PDA

View Full Version : Floyds en drop tunings



Quadrifoglio
2 april 2007, 11:39
Hi Allemaal,

Ik heb geen enkele ervaring met Floyds, dus misschien is dit een stomme vraag met een simpel antwoord

Hoe drop ik mijn E naar D? Of moet ik daarvoor een aparte gitaar meenemen?

Danieldg
2 april 2007, 11:44
Hmm, ik denk dat je dan 1 veer van je Floyd moet wegnemen, aangezien de spanning veranderd. daarna gewoon je E naar D stemmen. Het blijft natuurlijk wel gewoon handiger als je een apparte gitaar hiervoor hebt.

Braindead
2 april 2007, 12:40
als je een zwevende floyd hebt moet je de floyd eerst vastzetten en dan een d-tuna installeren. Als hij niet underfrased is kun je er zo een d-tuna op zetten. Vervolgens kun je heel makkelijk van e naar d switchen. Of van d naar e natuurlijk :-)
meer info op http://www.dtuna.com/

armageddon
2 april 2007, 12:45
Of je maakt gewoon je locking nut daarboven los en detuned hem. Vervolgens kijk je of alles nog een beetje goed staat kwa brug etc en schroef je eventueel de veren wat lossen.

Het is nogal een herhalend proces, dus ->stemmen, checken, bijstellen, stemmen, checken, bijstellen etc. Uiteindelijk de locking nut er weer op en dan met de finetuners nog even bijstellen.

RRRobin
2 april 2007, 13:12
of je neemt een product als bijvoorbeeld de tremol-no waarmee je je zwevende trem makkelijk vast kunt zetten en vervolgens net zo makkelijk weer kunt laten zweven.

Tankman
2 april 2007, 13:42
Of je maakt gewoon je locking nut daarboven los en detuned hem. Vervolgens kijk je of alles nog een beetje goed staat kwa brug etc en schroef je eventueel de veren wat lossen.

Het is nogal een herhalend proces, dus ->stemmen, checken, bijstellen, stemmen, checken, bijstellen etc. Uiteindelijk de locking nut er weer op en dan met de finetuners nog even bijstellen.

Dit is zo'n beetje de enige mogelijkheid als je de tremolo functie wilt blijven gebruiken. Ik doe het ook altijd zo, of nah ja...deed. Ik heb intussen afgezien van Floyd Rose and heb sindsdien alleen gitaren met fixed bridges gekocht. Lekker makkelijk. Dus mijn advies..neem gewoon een andere gitaar dervoor. Mijn co-gitarist in de band heeft hetzelfde probleem, maar heeft nu gewoon 2 gitaren.

john5
2 april 2007, 14:53
ik zie het probleem niet zo...ik heb sindskort ook een gitaar met floyd rose brug...en ik kan moeiteloos naar D stemmen.
zonder enige aanpassing van de gitaar. gewoon met de finetuners.

Soulflyhigh
2 april 2007, 14:57
Hmm, ik denk dat je dan 1 veer van je Floyd moet wegnemen, aangezien de spanning veranderd. daarna gewoon je E naar D stemmen. Het blijft natuurlijk wel gewoon handiger als je een apparte gitaar hiervoor hebt.
Meestal al je gaat downtunen neem je zwaardere snaren. Dit doordat er minder spanning op staat anders. Als je van standaard E met 0.10 snaren naar standaar D gaat met 0.11 of 0.12 is er niets aan het handje

Quadrifoglio
2 april 2007, 16:19
ik zie het probleem niet zo...ik heb sindskort ook een gitaar met floyd rose brug...en ik kan moeiteloos naar D stemmen.
zonder enige aanpassing van de gitaar. gewoon met de finetuners.

Enne, hoever heb je de finetuner dan aangedraaid als ie gewoon in E staat?

Ic3gl0vE
2 april 2007, 20:05
ik zie het probleem niet zo...ik heb sindskort ook een gitaar met floyd rose brug...en ik kan moeiteloos naar D stemmen.
zonder enige aanpassing van de gitaar. gewoon met de finetuners.

Heb je finetuners van 3cm lang ofzo :|

Lenweë Míriel
2 april 2007, 23:18
Ja bij mij lukt het ook niet
ik moet 'm toch e cht met de gewone stemmechanieken omlaag stemmen want de finetuners gaan gewoon niet zover.
wel merk ik dat het opzich wel te doen ik zonder dat de floyd al te veel onstemt. (bij mij te minste, maar er zit dan ook een soort tremsetter in).

Tankman
2 april 2007, 23:20
Het kan wel met finetuners, maar die gitaar ontstemt sowieso helemaal, en dan heb je ook nei veel aan die finetuner functie, omdat je hem helemaal aangedraaid moet hebben in E en helemaal uitgedraaid in D. Dat is gewoon niet cool. Neem gewoon een fixed bridge en doe vibratos met je vingers...

Quadrifoglio
3 april 2007, 15:40
Als ik de verhalen zo hoor, denk ik dat twee gitaren meenemen vooralsnog de meest eenvoudige oplossing is

armageddon
3 april 2007, 15:51
Dat zeker :)

Nickname
3 april 2007, 18:43
Als ik de verhalen zo hoor, denk ik dat twee gitaren meenemen vooralsnog de meest eenvoudige oplossing is

Yup.. dikke +1!!! :satisfie:

Bram159
3 april 2007, 18:53
ik weet niet als je, je floyd nog wil gebruiken. Ik heb ook een gitaar met een floyd erin en toen ik hem wou gebruiken voor D tunning heb ik de brug gewoon vast gezet met wat blokjes hout. En dat werkt perfect.

Damius
3 april 2007, 18:55
Ja bij mij lukt het ook niet
ik moet 'm toch e cht met de gewone stemmechanieken omlaag stemmen want de finetuners gaan gewoon niet zover.
wel merk ik dat het opzich wel te doen ik zonder dat de floyd al te veel onstemt. (bij mij te minste, maar er zit dan ook een soort tremsetter in).

Ik heb zelf ook een floyd rose op mijn Ibanez, maar ik gebruik toch meestal de gibson voor drop D en andere downtunes (is gewoonweg handiger). Maar het kan wel met je finetuners, je draait hem gewoon helemaal naar beneden (dus qua toon omhoog), en dan stem je hem goed in de E, je zet je locking nut vast, en als het goed is kun je de drop D (bij mij zelfs nog met een beetje speling) goed halen wanneer je de finetuner erg los draait.

RedBuell
3 april 2007, 19:09
http://www.youtube.com/watch?v=xiZnipHc1ec

Tremel no

john5
4 april 2007, 08:41
Enne, hoever heb je de finetuner dan aangedraaid als ie gewoon in E staat?


zal voor de aardigheid maar ff reageren... op alle finetunners na staan ze allemaal in het midden.
van de hoge e snaar is de finetuner bijne helemaal naar binnen gedraaid. zodra je op D gaat stemmen issie er bijna helemaal uit.
maar ik begrijp best dat je als een gitaarleek dat nog niet begrijpt. kwestie van ''meetbereik'' opmeten.

Quadrifoglio
4 april 2007, 09:16
...maar ik begrijp best dat je als een gitaarleek dat nog niet begrijpt...

Eerlijk gezegd kon ik het mij al niet voorstellen maar op mijn floyd scheelt van aandraaien tot bijna los echt geen hele noot. Dat gevoel had ik niet als gitaarleek. Dat heeft ervaring inmiddels geleerd ;)

john5
4 april 2007, 15:24
misschien is jou floyd rose een miskoop???

Quadrifoglio
4 april 2007, 16:22
misschien is jou floyd rose een miskoop???

Niks mis met mijn floyd. Waarschijnlijk wel met de gitaar die er omheen gebouwd is:)

Te weinig ervaring, miskoop van een floyd.... nog andere suggestie's waardoor er aan mij of aan mijn gitaar getwijfeld kan worden?