speakeroutB naar buiten komt. Bruggen doe je ergens IN de versterker, VÓÓR de speakeruitgang.

Ik heb nog NOOIT gehoord van het zomaar in serie zetten van eindtrappen, en ik zou dus ook echt nooit iemand durven aanraden een speakerout zowel zonder enige lastweerstand of speakerload, als zonder enige omzetting van het speakersignaal naar audiosignaal -op welke andere versterker dan ook- aan te sluiten.

Guhlen, met welke amps haal jij deze truc eigenlijk uit?

guhlenn
4 april 2007, 12:15
@Jim; als je niet wilt nadenken over dit thema en slechts wilt aangeven wat anderen ervan vinden, bespaar je de moeite.

Ik zla Chris even een pm sturen en zijn mening hier melden. akkoord?

@Peter; het was een ADA 2x50watt SS eindtrap, waar ik dat vaker mee heb uitgehaald. Ik begrijp de weerstand, maar zou wel graag verder dan het argument 'iedereen vind het onlogisch' willen komen. Wat was ik aan het slopen (ADA bouwt blijkbaar goed spul, al droeg deze geen keurmerk zoals fijntjes werd opgemerkt door een erkend reparatuer... hehehe)

Michael AE
4 april 2007, 12:17
@michaelae; ik heb de link even gecheckt, maar dat gaat te ver voor mij. gelukkig heb ik nooit elctrotechnische kennis geclaimd :). Als het bridgen volgens een parallel principe gebeurd, stort mijn theorie idd in. Wat mij dan wel vreemd overkomt, omdat ik niks heb stuk gemaakt.

Er zijn vast ook wel verhalen te vinden die minder technisch zijn. Dit was even een snelle google-search. ;)

Wat wel het een en ander kan verklaren is dat eindtrappen met een lager vermogen ook minder te verduren hebben en dat transistoreindtrappen ook meestal zonder load kunnen draaien, maar het is in elk geval niet aan te raden. Mazzel kun je altijd hebben, alleen pech is iets vaker het geval. ;)

Kim Wilson
4 april 2007, 12:18
En in het geval van een Tiny Terror help je gelijk €500 naar de kloten. En dan is dat nog een relatief goedkoop versterkertje.

guhlenn
4 april 2007, 12:20
Dom en avontuurlijk liggen zeer dicht tegen elkaar aan. :D